Halott, pedig meg sem született

Farkas Péter
2003. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokak szerint a XX. század legnagyobb vívmánya a modern jóléti állam. Bármennyi hibával, bürokratikus túlburjánzással működött is, az adott társadalmakat jobbá tette. Csökkentette a szegénységet, kezelte a szorongató létbizonytalanságokat. Alapja az esélyegyenlőség, az igazságos vagyonelosztás és a köz felelőssége azokért, akik nem tudják megteremteni maguknak a jó élet minimális feltételeit.
A fogalmat azokkal az átfogó társadalombiztosítási intézkedésekkel társítják, amelyeket 1948-ban Nagy-Britanniában hoztak Beveridge 1942-es jelentése nyomán. A koncepció legteljesebb formáját – amelyben az állam „a bölcsőtől a sírig” támogatja az egyént – Hollandiában és a skandináv országokban valósították meg.
Azt, hogy a jóléti államnak valamilyen formája létezzék, szinte minden politikai irányzat elismeri. Csak a libertariánusok támadják radikálisan, mert szerintük az azok jogainak a megértését jelenti, akik adójukkal a pénzügyi forrásokat biztosítják. A vita döntő eleme az, vajon védőhálónak kell-e tekinteni a jóléti államot, amely a jólét minimális szintjét mindenkinek biztosítja, s ez alá senki nem kerülhet, avagy az újraelosztás olyan eszközének, amely nagyobb társadalmi egyenlőséget teremt.
Ma, amikor sokan visszasírják a Kádár-korszakot, ki kell jelenteni: az államszocializmus sem definíció szerint, sem lényegét tekintve nem volt modern jóléti államnak tekinthető. A szociális alrendszer önállósága nem létezett, mindent a monolitikus hatalmi érdekek szabtak meg. A szabadság és a szolidaritás értékei súlyosan sérültek, de az egyenlőség sem valósult meg. A civil társadalom részvétele, kontrollja nem létezett. A problémák – például a szegénység – tabuk voltak, és ezért kezeletlenek maradtak. A 80-as évekig még a szociálpolitika szükségességét is tagadták, mondván, a szocialista rendszer nem teremt olyan egyenlőtlenségeket, amelyeket külön szociálpolitikának kellene orvosolnia. Ezen állítás álságosságát aligha kell bizonyítani. Amit a szocializmus nyújtott az elavult munkahelyek megőrzésével, a túlfoglalkoztatottság fenntartásával, a jövedelmek széles körű újraelosztásával, nem lehet visszahozni, hiszen éppen ezek s a mögöttük meghúzódó gazdasági érdektelenség miatt bizonyult a szocializmus élettelennek.
A rendszerváltozás előtt sokan csodálták a Nyugatot, úgy gondolták, Hegyeshalmon túl mindenki szent, a gazdasági élet tökéletes. Most már tudjuk, ez távolról sem így van.
A kapitalizmus és a szocializmus közös gyökere az önzés. Az egyik individualista alapon önző, a másik kollektív címszó alatt, de úgy, hogy azért megtalálja a maga számítását. Ebben a magyar kommunisták nagy művészek voltak, s más fedőnév alatt ma is azok.
Sokan közülünk naivan azt hittük, hogy a hazánkban folyó gazdasági rendszerváltozás szakértelem hiányában tervezetlenül, spontán módon rossz volt. Tévedtünk, mert gondosan előkészített ravaszsággal, primitív kizsákmányoló, uzsorás módszerekkel rabolták meg többségünket. Máról holnapra olyan vagyon- és jövedelemátcsoportosítás jött létre, amely a társadalmat kettészakította gazdagokra és szegényekre, és megjelent a nyomor Magyarországon. Ki fogja egyszer tisztességgel feltárni a spontán privatizációtól induló rablást, amit ma csak eredeti tőkefelhalmozásnak neveznek szegénységpárti, erkölcstelen milliárdos bankáraink?
A jóléti állam tehát létre sem jöhetett. A Bokros-csomag idején a koraszülött jóléti állam végéről beszélt a nagy bajszú pénzügyér. Igaz, ő legalább még papír nélkül, folyamatos mondatfűzéssel közölte az egyetemistákkal, hogy mi van Burundiban. Mai ócsítóinknak már a folyamatos kommunikáció is nagy gondot jelent.
Az első önmagát szociáldemokratának nevező kormány alatt visszafogták a fogyasztást, újra magasra szökött az infláció, csökkentek a jóléti kiadások. Mindezek együttes hatására növekedtek az egyenlőtlenségek, és újra nőtt a szegénység. A polgári kormányzás alatt folyamatosan csökkent az infláció és a munkanélküliség. A kizárólag korrektív típusú szociálpolitikáról áttértünk a preventív irányultságúra. Elsősorban adópolitikai eszközökkel megtörtént a jövedelmi közép beemelése a szociális politika látóterébe, abból a megfontolásból, hogy esélytelen a szegénység csökkentése úgy, ha a középrétegeknek állandóan a lecsúszás veszélyével kell szembenézniük. A legfontosabb változás azonban az erőteljes családpolitikában testesült meg.
Az újra hatalomra kerülő tudományos szocialista és libertinus elit előbb szétosztotta a kasszában talált pénzt, majd Szent István ünnepén bejelentette a jóléti állam idejének lejártát. Mindezt az állítólagos szociáldemokraták teszik, élő anakronizmusként.
Vajon miért nem szólalnak meg ilyenkor a szociális szakemberek? Vagy az esélyegyenlőség nekik mindössze a villanykapcsolók lejjebb helyezésével és a jeltolmácsok igénybevételével egyenlő? A sohasem volt hazai jóléti állam nem egyenlő a miniállam és a rászorultsági elv szélsőségesen liberális felfogásával. Jól tudják ezt a szociális szakemberek, akkor miért hallgatnak? A szegénység szélesebb fogalom az anyagi szükségnél, jelenthet magányt, társadalmi peremhelyzetet, kapcsolatteremtési képtelenséget, önértékelési zavart és kisebbségi sorsot.
Egyetlen embercsoportról vagy egyénről sem mondhatunk le.
A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.