Baloldali emlékezetkiesés a földügyi vitában

Tanka Endre
2001. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hírközlés épp csak kiszivárogtatta Luxemburgból az uniós főtárgyalói forduló ez év június 12-én történt ideiglenes lezárását a magyar féllel a földpiac szabályozásáról, mikor az MSZP teljes mozgósítást és össztüzet vezényelt a megállapodás ellen. A volt külügyminiszter-pártvezér – árulást gyanítva – cicerói fordulattal sokkolta a közvéleményt: én nem mondom (és persze mondta), hogy árulás történt, de ha kormánypártként mi tesszük ugyanezt, most a Fidesz azzal vádolna bennünket, hogy eladtuk a magyar földet. Az FVM leváltott minisztere pedig azzal fenyegetőzik, hogy ha kell, utcai tüntetésre viszi az egész parasztságot.A földpolitika már csak ilyen. A legtöbb résztvevője a közérdek egyedül igaz képviselőjének akarja elfogadtatni magát, miközben könnyed eleganciával (olykor demagógiával) próbálja feledtetni, hogy azt előbb bizonyítania kell. Mégpedig nem szólamokkal, hanem tettekkel. Ezt az érték-alapelvet a politikustól a földpolitika dzsungelét nem ismerő utca embere éppúgy számon kéri, mint a tudomány, amely feltárta a földpolitika nem leplezhető érdekkötöttségét. Amikor ugyanis ez az intézmény a társadalom tagjai között a szűkös javakat és értékeket a jogi kényszer segítségével elosztja, működésének végső mérlege csak az lehet, hogy kinek az érdekében jár el. Ettől függ, hogy a döntés a földviszonyokban kinek a javára teremt elsajátítási monopóliumot, és abból a társadalom mely csoportjait zárja ki. Az emlékezetvesztés térségünkben még ma is több közéleti politikus gyermekbetegsége.Az MDF és a Fidesz aláírást gyűjtEgy évtized távlatából aligha vitatható, hogy az MSZP és az SZDSZ mezőgazdaságunk piacelvű átalakításában kezdettől fogva a neoliberális föld-piactan világbanki diktátumát képviseli. Azt az igényt, amely az agrármodernizációt azonosítja a bel- és külföldi tőke számára a korlátlanul szabad, „államtalanított” földpiac megnyitásával, ahol az állam többé sem tulajdonosként, sem a közhatalom nevében nem jelenhet meg. Ez a hayeki modell a földpiaci vetülete véges bolygónkon a végtelen gazdasági növekedés hamis tételezésének, amely elutasítja az életminőség kihívásait, hiszen a mindenható tőke szabad áramlása tökéletesen szabályozza a szükségletkielégítést.Az ilyen töltésű liberális elkötelezettség kívánta, hogy e pártok kormányzati koalícióban se gátolják a törvénytelen külföldi földszerzések erőszakos nyomulását, sőt azt a joggyakorlat formálásával is szentesítsék. Bár 1994-től bárki meggyőződhetett róla, hogy a tilos földügyletek semmisséggel fenyegetése csak látszatszankció a jogellenes külföldi földtulajdonszerzés kizárására, a Horn-kormány nemcsak szemet hunyt a jog működésképtelensége felett, de a kiüresedett jogintézmény megőrzését jogi demagógiával is körülbástyázta. Így a szocialista földművelésügyi miniszter a sajtónak azzal indokolta a zsebszerződések hatósági megtűrését, hogy hazánk jogállam, tehát nem kell külön fellépnie az illegális földügyletek ellen, mert a törvényességet a jogrend biztosítja. Hatékony szankció, hogy a jogellenes tulajdonszerzés nem kerülhet be a telekkönyvbe (Kurír, 1998. február 3.). A kérdés ilyen kezelése teszi érthetővé, hogy napjainkra a külföldi földéhség az illegális ügyletekkel – az alkotmányos tilalom ellenére – 400 ezer hektárnyi földet nyelt el.Még fontosabb, hogy az SZDSZ és az MSZP 1989 óta töretlenül munkálkodik a jogi személy jogképességének a természetes személy jogi státusára kiterjesztésén, ezzel a gazdálkodó és egyéb szervezetek földtulajdon-szerzési képességének általános érvényű, alkotmányos elismertetésén. 