Az iraki háború félrevezető képei

2003. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tartja a mondás, hogy a háború első áldozata az igazság. Nos, úgy tűnik, a mostani iraki háborúban az igazság már az első puskalövés előtt halott volt. Hiszen mindegyik oldal már az összecsapás előkészítésekor a propagandát, a közvélemény minden lehetséges eszközzel történő befolyásolását a győzelem egyik legfontosabb eszközének tekintette.
Az 1990–91-es Öböl-háborút követően megrendült az amerikai média szavahihetősége. Hiszen kritika nélkül átvették a szövetségesek képekkel alátámasztott verzióját a sebészi pontosságú, minimális civil áldozatot követelő légicsapásokról. Utólag kiderült, hogy a bevetett bombák alig 20 százaléka tartozott a nagy pontosságú, úgynevezett intelligens fegyverek közé. S az angolszász hatalmak légitámadásait még a második világháború alatt kidolgozott szőnyegbombázások doktrínája határozta meg.
Amint azt az 1999-es Jugoszlávia elleni légicsapások idején Milosevics is tette, Bagdad, miután a fegyveres győzelemre esélye sem volt, döntően a nemzetközi közvélemény növekvő tiltakozásában bízott. A háborút ellenzők szimpátiájának kivívásához Szaddám Huszeinnek minél több saját civil áldozatra volt szüksége, így nem véletlen, hogy az iraki információs miniszter sajtótájékoztatóin nem csapataik katonai sikerei játszottak meghatározó szerepet, hanem a prezentációk súlypontját a lerombolt lakóépületek és az ártatlan áldozatok, lehetőleg gyermekek képeinek bemutatása jelentette. Az a washingtoni vezetés számára is világos volt, amennyiben a civil infrastruktúrát a lehető legnagyobb mértékben megkímélik és elkerülik a polgári áldozatokat, akkor a háborút ellenzők egyik legfontosabb érve, az ártatlan áldozatok tízezreire történő hivatkozás véglegesen elveszíti jelentőségét. Ráadásul, akkor hihetőbbé válik a szövetséges propaganda azon üzenete, hogy ezt a hadjáratot Szaddám Huszein rendszere ellen folytatják, s nem az iraki nép ellen.

A bagdadi vezetés azzal is megkísérelte az angolszász hatalmak közvéleményét a háború ellen fordítani, hogy elesett és fogságba ejtett amerikai és brit katonákat mutattak be az iraki televízióban. Szaddám Huszein maga fogalmazott úgy egy interjúban: ő azzal számol, hogy az amerikai közvélemény képtelen lesz megemészteni a halott amerikai katonák ezreinek látványát. Ez utóbbi megoldást – súlyosan megkínzott katonák bemutatását és hátrahagyását – a szovjet hadvezetés már 1941. június végétől gyakorolta, amikor a megszálló német csapatok megtorlását és ezen keresztül egy partizánháború kirobbanását kívánta kiprovokálni.

Külön néplélektani tanulmányt érdemelne az amerikai társadalom viszonya a háború valóságához, hiszen rendkívül fogékonyak az erőszakra, s a katonai erényeket többségük különlegesen nagyra értékeli. S ebben a lélektani környezetben természetesnek számít – elég, ha a számtalan hollywoodi alkotásra gondolunk –, hogy a filmekben és elképzeléseik szerint a valóságban is egy amerikai katona százszámra mészárolta, mészárolja le a német, japán, vietnami stb. ellenfeleit. E keménységgel szemben ugyanakkor valamiért rendkívül nehéz megemészteniük azt a tényt, hogy a háborúban az ellenség is visszalőhet, s az amerikai csapatoknak akár veszteségeket is okozhat. Itt elegendő az Egyesült Államok 1993-as szomáliai beavatkozására utalni, ahol néhány amerikai katona meglincselése, s az őrjöngő tömeg örömujjongásának televíziós bemutatása elegendő volt a csapatok kivonásának kikényszerítésére.

