Bokros szelleme újra itt kísért

Bonifert Donát
2003. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bokros-csomagot (szükségességét, megoldásait) már 1995-ös bevezetését követően sokan vitatták, azóta is sokat emlegetik, vitatják ma is, és bizonyára még sokáig fogják. Érdemes azonban kicsit visszatekinteni a megelőző néhány év gazdasági fejleményeire, hiszen 1989 és 1994 között a magyar gazdaság átalakulásának végül is döntő szakasza zajlott le, mind a belső körülményeket, mind pedig a külpiaci orientációt tekintve, s ezek a körülmények sok mindent megmagyaráznak a Bokros-csomag alkalmazásának hátterével kapcsolatban.

Az 1989–90-ben végbement politikai rendszerváltozás a nemzetgazdaság teljesítményének súlyos visszaesésével, külső és belső egyensúlyi zavarokkal párosult. A GDP 1988–89-ben stagnált, majd 1990-ben 3,5 százalékkal, 1991-ben pedig csaknem húsz százalékkal esett vissza. A beruházások hasonló, a reálbérek valamivel kisebb mértékben csökkentek, s 1991-ben megugrott, majd tovább nőtt az állami költségvetés hiánya. 1993-ban azonban már a stabilizálódás jelei mutatkoztak: a GDP gyakorlatilag az előző évi szinten alakult, az ipari termelés négy százalékkal, a beruházások értéke 2,5 százalékkal nőtt, az állami költségvetés hiánya ugyancsak az előző évi szinten maradt. 1994-ben a GDP csaknem három, az ipari termelés körülbelül tíz, a beruházások értéke tizenkét százalékkal nőtt, s a reálbérek – a korábbi években bekövetkezett folyamatos visszaesés után – mintegy hét százalékkal emelkedtek. Igaz, közben az állami költségvetés hiánya másfélszeresére nőtt, bár ez a GDP-hez viszonyítva (utóbbi növekedése miatt) csak kisebb mértékű emelkedést jelentett.

Külön figyelmet érdemel – már csak a Bokros-csomag bevezetésének indoklására való tekintettel is – a folyó fizetési mérleg alakulása 1989 és 1994 között. 1988-ban – kisebb-nagyobb ingadozásokat követően – mintegy nyolcszázmillió dollárt tett ki a fizetési mérleg hiánya, majd 1989-ben hirtelen 1400 millió dollárra ugrott. Ennek okát könnyű megfejteni: ekkor volt a Grósz Károly-féle valutakeret-emelés, aminek (bizonyára sokan emlékeznek még rá) tömeges, családos ausztriai bevásárlóutak lettek a következményei. A bőség kora azonban hamar véget ért: a megszorításoknak köszönhetően a következő évben a fizetési mérleg már minimális többlettel zárt. Érdemes itt idézni a számszerű adatokat: a többlet 1990-ben 127, 1991-ben 267, 1992-ben pedig 324 millió dollárt tett ki, tehát minimális volt ugyan, de (elsősorban az idegenforgalmi mérleg javulása következtében) enyhén növekvő tendenciát mutatott. A külkereskedelmi (pontosabban áruforgalmi) mérleg egyenlege ebben az időszakban még ugyancsak pozitív volt, de lassan csökkent: 1989-ben 537 millió dollárt, 1991-ben már csak 189 millió dollárt tett ki, 1992-ben pedig minimális – 48 millió dolláros – deficit keletkezett. Különleges érdekessége a dolognak, hogy eközben a külpiacainkat tekintve gyökeres változások mentek végbe. 1988-ban az export 50,5 százaléka irányult a keleti (szocialista), és 49,5 százaléka a nyugati (tőkés) piacokra, de a keleti piacok valamivel nagyobb részesedése ekkor már régóta nem gazdasági, hanem politikai szükségszerűség volt: a szovjet tömbhöz való kötöttség miatt kényszerűségből kellett az 1988-ban már csak jelképes, egyszázalékos keleti exporttöbbletet fenntartani. E kényszerhelyzet feloldódása 1989-től már jól látható volt: 1989-ben még csak 52,7 százalékot, 1991-ben pedig már 78,1 százalékot tett ki a nyugati piacok részesedése a magyar exportból, s a volt szocialista országokba irányuló export aránya 1991-re 21,9 százalékra esett vissza. Összehasonlításul: jelenleg a nyugati piacokra irányuló export aránya kb. 85, a volt szocialista országokba irányuló export pedig kb. 15 százalékot tesz ki, azaz 1991 óta a helyzet már csak keveset változott, a döntő fordulat a keleti piacoktól a nyugati piacok irányába tehát 1988 és 1991 között zajlott le – és közben sem a külkereskedelmi, sem pedig a fizetési mérleg nem vált deficitessé!