1994-ben az SZDSZ-alapítótag köztársasági elnök az Alkotmánybíróságnál indítványozta annak kimondását, hogy az Alkotmány 70/A. paragrafusa szerinti jogegyenlőség alapján nálunk a természetes és a jogi személyek minden szempontból legyenek egyenlők. Az indítvány alaptalannak bizonyult. Ez sem gátolta viszont a koalíciós partnereket abban, hogy elutasított igényüket becsempésszék az 1998. márciusi parlamenti alkotmánytervezetbe. Eszerint „az emberi és állampolgári jogok (alapvető jogok) és azok védelme megilletik a jogi személyt és a jogi személy nélküli szervezetet” (52. paragrafus).Az alkotmánymódosítás kudarcai ekkor még nem törték meg a liberálisok ama elszántságát, amely a nagybirtoküzem tőkeerejéhez törvényes módon a földtulajdonosi monopóliumot kívánta kapcsolni. A Horn-kabinet a földtörvény 1997. évi módosításával ennek jegyében engedélyezni akarta a természetes személyekből álló jogi személyek részére a földtulajdonszerzést. Ismeretes, hogy e kísérlet is megbukott. A Fidesz–MDF-ellenzék ugyanis több mint 200 ezer, az OVB által érvényesített állampolgári aláírást gyűjtött össze napokon belül, hogy az MSZP–SZDSZ-kormány bocsássa népszavazásra a földkérdést. Ezt a népszavazást annak ellenére sem írták ki, hogy az Alkotmánybíróság az aláírásgyűjtő ellenzék kérdéseinek adott alkotmányos elsőbbséget a kormánnyal szembeni vitában. Azt azonban legfeljebb a szűkebb szakmai körök tudják, hogy a diktátum nem annyira a társadalmi ellenálláson futott zátonyra, mint a nemzetközi jog kötőerején. Hiába biztosította volna a kétharmados többségű parlamenti koalíciós többség a törvény elfogadását, ha az az OECD- egyezménybe ütközik, amelyhez Magyarország 1996. március 20-án csatlakozott. Az egyezményben részes külföldi államok jogi személyiségű beruházóit a földtörvény-módosítás kizárta volna a földtulajdonszerzésből azokkal a cégekkel szemben, amelyek tagjai természetes személyek. Ez nyilvánvaló jogi diszkrimináció, amit a nemzetközi jog nem tűrhet el. E tilos hátrányos megkülönböztetést a szerzőképességnek csak az általános hatályú, a jogi személyek valamennyi típusára kiterjedő elismerése hidalhatja át. E határig viszont – az adott politikai helyzetben – még a Horn-kormány sem mehetett el, mert az OECD-egyezményben előírt nemzeti elbánás követelménye szerint a hazai jogi személy földtulajdoni szerzőképességének elismerése automatikusan kiterjed az OECD jogalanyaira. Vagyis a törvénymódosítás korlátlanul szabad földpiacot nyitott volna a külföldi globális óriáscégek számára. Ne felejtsük ki a fenti törvénykezési aktusból a földvédelem drasztikus kiiktatására tett kísérletet. A Világbank egyik alapkövetelménye, hogy a termőföldnek a művelésből való végleges kivonásánál és nem mezőgazdasági célra fordításánál a tőke- és profitigény feltétlen elsőbbséget kapjon: közérdekű föld- és környezetvédelem címén az állam abba ne avatkozhasson be. E követelményt a törvénytervezet azzal kívánta teljesíteni, hogy bármely (akár külföldi) szervezet területigénnyel járó beruházása számára megengedte a termőföldnek a termelésből való, más célú végleges kivonását, ha ezt a hatóság engedélyezi és a beruházó a (jelképes mértékű) földvédelmi járulékot megfizeti. A földvédelem ilyen cinikus felszámolása a földet a karvalytőke szabad prédájává tenné, hiszen csak a földigénylő céljától és pénztárcájától függ, hogy mit és milyen mértékben akar megvenni. Ha az SZDSZ a liberalizmuson belül saját politikai arculatát kívánná bizonyítani, ez legkevésbé a földpolitikában sikerülne, mert jogalkotóként még az egyes jogintézményekkel is csak másolja ikertestvérét, az MSZP-t. Így a 2000. januárban benyújtott földtörvényjavaslata a gazdálkodó jogi személyek korlátlan mértékű földtulajdonának és földbérletének bevezetésével valójában a Horn-kormány 1997. évi próbálkozását ismételte meg.Éppúgy, mint az MSZP, az SZDSZ is csak a természetes személyekből (közelebbről a zárt körű rt. névre szóló részvényeseiből és a kft. magánszemély üzletrész-tulajdonosaiból) álló jogi személyek szerzőképességét ismerné el. A javaslat „elfelejti” a magyar OECD-tagságot, ami a belföldi jogi személy tulajdoni szerzőképességét jogi automatizmussal kiterjeszti a külföldi jogi személyre, burkoltan tehát a törvény őt is becsempészi a földtulajdon alanyi jogosultjai közé. Itt a kötelező jogkövetkezmény külön kutatás nélkül is felismerhető: az OECD-egyezmény megkerülése jogilag lehetetlen, mert az alkotmány hetedik paragrafusa a nemzetközi jogi kötelezettségnek a belső joggal ütközése esetén az előbbinek ad elsőbbséget, így az azt lerontó belső norma hatályba sem léphet.Az SZDSZ a Nemzeti