A magyar gazdasági fejlődés és az életszínvonal

A rendszerváltozás, a demokrácia, a gazdaság szerkezetének átalakítása sajnálatos módon nem járt együtt a lakosság életkörülményeinek javulásával. 1993 után a munkanélküliség növekedésével egy időben a reálkeresetek drámai csökkenése következett be. Bár ezen a téren az elmúlt években javulás mutatkozik, a családok jövedelme, általános életszínvonala még fényévnyi távolságra van a nyugati országokban élőkétől.

Solymosi Frigyes
2001. 10. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választások közeledtével szorosabbá válik a pártok és a polgárok közötti kapcsolat, és előtérbe kerül párbeszédük. Ennek fő témája nyilvánvalóan életszínvonalunk alakulása, gazdasági előrelépésünk, felzárkózásunk üteme. A siker szempontjából döntő lehet, hogy a pártok milyen jövőképet tudnak felvázolni. A vezető kormánypárt helyzete különbözik az ellenzékétől, mivel meggyőzően be kell mutatnia azokat az ország fejlődését elősegítő eredményeket, amelyeket neki köszönhetünk. Nehezíti feladatát, hogy bármennyire is ártatlan a rendszerváltozás előtti korszak okozta gazdasági lemaradásunkban, majd a két legutóbbi kormány intézkedéseiben, a következményekért, a még meg nem oldott gondokért a társadalom hajlamos a mindenkori kormányt felelőssé tenni.
Kitörhetünk-e az adósságcsapdából?
Mindenki előtt ismert, hogy adósságállományunk milyen óriási tehertételt jelent az ország számára, amelyből – sokak szerint – évtizedekig sem tudunk kikecmeregni. Közgazdászok tanulmányaiban megtalálható az az adat, hogy a hetvenes–nyolcvanas években felvett kölcsönöket a kamatokkal már többszörösen visszafizettük, anélkül, hogy a kölcsön mértéke jelentősen csökkent volna. Nem véletlen, hogy év eleji országértékelő beszédeiben Orbán Viktor miniszterelnök is számtalanszor felhívja a figyelmet adósságunkra. Két évvel ezelőtt, januárban kijelentette: „…tovább kell cipelnünk hátunkon a múltat, a korábbról maradt államadósság súlyát.” Az új kormányzati ciklus első évében 769, míg a következőben 803 milliárd forintot fizettünk ki a hitelek kamatainak fedezésére. Megemlítette, hogy ennyi pénzből számos beruházást tudtunk volna megvalósítani és emelhettük volna a béreket, vagy megduplázhattuk volna a nyugdíjakat. Idei beszéde már optimistább kicsengésű volt: „…sikerült kivergődnünk az adósságcsapdából, bár a teher még nagy” – mondta.
Amennyiben a felvett hitelek, a kamatok és a törlesztés ilyen nagy mértékben befolyásolja a lakosság életkörülményeit, a fejlődésünket megalapozó beruházásokat, mindenképpen szükséges a társadalmat tájékoztatni a „kivergődés” mértékéről, tartozásunk jelenlegi állásáról, a törlesztés lehetőségeiről. És arról is, hogy előreláthatólag mikor tudunk végérvényesen megszabadulni ettől a tehertől.
Extraprofit, várakozáson felül
Köztudott, hogy nagyvállalataink túlnyomó része nyugati cégek birtokában van. Az elért magas GDP elsősorban már az ő termelésüknek köszönhető. A vállalatok egy része a privatizáció során került hozzájuk, míg a többi teljesen új, „zöldmezős” beruházás. Az utóbbiak – köztudottan – számos kedvezményben részesültek letelepedésükkor, például meghatározott ideig nem fizetnek nyereségadót, ezzel szemben hozzájuthatnak a gazdasági fejlesztési támogatásokhoz. Nyereségüket korlátozás nélkül vihetik ki az országból, és ott fektethetik be, ahol akarják. Mindez azt jelenti, hogy azok a vállalatok, amelyek nagyobb értéket termelnek, nem a mi tulajdonunkban vannak. Azon túlmenően, hogy munkaalkalmat teremtenek, fizetik a bérek járulékterheit, optimális esetben a magyar kis- és középvállalatok munkáját is igénybe veszik, viszonylag kisebb mértékben járulnak hozzá hazánk gazdagodásához. Ezek a vállalatok azonban a magyar szakmunkásoktól éppen olyan hatékonyságot és minőségi munkát kívánnak meg, mint Nyugaton. Egyetlen cég sem engedheti meg magának, hogy a nevével jelzett termék minősége romoljék. Ugyanakkor dolgozóiknak hatszor-tízszer alacsonyabb bért fizetnek, mint a nyugati országokban működő üzemeikben. Következésképpen: az itt letelepedett vállalatok lényegesen magasabb profitot érnek el, mint Nyugaton: feltehetően ez volt letelepedésük egyik indítéka. Ehhez kapcsolódva megemlítem az egyik osztrák gazdaságkutató intézetnek a hazai lapokban megjelent értékelését, amely szerint míg 1993-ban a hét rendszerváltó ország között a bérek tekintetében a második helyen álltunk, 1999-ben már az utolsók közé kerültünk. Feltehetően ennek (is) lehet a következménye, hogy a távközlési berendezéseket gyártó finn Elcoteq cég Lengyelországból Magyarországra telepíti egységeit, és eladja wroclawi üzemeit (Magyar Nemzet, augusztus 28.). A nyugati cégek kelet-európai mozgásának másik lehetséges oka, hogy az adókedvezmények lejárása után keresik az új előnyöket kínáló országokat. Egyik magyarázat sem szívderítő.
