Küzdelem a Cotroceni-palota birtoklásáért

2000. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nap megolvadt és az aszfaltra loccsant – így kommentálta az utóbbi napok rekordgyanús kánikuláját elsőoldalas cikkében a bukaresti Evenimentul Zilei. Az idei nyár azonban nem csupán meteorológiai szempontból ígérkezik hevesnek Romániában: az Isarescu-kabinetnek alighanem sürgősségi kormányrendelettel kell jövőre halasztania a politikai uborkaszezont, hiszen a júniusi helyhatósági választások utórezgései és az őszi parlamenti és elnökválasztás előcsatározásai szinte egymásra csúsztak.Egy hónapja közel száz, többnyire „korlátolt felelősségű” párt csapott össze az évtized legköltségesebb kampányában, s a meglepően alacsony, 50 százalékos részvételű voksolás eredményeként a helyi oligarchiák mozaikjává vált országban az ellenzék fő ereje, a Társadalmi Demokrácia Pártja toronymagasan nyert a szavazatok 36 százalékával. A kormánykoalíciót alkotó pártok és szövetségek különböző mértékben osztoztak a kudarcon. A legnagyobb vesztes a Demokratikus Konvenció (s azon belül a Román Nemzeti Parasztpárt), amely négy évvel ezelőtti teljesítményének töredékét érte el; szerény eredményét némileg árnyalja az a tény, hogy a konvenció másik alappillére, a Nemzeti Liberális Párt önálló listákon indult, és a negyedik helyen végzett a voksok 8,5 százaléká-val. A Demokrata Párt második helyezése nem meglepő, hiszen koalíciós szerepvállalását az állandó belső ellenzékiség, a különvélemények hangoztatása jellemezte, választási hadjárata során pedig sikerült függetlenítenie magát a kormányzati kudarcoktól, és dinamikus, meggyőző csapat benyomását keltette. Az RMDSZ enyhén elvárások alatti szereplését a hatalmon lévők mindenkori eróziója, illetve a szövetségen belüli (és a kampány idején fokozódó), platformok mentén fellépő viszálykodás – bizonyos mértékig pedig a tulajdonképpeni választási hadjárat alulszervezettsége – okozta.A baloldal markáns előretörése nem Ion Iliescu pártjának sikeres ellenzéki politizálásából fakad, hiszen a Társadalmi Demokrácia Pártjának szavazótábora számszerűen nem növekedett, a bizonytalanok átvándorlását kivéve a választói preferenciák nem változtak alapvetően. Mindössze annyi történt, hogy a koalíció négyéves sikertelen országlását „díjazta” távolmaradásával a jobboldali szavazóbázis.Az eredmények közzétételét követő pánikszerűvé fokozódó tanácstalanságot, illetve diadalittas nyilatkozatözönt egy hete felváltotta az új választási egyezségek, forgatókönyvek, stratégiai fontolgatások, esélylatolgatások iránti felfokozott érdeklődés. Az már egyértelművé vált, hogy a Társadalmi Demokrácia Pártja, ha megismétli nyári teljesítményét, egymaga nem tud kormányt alakítani. Egyetlen potenciális partnere a szélsőjobbos Nagy-románia Párt támogatását, főleg nemzetközi nyomásra, kénytelen lesz visszautasítani. A Demokrata Konvenciónak legalább ötpontos feladatot kell megoldania ahhoz, hogy egyáltalán eséllyel indulhasson: világos, közvetlen és távlati politikai célkitűzésekre van szükség, egyértelműen szabályozott belső erőviszonyokra, a tévedések beismerésére, és komolyabb alternatíva felajánlására, mint az eddigi szerződésjellegű kínálatlista. Mindezt új partnerekkel kötött hatékony szövetségi stratégia keretében, és egy erőskezű vezető átszervezési döntéseit betartva.Az eddigi egyeztetések során a Jobboldali Erők Szövetsége lép választási koalícióra a konvencióval, de a Nemzeti Liberális Párt visszatérése tűnik a legkényesebb és legidőszerűbb kérdésnek. A liberálisok ugyanis nem kis kockázatot vállaltak azzal, hogy saját különlistán indultak a helyhatósági megmérettetésen, és állták a sarat. Bebizonyították, hogy a koalíciós tagságuk nem tette arctalanná a pártot. Most azonban súlyos dilemma elé kerültek: nem tudják eldönteni, hogyan sáfárkodjanak a mérleg nyelvének is beillő eredményükkel; megpróbálnak a Szövetség Romániáért irányába tapogatózni, ugyanakkor pedig, kemény árat követelve, nem zárják ki a konvencióba való visszatérést. Újabb és semmivel sem könnyebb feladat a civil szervezetek bizalmának visszanyerése, aminek híján a kampány mobilizáló ereje jócskán megcsappanna. A legstabilabb szövetséges az RMDSZ, hiszen a magyar érdek-képviseleti szervezet sajátos csapdahelyzetben lévén, nem válogathat partnerei között. Talány övezi a Demokrata Párt taktikai lépéseit, eddigi üzengetéseinek, oldalvágásainak fő címzettje az Iliescu-tábor, amelyet a demokraták a múltba forduló szemléletű politikája miatt kritizálnak.A belpolitikai konstelláció változásának nemzetközi vonatkozásai közül megjegyzendő