Közszolgálatiság – bakikkal

2000. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan egy kisebb könyvtárat meg lehetne tölteni a közszolgálatiság mibenlétét tárgyaló, elemző könyvekből, tanulmányokból, újságcikkekből. Míg szerencsésebb országokban olyan emberek nevei fémjelzik a közszolgálati médiumokat, akikre a helynek megfelelő mentalitás természetes adottságként jellemző, és a témával kapcsolatban legfeljebb a nüanszokról szoktak elmélkedni, vitatkozni a sajtóban, nálunk általában a „média-törvény” néhány cikkelyét és a BBC-elvet szokták ragozni. Mostanában pedig az ömlik az uralkodó sajtóból, amivel az ellenzéki politikusok vádolnak: a közszolgálat a kormányoldalt szolgálja ki. Persze nehéz lehet elviselni, hogy egy országos napi- és néhány hetilapon kívül van még hely, ahol nem az ő hegemóniájuk érvényesül.Arról már kevesebb szó esik, hogy mennyire felel meg a közszolgálatiság elvének az ott dolgozók mentalitása. A „királyi” televízió például évekig mentes volt nemcsak a magyar nemzeti érzés képviseletétől, hanem egyáltalán a nemzeti érzés tiszteletétől is. Ma már ez nem mondható el egyértelműen róla (ennyiben tényleg követi a polgári kormány nézeteit), de úgy látszik, némelyik szerkesztőség még őrzi ezt a felfogást. Először 1998-ban, a labdarúgó-világbajnokság idején tettem szóvá, hogy illenék közvetíteni a himnuszokat, mert nemzetek közötti versenyről lévén szó ez a fő szimbólum a küzdelem integráns része. Azóta talán még inkább, hiszen ma, amikor például a londoni Chelsea-ben szinte nincs is angol játékos, és játékosállományát tekintve a Barcelona akár a holland bajnokságban is indulhatna – ha az is nem lenne tele külföldiekkel –, az üzleti érdek a lokális és a nemzeti identitás átélésének élményét visszaszorította a klubcsapatoktól a válogatott mellé. Ráadásul a himnuszok általában szépek, és igazán megható, ha több ezer drukker énekli. De amit még a nemzetközi kereskedelmi sportcsatornák is tiszteletben tartanak, az a mi „közszolgálati” szerkesztőinket teljesen „hidegen hagyja”. Ugyanis azt sem mondhatjuk, hogy tudatosan annulálják, vagy hogy reklámokat adnak helyette. Sajnos az „ahogy esik, úgy puffan” szerkesztési elv érvényesül. Az Olaszország–Törökország mérkőzésen csak a török himnuszt közvetítették, a Norvégia– Spanyolország összecsapáson mind a kettőt, a Jugoszlávia– Szlovénia meccsen egyiket sem. Pedig megtehették volna, mert a reklámok már lementek, csupán stúdióbeszélgetés zajlott. Összehasonlításképpen: kedden a ZDF 20.39-kor kapcsolt a helyszínre, és 20.41-kor hangoztak fel a himnuszok. Nálunk, a stúdióban akkor tette fel a riporter „utolsó kérdését” Mészöly Kálmánnak. Amikor 20.43-kor kapcsolták Knézy Jenőt, a csapatok már a kézfogásnál tartottak. Szerdán pedig a Szaknévsor hirdetése vágta ketté a belga himnuszt. Ha elítéltük és bunkóságnak tartottuk, hogy újabban nálunk is fütyülnek az ellenfél himnusza alatt, nem menthetjük fel a más ország himnuszát nem becsülő médiumokat sem.Tovább él a szocialista korszak humorához, humoristáihoz kötődő mentalitás is. Bár a humor nálunk mindig is politikafüggő volt. Talán emlékeznek még néhányan a Ludas Matyi két közismert figurájára, az ellenszenvesen kövér, szivarozó tőkésre és partnerére, a hórihorgas, cilindert viselő Uncle Samre. Humor gyanánt jól odamondogattunk nekik. Meg is érdemelték, hiszen állandóan a béketábor