Miért szigorodnak a reklámozás szabályai?

2001. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merénylet a reklámok ellen; cenzúráznák a reklámokat; prüdéria és tiltás. Ilyen és ehhez hasonló blikfangos címekkel adott hírt a sajtó egy része a gazdasági reklámtörvény kormány által kezdeményezett módosításáról. Időnként meglepő volt az a heves, indulatoktól és félreértésektől sem mentes vita, amely a Tisztelt Házban és a médiában is folyt arról, hogy miként lehet a fogyasztóknak az eddigi, 1997 óta hézagos szabályozásnál nagyobb védelmet nyújtani a reklámok bizonyos fajtáinak káros hatásaival szemben.A reklámszabályozás módosításáról szóló heves vita részben érthető, hiszen a reklám mindennapi életünk részévé vált, egy kicsit mindenki ért hozzá. Vagy legalábbis van róla véleménye, a saját ízlése, vérmérséklete és személyes tapasztalatai alapján. A kormányzati álláspont heves kritikája mögött azonban igen komoly gazdasági érdekek is meghúzódnak, hiszen a vásárlók mindinkább reklámok által befolyásoltan hozzák meg döntéseiket. Tény, hogy a fogyasztók aktív részvétele nélkül nem lehet sikeres a piac működése és fejlődése – ennek azonban alapfeltétele a fogyasztók tisztességes, hiteles tájékoztatása.Az Országgyűlés 2000. december 19-én elfogadta a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítását. Mind a törvénymódosítás vitája során, mind azt követően számos félreértésre utaló tájékoztatás, illetve vélemény látott napvilágot. Ideje ezért tisztázni, hogyan változtak meg valójában a reklámozás törvényi szabályai.Az EU-ban elismert alapvető fogyasztói jogok – amelyek biztosítása minden tagállam kötelezettsége – közé tartozik a fogyasztók gazdasági érdekeinek védelméhez fűződő jog. Ennek érvényesítésére az EU-ban megtiltották a megtévesztő reklámok közzétételét, és korlátok közé szorították az összehasonlító reklámokat. Alapvető indoka e szabályozásnak, hogy a félrevezető tájékoztatás alapján a fogyasztó olyan döntést hozhat, amelyet valójában nem állt szándékában. A téves vásárlás viszont a fogyasztót anyagilag „megrövidítheti”, ezáltal gazdasági érdekeit sérti. A módosítás körüli viták során kevés szó esett arról, hogy a reklámtörvény módosítása – az Európai Unió irányelvével összhangban – egyértelműen kimondja a megtévesztő reklámok tilalmát, és felsorolja mindazokat a jellemzőket, amelyek alapján a reklám megtévesztő jellege megállapítható. A módosítás továbbá megteremti azokat – a reklámtörvény 1997-es hatálybalépése óta hiányzó – feltételeket, amelyek között megengedett az összehasonlító reklám közzététele. Az összehasonlító reklámok esetében tehát a szabályozás logikája – a vonatkozó EU-s irányelvnek megfelelően – megfordul. Nem általános tiltást mond ki a törvény, hanem azokat a feltételeket határozza meg, amelyek alapján az összehasonlító reklámok közzététele megengedett. A törvénymódosítás megtiltja továbbá a „látszat-összehasonlító” reklámok közzétételét is. E körbe azok a reklámok tartoznak, amelyek úgy hasonlítanak össze üzletben (piacon, vásárban stb.) nem kapható áruval, vagy nem létező, illetve felismerhetetlen áruval vagy vállalkozással, illetve nem „helyettesítő” áruval vagy vállalkozással, mintha a fogyasztónak valódi választása lenne. Az ilyen jellegű reklámok ugyanis szintén alkalma-sak a fogyasztói döntések manipulálására.Kevés szó esett a törvény körüli vitában a gyógyszerreklámok változó szabályairól. Alapvetően a jogharmonizációs szempontok alapján sor került ugyanis a gyógyszerreklámok szabályainak módosítására is. Az új rendelkezések közé tartozik, hogy az ÁNTSZ által engedélyezett esetekben a jövőben sor kerülhet védőoltási programok népszerűsítésére. Tilos lesz viszont megjelentetni gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklámot. A figyelmeztető szöveget a jövő év tavaszától azonban elég lesz egy rádiós vagy televíziós reklámblokkon belül egyszer közzétenni.Nagy vihart kavart a törvénymódosításnak a dohányárureklám betiltását kimondó rendelkezése. Pedig a törvénymódosítás ebből