Mennyiség és minőség a felsőoktatásban

Fodor András
2001. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiss Ádám, az Oktatási Minisztérium felsőoktatási és tudományos ügyekért felelős helyettes államtitkára Szabó S. Sándor professzorral vitatkozva nyilvánvalóvá tette, hogy a polgári kormány felsőoktatási politikája a tömegképzés kontra minőség vitában olyan feltételek megteremtésére irányul, amelyek összeegyeztetik a tömegképzést a tehetségek kiemelt támogatásával. Tetszik vagy sem (nekem tetszik): el kell fogadnunk a tényt, hogy a felsőoktatás tömegesedése nemzeti érdek, korparancs. Nem kell tehát bizonyítanom, hogy a két professzor vitájában Kiss Ádám oldalán állok.Az igazi kérdés az, hogy vajon mindaz, amit a tárca a minőség megőrzéséért eddig tett és tenni kíván, valóban megteremti-e a feltételeket a tömegképzés mellett a tehetségek kiemelt támogatásához. Mint az ELTE molekuláris biológia szakirányú képzés koordinátora, szeretném felhívni a figyelmet néhány potenciális veszélyforrásra. A probléma a minőség megfogalmazásával kezdődik. Ellentétben a szolgáltatószektorral, a felsőoktatásban a minőség nem definiálható úgy, hogy „a szolgáltató milyen mértékig képes megfelelni a vele szemben támasztott elvárásoknak”. Az egyetemi oktatásban a minőség azt jelenti, hogy adott szakon a képzés színvonala megfelel a szakterület nemzetközi tudományos színvonalának. Más definíciónak aligha lehet létjogosultsága.A minőség megőrzése csak egyféleképpen képzelhető el: a valóban tehetséges diákok kiemelésével és nemzetközi színvonalú szakirányú képzésük személyi és dologi költségeinek maradéktalan biztosításával. Nem merülhet ki az ösztöndíjrendszer optimalizálásában. Hiába adok tisztességes ösztöndíjat a tehetséges fiatalnak, ha gyakorlati képzését megoldani nem tudom, még ha mozijegyre több jut is neki. Nem ezért jött egyetemre. A minőség biztosítását a normatív finanszírozási rendszerrel lehetne elvben megoldani, ám jelenleg a normatív finanszírozási rendszer köszönő viszonyban sincs a szakterületek valós igényeivel. Ennek nem a pénzhiány, hanem a szakmai szempontokat figyelmen kívül hagyó elosztási rendszer az oka. A normatív finanszírozás tekintetében a helyettes államtitkár optimista szavai sajnos a legkevésbé sem indokoltak.A polgári kormány hatalomra kerülésekor például a természettudományi karok normatíváit egyik első intézkedésként orvosolták. Ám 2000-ben csaknem a régi, elfogadhatatlan normatívát állították viszsza – indoklás nélkül és érthetetlenül a helyettes államtitkárság csendes asszisztálásával. Miért? Mert az egyes szakok normatíváit nem szakmai szempontok, hanem pillanatnyi erőviszonyok alapján dönti el egy, a Horn-kormány idején e célból életre hívott sóhivatal, amelyet nem szívesen neveznék a nevén. E fórumon bemondásra dőlnek el a prioritások. Ha valaki kijelenti, hogy a jövő évezredben az élettudományok szerepe csökken, akkor e pillanattól ez a nyilvánvalóan buta kijelentés – anélkül, hogy valaki ellenőrizné valóságtartalmát – megcáfolhatatlan tényként szerepel a vitákban. E testületben kizárólag lobbiérdekek érvényesülnek. Az, hogy a tárca a normatívát a diákhoz és nem az intézményhez kapcsolja, szép; ám nem veszi figyelembe, hogy a diák képzésének költsége mennyit kóstál, ha tudományos fejlődése a könyvtározáson és a komputerhasználaton túlmenően a laboratóriumi gyakorlatot is magában foglalja.A normatívák megfogalmazóinak fogalmuk sincs arról, hogy a gyakorlati képzés költségei – szakterületen belül is – milyen mértékben különböznek. Fogalmuk sincs arról, hogy amikor a fejlett országokban társadalomtudományok oktatására egy egység pénzösszeget szánnak, akkor élettelen természettudományokra négy, élettudományokra hét egységet. Arról sem, hogy kiemelt támogatást kap az informatika és az élettudományok (elsődlegesen a biotechnológia és a környezettudományok), tehát azok a területek, ahol a szakemberek képzésébe fektetett összegek a leggyorsabban térülnek meg. Konkrétumok helyett átlagban és általában gondolkodnak. A normatívarendszer legcélszerűbb reformja sokak szerint talán az lenne, ha megszüntetnék, s helyette a konkrét és tényleges igényeket vennék figyelembe. Ha elfogadjuk is a gondolatmenetet, miszerint a mennyiség növekedése nem jelenti a tehetségeloszlás változását, a Gauss-görbén a nagyobb létszám miatt magasabb lesz a gyengék, de a tehetségek száma is, ez akkor sem jelenti azt, hogy a tehetségek száma olyan mértékben nőne, hogy ne lehetne számukra a szakirányú képzéssel a legszínvonalasabb oktatást biztosítani – ha a szent normarendszer fétise lehetővé tenné ezt.De nem teszi. A mesterképzés a tömegoktatás és a