Ilyen előzmények után talán érthető, ha kirívónak tartom azt, ami 1993-ban történt. A gazdaság egészének állapotára ekkor már a stabilizációs tendenciák voltak jellemzők, a külkereskedelmi irányváltás döntő részben lezajlott, a külkereskedelmi és a fizetési mérlegben azonban hirtelen, zuhanásszerű romlás következett be: előbbi az 1992. évi 48 millió dolláros hiány helyett 1993-ban 3247 millió(!) dolláros, utóbbi pedig az 1992. évi 324 millió dolláros többlet helyett 3455 millió(!) dolláros deficitet mutatott. 1994-ben mindkét deficit kismértékben tovább romlott ugyan, de ez nagyrészt az 1993. évi hatások áthúzódásával volt magyarázható, s a lényegében minden átmenet nélküli, hirtelen, nagymértékű előző évi romlás után gyakorlatilag stabilizálódásként volt értelmezhető. A hirtelen kialakult deficit 1993-ban egyértelműen az export visszaesésével függött össze: ebben az évben a kivitel az előző évihez képest több mint tíz százalékkal csökkent. Ekkora visszaesés egy év alatt a külkereskedelmi irányváltás döntő szakaszában nem következett be: 1989-ben a kivitel stagnált, 1990-ben négy százalékkal, 1991-ben öt százalékkal mérséklődött, 1992-ben pedig már minimális – egyszázalékos – növekedést mutatott fel. Egyértelmű tehát, hogy 1993-ban valamilyen egyszeri, a gazdaság általános átalakulási folyamataiból nem feltétlenül következő tényező lépett fel, amely a későbbiekben nem ismétlődött. Matolcsy György a témával foglalkozó, a Közgazdasági Szemlében 1997-ben megjelent írásában (a mezőgazdasági termelésnek a tulajdoni viszonyok átalakulásából következő visszaesése és egyéb körülmények mellett) megemlíti ezt a tényezőt is: 1992-ben új csődtörvényt vezettek be, amely az 1987-ben létrehozott, mesterséges pénzhiánnyal küzdő gazdaságban elsősorban az átlagosnál hiteligényesebb, nyugati exportra irányuló termelést sújtotta, s elkerülhetetlenül előidézte az export visszaesését, ezáltal a külkereskedelmi és a fizetési mérleg hirtelen romlását.

Fizetésképtelenséggel az előállt helyzetben ekkor még nem kellett számolni, hiszen a kilencvenes évek elejétől beáramlott, az akkori viszonyokhoz képest jelentős mennyiségű külföldi tőke következtében az ország devizatartalékai kielégítőek voltak. Bizonyos intézkedésekre persze szükség volt, s az Antall–Boross-kormány alatt a Pénzügyminisztériumban meg is kezdődött ezek kidolgozása (valutaleértékelés, vámpótlék bevezetése), de választások előtt ilyen lépéseket általában sehol sem vezetnek be. Az 1994 évi választások után viszont azonnal lépni kellett volna, de a Horn-kormányon belül a miniszterelnök és a pénzügyminiszter közötti presztízsharcok miatt erre akkor még nem kerülhetett sor. A Bokros-csomag azután tartalmazta azokat a lépéseket, amelyeket ilyen helyzetben – ha már egyszer létrejött – szokás megtenni, de ezeken jelentősen túlment, s a gazdasági növekedés, a beruházások visszaesését is előidézte, ami évekre visszavetette a gazdaság addigra megindult, ígéretes fejlődését, s a lakosság széles rétegei számára hozott a körülmények által egyébként nem indokolt terheket. Ugyanakkor természetszerűen az 1993-ban kialakult problémák megszüntetésére sem volt alkalmas, hiszen azok okait nem szüntette meg, amit jól mutat, hogy a külkereskedelmi és a fizetési mérleg hiánya csak lassan csökkent (ez valószínűleg részben a Bokros-csomag nélkül is bekövetkezett volna), s a mai napig nem állt vissza az 1993 előtti, egyensúly közeli helyzet. Az áruforgalmi mérleg hiányát ugyan az idegenforgalmi mérleg növekvő többlete az elmúlt években már ellensúlyozni tudta, a fizetési mérleg azonban a behozott külföldi tőkével járó, kiáramló kamat- és profitjövedelmek miatt tartósan deficitessé vált. Az 1993. évi súlyos érvágást tehát a magyar áruexport máig nem tudta kiheverni.

A nemzetközi mércével mérve is kiemelkedően szigorú csődtörvény előkészítése és bevezetése 1992-ben a nevezetes Kupa-program részeként történt meg. A Kupa-program egyik fő pillérét jelentő csődtörvény valójában egyfajta előzetes Bokros-csomagként fogható fel, amely (akárcsak maga a Bokros-csomag) elsősorban egy szűk pénzügyi lobbi érdekeinek felelt meg. Kupa Mihály 1990 decemberétől töltötte be a pénzügyminiszteri tisztséget, s munkásságában nagyrészt az ún. neoliberális gazdasági iskola megoldásait igyekezett alkalmazni. Ezek a megoldások nem voltak idegenek a korábbi (Grósz–Német-) kormányok idején kialakult minisztériumi apparátusok és a nemzetközi pénzügyi szervezetek szakembereitől, de az Antall-kormány más, gazdasági ügyekkel foglalkozó vezetői (Szabó Iván, Bod Péter Ákos, Kádár Béla), és a kormány 1992 körül kialakuló gazdaság- és iparpolitikai elképzeléseivel ellentétben álltak. Egyebek mellett ezért menesztették 1993 februárjában Kupát a pénzügyminiszteri tisztségből. A csődtörvény káros következményei a következő néhány évben – megfelelő gazdaságpolitikai eszközök alkalmazásával – enyhíthetők lettek volna, ezt a lehetőséget azonban a Bokros-csomag néhány eleme, valamint a Magyar Nemzeti Bank által 1995-től alkalmazott monetáris politika nem biztosította. A pénzügyi lobbicsoportok érdekeinek olyan mértékű érvényesítésére, mint amit a Kupa-program és a Bokros-csomag jelentett, az időközben kialakult politikai légkör, a kormányzó pártok választási szempontjai miatt ma már nincs lehetőség, a megfelelő gazdaságfejlesztési programok és ösztönzési eszközök alkalmazásának elmaradása azonban ma is hátráltathatja az ország gazdasági fejlődését.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.