a szempontból igazán újat nem hozott. A dohányáruk reklámjának tilalma 1997 előtt, a reklámtörvény hatálybalépéséig teljes körű volt hazánkban. A most elfogadott újbóli tilalom előtérbe helyezi a fogyasztók egészségének védelmét, és hozzájárul az élethez, valamint testi és lelki egészséghez való alkotmányos alapjog érvényre juttatásához. Ahogyan arra az Alkotmánybíróság 1996-ban hozott döntésében már rámutatott, ezen alapjogok biztosítása érdekében esetenként korlátozni szükséges a vállalkozás jogát. A törvénymódosítás alapján a televízión és a rádión kívül a jövőben valamenynyi (nyomtatott, illetve elektronikus) sajtótermékben és a közterületen is tilos lesz dohányárut reklámozni. Kivételt csak a dohányárut forgalmazóknak szóló szakmai reklám, az üzletekben történő árfeltüntetés és árubemutatás, továbbá a külföldön nyomtatott, idegen nyelvű sajtótermék jelent. Rendelkezik a törvény a közvetett reklámok tilalmáról és arról is, hogy a gazdasági miniszter – ahogyan 1997 előtt az ipari és kereskedelmi miniszter – világszintű nemzetközi motorsportrendezvények esetében felmentést adhat a dohányárureklámok tilalma alól.A lelki egészséghez fűződő alkotmányos alapjog hatékonyabb érvényre juttatását eredményezheti, hogy a törvénymódosítás megtiltja a pornográf reklámok, továbbá a szexuális szolgáltatások és a szexuális ingerkeltésre irányuló áruk és szolgáltatások (például telefonszex) reklámjának közzétételét. E rendelkezéssel kapcsolatban is számos kritika fogalmazódott meg a szubjektív megítélés lehetőségét kifogásolva. Az elfogadott szabályozás azonban egyértelmű: ezeknek a szexüzletekben, illetve a szexlapokban, -kazettákon stb. lesz helyük.Az EU-ban a fogyasztói érdekek magas szintű védelméhez fűződő érdekkörbe tartozik a fogyasztói jogok hatékony érvényesítése is. E követelményre figyelemmel módosulnak a reklámfelügyeleti eljárás bizonyos szabályai is. A fogyasztók érdekeinek fokozottabb érvényesítését eredményezheti, hogy a törvénymódosítás hatálybalépését követően a fogyasztóvédelmi civil szervezetek a reklámfelügyeleti eljárásban ügyféli minőségben léphetnek fel. Az eljáró hatóság pedig – megfelelően az EU elvárásainak – a reklámozó és az egyéb érdekeltek törvényes érdekeire figyelemmel, kötelezheti a reklámozót annak bizonyítására, hogy a reklámban szereplő tényszerű állítások igazak. A megtévesztő és az összehasonlító reklámokra vonatkozó EU-irányelv szerint a tagállamoknak lehetővé kell tenniük, hogy a még nyilvánosságra nem hozott, jogsértő reklámokat is betilthassák az eljáró hatóságok. E rendelkezés bevezetése is „felháborodást” váltott ki a reklámszakma köreiben: cenzúrát emlegettek. Pedig azEU-s rendelkezés kimondja, hogy ez nem jelentheti a hatóságok „kötelező” előzetes vizsgálódását. Itt csupán egy lehetőségről van szó, amennyiben valamilyen módon ilyen reklám a hatóság tudomására jut, megtilthatja annak közzétételét. Sem a reklámok „kötelező” előzetes bemutatásáról, sem a hatóságok „kötelező” előzetes vizsgálatáról nincs tehát szó sem az EU irányelvében, sem a törvénymódosításban. Valószínűleg félreértés korbácsolhatta fel az indulatokat, hiszen „cenzúráról” csak kötelezőség esetén lehetne szó. Az EU felé vállalt jogharmonizációs kötelezettség teljesítése érdekében a törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy az eljáró hatóságok bizonyos esetekben megtilthassák a nyilvánosságra hozatal előtt álló jogsértő reklámok közzétételét.A törvénymódosítás a felkészülésre is hagy időt: rendelkezéseit 2001. március 1-jétől kell alkalmazni, kivéve a dohányreklámok tilalmát. Ez utóbbiak – a közterületi reklámhordozókra vonatkozóan 2002. január 1-jétől, egyéb esetekben 2001. július 1-jétől hatályosak. A jogsértőkkel szemben a megtévesztő és az összehasonlító reklámok esetén a Gazdasági Versenyhivatal, a többi esetben a fogyasztóvédelmi felügyelőségek járnak el. Amennyiben a jogsértő reklámok rádióban vagy televízióban kerülnek bemutatásra, az ORTT jogosult eljárni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.