A magyarországi rendszerváltozás ára

Lóránt Károly
2000. 06. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban az utóbbi években örvendetesen beindult a gazdasági növekedés. Ha a következő középtávú időszakban átlagosan 5-6%-os GDP-növekedést érünk el, akkor 2005 körül elérjük azt a nem túl dinamikus, évi 1,8%-os trendet, amelyet a nyolcvanas évek gazdaságfejlődési pályája mutatott egészen a rendszerváltás kezdetéig. A GDP-nek a nyolcvanas évek trendjétől való elmaradását az átalakulás veszteségének, transzformációs veszteségnek tekinthetjük.A bekövetkezett veszteség tényleges nagyságát azonban nem a GDP (bruttó hazai termék), hanem a GNI (bruttó nemzeti jövedelem) méri, ugyanis ez utóbbi az, amely a nemzet rendelkezésére álló jövedelmet mutatja. A GNI-t a GDP-ből (jó közelítéssel) úgy kapjuk meg, hogy levonjuk a hazánkban működő, külföldi tulajdonban lévő vállalatoknál keletkezett jövedelmet, és hozzáadjuk a magyar cégek külföldi leányvállalatainak jövedelmét. Hazánk esetében az itt tevékenykedő külföldi tulajdonú vállalatoknál keletkezett jövedelem a meghatározó, s mivel aránya tetemes, a GNI mind abszolút mértékben, mind növekedési ütemét tekintve számottevően elmarad a GDP-től. 1997-ben – a KSH-ban készült számítások szerint – a GNI 8,5%-kal volt alacsonyabb, mint a GDP, növekedési üteme (3,2%) közel másfél százalékponttal maradt el a GDP 4,6%-os növekedése mögött.Mivel a jelenlegi gazdasági fellendülés túlnyomó részben a hazánkban megtelepedett külföldi tulajdonú vállalkozások tevékenységéből ered, valószínűsíthető, hogy a GDP és a GNI közötti eltérés az elmúlt években tovább nőtt, és az 1997. évi másfél százalékponttal szemben jelenleg elérheti a két százalékpontot. Ez azt jelenti, hogy a középtávon előre jelzett és reálisan optimistának tekinthető 5-6%-os GDP-növekedéssel szemben a magyar nemzet rendelkezésére álló bruttó nemzeti jövedelem, a GNI legfeljebb 3-4,5%-kal fog növekedni úgy, hogy az idő előrehaladtával a GDP és GNI közötti rés fokozatosan csökken. Az ütemkülönbség csökkenése azért feltételezhető, mert a magyar gazdaság fokozatosan integrálódik az itt megtelepült külföldi vállalkozásokhoz, és egyre inkább felveszi velük a lépést. A jelzett ütemben növekedve a magyar lakosság rendelkezésére álló jövedelem 2009 körül éri el a nyolcvanas évek trendjét.A kieső jövedelem nemzetközi összehasonlítása érdekében a veszteséget célszerű dollárban számolni, mégpedig vásárlóerő-paritáson, mert a tényleges vásárlóképességet nem a valutaparitás, hanem a vásárlóerő-paritás fejezi ki. A valutaparitás és a vásárlóerő-paritás között annál nagyobb az eltérés, minél fejletlenebb egy ország. Magyarország esetében 1997-ben, a Világbank statisztikája szerint az egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritás szerint 7200 dollár (az USA szintjének 25%-a), míg valutaparitáson 4490 dollár (az USA szintjének 15%-a). Az egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson vett szintjéből visszaszámolva 1997-ben a magyar GDP 73,3 milliárd dollárt tett ki (ez valutaparitáson 45,7 milliárd dollár). A fenti adatokkal számolva a nyolcvanas évek trendjének 2009-ben történő utoléréséig összességében 271 milliárd dollár transzformációs veszteség éri az országot, vagyis öszszességében a tényleges GNI ennyivel marad el a nyolcvanas évekbeli trendjétől (külföldi tulajdonú vállalatok híján a GDP és a GNI a nyolcvanas években gyakorlatilag megegyezett).A jelzett transzformációs veszteség minden egyes magyar lakosra nézve 27 ezer dollárt tesz ki. Ez az összeg forintra átszámítva, ugyancsak vásárlóerő-paritáson (amely 1997- ben 116,6 00Ft/dollár a 186,8 Ft/dolláros valutaparitással szemben) 3,1 millió forint egy főre jutó veszteséget jelent, ami egy négytagú család esetében 12,4 millió forint. Természetesen a jövőre vonatkozó GDP- és GNI-növekedéssel kapcsolatban lehet más feltételezésekkel is élni, de az eredmény akkor is hasonló nagyságrendű lesz.Kína is áttért a piacgazdaságra, de ez az áttérés ott a gazdaság jelentős felgyorsulását eredményezte, ezért Kína esetében nem transzformációs veszteségekről, hanem jelentős transzformációs nyereségről beszélhetünk, amelynek összege a magyarhoz hason-lóan számítva (vagyis a korábbi trendtől való, ez esetben pozitív eltérést nézve a hasonlóan hosszú 1984–2004 közötti időszakra) az egy főre jutó transzformációs nyereség megközelíti a húszezer dollárt.