Biciklivonatok

Gõz József
2000. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Na persze, egyelőre nem egész vonatokról van szó, de egyre több szerelvény első vagy utolsó kocsijaként kerékpárszállításra is alkalmas vagonokat állít be a MÁV. S ami még ennél is örvendetesebb, míg korábban ezeken alig néhány kétkerekű árválkodott, most egyre gyakrabban tehetnék ki a Megtelt táblát e kocsikra.Nemrég a Balatonról indultam Budapestre, s Fonyódon néhány pillanat alatt csaknem tele lett a kerékpáros „pak-likocsi”. Igaz, triatlonverseny volt akkor a városban, de tudni kell, hogy e sport művelői közül legtöbben egyesületi és magánkisbusszal vagy személygépkocsival közelítik meg a verseny színhelyét. Talán első eset volt a sportág és a MÁV történetében, hogy ebből a körből ennyien választották a vasutat. (Igaz, ebben némi szerepük van a jócskán megnövekedett üzemanyagáraknak is.) Tavaly ugyanezen a vonaton speciális vagon híján néhányan a hátsó kocsi peronján próbáltak biciklit is utaztatni, de a zsúfoltság miatt csaknem összevesztek a többi utassal és a kalauzzal is.Jó, jó, mondhatja bárki, nyár van, és a Balaton kiemelt üdülőövezet, számos kerékpározásra csábító alkalommal. De amikor másnap továbbutaztam Debrecenbe, hasonló esemény zajlott le a Zsibóra igyekvő sebesvonaton is. Már Budapesten is felszálltak jó néhányan, majd a társasághoz Cegléden csatlakozott egy Szegedről érkezett csapat. Velük aztán csaknem megtelt a különlegesen kiképzett kocsi, amelyen Debrecenben már zsúfoltságot figyelhetett meg az utas. Azt már nem tudom, hogy ilyen jó körülmények között jutottak-e el Mátészalkára – mert onnan kezdték meg az egyhetes kerékpártúrát –, de amit láttam, az is elegendő volt, hogy bebizonyítsa számomra: a vasút ilyen irányú kezdeményezése nagy sikert aratott a kerékpárosok körében, s ebben mindkét félnek megvan a maga haszna. A MÁV – többek között ezzel is fokozva részarányát az országúti és a vasúti szállítás versenyében – ezzel olyan réteget nyert meg a vonatozásnak, amely eddig autó-busszal, személygépkocsival közelítette meg úti célját. A kerékpárosok pedig – különösen, ha nem négy biciklist számítunk egy személygépkocsira – így olcsóbban célba jutnak. Arról nem is beszélve, hogy a vidéki turistalátványosságok meg-közelíthetősége hagy némi kívánnivalót maga után – hogy kellően nyakatekerten és diplomatikusan fogalmazzunk. A vonat megérkezik, s a vendég csak forgatja a fejét, vajon mikor és honnan megy a busz a látnivalóig. Így meg csak felpattan kedves drótszamarára, s a korábban a buszváróban eltöltött idő vagy annak töredéke alatt megteszi azt a néhány kilométert, amely elválasztja a hőn óhajtott látványtól.Olyan szép, hogy nem is lehet igaz. Szebb csak akkor lehetne, ha mondjuk városaink – elsősorban Budapest, mert ott kell a város több pontján lévő pályaudvarokra átszállni – belterületén is biztonságos kerékpárutak segítenék a közlekedést. Akkor még többen választanák a biciklivonatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.