ellen áskálódtak! De őket még visszafogottan ábrázolta a lap az igazi, gyűlölt ellenséghez, a „Láncos Kutyához” képest. A hazai hivatalos (média)humor később sem sokat változott, csupán a politikai helyzettel (a diktatúra éppen aktuális fokozatával) adekvát módon játszotta el szerepét. A Kádár-korszakban kialakult a humor szelepfunkciója, és igen megszoktuk ezt a látszat-odamondogatást. Amikor pedig az első szabad választások után eltűnt az utcáról a politikai vicc, legjobb indikátorként jelezte a ránk szakadt szabadságot. Kitombolták viszont magukat azok az ellenzékkel szimpatizáló hivatalos humoristák, akik felszabadultak az előző korszakban rájuk kényszerített visszafogottság alól. Mivel nem volt valódi retorzió, a politikusi sértődéseket, esetleg sajtókritikákat nagyították olyanná, hogy az áldozatok szerepében tetszeleghessenek. A Horn-kormány idején újabb váltás: megismertük a sikeres kormánypárti kabarét is. Miként az addig kormányellenes uralkodó sajtó, a hivatalos humor leleplező dühe is az ellenzék felé fordult. Eleinte Boross, majd sokáig (és folyamatosan) Torgyán, végül pedig Orbán lett a fő célpont. Mindig a legveszélyesebbnek látszó ellenzéki párt vezető embere...Mostanában a leghírhedtebb „humoros” műsor, a Heti Hetes ismét a szocialista korszak attitűdjéből meríti létjogosultságát. Elterjesztették róluk, majd ők is hetente jelentik ki, hogy be akarják tiltani őket. Ez kétes sikerük alapja, hiszen ki ne érezne együtt a szabadságharcosokkal! Közben pedig leülepedik az emberekben a sugallt tanulság: ismét diktatúra van, hiszen üldözik a humoristákat. Olyannyira, hogy az m1-en pünkösdkor leadott hirdetés szerint a közszolgálati Rádiókabaré új kazettáján szerepel Hofi, „akit betiltottak”. Vagyis betiltott ez a fideszes kormány. És a Hofi-sztori itt találkozik a Heti Hetessel, amelynek vezéralakjai egyúttal a Rádiókabaré frontemberei is. Történt, hogy oda egyszer meghívták Cicciolinát, és őt gúnyolta ki Hofi a Madách Kamarában. Többször ordenáré jelzőkkel illette, sőt a női nemi szerv közkeletű, enyhén vulgáris szavával – mint lényegével – nevezte meg. Ezt az előadásrészletet játszotta be a Kossuth rádió szilveszteri műsora. Majd ennek délelőtti ismétlése után valaki bepanaszolta az ORTT-nél, hogy ilyenkor fiatalkorúak is hallhatják. Február 14-én az ORTT panaszbizottsága megállapította, hogy „a Magyar Rádió Rt. 1999. december 31-én sugárzott és 2000. január 8-án 8 óra 05 perckor megismételt szilveszteri műsorában Hofi Géza műsorszáma sérti a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. I. törvény 5. paragrafus (5) bekezdését, amely előírja, hogy a kiskorúak személyiségfejlődésére súlyosan ártalmas műsorszám közzététele tilos. Az eljáró tanács véleménye szerint a közszolgálati rádióban, amelynek feladata a társadalom kultúrájának, etikájának, nyelvi kifejezőkészségének ápolása, nem megengedhető az ilyen műsorszám”.A rafinált manipulálás szerint ez volt az a „betiltás”, amelynek súlyosságát mi sem mutatja jobban, mint hogy Hajdu István két nap múlva átnyújtotta a Bonbon-díjat Hofinak. Ezt pedig „a rádiós közönség szórakoztatásában 1999-ben legjobbnak ítélt humoristák” kapták. Persze humorosan. Kollégái „ezt kapja be az ORTT” megjegyzésekkel kísérték az aktust.Vajon mi, egyszerű nézők, hallgatók bevesszük-e ezt?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.