Törökország kanyargós útja az Európai Unióba

Mudis Árpád
2000. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió nizzai csúcsértekezletét előkészítő tanácskozások egyikén az unió tagállamainak külügyminiszterei elfogadták Törökország csatlakozási partnerségének a bizottság által előterjesztett tervezetét, amelyről két hete tartott legutóbbi ülésükön még nem tudtak megállapodni. Időközben feszültség keletkezett az EU és Ankara között, mert az unió a ciprusi probléma rendezésének szükségességére is utalást tett a megállapodástervezetben, amit török részről nagyon rossz néven vettek.Az EU-tagságra várakozó országok közül bizonyára többen szeretnék végre látni csatlakozásuk pontos menetrendjét. Mielőtt végképp elcsüggednének, tekintsenek Törökországra, amelynek esete vigasz lehet a számukra és egyben figyelmeztetés: az az ország sem dőlhet elégedetten hátra a székében, amelyiknek van ilyen.Ankara 1963-ban kérte felvételét az akkori Európai Közösségbe. A csatlakozási szándékot rögzítő ankarai egyezmény (1964) felvételének pontos ütemtervét is tartalmazta. Efölött azonban mára jócskán eljárt az idő, ezt mi sem bizonyítja szemléletesebben, mint hogy Törökország 2000-ben még mindig az eredetileg 1972-ig tervezett felkészülési időszaknál tart. Hosszú, jóllehet egyre kevésbé türelmes várakozását az unió 1996-ban vámunió megkötésével jutalmazta. Ebből az „előszobából” azonban nem volt hajlandó a törököket beljebb ereszteni. A tavalyi csúcson, Helsinkiben már-már felcsillant a fény az alagút végén, amikor is Törökországot minden ellenvetés nélkül elfogadták tizenharmadik tagjelölt országként. A mostani éves „bizonyítványosztás” idején azonban kiderült: a régi kifogások nem merültek feledésbe, csupán átmenetileg kerültek le a napirendről.A mostani értékelés Törökország csatlakozási előmeneteléről általános neheztelést váltott ki vezető török körökben. Azt már megszokták Ankarában, hogy például az emberi és kisebbségi jogok korlátozott érvényesülését, a büntetésvégrehajtó intézetek állapotát és a halálbüntetés alkalmazását Európa boldogabbik fele rendre kifogásolja. A mostani dokumentum azonban újra olyan súlyos kérdések megoldásához köti Törökország előrelépését a csatlakozási folyamatban, amelyeket évtizedek óta nem sikerült kimozdítani a holtpontról. A török kormányt hidegzuhanyként érte ez a szigor, azok után, hogy tavaly Helsinkiben már úgy tűnt, szabad az út.Ezen sarkalatos kérdések egyike a ciprusi probléma. November elején Genfben találkozott a görög és a török közösség vezetője, hogy az ENSZ-közvetítők segítségével tárgyaljon az évtizedek óta megosztott szigetország jövőjéről. Átütő sikerben senki nem reménykedett, hiszen ahhoz az általános görög–török viszonynak kellene megváltoznia. (Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy genfi utazása előtt mind a két vezető ellátogatott anyaországa fővárosába, hogy még utoljára konzultáljon, mielőtt a tárgyalóasztalhoz ül.) Nyilvánvalóan nem Rauf Denktas és Glafkosz Kleridesz makacssága az oka, hogy az álláspontok ezúttal sem közeledtek. A török fél változatlanul két nemzetközileg elismert állam (az úgynevezett Észak-ciprusi Török Köztársaságot eddig csak Törökország ismerte el) konföderációját látja a török közösség számára egyedül elfogadható megoldásnak. Görög részről viszont ragaszkodnak a föderációhoz. A tárgyalások megkezdésekor még volt némi remény, hogy mindkét félnek sürgős a megoldás, mert akkor a szigetország előtt megnyílik az út az EU-ba. Törökország azonban a gyors csatlakozást nem ígérő országjelentés után aligha fog kapkodni a megállapodással Ciprus ügyében.Hasonlóképpen fogas kérdés az égei-tengeri területi viták rendezése. A görög–török szembenállás e térségben nemegyszer kis híján fegyveres összecsapáshoz vezetett, ami több mint kínos az észak-atlanti szövetség számára, amelynek mindkét ország tagja, s következésképpen egymást védelmezni hivatottak, nem pedig támadni. Mindez azonban korántsem borzolta fel annyira a kedélyeket Ankarában, mint az, hogy az Európai Parlament egészen odáig merészkedett – az örmény kisebbség fokozott védelmére szólítva fel –, hogy Törökország orra alá dörgölje a századfordulón, tehát még az oszmán török birodalomban esett örmény népirtást. Ezt az eseményt ugyanis a török történetírásban