Vészhelyzet a magyarországi utakon

–
2003. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szóba került a közelmúlt súlyos közlekedési balesetei ürügyén az alkalmazott traffipax is. Van annak már harminc éve is, vagy még több, amikor a traffipax elterjedt nálunk. Annak idején ez a technika már elfogadott volt több, tőlünk északra és nyugatra lévő országban, a tapasztalat alapján csökkentek a közúti közlekedési balesetek.
A korabeli rendelet átvette a használat törvényi indokolását is, amelynek lényege „a gyorshajtásból eredő közúti közlekedési balesetek preventív megelőzése” volt. A lényeg a preventív alkalmazáson volt, ezért törvény szabályozta, hol lehet alkalmazni. Ezek elsősorban a balesetveszélyes helyek voltak. A törvény szerint ezeken a helyeken jól láthatóan el kellett helyezni a radar kontroll feliratú táblákat. Ennek az volt a lényege, ha valaki mégis túllépte a megengedett sebességet, az szándékos cselekményt követett el.
Annak idején egy-egy ilyen készülék öt-hat ezer forintba került. Benkei András belügyérkedése idején lépett életbe az a financiális szemlélet, hogy be kell hozni a gépek beszerzési árát, de miként, az másodrendű kérdés volt. Ekkor Budapest határában felállították a radar kontroll táblát és ez a rendőri értelmezés szerint azt jelentette, az egész városban lehet radarozni. Ekkor jött szokásba a sunyi módon, lesből való fényképezés. Olyan helyeken fényképeztek, ahol a balesetveszély szinte nulla volt, ahol csúcsidőben fél- vagy egyórás araszolás után kissé rá lehetett lépni a gázpedálra… Évekig tartott ez a gyakorlat, ezért van ma is, hogy nincs visszatartó ereje a traffipaxnak. A financiális szemlélettel bevezetett sunyiságnak az lett a következménye, hogy a lényeg, a megelőzés esett áldozatul. A prevenció azzal valósul meg, hogy látható, tudható, tapasztalható a szabálysértés ténye, azzal, hogy ott a tábla: radar kontroll.
Ennek az a lényege, hogy aki ennek ellenére túllépi a megengedett sebességet, az szándékos cselekményt hajt végre, szándékosan veszélyezteti az adott helyen a közúti közlekedést, ezért súlyosabban lehetne szankcionálni. Ezeket az eseteket kellene pontozni, és mondjuk a harmadik eset után bevonni a vezetői engedélyt, aki ezután is vezet – sokan vannak ilyenek –, azt akár letöltendő börtönbüntetéssel is lehetne sújtani, függetlenül attól, hogy ki az apukája, keresztapja vagy éppen mi a „sarzsija” az illetőnek. Magyarán: a törvény előtti egyenlőség elvét nem ártana a közlekedésben is alkalmazni.
Szólni kell az uralkodó közlekedési morálról is. Örülni kell annak, hogy manapság egyre több fiatalt láthatunk drága kocsik volánjánál. Ugyanakkor zömmel ezek a fiatal autóvezetők – tisztelet a kevés kivételnek – az országutakon szeretnék megdönteni Fittipaldi vagy Sumi versenypályán elért eredményeit. A súlyos balesetek jelentős része gyorshajtás következménye, mint legutóbb például a Szentendrei úton történt baleseté. Ha a megengedett sebességgel közlekedett volna a vétkes jármű, akkor nem történik meg a baleset, legrosszabb esetben – ha mégis frontálisan ütköznek – sem halt volna meg senki. Az a tragikus ezekben az esetekben, hogy a másik kocsiban mindig vétlen emberek halnak meg. Ők csak elszenvedői a balesetet okozó járművezető vétkes magatartásának.
A kulturálatlan közlekedési morálnak az alacsony műveltségi szint is okozója. Ha egy bunkó ül a Mercedes vagy BMW volánjánál, az nem képes kézben tartanai azt a „200 pacit”, amit a feneke alatt érez. Mint Skoda-tulajdonos, szinte naponta találkozom ezekkel. Ezek a bunkók azok, akik két lámpa között is előzik a kocsisort, az országúton a kanyar előtt vagy akár a kanyarban is előznek, mert odanőtt a talpuk a gázpedálhoz. A közlekedésben is szükség lenne egymás tiszteletetére, megbecsülésére.
Meg kellene vizsgálni a megengedett sebesség kategóriát is. Sok helyütt ez indokolatlan. Például felesleges egy úthajlatban kitenni a 60 km-es korlátozást, ha az a kanyar akár 100 km-rel is bevehető. A fölösleges korlátozással csak azt érik el, hogy a vezetők akkor sem veszik figyelembe, amikor muszáj volna. Emlékszem első jugoszláviai utamra, ahol a 60 km-es sebességkorlátozást kanyarban felülbíráltam és majdnem kisodródtam. Lakott területen is sok helyen indokolatlan a 40 km-es sebességkorlátozás. Ez a legtöbb helyen a sunyi radarozásra ad esetleg lehetőséget.
Az autópályákon a megengedett 130 km-es sebesség sok autóst arra késztet, hogy ezzel a sebességgel a belső sávban is folyamatosan közlekedhet. Ezek az autósok akkor fognak meglepődni, ha kijutnak például Németországba, ahol a belső sávban 200 km feletti sebességgel húznak el mellette a „bombázók”. Nyakunkon az unió, jó lenne erre is figyelni.
Kubatov János nyugdíjas kriminalisztikai szakértő, Baja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.