Brüsszel diszkrét, de a szövegkörnyezetből kiérződő aggodalma. A hat hónapja beindult EU-csatlakozási folyamat lassulása, netán elakadása újfent igazolná, hogy a retorikájában integrációpárti, de reflexeiben Nyugat-ellenes Ion Iliescu harmadik elnöki mandátuma nem Románia felzárkózását, sikeréveit hozza. Sőt, a jelenlegi kabinet sem teljesítette például a SAPARD-program által előírt kötelezettségeket. Július elején tett bukaresti villámlátogatásakor Eneko Landaburu, bővítési kérdésekért felelős főigazgató igencsak világosan fogalmazott: Románia évi 150 millió ECU-tól fosztaná meg mezőgazdaságát, ha nem hozzák létre minél előbb a SAPARD-források szétosztását felügyelő országos szakügynökséget. Az állami gondozásban levő kiskorúakat segítő program szintén zátonyra futhat, a bukaresti illetékesek mulasztásán. Egyébként Románia némiképp kivételezett helyzetben van, hiszen az ISPA-program a 2000–2006-os időszakra 1040 millió ECU-t irányoz elő, a program összbüdzséjének 20–26 százalékát, s ezzel Lengyelország után a második. A PHARE regionális fejlesztési alapjaiból idén kereken 100 millió ECU irányul Bukarest felé. Az sem közömbös adalék, csupán a kronológia fintora, hogy a választások eredményeinek kihirdetése után kevéssel, december 5–10 között, a nizzai EU-csúcson döntenek a bővítés további ritmusáról, felté-teleiről.Ősszel a júniusihoz képest sokkal agresszívebb kampány várható. Elsősorban a még tisztázatlan 96-os pártfinanszírozási botrányok továbbgyűrűzése, illetve a volt titkosszolgálati (Securitate) dossziék immár intézményesített feltárása hozhatja kényelmetlen helyzetbe az ellenzéket, de a délszláv háború idején kijátszott embargó ügye sem került le végérvényesen a napirendről. Nem csoda, ha a támadásokat mintegy megelőzendő, a TDRP igen körültekintő jelöltállítási procedúrát helyezett kilátásba, és azt, hogy a munkásság és a parasztság képviselői jóval nagyobb arányban szerepelnek az ígéretek szerint 60 százalékban „felfrissített” listákon.A kormánykoalíció pártjainak csak akkor van esélyük, ha a gazdasági mutatók szerényen emelkedő tendenciáját sikerül megőrizni, ám félő, hogy igen kevés az idő ahhoz, hogy ezek a pozitívumok leszivárogjanak a választói magatartást befolyásoló életszínvonal-tényezők rétegeibe. A kampánystratégiák középpontjába továbbra is a karizmatikus húzóemberek kerülnek majd – már a júniusi választási hadjáratban is csak 19,4 százalékos volt a klipekben a programelemek aránya. A tartalmában is megújult politikai üzenet sikeres, hiteles kommunikálásán, s az arra kiválasztott frontemberek meggyőző teljesítményén múlhat a következő négy esztendő sorsa. Példa rá a bukaresti főpolgármesteri széket a második turnusban elhódító demokrata párti Traian Basescu bravúrja, aki éppen frappáns, egyenes stílusával, határozott és mégis könnyed fellépésével ledolgozta a már behozhatatlan 25 százalékos hátrányát.Az őszi megméretés nóvuma, hogy az elnökjelöltek már nevesítették győzelmük esetén megbízandó kormányfőjüket, ami azért is rendhagyó, mert korántsem biztos, hogy az államfői posztot és a kormányalakításra feljogosító első helyezést ugyanazon tábor jelöltjei szerzik meg. Emil Cons-tantinescu elnök mindösz-sze 17 százalékos, míg Ion Iliescu 42 százalékos támogatottságnak örvend a legutóbbi felmérések szerint, a listavezető pedig nem más, mint Mugur Isarescu, a Nemzeti Bank éléről a kormányfői székbe landoló technokrata, akinek 51 százalékos a bizalmi indexe. Erre a tőkére épít a jelenlegi államfő, amikor Isarescunak ajánlotta fel a „társulási” lehetőséget. A miniszterelnök egyelőre nem nyilatkozott érdemben, de már tudni vélik, hogy csakis függetlenként lépne ringbe. A barikád másik oldalán Ion Iliescu a párt második emberét, Adrian Nas-taset jelölte meg kormányfőként. A harmadik párost a Theodor Melescanu –Theodor Stolojan duett alkotja. Stolojan 1991–92-ben volt már miniszterelnök, így őt sem outsiderként jegyzik. Idealizált forgatókönyv szerint, bár nagyon nehéz, de nem lehetetlen a jelenlegi koalíció újabb, rendkívül törékeny győzelmét kicsikarni. A Cotro-ceni-palota birtoklásáért folytatott küzdelem sorsa valószínűleg a második fordulóban dől el.Egyetlen bizonyosság: a hatalomra kerülőknek már a tószt közben is megremeghet kezükben a pezsgőspohár, ha arra gondolnak, hogy Romániában nem a parlamenti ellenzék padsoraiból érkező bizalmatlansági indítványok ingatták meg a kormányokat, hanem az etnikai villongások, a bányászhadjáratok, és a mindig idejekorán beköszöntő tél.A szerző a Századvég Politikai Iskola hallgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.