Egy igazi szegénységpárti csomag

Hegedûs Tamás
2003. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemünk előtt bontakozik ki a jóléti rendszerváltás létező modellje. Értelmezéséhez nem kell más, csak egy kis orwelli újbeszél: az adócsökkentés adóemelést, a több pénzt az embereknek kevesebb pénzt, a növekvő jólét fokozódó egzisztenciális bizonytalanságot jelent. Most értjük meg csak igazán, mit jelent a miniszterelnök szegénységpárti programja: a szegénység mértéke – minden jel szerint – valóban dinamikusan növekszik majd a következő években.
A múlt héten bejelentett adópolitikai változások a leginkább pesszimista várakozásokat is alulmúlják. E sorok szerzője sem gondolta volna, hogy ilyen hamar és ilyen brutális nyíltsággal mutatkozik meg: amit egyik kezével ad a kormány, azt a másikkal kamatostul veszi vissza. A legújabb döntések a legszerényebb számítások szerint is – ha csak a közvetlen hatásokat vesszük figyelembe – mintegy 550 milliárd forintos megszorítást jelentenek. Ha ehhez hozzávesszük a néhány héttel ezelőtti 78 milliárdos csomagot, valamint az ezzel együtt bejelentett forintgyengítés hatását, máris a közelében járunk annak a 700 milliárdnak, amelyet a száznapos programban osztott szét a szociálliberális kormány (mint tudjuk, az üresen talált államkasszából). A közvetett hatásokat is figyelembe véve – mint például az infláció gerjesztése –, a mérleg ennél is sokkal rosszabb. A kormányellenességgel egyáltalán nem vádolható Népszabadság számításai szerint a jövő évi adóváltozások mintegy 25–30 ezer forintot vesznek ki havonta egy átlagos család zsebéből, miközben kiadásai az áfaváltozások miatt hasonló mértékben nőnek. Hol van már a – kormányzati döntésként egyszer már elfogadott – személyi jövedelemadó-csökkentés terve? A kulcsok csökkentésének elmaradása – mivel elsősorban a magasabb jövedelműeknek kedvezett volna – szociális szempontból még magyarázható lenne, az adósávok szélesítésének elmaradása azonban egyszerű kormányzati sarc. Ennek híján ugyanis a növekvő infláció miatt az ugyanakkora vásárlóerejű jövedelem magasabb adósávba kerül. A szinten tartáshoz minimum az infláció mértékével kellene emelni a sávok felső határát, de az igazán polgárbarát megoldás a sávok jelentős mértékű széthúzása lenne. Ez segítené elő azt, hogy a viszonylagos jólétét munkával előteremtő középosztály mind létszámában, mind vagyonában gyarapodhassék. Ehelyett megismétlődik a Bokros-csomag jövedelem-újraelosztó hatása: a növekvő infláció és a rögzített adósávok a középosztályt a szegények szintjére kényszerítik, miközben a leggazdagabbak ezúttal is megtalálhatják a lecsúszás ellenszerét. A dilettáns kormányzati gazdaságpolitika árát tehát ismét az éppen hogy erősödni kezdett középosztállyal fizetteti meg a kormány. Régi jó baloldali recept.
Jókora pofont kaptak azok a családok is, amelyek az Orbán-kormány otthonteremtési programján felbuzdulva saját lakást építettek vagy vásároltak. A felveendő hitel nagyságába ugyanis nyilván bekalkulálták – az akár havi húszezer forintot is elérő – adókedvezményt, amelyet a kormány most egy tollvonással eltörölt. Pedig ha léteznek olyan jogszabályok, amelyekhez nem szabadna pillanatnyi pénzzavarban hozzányúlni, akkor ezek azok, amelyek a polgárok és családok hosszú távú döntéseit – ezek közül is kiemelten a gyermekvállalási döntést – befolyásolhatják: gyermekek utáni adókedvezmények, otthonteremtési támogatások, tandíjmentesség, a nyugdíjrendszer szabályozása. A gyászos demográfiai folyamatok javulásához a kormányzat csak akkor tud hozzájárulni, ha sikerül az embereket meggyőznie arról: a bátorító kedvezmények és támogatások – amelyekkel a társadalom elismeri a gyermeket nevelő családoknak a nemzet jólétéért és jövőjéért vállalt áldozatát – nem attól függnek, hogy segítőkész vagy közömbös kormány áll-e az ország élén. A polgároknak biztosnak kell lenniük abban, hogy a családok életét hosszú távon segítő intézkedéseket össznemzeti konszenzus övezi. A Medgyessy-kormány döntései ezzel szemben máris megroggyantották a családokat segítő támogatási rendszert.