egészen másként emlegetik. A határ mindkét oldalán gondoskodnak arról, hogy az akkori véres események ne menjenek feledésbe, ám a bűnösök és az áldozatok itt és ott nem ugyanazok. A kellemetlen, s fölöttébb igazságtalannak ítélt kitételért széltében-hosszában a mindenütt jelen lévő örmény lobbit okolták. Még a kormánykoalíció nacionalista tagja, a Nemzeti Mozgalom Pártja (MHP) sem merészkedett odáig, hogy történelemórát tartson az EU illetékeseinek, csupán azzal a megjegyzéssel élt, hogy a modern török állam nem vállalhat magára olyan bűnt, amelyet nem követett el.Ahmet Needet Sezer államfő és Bülent Ecevit miniszterelnök egyaránt tiltakoztak a ciprusi kérdés, a görög–török viszony és az EU-tagság Törökország számára hátrányos összekapcsolása ellen. Mindazonáltal siettek megnyugtatni Brüsszelt: Törökország mindent megtesz, hogy egyébként megfeleljen az EU támasztotta követelményeknek.Aligha tesz majd jót Ankara és Brüsszel viszonyának Abdullah Öcalan Törökországban halálra ítélt kurd vezető ügyének hágai újratárgyalása, legkivált, ha a taláros testület Öcalan javára dönt. Öcalanon annak idején csak erős uniós nyomásra nem hajtották végre az ítéletet. Mintegy kétszáz oldalra rúg a kurd vezető ügyvédei által a hágai bírósághoz benyújtott jogorvoslati kérelem, védői azonban szám szerint kevesebben vannak, mint ahányan a vádat (ti. a török államot) képviselik.Ankarában az az általános nézet, hogy Törökország jobb bánásmódot érdemelne az EU-tól, hiszen gyorsított ütemben próbál javítani emberi jogi bizonyítványán, a kisebbségek, legkivált a kurdok helyzetén. Folynak a parlamenti egyeztetések a közszolgálati televízióban a kurd kisebbség nyelvén beindítandó műsorokról. Amnesztiatörvényt készít elő, amelynek egyik deklarált célja, hogy enyhítsen a börtönök hovatovább elviselhetetlen zsúfoltságán.Mindezek azonban még kozmetikai beavatkozásnak sem minősülnek azokhoz képest, amelyekre Törökország gazdaságában lenne szükség a várva várt EU-tagság elnyeréséhez. Az EU ajánlásai között hosszú ideje első helyen szerepel a török makrogazdasági mutatók javítása, a költségvetési deficit lefaragása, a vágtató infláció megfékezése. Ez utóbbi téren a jelenlegi kormánykoalíció némi eredményt könyvelhet el (a jelenlegi infláció közelítőleg negyven százalék). Változatlan viszont a csaknem hetvenmilliós ország keleti és nyugati részének gazdasági fejlettsége közötti óriási aránytalanság. A kurd kisebbség nagy részének is otthont adó Délkelet-Törökország fejlesztésére közel egy évtizede beindított nagyszabású GAP-program azonban lassan halad. A kormányzatnak e téren különösen nagy szüksége lenne az EU fejlesztési alapjaiból érkező támogatásra.Éppen ez az, ami az EU-t meggondolásra készteti, hiszen a megkezdett ambiciózus beruházások befejezéséhez az egész kelet- és közép-európai régió felzárkóztatására szánt pénz többszörösét igényelné. A másik bökkenő a munkaerőpiac helyzete Törökországban. Az ipar jelentős része még mindig állami kézben van, s ezekben a nem túl gazdaságosan működő gyáróriásokban jelentős a túlfoglalkoztatottság. A privatizáció vontatottan halad, de a kormányzat óvakodik is minden drasztikus lépéstől, amelylyel drámaian megnövelné az amúgy is nagy munka nélküli tömeget (25-30 százalék). A munkaerő-piaci feszültségeket csak fokozza, hogy a török állampolgárok eddig viszonylag korán nyugdíjba mehettek. A munkanélküliek számát az iskolapadból viszonylag hamar kikerülő, nagy létszámú török ifjúság is jelentősen gyarapítja; a korábban kötelező ötosztályos elemi iskolai oktatást nemrég emelték fel nyolcosztályosra, és még csak most folyik a parlamenti vita a tizenegy osztályos kötelező elemi iskola bevezetéséről. A meglehetősen magas népszaporulat miatt a fiatal munkavállalók – nagyjából 14 éves kortól – is hatalmas megterhelést jelentenek a török munkaerőpiacnak. Az EU óvakodik megnyitni határait e hatalmas tömeg előtt. Arról, hogy a török vendégmunkások mennyire hajlandók beilleszkedni a befogadóország életébe, kultúrájába, már bőséges tapasztalata van például Németországnak. (Németország már hárommillió török vendégmunkásnak ad otthont.) A fentiek alapján aligha tévedünk, ha azt állítjuk, hogy Törökországnak még várnia kell néhány évet az EU-csatlakozásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.