1945. április 4.: remény a szuronyok árnyékában

Szentgáli Zsolt
2003. 04. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha nem nagyon tudnánk 1945. április 4-ével mit kezdeni (különösen a rendszerváltozás óta). A baloldal pragmatikus szárnya érthetően nem foglalkozik vele: a kérdés nekik kényes és nem is túlzottan érdekes. Az ideologikus baloldal néha felveti a kérdést, ők azonban olyan szélsőségesen érzelmi alapon közelítenek hozzá – bizonyos csoportok iránti zsigeri gyűlölettel –, hogy tárgyszerűségük megkérdőjelezhető. A polgári-nemzeti oldalnak sem áll az érdeklődése homlokterében. A szovjet hadsereg megjelenése – a németéhez hasonlóan – példátlan emberi tragédiák tömegét hozta magával; néhány év alatt pedig a keresztény-nemzeti-polgári értékrenddel élesen szemben álló – és azt üldöző – kommunista párt ragadta meg a hatalmat. Érthető, hogy 1945 innen nézve nem látszik múltunk különösképpen dicső pontjának.
Nem ok nélkül szoktuk mondani, hogy nemzeti múltunk nem más, mint rendszerváltozások sorozata. Ez néha együtt járt – részleges – elitcserével, máskor viszont nem. Érdekes ebből a szempontból 1848 példája. Jogi értelemben minden kétséget kizárólag ekkor valósultak meg a legátütőbb változások: a törvény előtti egyenlőség kimondása vagy a parlamentnek felelős kormányzás megteremtése éles cezúrát húz a korábbi és az azt követő korok közé. Ez a tény talán még meglepőbbé teszi, hogy a társadalom szerkezete lényegében változatlan maradt, és a dualizmus évtizedei alatt is csak lassan változott: 1848 előtt és után egyaránt az arisztokrácia vezette Magyarországot.
Az elit cserélődése örökös folyamat. Elég komoly személyi kontinuitást figyelhetünk meg az 1989 előtti és utáni elitben – ebből a szempontból jogos azon csoportok felháborodása és tiltakozása, amelyek szerint nem is volt rendszerváltozás. Többször előfordult már a zivataros századokban, hogy viszonylag rövid idő alatt nagyarányú személyi változások történtek az elit soraiban: a középkorból ide sorolhatjuk Géza nagyfejedelem és Szent István – részleteiben sajnos kevéssé ismert – államszervező harcait vagy azt a folyamatot, amelynek során Károly Róbert új arisztokráciát teremtett a tartományuraságok felszámolásával.
Mindezek mellett azonban egy alapvető szempontról nem szabad elfeledkeznünk: Magyarország a honfoglalás, de legkésőbb Szent István óta a földet birtoklók országa. Természetszerű, hogy 1848-ig közülük kerültek ki az ország főméltóságai, de ez a későbbiekben is csak kevéssé és lassan változott meg. Első nem nemesi származású miniszterelnökünk – Wekerle Sándor – 1892-ben foglalta el hivatalát, és még 1932-ben is nagy figyelmet keltett, hogy Gömbös Gyula kormányában egyetlen tárcát sem töltött be arisztokrata politikus. A főrendek természetesen az élet számtalan más területén is az igazi, kizárólagos elitnek számítottak.
Ebből a szempontból vizsgálva 1945 volt a magyar történelem egyetlen igazi, nagyarányú elitváltása. A földosztással az arisztokrácia megszűnt a magyar társadalom elitjének lenni. E tény felett lehet siránkozni, lehet neki örülni, de a tény tény marad. A lebonyolítás módjában lehettek különbségek kommunisták és polgári politikusok között, de abban a kérdésben 1945-ben teljes volt a konszenzus, hogy Magyarország termőföldje a parasztságot illeti. Az természetesen igaz, hogy a kommunisták – a magántulajdon ellenségeként és a társadalom teljes kézben tartására törve – rövidesen már meg kívánták fosztani a föld művelőit jogos tulajdonuktól, de ez semmit nem von le az 1945-ös változások értékéből.