Érdemes elgondolkodni, vajon miért van az, hogy míg Kína nyert a piacgazdasági átmeneten, addig Magyarország (és az összes közép- és kelet-európai ország) számára az átalakulás hatalmas veszteségekkel járt.Az első különbség, amelyet meg kell említeni, hogy Kínában reformokat hajtottak végre a politikai hatalom változatlansága mellett, míg az európai volt szocialista országokban „bársonyos” forradalmak zajlottak le, ami a korábbi politikai hatalom teljes összeomlásával járt. Történelmi tanulmányainkból tudjuk, hogy a politikai hatalom összeomlása szinte mindig gazdasági káoszt, visszaesést okoz (az első átmeneti kor már az ókori Egyiptomban is azzal kezdődött, hogy a központi hatalom meggyengült), ezzel szemben gazdasági felvirágzás mindig politikai stabilitás idején következik be. Sok esetben sajnos kegyetlen diktatúrák is igen erőteljes gazdasági fejlődést tudnak felmutatni, amire a legutóbbi példa Chile, de a második világháború után felzárkózó távol-keleti országok is csak formálisan voltak demokráciák, gyakorlatilag évtizedeken keresztül ugyanaz a párt volt hatalmon (mint nálunk is a kiegyezés utáni fellendülés korszakában).Lehet, hogy a demokratikus átmenetet, amelynek szükségességét valószínűleg kevesen vitatják, nem lehetett volna áldozatok nélkül megúszni, kérdés azonban, hogy indokolt volt-e a jelzett mértékű veszteség? Nem találhattunk volna olyan megoldást, amely a többpártrendszerre és a piacgazdaságra való áttérést kisebb veszteséggel oldja meg? Hiszen a dél-európai diktatúrák példáit is felhozhatnánk (Spanyolország, Portugália), ahol a demokratikus átmenet nem követelt számottevő veszteséget. A történelmietlen kérdést, hogy „mi lett volna, ha...” nem azért érdemes feltenni, mintha a múltat megváltoztathatnánk, hanem azért, hogy a jövőre vonatkozólag tanuljunk belőle.Nos, valószínűsíthető, hogy Magyarország és a többi közép- és kelet-európai ország gazdasági összeomlásában nemcsak elkerülhetetlen kényszerek játszottak közre, hanem igen jelentős szerepe volt az átalakuló országok által követett gazdaságpolitikának is, amelyet nem kis mértékben a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank tanácsai, sőt sok esetben kemény nyomásgyakorlása hatására alakítottak ki. A közgazdaságtan nem kísérleti tudomány, mint a fizika, nem lehet az eseményeket egy paraméter megváltoztatásával „ceteris paribus” („egyébként változatlan feltételek mellett”) megismételni. Amit tehetünk, az csupán a gazdaságtörténet tanulságainak feldolgozása, a történelmi analógiák felhasználása. Márpedig a gazdaságtörténet nem ismer olyan eseteket, amikor elmaradottabb országok azzal kezdték volna felzárkózásukat, hogy piacaikat megnyitják a náluknál sokkal erőteljesebb országok cégei előtt, sőt. Anglia például az úgynevezett hajózási törvénynyel (és más hasonló törvényekkel) két évszázadon át védte iparát, és a múlt század második felében csak akkor „liberalizált”, amikor már vitathatatlanul a világ vezető ipari hatalmának, a világ műhelyének számított. A múlt század második felében a német felzárkózás is hasonló elveket követett, és a második világháború után felzárkózó távol-keleti országok is keményen védték, és még ma is védik piacaikat. Megemlíthetnénk a mai Európai Uniót is, amely a külső versenytársakkal szemben az „érzékeny” gazdasági szegmensekben mennyiségi korlátokat vagy dömpingvádakat alkalmaz, és csak ott kívánja a szabad versenyt, ahol nemigen akad versenytársa.Mindezek a tények, történelmi tapasztalatok a rendszerváltás kezdetén is jól ismertek voltak. Mégis: a Kelet-Európát ellepő nyugati szakértők egészen másfajta politikát javasoltak, mint amilyet országaik valaha is alkalmaztak. A jó tanácsok lényege az volt, hogy annál hamarább lendülnek fel a volt szocialista országok, minél gyorsabban vezetik be a piacgazdasági reformokat, minél hamarabb nyitják meg áru- és tőkepiacaikat a fejlett ipari országok vállalkozói előtt. Ezt a néhány éven belül végrehajtott liberalizálást hívták „sokkterápiának”, amely, ha a pszichiátrián alkalmazott elektrosokkra gondolunk, rá is szolgált a nevére. Magyarország még ebben is (mint az eggyel korábbi rendszerváltás idején) az éltanuló szerepét játszotta, hiszen három év alatt úgy nyitotta meg piacait a fejlett ipari országok cégei előtt, hogy a hazaiakat semmilyen védelemben nem részesítette.Magyarország az egyetlen olyan átalakuló ország, ahol a privatizált állami tulajdon döntő mértékben a külföldiek kezébe ment, és talán a világ egyetlen országa, ahol az alapvető infrastrukturális hálózatok külföldi kézben vannak. A World Investment Report (UNCTAD) 1999-es kiadványa