Che Guevara és a haladó értelmiség

Orbán Miklós
2003. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben az egyik üdítőital-gyártó cég Che Guevara arcképével reklámozta termékét, hogy újabb energiát adjon az amúgy is energiadús nedű eladásának. Városok teltek meg a nagy Che jövőbe révedő tekintetével, alul pedig a Hey Che! felirat díszítette az óriásplakátokat. Minden úgy volt, mint a régi szép időkben.
Közel kétszáz aláíróval együtt úgy gondoltuk, hogy még sincs rendjén, hogy ilyen emberrel lehessen bármit reklámozni. Tudtuk, hogy modern társadalomban élünk, ahol a józan ész, a mértékletesség már rég nem hivatkozási alap, ezért jogászi blikkfanggal felvértezve álltunk a magyar fogyasztóvédelmi hatóságok elé. A felügyelőség – tanácstalanságában – a Magyar Tudományos Akadémiát kereste meg, hogy kiderítse, vajon Che Guevera valóban a XX. század tömegpusztító eszméinek tipikus harcosa, kegyetlen hóhér volt-e. A válasz sokkoló: Che Guevara történelmi szerepéről történész körökben vita folyik. Tevékenysége a közeli múlt része, és olyan sok szállal kapcsolódik napjaink aktuálpolitikai történéseihez, hogy – megfelelő történelmi távlat hiányában – az eltérő vélemények tisztázása rövid távon nem elvárható.
Nézzük végre, kiről is beszélünk? Ernesto Guevara 1928-ban született Argentínában, liberális középosztálybeli családban. Tudjuk, hogy a forradalom nem politikai vélemény, hanem szektás vallás, tehát örökölni vagy megtanulni nem lehet: meg kell térni. Guevara a damaszkuszi útra 1953-ban lépett rá, amikor Guatemalában nyaralt. Itt találkozott először a dél-amerikai szegénységgel, és rögtön nyilvánvalóvá vált számára annak egyedüli oka: a kizsákmányoló gonosz, az imperialista szörnyállam, maga az Amerikai Egyesült Államok. Che gyorsan foglalkozást vált: Mexikóban hivatásos forradalmárnak szegődik Fidel Castro mellé. Együtt szabadítják fel Kubát, majd 1959-ban Che lesz az ország államügyésze. A hírhedt La Cabana börtönben dolgozik, és dönt a kegyelmi kérelmek felől. Ekkor folyik az ancien regime feletti bosszúállás, mely több mint háromezer Batista-szimpatizáns életét követeli. Che közvetlenül részt vesz a koncepciós perek előkészítésében, és persze egyetlen vádlottnak sem kegyelmez.
Imádja Lenint és Sztálint – gyermekét Vlagyimirnek nevezi el, és Sztálin II-ként írja alá leveleit. Nem csoda, hogy 1960-ban azzal az ötlettel áll Castro elé, hogy ideje a Gulagot is franchise-olni a Nagy Testvértől. Az időközben már jegybankelnök, majd ipari miniszter Guevara gyorsan csődbe viszi a központi bankot, de Guahana-félszigeten megvalósul agyszüleménye: a javító munkatábor, mely évtizedekig több százezer embernek lesz majd otthona. Che dolga végeztével Afrikába, majd pedig Bolíviába megy. Mindkét helyen ugyanazt teszi: gerillaháborút folytat, hogy rákényszerítse a helyi parasztokat a világforradalomra – akik viszont még Algériában vagy Bolíviában sem akarnak forradalmat, legalábbis nem ilyet. Che nem adja fel, így azok ellen kezd el háborúzni, akikért valójában harcol. A forradalmasítás több ezer ártatlan civil életébe kerül.
Guevara ámokfutásának végül a CIA által kiképzett bolíviai kommandó vetett véget. A bátor forradalmár utolsó szavai ezek voltak: „Ne lőj! Én vagyok Che! Élve többet érek neked, mint holtan!”