minőségi oktatás összhangjának kulcseleme. Az EU-országokban és az angolszász világban háromszintű az oktatás: az általában hároméves alap- (bachelor-) képzést kétéves mester- (master-) képzés, majd a PhD-iskola követi. Mindez természetesen hiteles kreditrendszer működésén alapul – erről korábbi írásomban részletesen szóltam. (Egyébként az interneten elérhető például a helsinki egyetem honlapja, s teljesen nyilvánvaló, hogy ez a szisztéma kiválóan működik). Jól-rosszul de facto működik a Budapesti Műszaki Egyetemen, lényegében az orvosi egyetemeken és a tudományegyetemek természettudományi karain is – iszonyú erős ellenszélben.Szabó S. András korábbi írásaiban megkérdőjelezi a mesterképzés létjogosultságát. Éles vitájuk ellenére az államtitkár sem hajlandó letenni a voksot a mesterképzés hivatalos bevezetésének parancsoló szükségessége mellett. Mintha ez a probléma nem is létezne. Pedig a mesterképzés a minőségi oktatás alfája és omegája, ezen dől el minden. A mesterképzést azok az oktatók ellenzik a leghevesebben, akik képtelenek arra, hogy szakterületüket a mai színvonalon oktassák, mert már nem kutatnak, nem olvasnak, kiestek a tudomány vérkeringéséből, évről évre ugyanazt a mind korszerűtlenebbé váló tananyagot adják le hallgatóiknak. Kutatóképzésről – az egyetemi oktatás legfontosabb feladatáról – hallani sem akarnak. Inkább szolgáltatnak. A szakirányú képzés negligálása a kontraszelekció biztos záloga. A jelenlegi normatívarendszer gátja annak, hogy tudományegyetemeinken a mesterképzés polgárjogot nyerhessen, s egyben a biztos garancia arra, hogy az egyetemi képzés szakmai színvonalának biztosítására tett elkeseredett kísérletek kudarcba fulladjanak.Csak egy példa. Az idén a PhD-iskolák több pénzt kaptak a tavalyinál. Azok kapták a legtöbbet, amelyek a legtöbb doktoranduszt bocsátották ki. Márpedig zömükben azok a doktori iskolák bocsátották ki a legtöbb végzett doktort, amelyekben a szakmai követelmények (például publikációs kötelezettségek) a legalacsonyabbak. Ezt jelenti a felmagasztalt versenyhelyzet és az üzleti szempont a felsőoktatásban. Hogy lehet ilyen versenyben helytállni? Úgy, ha csökkentjük a követelményrendszert, azaz a szakmai színvonalat. Valóban ez a cél? A sikeres doktori iskolákban a nemzetközi referált folyóiratokban való közlés nem követelmény, a doktoranduszok munkáját segíteni hivatott pénz (bench money) zömét személyi költségekként (például kiszállási díjak) élik fel. Ugyanakkor a valóban alkotó műhelyekbe kevés doktorjelöltet vehetünk fel, alig jut pénz a szükséges vegyszerekre. A felsőoktatásban tehát nem az üzleti, hanem a nonprofit gondolkodásnak van létjogosultsága.A tömegoktatás szükséges és megoldható – lelkes híve vagyok. De ne a minőségi mesterképzés rovására! Legyen verseny a legjobb hallgatók között a mesterképzésbe való felvételért . Aki bekerül a mesterképzésbe, kapjon nemzetközi színvonalú elméleti és gyakorlati képzést. Nem kell mindenkinek a mesterképzésbe kerülnie, csak a legjobbaknak. De legyen lehetőség a bachelordiplomával való elhelyezkedésre is. Iparban, mezőgazdaságban, szolgáltatásban. Szükség van biológusra, fizikusra, vegyészre, informatikusra az iparban, a mezőgazdaságban, a közigazgatásban – az ehhez szükséges ismereteket egy tisztességes, három plusz egy éves alapképzéssel meg lehet szerezni. A tudomány színvonalas hazai művelésére, a nyugati, tudás-alapú technológiák átvételére és hazai alkalmazására azonban csak olyan tudású szakember képes, aki az adott tudományterületen belül olyan elmélyült tudással bír, amit kizárólag a kétéves szakirányú képzés biztosíthat.A mesterképzés normatívája a negyedik, ötödik évben duplája lehetne a jelenleginek. A minőség szempontjából nagyon kedvezőtlen a mostani divat, a laboratóriumi munka helyettesítése műszeres bemutatással. Tarthatatlan, hogy a hallgatói létszám növelése ma is együtt jár az oktatói létszám csökkentésével, státusok legfeljebb kihalásos alapon létesülnek. Elfogadhatatlan, hogy a frissen végzett doktoranduszok nem kapnak állást. A tanári kar elöregszik, tudományos publikációs tevékenysége stagnál, az oktatási anyag korszerűsödése nem tart lépést az adott tudományterület fejlődésével. Egyetemeken kizárólag aktív kutatóknak szabadna tanítaniuk. Kiemelt támogatásban kell részesíteni a ma még illegális mesterképzést, mert ez a legfontosabb eleme a színvonalas egyetemi oktatásnak. Ez a szíve az egésznek. Adjon a tárca lehetőséget gyakorlati, laboratóriumi és műszeres gyakorlatok külön akkreditálására és finanszírozására, akkor a finanszírozásba a vállalati szféra is bevonhatóvá válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.