közöl egy statisztikát, amely azt mutatja be, hogy mekkora a transznacionális vállalatok aránya az egyes országok alapanyag- és feldolgozóipari exportjában. A sort Magyarország vezeti 65%-kal, utánunk a kereskedő városállam, Szingapúr következik. Csehországban, Finnországban, Svédországban, amelyek mind hozzánk hasonlóan kicsi, nyitott országok, ez az arány mindössze 10-20%. A hazai, rendkívül magas arány a magyar gazdaságpolitika mozgásterét nagymértékben korlátozza. A nyugati cégek betörése, a hazaiak összeomlása következtében három év alatt másfél millió munkahely, a munkahelyek egyharmada szűnt meg, mégpedig tartósan. Ilyen mértékű visszaesésre Magyarország statisztikailag mért történelmében nem volt példa, pedig a magyar történelem az elmúlt közel másfél száz esztendőben – amelyre a statisztikai adatszolgáltatás visszanyúlik – bővelkedett az éles fordulatokban.Hogy más politikát is lehetett volna folytatni, arra érdekesen világít rá Joseph Stiglitz, aki Clinton elnök szűkebb gazdasági tanácsadói körébe tartozott, majd 1997–2000 között a Világbank vezető közgazdásza volt. Stiglitz egy nemrég tartott beszédében (közli a The New Republic c. lap április 17-i száma, www.thenewrepublic.com) elmondja, hogy milyen viták folytak Washingtonban az amerikai pénzügyminisztérium, a Világbank és a Nemzetközi Valutaalap vezetői körében Oroszország piacgazdasági átmenetéről. Két irányzat, gondolkodási iskola alakult ki. Az egyik a piacgazdaságra való fokozatosabb áttérést hangsúlyozta, kiemelve, hogy a versenyfeltételek megteremtése fontosabb, mint az állami ipar privatizálása. A második csoport főleg makroközgazdá-szokból állt, akiknek a piacba vetett hite nem kapcsolódott össze a piac működőképességéhez nélkülözhetetlen feltételek fontosságának felismerésével. E közgazdászoknak jellemzően kevés ismeretük volt az orosz történelemről és a gazdaság részletkérdéseiről, és nem is gondolták, hogy erre szükségük lenne. Úgy ítélték meg, hogy a jó közgazdász ismeri az egyetemes igazságot. Az egyetemes igazság pedig abban áll, hogy a piacgazdaságra áttérő országoknak sokkterápiát kell alkalmazniuk. Minél erősebb az orvosság (és fájdalmasabb a reakció), annál gyorsabban jön a megélénkülés.Oroszország szerencsétlenségére a washingtoni vitában a második iskola győzött. A jó tanácsok hatására Oroszországot sokkok sorozata érte, ezek a sokkok azonban egyáltalán nem mozdították el Oroszországot a valódi piacgazdaság irányába. Az IMF és az amerikai pénzügyminisztérium által szorgalmazott gyors privatizáció például oda vezetett, hogy oligarchák egy szűk csoportja megszerezte az ellenőrzést az állami vagyon felett, miközben a termelés a felére esett vissza. Amíg a gyászos szovjet periódus végén is mindössze a lakosság két százaléka élt szegénységben, a sokkok után ez az arány csaknem 50 százalékra emelkedett: Oroszországban a gyermekek több mint fele él a szegénységi küszöb alatt.A washingtoni közgazdá-szok által használt modellek elavultak és távol állnak a realitásoktól. 1993-ban például a pénzügyminisztérium – a Fehér Ház gazdasági tanácsadói-nak véleményével szemben – erőltette a koreai gazdaság liberalizálását. A fehér házi belső csatát a pénzügyminisztérium nyerte meg, ám a washingtoni jó tanácsokat követő gazdasági összeomlásért Koreának, de az egész világnak is nagy árat kellett fizetnie. Stiglitz önvallomása a bennfentes helyzetéből mondja el, hogyan dőlnek el olyan kérdések, amelyek negatív hatása azután százmilliók életét teszi tönkre, mint ahogy ez számos ázsiai országban, de itt Közép-Európában is történt.A történet arra is rávilágít, hogy azok a veszteségek, amelyeket – többek között – Magyarország is elszenvedett, nem természeti törvények következményei, nem a piacgazdaságra való áttérés elkerülhetetlen velejárói, hiszen például az ázsiai országok, ahol a washingtoni pénzügyi hatalmasságok (az USA pénzügyminisztériuma, a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank) által diktált politika (az úgynevezett washingtoni konszenzus) szintén mérhetetlen veszteségeket okozott, már régen jól működő piacgazdaságok voltak, amikor amerikai nyomásra a katasztrofális hatással járó gazdaságliberalizációt végrehajtották.A történelmietlen kérdés, a „mi lett volna, ha” tanulsága a jövőre nézve mindenekelőtt az, hogy nem kell feltétlenül megfogadni a magas helyekről érkező „szakértők” tanácsait, legalábbis akkor nem, ha saját országunk érdekeit akarjuk szolgálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.