Persze, ez nem volt elégséges a Magyar Tudományos Akadémiának ahhoz, hogy megállapítsa, a nagy Che lánglelkű, ámde véreskezű forradalmár volt. Vajon a magyar történész elit Che személyiségében újabb Görgey-dilemmát vél felfedezni? Vagy nincs még meg a történelmi távlat, hogy elfeledjék, milyen jó is volt Cuba si, Yenki no!-t skandálni? Én máshonnan közelíteném meg a kérdést: úgy gondolom, hogy sajnálatos módon a Lajtától nyugatra is hasonló válaszokat kaptunk volna beadványunkra. A probléma gyökerei ugyanis jóval túlmutatnak határainkon.
Az európai gondolkodást a reneszánsz óta kísérti a haladó gondolkodó képe. A progresszív értelmiségié, aki a folyamatos emberi haladás letéteményese. A haladásba vetett hit mindig is több volt egyszerű meggyőződésnél, valójában szekuláris vallássá nőtte ki magát. Az elmúlt évszáza-dokban a haladó értelmiségiek a legkülönbözőbb gondolatokkal flörtöltek. Voltak humanisták, felvilágosultak, jakobinusok, marxisták, liberálisok és szociáldemokraták. De ők voltak az 50-es évek kommunistái, a 60-as évek polgárjogi harcosai, a 70-es évek feministái, a 80-as évek radikális zöldjei és napjaink globalizációellenes tüntetői is. Persze nem minden haladó értelmiségi radikális, sőt túlnyomó többségük nem az. Ezt a nagyon színes társaságot viszont egy dolog rendkívül szorosan köti össze: a társadalmi haladásba mint a történelem központi céljába vetett hitük. A haladók számára az emberi társadalom megváltoztatható, és „az emberiség közös vállalkozása”, hogy meg is változtassuk. Kétségtelen, hogy ez racionális és materiális gondolkodásmód, így nézeteik mindig valamilyen ember alkotta renden alapszanak.
A történelmen végigtekintve megállapíthatjuk, hogy nem a marxizmus, a felvilágosodás vagy a liberalizmus, hanem a haladásba vettet általános hit tudott csak valós alternatívát állítani a kereszténységgel szemben. Hiszen mindenre kiterjedő világrendet és dogmatikát tudott alkotni. Ezért van, hogy sokan már húsz éve megjósolták: a progresszív gondolat könnyedén túléli majd eddigi legnagyobb kudarcát, a marxizmus világméretű bukását. És lőn. A haladás gondolatának legnagyobb eredménye, hogy száműzni tudta a tudományból és a közéletből a kereszténységet. Ennek eredményeképpen mára szinte a teljes értelmiség osztja a progresszió alaptézisét. Gondoljunk csak bele, ki merné ma azt állítani, hogy a tudomány feladata nem az emberiség jobbá tétele? Vagy ki merné azt mondani, hogy mondjuk a genetika feladata nem az emberi haladás, hanem Isten parancsának keresése a Földön? Milyen abszurdan is hangozna ez ma valamennyiünknek.
És ezért van persze az is, hogy a tudomány nem méri azonos mércével a haladó embert a konzervatívval. A forradalmárt a reakcióssal, Castrót Pinochettel. Vagy gondoljunk Robespierre-re, majd pedig Francóra. Azonos lenne a mérce? Hozott igazságot a „történelmi távlat”? Ugyan. Még az igazság szó alatt sem ugyanazt értjük a haladókkal. Bele kell nyugodnunk, hogy a történelemkönyveket most a progresszív értelmiség írja, és saját mércéjével méri a történelmet.
Persze van némi öröm is az ürömben. A történelem teli van apró, bár gyönyörű fintorral. Ez is ilyen. Gondoljunk bele, mi lett a nagy Che-ből mára? Épp az, ami ellen harcolt: egy termék az Amerika vezette globalizált, kapitalista fogyasztói társadalomban. Hogy ki az a Che, mit csinált, mit gondolt a világról? Kérdezzenek meg egy tinédzsert, aki képét a pólóján hordja! Én megtettem, és megnyugodtam. Guevara valóban csak egy monokróm kép, amivel talán több vodkát vagy energiaitalt lehet eladni a termékekkel túlárasztott piacon. Che elvesztette a háborúját. Szóval, valahol mégis van igazság. Igazság – ahogyan mi értjük.

A szerző jogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.