A nizzai csúcstalálkozó után – de merre?

2000. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió hagyományainak megfelelően kemény, éjszakába nyúló tárgyalások után ért véget a tizenötök nizzai csúcstalálkozója. Bölcsen senki nem nevezte meg előre, mi az a minimális cél, amit feltétlenül el kell érni. Ezért csak az lett volna nyilvánvaló kudarc, ha az állam- és kormányfők a tárgyalások kényszerű berekesztésével maguk ismerik el a találkozó eredménytelenségét. Így viszont Chirac elnök „bátran” beszélhetett történelmi jelentőségű és eredményes csúcsról, s büszkén jelenthette be, hogy az Európai Unió hatékonyabbá tételéhez és bővítéséhez megtörténtek a szükséges szervezeti reformok. Pedig lenne mit ésszerűsíteni, hiszen annak ellenére, hogy gyakorlatilag gyerekcipőben jár az EU közös kül- és biztonságpolitikája, hárman is e témával foglalkoznak. Így az a „megoldás”, miszerint csak akkor térnek vissza a főbiztosságok számának csökkentésére, ha a szervezet tagjainak száma elérte a huszonhetet, gyakorlatilag a racionalizálás tízéves elhalasztását jelenti. Hiszen még a hivatalból optimista bővítési főbiztos Günther Verheugen sem lát lehetőséget ebben az évtizedben Románia, Bulgária és Törökország tagságára. Nem véletlen tehát, hogy a hivatalból integrációpárti Európai Parlamentben szokatlanul hűvösen fogadták a bizonyítványt magyarázó francia elnököt. S Strasbourgban az egyetlen „eredményt” abban látták, hogy nem történt visszalépés a szervezet elmélyítésében. Jó néhány elemzés született már arról, hogy miért tudott ilyen kevés eredményt felmutatni a francia elnökség. Bár e cikk megírásáig nem hozták nyilvánosságra a megállapodások hivatalos szövegét. S az egyes országoknak tett kedvezmények is viszonylag lassan szivárognak ki, mint például a Belgiumnak tett ígéret, miszerint ezután a csúcstalálkozók többségét Brüsszelben tartják. A soványka eredményekben komoly szerepet játszottak a francia korrupciós botrányok, az előrehozott elnökválasztási kampány, az erősödő euroszkepticizmus Angliában és Dániában, a mélypontra süllyedt német–francia viszony, a kisállamok félelmei, az elhibázott Bécs elleni szankciós politika stb. Valójában a korábbi EU-kompromiszszumokat főként a Kohl-kormány híres csekkfüzet-diplomáciája tette lehetővé, azaz ha elakadt az integráció, akkor Bonn súlyos márkamilliárdokkal tompította az engedménytevő fájdalmát. A Schröder-kormány, amely szóban hirdeti Németország történelmi felelősségét, a gyakorlatban azonban megelégelte azt a ma már semmivel nem magyarázható állapotot, hogy az EU költségvetésének harmadát Berlin fizeti.Másrészt a háború utáni generációból álló új német kormány egyre kevésbé hajlandó megtenni Franciaországgal szemben azokat a gesztusokat, amelyek egy hajdanvolt hatalmat Párizs szerint ma is megilletnek. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy kimerültek Jean Monnet nevével fémjelezhető integrációs politika tartalékai. A gazdaság erős támogatását élvezve nem határozta meg az integráció politikai célját, kerülte, hogy pontosan definiálja, milyen EU-t is képzel el hosszú távon. Hiszen tagadhatatlan, hogy a mai Európában a tagállamok kezében az egyik legerősebb befolyásolási eszköz az EU-tagság ígérete. De amikor például Zágrábban Macedónia vagy Bosznia EU-perspektívája is felmerült, egyre nehezebb megkerülni annak megválaszolását, hol húzódnak a szervezet határai. Egy erős intézményekkel és hatáskörökkel rendelkező unió épül, amely az államiság egyre több jegyével bír, ahol a nemzetállamok szuverenitásuk egyre nagyobb részét ruházzák át Brüsszelre? Ebben az esetben ugyanis nem bővíthető a szervezet a végtelenségig, hiszen a különböző érdekeket egy határon túl már képtelenség közös nevezőre hozni. Nem véletlenül hallani egyre gyakrabban: ha az új tagok is olyan kőkemény érdekérvényesítést folytatnak, mint a régiek, akkor az unió könnyen visszafejlődhet egy szabadkereskedelmi övezetté.Lengyelország már most igencsak destruktívan áll hozzá a közös kül- és biztonságpolitikához. Vagy a szoros kooperáció ellenére a fontos kérdésekben a döntő szót a kormányok mondják ki? Valójában ez a szervezet végcélját illető kérdés bújik meg a látszólag presztízsvitának tűnő ellentétek mögött. Hiszen például London hallani sem akar az együttműködés elmélyítéséről, s a Bécs elleni elhibázott szankciós politika következtében azok a kis tagországok – például a Benelux államok –, amelyek az integráció őszinte hívei voltak, mára az érezhető francia dominanciakísérletek hatására jóval óvatosabbá váltak. A nizzai csúcs egyik figyelemre méltó döntése az úgynevezett poszt-Nizza-folyamat elindítása. Ez a gyakorlatban annak beismerését is jelenti, hogy az Európai Unió az Agenda 2000 elfogadásával sem teremtette meg a szervezet keleti bővítésének pénzügyi feltételeit. Azaz a mai struktúrák mellett az új tagok felvétele szétrobbantaná a tizenötök 2006-ig érvényes költségvetését.Azt azért nem árt tudni – amint azt Verheugen is elismerte –, hogy az EU-tagállamok hatalmas exporttöbblete bőségesen finanszírozza a tizenötök bővítési kiadásait. Mivel a tizenötök csak az idő szorításában hajlanak a megegyezésre, 2004-re az első körben taggá válókkal kötött megegyezések ismeretében már nem halogathatják tovább a közösségi kiadások újragondolását. Minden, a hiányosságokat ostorozó jogos kritika ellenére nem szabad feledni, hogy itt egy, a történelemben páratlan kísérletről van szó, ahol szuverén államok tesznek próbát a XXI. század kihívásainak megválaszolására. Ha Nizzának van tanulsága számunkra, az az: nem feledve a közösségi célokat, a leghatározottabban kell képviselnünk nemzeti érdekeinket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.