A média, a döntően képeket igénylő amerikai közvéleményt kielégítendő, most láthatóan a napi sajtótájékoztatók helyett a csapatok közé „beágyazott” újságírók technikájához folyamodott. Így a televíziófogyasztó a már 1991-ben megszokott, Bagdad bombázását bemutató képek mellé az akció résztvevőjének illúzióját is megkapja, mint egy háborús számítógépes játékon, szinte maga is részesévé válhatott Szaddám Huszein rendszere megdöntésének. A harcokban részt vevő alakulatokhoz 600 újságírót osztottak be, akik vállalták, hogy az elvárásoknak megfelelően tudósítanak a történtekről. (Hírek szerint mintegy 50 szabályból álló listát kellett aláírniuk, köztük olyan feltételeket, miszerint nem mutatnak halottakat, sebesülteket, nem nevezik meg az elkísért alakulat pontos helyzetét stb.) A száguldó riporterek harckocsin és lövészpáncéloson ülve, gyakran egy sportesemény stílusában tudósítottak egységeik előrenyomulásáról. E riporterek elsődleges feladata, hogy megmagyarázzák a televíziónézőknek, mit jelentenek a homályos, a gyakorlatlan szemnek semmitmondó képek. Látható, hogy munkájuk részét képezte a tiszta háború legendájának fenntartása, s néha kiestek szerepükből, ha kénytelenek voltak valódi háborút közvetíteni. Abban is biztosak lehetünk, hogy már az első napokban is szívesen mutatták volna a felszabadítókat lelkesen ünneplő iraki civileket.
Ez a megoldás persze több kérdést is felvet, hiszen ha az alakulat komoly ellenállásra számítana, akkor a riporter aligha kockáztatná ilyen huszáros trükkel az életét. Honnan lenne ellenőrizhető, hogy a felvételek nem egy hadgyakorlaton, Kuvaitban, a frontra történő felvonulás közepette készültek, vagy valóban már az amerikai csapatok sikeres iraki invázióját mutatták? Hasonló módon csak találgatni lehetett, hogy mikor készültek a bagdadi televízióban vetített, Szaddám Huszeint és az iraki felső vezetést ábrázoló felvételek.

A fenti tények is azt mutatják, hogy Washington készpénznek vette iraki informátorainak azon kijelentését, hogy a síita lakosság nemcsak örömmel fogadja a bevonuló angolszász egységeket, de azokat felkelésekkel segíteni is fogják. Annak ellenére, hogy ezt a megoldást mint újdonságot tálalták – Chris Cramer, a CNN International Network elnöke ezt az újságírás csúcspontjának nevezte –, valójában régóta ismert módszerről van szó. A CNN-ben produkált képeknél már a második világháborúban is hitelesebben dolgoztak a német propagandaalakulatok. Hiszen amikor a 4. páncélos csoport áttörését mutatták be 1941 novemberében a moszkvai külső védelmi gyűrűn, akkor a riporter egy harckocsi belsejéből tudósított, ahol a páncélos közelében becsapódó lövedékek voltak hivatottak a képek hitelességét, a riporter tudósítását alátámasztani. Az amerikai televíziós csatornákon látható, lendületesen támadó, megállíthatatlanul hömpölygő acélfolyam mozgósító erejét is felfedezte már a német háborús filmhíradó, hasonló képekkel fejezték be heti haditudósításaikat.

A második világháborúban a harcoló csapatok közé beágyazott tudósítókat még némi realitásérzékkel propagandaegységeknek hívták. A német véderőnél például rendkívüli súlyt helyeztek a hitelesség érzetére, tudva azt, semmi sem gyengíti annyira a megbízhatóságukba vetett hitet, mintha egy, már elfoglaltként bejelentett településről kiderül, ott még harcok folynak. S az is közhelyszámba ment, ha egy egész hadosztály foglyul ejtését jelentették be, akkor nem volt elegendő tucatnyi feltett kezű ellenséges katonát bemutatni, hanem tömegeknek kellett a képernyőn feltűnniük. Ugyanez vonatkozott arra az állításra is, ha a bevonuló csapatokat felszabadítóként fogadták a bennszülöttek, akkor ennek hihetővé tételéhez ezres tömegek ujjongására volt szükség. Látható volt az angolszász riporterek megkönnyebbülése, amikor legalább néhány integető iraki fiatalt mutathattak. Ugyanakkor a felszabadulás örömébe szinte azonnal üröm vegyült, hiszen a gyűlölt rezsimmel együtt a rend is összeomlott, s kezdetét vette a ma még felbecsülhetetlen károkat okozó fosztogatás. Irak pacifikálását követően belátható időn belül a szövetségeseknek bizonyítékokat kell szolgáltatniuk arra, hogy Szaddám Huszein csakugyan rendelkezett tömegpusztító fegyverekkel, és azok bevetését tervezte. Hiszen Washington az egyik legfontosabb háborús okként nevezte meg ezt a veszélyt.
Az új tudósítási módszer legnagyobb előnyének az tűnik, hogy a tömegeknek megadja a tájékozottság felületes érzetét a valódi összefüggések, a történtek háttérének pontos bemutatása nélkül. Így bármennyire is szeretnénk naprakészek lenni, valószínűleg azzal kell számolnunk, ami az 1990–91-es Öböl-háborúban is történt: az eseményekről többé-kevésbé hiteles képet csak esztendőkkel a háború után tudunk készíteni. Addig kénytelenek vagyunk az elkeseredett propagandaháború által a félrevezetésünkre szánt információk közül válogatva megkísérelni megtalálni az igazság morzsáit.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.