Egyenlőtlenek az egyenlők között

Kisida Erzsébet
2003. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kétezerhármas esztendő a fogyatékosok éve. Indult is kampány. De miért kell hangos, látványos igyekezettel bizonygatni azt, hogy mindenki fontosnak tartja a feladatot? Hazánkban nem a jogszabályok hiányossága miatt szenvednek hátrányt a sajátos helyzetben lévők. Az esélyegyenlőségről és a fogyatékosokról szóló törvény és más jogszabályok egyértelmű rendelkezéseket tartalmaznak. Adott esetekben még csak nem is a jogalkalmazásba csúszik hiba, hanem a szemléletmód torzult. Persze bizonyos helyzetekben az intézmények is sajátosan értelmezik a jogszabályokat. Az alkotmány meghatározása szerint az állam a jogegyenlőség megvalósításához és az esélyegyenlőtlenségek kiküszöböléséhez segítséget nyújt.
A társadalmi együttélés szabályai szerint az emberi méltóság feltétel nélküli, elsődleges tartalmi tényező. Ezzel azonos súlyú norma a hátrányos megkülönböztetés tilalma. A normák minden szférájában ez is meghatározó elem. A speciálisan hátrányos helyzet egyfajta hiány az ember fizikai vagy pszichikai teljességnek, egységes egészének a rendszerében. Ezt a hiányt pótolni szükséges, helyettesíteni kell speciális módon, megfelelő megoldással. Mégis, gyakran a jó szándék mellett is torzul a jóakarat. A sajátos helyzetben azt az alapállást fogadja el a társadalom (tagjainak jelentős része), hogy ők (nem is közénk tartozók) mások, mint mi. Ezzel a „minősítéssel” a társadalom perifériájára szorítják őket – az e körbe tartozó személyeket. A szemléletmódváltás az elsődleges feltétel a probléma helyes megközelítéséhez. A helyes értékrend kialakítása és az értékek realitása, a gondolkodás, az életminőség feltétele. Nem más ez, mint a morális életvezetés alapja. A speciálisan hátrányos helyzetű emberek nem sajnálatra és nem szánalomra tartanak igényt. Jogot formálnak a minden embert megillető emberi méltóságra.

A moralitás jelentőségét az adja, hogy aki önhibáján kívül kerül hátrányos helyzetbe, ne kapjon negatív értékelést, finomítva: megkülönböztetést. Azért nem helyénvaló, mert a közvélemény tud megbocsátó lenni azokkal szemben, akik felróható magatartásuk következtében érdemelnének kirekesztést. A személetmódváltást nem lehet kikényszeríteni. (Jogalkotással) jogalkalmazással nem megvalósítható ez a korrekció. Éppen ezért fontos, hogy az embert, az intellektuális életminőséget, a megkülönböztetés nélkül személyt illesse a tisztelet. Ha mégis hangsúlyt kívánnak adni a speciális helyzetű embertársaiknak, akkor kell, hogy a pozitív megkülönböztetés érvényesüljön. A filozófusok jó ideje elmélkednek a speciális állapotról. Elméleti tételük: az egyenlőtleneket ne mérd egyenlő mércével, mert ezáltal egyenlőtlenséget követsz el. Persze ez nem ad okot sem szánalomra, sem a másodrangúvá sorolásra. De úgy sem értelmezhető, ahogy tették azt egy alkalommal a törvény-előkészítők. Adott esetben arról elmélkedtek, hogy „nem lenne-e indokolt a mozgáskorlátozottakat a szellemi fogyatékosokkal együtt oktatni”. Ők nem ismerték az ókori szerző, Epiktétosz bölcseletét, amely egyben a speciálisan hátrányos helyzetű emberek értékelésének, „minősítésének” az alfája és ómegája: „Ne feledd, hogy a dráma, amelyikben színész vagy, olyan, amilyennek a betanítója akarja: ha rövidre szabja a szereped, rövid ideig, ha hosszúra, sokáig játszol. Ha a koldus szerepét osztja rád, azt is a természethez hűen alakítsd. Éppen úgy cselekedj, ha nyomorék vagy polgár szerepét osztja rád, mert a te kötelességed az, hogy a szerepet szépen eljátszd, a szerep kiválasztása másra tartozik.”
A szerző szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.