Földalap ellenAz SZDSZ által tervezett földpiaci berendezkedés egy szempontból tényleg eredetien sajátos. Éspedig a helyben lakó földműveseknek a földtulajdonszerzésből való intézményes kizárásánál. A javaslat ugyanis – hirdetett jogpolitikai céljaival szöges ellentétben – a földtulajdonnak és a földhasználatnak a termelői oldalon egymáshoz közelítését kizárólag a jogi személyek – üzemméretben sem korlátozott – földtulajdonjogának a megteremtésével kívánja szolgálni. Nem érdemes taglalni, hogy a bérmunkára épülő nagyüzem földtulajdoni monopóliuma fogalmilag kizárja a földhasználó termelő és a földtulajdon bármikori egybeesését, hiszen a bérmunkás soha nem válhat az általa megművelt föld tulajdonosává. A helybéli magángazda földszerzését a javaslat részben azzal hiúsítja meg, hogy a termőföldpiacról kizárja a magyar államot: az sem törvényes, sem szerződésen alapuló elővásárlási joggal nem élhet, ezzel kizárja a Nemzeti Földalap működését, amely földkészlet-gazdálkodást folytathatna, és a harmincöt évnél fiatalabb gazdálkodókat földhöz juttathatná. Másrészt az elővételre jogosultak törvényi sorrendje gondoskodik róla, hogy a település magángazdái ne szerezhessenek a térségben földtulajdont. Az elővétel első számú jogosultja a haszonbérlő, e kategórián belül azok a jogi személy nagyüzemek, amelyek a szántók 69 százalékát kötik le, uniós tagságunktól fogva pedig földtulajdonossá válhatnak. A sorrend végén szerepelnek – egyedül a földbérlettel nem rendelkező jogi személyeket megelőzve – a magánszemélyek különböző csoportjai. Emiatt ők csak azt a földet vehetnék meg, ami nem kell az azzal megkínált tőkeerős nagyüzemeknek, köztük a külföldi multiknak.A családi gazdaságok jelentőségeÚjabban e liberális földpolitikához csatlakozott a Zöld Szalag Mozgalom is, amely a magyar vidék felemelkedését szintén a szabad földpiacnak a nagybirtok számára való megnyitásában látja. Álláspontja szerint „a mezőgazdasági társas vállalkozásoknak is biztosítani kell a földvásárláshoz való jogot legalább olyan nagyságrendben, mint a természetes személyek esetében.” Az SZDSZ-től eltérően e mozgalom lándzsát tör a Nemzeti Földalap létrehozása mellett. Nem titkolt célja szerint azért, hogy az a mai földhaszonbérlő nagyüzemet az állami költségvetés juttatásaival („kedvezményes kamatozású, hosszú lejáratú hitelkonstrukció segítségével”, magyarán: az adófizetők terhére) földtulajdonossá tegye. E képletben tehát a polgárosodás célja a „magyar vidék felemelkedése”, ami – az uniós integráció keretében – azzal valósulhat meg, hogy a mezőgazdaságban az államszocialista nagyüzemet a bérmunkára alapozott tőkés nagybirtok uralma váltja fel.Mi a liberális ellenzék legfőbb sérelme a brüszszeli megállapodással szemben? Korántsem az, hogy csatlakozásunktól a jogi személyeknek is meg kell adni a földtulajdonszerzés jogát. Ellenkezőleg, azt kifogásolják, hogy miért kell erre még legalább kilenc és fél évig várakozni ahelyett, hogy a földtörvény módosítása azt a nagyüzemek javára azonnali hatállyal biztosítaná. Csakugyan, a késlekedés a liberális földpolitikát még veszélybe sodorhatja: ha a polgári kormány képes a birtokpolitikai célkitűzéseit stratégiai távon érvényesíteni, úgy egy évtizeden belül a családi gazdaságok megerősödhetnek, és ellensúlyozhatják a nagyüzemek elsajátítási hatalmát. Ez a nyíltan be nem vallott oka annak, hogy a baloldali–liberális ellenzék nemcsak jelszavakban, hanem intézményi lépéseivel is szembefordul a kormány földpolitikájával. Földviszonyainkban a közérdekű állami beavatkozás érvényesítése, az egész nemzetgazdaságot átfogó, felelős földkészlet-gazdálkodás kiépítése, a földművelést élethivatásként vállaló helyi gazdáknak földtulajdonhoz juttatása, a nem termelői célú (akár bel- vagy külföldi tőkét forgató) földspekuláció letörése mind-mind olyan elemei a földjog nemzeti önvédelmi eszköztárának, amelyek a gazdasági globalizációval szemben a nemzetállami érdeket és a helyi közösségek létfeltételeit érvényesítik. Egy ilyen tartalmú birtokpolitikával ezért nem azonosulhat a neoliberalizmus.A szerző az MTA doktora, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.