Mai jobbközép szemmel – ha mereven, ideologikusan nézzük a világot, ami számos probléma forrása lehet – felvetődhet vádként a magántulajdon sérelme. A baloldalisággal nem igazán vádolható Mindszenty bíboros – az egyház szociális tanításával összhangban – híres 1956-os rádiószózatában is „a közjó által korlátozott magántulajdonról” beszélt. A mai nemzeti-polgári gondolkodás is szívesebben lát családi gazdaságot művelő, öntevékeny, polgárosodó gazdálkodókat, mint nagyüzemi, kiszolgáltatott bérmunkásokat.
1945-ben a lakosság meghatározó többsége nem élte meg negatívumként a bekövetkező változásokat. Két megjegyzést kell itt tennünk. A szovjet hadsereg gyilkolásai, fosztogatásai, ártatlan tíz- és százezrek elhurcolása természetesen mérhetetlen emberi tragédiákat okozott, és sokkal jobb lett volna, ha a magyar társadalom ezek nélkül kap lehetőséget az újrakezdésre. Másrészt pedig 1945 még nem volt a totális kommunista hatalomátvétel éve. Nyilván éles szemmel fel lehetett fedezni, hogy valami ilyesmi készül, de az az esztendő alapvetően még nem erről szólt. 1945 nem azonos 1948-cal.
Ha azt állítanánk, hogy 1945-ben euforikus állapotok uralkodtak nálunk, akkor súlyos tévedésbe esnénk. A hosszú háború, az ország feldúlása, a nép szenvedései után ez nem is lehetséges. Mindazonáltal elfednénk a valóság egy részét, ha nem vennénk észre, hogy igenis jelen volt a bizonyos változások, elavult struktúrák megszűnése és a béke beköszönte feletti öröm, az újrakezdés reménye és optimizmusa. Hatalmas belső energiákra volt szüksége a magyar társadalomnak, hogy a romok helyén megindulhasson az élet. 1989 előtt csak azt lehetett mondanunk 1945-ről, hogy felszabadulás – ellenhatásként 1989 óta nem kevesen csak annyit állapítanak meg, hogy megszálltak bennünket. 1945-ben a magyar társadalom előtt komoly lehetőségek nyíltak meg. Demokratikus választásokat tartottunk, vidéken családi gazdaságok szerveződtek, tehetséges, alulról jövő politikusok és értelmiségiek előtt nyílt lehetőség az ország sorsának alakítására. A magyar nép gondolkodását akkor még a hagyományos zsidó–keresztény erkölcsi rend határozta meg, a gazdaság a magántulajdonra alapult, és még arra is látszott halvány remény, hogy a trianoni igazságtalanságot legalább részben mérsékelni lehet.
A magyar nép nagy tragédiája – immár évszázadok óta –, hogy nem mi alakítjuk a sorsunkat. Néha megpróbálunk szembemenni azzal a vonallal, amit kívülről kényszerítenek ránk (1848–49, 1956); néha azt hisszük, a világ hatalmasságai engedik, hogy mi döntsünk (1945). Megítélésem szerint mi, akik a polgári-nemzeti oldalon állunk, nem tehetjük meg, hogy egyszerűen elítéljük 1945-öt. Ezzel figyelmen kívül hagynánk az akkor élő becsületes, jó szándékú magyarok véleményét. Amikor azt mondjuk, hogy a földosztással a parasztság évezredes álma valósult meg, akkor nem egy korabeli kommunista propagandaszólamot ismétlünk, hanem olyasmit állapítunk meg, ami költői megfogalmazása ellenére is megfelel a tényeknek.
1947-ben „kék cédulákkal” szavaztunk, 1949-ben pedig már sikerült egy listáról „választani” – ez azonban semmit nem von le az 1945-ös választások demokratizmusából és tisztaságából. 1945 igazi tragédiája éppen az: megint nem engedték meg, hogy a magyar nép a maga által választott úton haladjon, hanem ismét kívülről erőszakoltak ránk egy barbár, elnyomó ázsiai rendszert. A következményeket ma is nyögjük.
A szerző történész (PhD)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.