Globalizácó és keresztény szellemiség

Szentgyörgyvölgyi Péter
2003. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A címként szolgáló szavak két fogalmat, két fogalomrendszert fejeznek ki, és együttes szerepeltetésük nyilvánvalóan azt a célt szolgálja, hogy párhuzamot vonjunk a két fogalom, fogalomrendszer között, mégpedig annak apropóján, hogy a legnagyobb ellenzéki párt elnöke kongresszusi beszédében egy mondatban összekapcsolta a fogalmakat Európáról szólván. „Mert nem Európa tartja össze a nemzeteket, hanem a nemzetek Európát, és mi úgy tudjuk, hogy a nemzetek felett nem a globalizáció ível át, hanem a keresztény szeretet.” E mondatra rögtön rácsapott két elemző. Egyikük – történész – fanyalogva értetlenkedett, hogy miként is lehet e két szót, fogalmat együtt említeni, mikor semmi közük egymáshoz. Másikuk – újságíró, „hivatásos elemző” – a két fogalom összekapcsolásának mély értelmét és a kongresszusi beszéd előadójának mondandóját „a szeretetről papol” megjegyzéssel kísérelte meg ledorongolni.
Nos, lássuk, van-e köze egymáshoz és milyen megközelítésből a két fogalomnak, és vizsgálódásunkat úgy ejtjük meg, hogy előbb tisztázzuk külön-külön a fogalmakat, természetesen leegyszerűsítve, mert azok magyarázatára már könyvtárnyi kötetet írtak össze a legkülönbözőbb indíttatásból.
A globalizáció a modern gazdasági rendszer legfőbb sajátossága, a XIX. századi monopolkapitalizmus újraéledési folyamata. Kihat a termelésre, a piacok összekapcsolására, az áru, a szolgáltatások, a munkaerő, a tőke országokon átnyúló áramlására, de áthatja az intézményrendszert, a kultúrát, az egész társadalmat. Fő mozgatóereje egy ideig a folyamatos megújulás, ám a tőkekoncentráció és a megvalósult fúziók lassan kiiktatják a riválisokat. Az e miatti versenyhiány a megújulást szükségtelenné teszi. E mellett a befektető multitőke hontalan, nem érez felelősséget az adott területen élők életminőségéért, ezért is találó e fogalomra a globális latin értelmének felelevenítése globális = cinkos politikai érdekcsoport. A multi koncentrált gazdasági hatalmánál fogva kikerül az állam ellenőrzése alól, egyre kevésbé lehet korlátozni, márpedig ahol a gazdasági hatalom kevesek kezében összpontosul, ott az állam politikai hatalma merő ábránd. Az egyes nemzetek, államok és azok állampolgárainak gazdasága, jövője egyre inkább a külföldi mamutcégek tulajdonosainak akaratától függ. A multi azt teszi, amihez kénye-kedve van, ez viszont ellentétes azzal az alaptörvénnyel, hogy a gazdasági élet egyetlen célja maga az ember. Az ember, akit a mindenható a hatodik napon teremtett saját képére és hasonlóságára. Ezért minden emberben benne van az isteni szikra, ahogy a költő fogalmaz: „Minden ember fenség”. Ám minden ember különböző is, az egyik beteges, a másik vasszervezetű, az egyik okos, a másik szerényebb képességű, az egyik gazdag, a másik szegény, és a társadalomnak – ha úgy tetszik, az államnak – az a dolga, hogy ezt a különbözőséget valamilyen formában kiegyenlítse, mert minden embernek mint Isten képmásának joga van a kiegyensúlyozott, megelégedett életre.
Egy ember kiegyensúlyozott és megelégedett csak akkor lehet, ha szabad. Ha szellemileg és gazdaságilag is szabad. Az egyenlőség és a szabadság kettős értelmét fogalmazta meg Petőfi oly gyönyörűen: „Ha majd a bőség kosarából mindenki egyaránt vehet, ha majd a jog asztalánál mind egyaránt foglal helyet, s ha majd a szellem napvilága ragyog minden ház ablakán, akkor mondhatjuk, hogy megálljunk”, de a folytatást mindenki tudja és azt is, hogy igen messze vagyunk a felismerés végkifejletétől. S egyáltalán: feltehetjük a kérdést, eleget tett-e valaha a társadalom ennek a kiegyenlítő szerepének? Válaszunk csak nem lehet.
A francia forradalom hármas nagy jelszavából, a szabadság, testvériség, egyenlőségből, mint tudjuk, nem valósult meg semmi, legfeljebb eltorzult formában. A szabadság eltorzult formájában megtalálható a korlátlan lehetőségek hazájában, Amerikában, ahol azonban a szabadság édes gyermeke, a liberalizmus felfalja saját szülőjét, magát a szabadságot is. Ugyanígy eltorzult formában valósult meg az egyenlőség a kommunizmus világfelforgató nagy kalandjában, ahol egyenlően jutottak milliók a gulágra, vagy egyenlő jogunk volt eltűrni, hogy lesöpörjék a padlásunkat, elvegyék a házunkat, boltunkat az egyenlőség jegyében. De a francia forradalom hármas nagy jelszavából különösen nem valósult meg a testvériség, ami egyedül képes azt ténylegesen kifejezni, hogy mindnyájan Isten gyermekei vagyunk. A testvériség alapja pedig a szeretet, a nagy parancsolat: „Szeresd felebarátodat, mint magadat”. Az én szabadságom korlátja a te szabadságod, a te szabadságod az én szabadságom, és ha ezt megértettük, máris ott vagyunk a keresztény, szociális alapeszméknél, amely az ember alapjogainak tiszteletéből indul ki.
A társadalmi béke és jólét megteremtésének előfeltétele a társadalmi igazságosság. A társadalmi igazságosságot megteremteni viszont csak demokratikus politikai berendezkedésű államban lehet. A demokráciának nem az a követelménye, hogy az állam egyformává tegye az embereket és megszüntesse a természetből adódó különbségeket, de az igenis kötelessége, hogy a gazdasági, társadalmi, kulturális egyenlőtlenségeknek az emberi méltóságba ütköző kinövéseit eltüntesse. Az igazságosság a társadalmi együttélés alapja, de a méltányosság és a szeretet a betetőzése. A kereszténység az evangéliumi elveket viszi be a gazdasági életbe, amelynek felvirágzását csak szociális igazságosság, együttes megteremtése mellett tartja lehetségesnek, hogy a rászorultak ne csak könyörületből kapjanak, hanem igazságosság szerint. Ennek az igazságosságnak mozgatórugója a szeretet, ami ugyanakkor a kereszténység alapeszméje is. Erre gondolhatott Antall József egykori miniszterelnök utolsó mondataként: „keresztény Magyarországot akartam”, s erre utalt Orbán Viktor is kongresszusi beszédének fent idézett mondatában.
S ezért fontos, hogy a keresztény szellemiségre való utalás bekerüljön az Európai Unió most formálódó alkotmányába, és az meg is valósuljon.

A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.