Számunkra a nagy kérdés viszont az, hogy a mindenkori kormányzat rá tudja-e venni a nyugati tulajdonban lévő cégeket (vagy bérpolitikai megfontolások miatt egyáltalán akarja-e), hogy dolgozóikat az extraprofitjukból az eddigieknél nagyobb mértékben dotálják? A másik: magyar alkalmazottaik bére mennyire közelítheti meg a nyugati országokban kifizetett illetményeket? E téren nem sok előrehaladásról beszélhetünk, sőt e kérdéssel kapcsolatban meglehetősen lehangoló nyilatkozatokról hallhattunk. A külföldi kézben lévő vállalatok vezetői büszkék az elért eredményekre, elismerő hangon szólnak a magyar munkások teljesítményéről, ugyanakkor aggodalmukat fejezik ki bérköveteléseikkel kapcsolatban, ami veszélyezteti nyereségüket. Ezt hallva az embernek az a benyomása, mintha mi, magyarok – függetlenül munkánk hatékonyságától és minőségétől – alacsony keresetekre, a nyugatival össze nem hasonlítható életkörülményekre lennénk ítélve. Még elgondolkoztatóbb a kép, ha figyelembe vesszük, hogy minden elért vagy nehezen kiharcolt bérfejlesztés potenciálisan hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat összepakoljon és más, még nálunknál is szegényebb, alacsonyabb bérszínvonalú országba távozzék. A volt Szovjetunió államai, Kína és India óriási lehetőséget kínálnak számukra. Mi lesz akkor a magyarországi nagyiparral? Arról nem is beszélve, hogy van, amikor a tőlünk megvásárolt gyárakat is lerombolják, gépeinket elszállítják, hogy még esélyünk se legyen arra, hogy az állam vagy bárki más, folytassa a privatizáció előtti termelést. Így kényszerítenek bennünket, hogy még azt a terméket is más országból szerezzük be, amelyet korábban itthon is elő tudtunk állítani (lásd hejőcsabai cementgyár).
Az előrelépés lehetősége: a hazai nagyipar megteremtése, a magyar kézben lévő kis- és középvállalatok erősítése, gazdagítása. Ezt célozza a kormány Széchenyi-terve, amely feltehetőleg már eddig is hozzájárult ahhoz, hogy a nyugati receszszió eddig nem okozott jelentősebb visszaesést a hazai termelésben. Egy ország gazdaságának erősödése, a nemzeti ipar megteremtése – azon kívül, hogy hozzájárul az országról alkotott képhez – növeli a lakosság önbizalmát és nemzeti büszkeségét is. Mindez csupán bérmunkák vállalásával aligha érhető el. Természetesen a magyar kézben lévő vállalatok dolgozói is elvárják, hogy jövedelmük emelkedjék, és fokozatosan megközelítse a hasonló munkát végző nyugati polgárokét. A legnehezebb helyzetben kétségkívül az állam van, hiszen az elmúlt évtizedben elveszítette értékes és kevésbé értékes termelőegységeit, a jól kiépített, a műszakilag rendben lévő szolgáltatóüzemek nagy részét, sőt még az ország működése szempontjából stratégiailag fontos ágazatokat is. Az állam és az önkormányzatok birtokában a vállalatoknak mindössze 10 százaléka maradt. Következésképpen a költségvetés bevételei ma már csaknem kizárólag a különböző adókból, a vámilletékekből, az áfából és a még állami kézben lévő cégek privatizációjából származnak. Ha azonban a legnagyobb termelőknek csak korlátozott adófizetési kötelességeik vannak, és ezen túlmenően még a nyereséget is kiviszik, képes-e a kormányzat az államigazgatásban, az oktatásban, a kultúrában, az egészségügyben ténykedők életkörülményeit megnyugtatóan javítani? Hogyan tudja elérni, hogy keresetük megközelítse a nyugati országokban dolgozókét? Ennek elmaradása komoly veszéllyel jár, hiszen éppen az a magasan kvalifikált értelmiségi tudja eladni képességeit, tudását a gazdag országoknak, akikre az ország előrelépése szempontjából a legnagyobb szükségünk lenne.
Őszinte válaszokra számítunk
A közelmúltban értesülhettünk arról, hogy Norvégia magyar orvosokat kíván alkalmazni a hazai kereseti lehetőségek nyolc-tízszereséért (Népszabadság, augusztus 29.). A norvég munkaügyi államtitkár bejelentette, hogy Norvégia nem kér türelmi időt, Magyarország uniós csatlakozása után azonnal kész más szakmákból is fogadni magyar munkavállalókat. A mindenkori kormány feladatai közé tartozik a leszakadt rétegek felzárkózásának elősegítése, ami alatt nemcsak a megélhetésük javítását, hanem tanításukat, társadalmi beilleszkedésüket és befogadásukat is értem. További kérdés: van-e, lesz-e elégséges bevétele az államnak, hogy az ország fejlődése szempontjából fontos infrastrukturális beruházások költségeit fedezze? Vagy mindezeket – elégséges anyagi fedezet hiányában – csak további kölcsönök felvételével lehet elérni?
Meggyőződésem, hogy ezek a kérdések, felvetések mindannyiunkat foglalkoztatnak, és minden magyar állampolgár joggal számít a közgazdasági szakemberekre, a jövő tervezőire támaszkodó politikusok világos, őszinte válaszaira.

A szerző akadémikus, a Nemzeti Kör tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.