Az áfatörvény megváltoztatása a maga nemében páratlanul zseniális: gazdaságilag ésszerűtlen, ugyanakkor társadalmilag is igazságtalan. Az alsó kulcsok növekedése és a legfelső csökkenése teljesen aszimmetrikus hatású: míg az áfakulcs növekedése szinte azonnal megjelenik az árakban, a csökkentés hasznát szinte teljes egészében lenyeli a kereskedelem, növelve a szektor profittermelését. Ráadásul az alacsonyabb áfatartalmú termékek a szegényebb családok és egyének fogyasztói kosarában nagyobb súllyal szerepelnek az átlagnál, mivel – arányait tekintve – jövedelmük nagyobb részét költik élelmiszerre, gyógyszerre, háztartási energiára, mint a magasabb jövedelműek. A mostani döntésekkel ugyanakkor a tankönyvek és a gyógyszerek áfája nulláról 5 százalékra, az élelmiszereket és a gázt terhelő 12 százalékos áfa 15 százalékra nő, míg a háztartási energia a legmagasabb (a tervek szerint 23 százalékos) adókulccsal fog adózni, az eddigi 12 százalék helyett. A tervezett változások következtében a megélhetési költségek garantáltan nőni fognak, különösen a szegényeknél és az alsó középosztályban. A gazdasági irracionalitás is könnyen kimutatható. Mivel egy adócsökkentésnek akkor van érezhető pozitív hatása, ha az legalább 5-6 százalékos mértékű, a felső áfakulcs kétszázalékos mérsékléséről bizton állítható: miközben az állam az egyik legbiztosabb bevételi forrásáról mond le, ennek a lépésnek se élénkítő, se inflációcsökkentő hatása nem lesz.
Szokás hivatkozni az áfatörvény változása kapcsán holmi EU-követelményekre, de ez csupán porhintés. Az unióban semmiféle egységes szabályozás nincs, és néhány éven belül várhatóan nem is lesz. Lazán megfogalmazott elvárások vannak csupán, amelyeknek minden ország a nemzeti érdekeinek megfelelően tesz eleget (optimális esetben, persze). Ráadásul a sors fintoraként éppen egy nappal az áfamódosításról szóló kormánydöntés előtt fogadta el az Európai Bizottság a hatályos uniós áfairányelv módosításáról szóló javaslatot. Ebben – többek közt – a kedvezményes kulcsba sorolták a háztartási energiát. A Medgyessy-kormány döntése tehát nemhogy nem támasztható alá az uniós elvárásokkal, hanem éppen ellentétes azzal.
A gazdasági és a jóléti folyamatok mérlege amúgy egészen elképesztően alakul. Míg az Orbán-kormány időszakában folyamatosan, kiegyensúlyozottan és kiszámíthatóan növekedett mind a gazdaság, mind az életszínvonal (olyannyira, hogy ezt még a szocialisták sem vonták kétségbe igazán a kampányukban, sőt, azt hangsúlyozták, hogy volna még mit szétosztani a megtermelt javakból), addig a Medgyessy-kormánynak egy kerek esztendő elég volt ahhoz, hogy olyan mélységbe taszítsa a gazdaságot, amilyet a gyászos emlékű Bokros-csomag óta nem tapasztaltunk. Az MSZP–SZDSZ-koalíciónak ritka bravúrt sikerült bemutatnia: egyszerre romlik minden gazdasági mutató. Hiába, azért ez is egyfajta teljesítmény… Az elhibázott gazdaságpolitika árát természetesen legegyszerűbb a középosztállyal megfizettetni, amelytől már van mit elvenni, de amelynek tagjai még nem elég szervezettek és nem elég jó érdekérvényesítő képességűek ahhoz, hogy ezt megakadályozzák. A kormány ezen belül is a legegyszerűbb eszközhöz nyúlt: beindította az adóprést. Osztogatás után fosztogatás…
Hadd idézzek fel egy, a Bokros-csomag bevezetésekor megfogalmazódott gyanút! Mivel a szociálliberális gazdaságpolitikai elit csak a nyolcvanas évek válságkezelő technikáit sajátította el igazán, jószerivel csak a gazdasági krízisek menedzselésében érzi otthon magát. Ha nincs válság, hát csinálnak… A nyugodt, polgári építkezés és gyarapodás feltételeinek biztosítására mind alkatilag, mind észjárásukban képtelenek.
A történelem ezúttal is ismétli magát.

A szerző közgaszdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.