Nixon elnök szelleme Budapesten

Nagy Zsolt
2003. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén október 20-án lesz 30 éve, hogy Nixon elnök megpróbálta, majd a kezdeti kudarcoktól sem hátrálva végül sikeresen eltávolította a Watergate-ügy kapcsán az utána nyomozó különleges ügyészt. Nem sejtve, hogy ezzel visszavonhatatlanul megpecsételte saját politikai sorsát. Ettől a pillanattól már egyenes út vezetett a „Nem vagyok egy csirkefogó”-ként (I am not a crook) elhíresült beszédéhez, majd később a lemondásához. Az eset Szombat esti mészárlás (Saturday Night Massacre) néven került be az amerikai történelembe és a mai napig is, az elnök lemondását leszámítva, a Watergate-botrány legemlékezetesebb mozzanatának tartják.
De mi is történt azon a szombat estén? 1973. október 20-án, este 8.25-kor a Fehér Ház bejelentette, hogy Nixon elnök utasította Elliot Richardson igazságügy-minisztert (Attorney General), hogy azonnali hatállyal függessze fel Archibald Cox különleges ügyészt, irodáját számolja fel, és a nyomozás kerüljön át az igazságügyi minisztériumhoz. Az ok nyilvánvaló. Az igazságügy-miniszter ezt megtagadta, és lemondott. A sorban William Ruckelshaus igazságügyminiszter-helyettes következett, aki ugyancsak megtagadta az utasítást, és követte volt felettese példáját. Az amerikai törvények értelmében ekkor Rober H. Bork, az Egyesült Államok ügyvédje (Solicitor General) vált ideiglenes igazságügy-miniszterré. Ő már végrehajtotta az elnök utasítását. Az események után Archibald Cox a következő elhíresült kijelentést tette: „Hogy a mi kormányunk továbbra is a törvények, és nem az egyének kormánya lesz, az a képviselőházon és az amerikai embereken múlik.”
Cox úr kérése meghallgatásra talált, mert az esemény országos felháborodást keltett. A képviselőházban bevádolási indítványok sora látott napvilágot, és ezek közül számos az elnök saját pártjából érkezett. A végjáték még elhúzódott egy ideig, de az elnök napjai meg voltak számlálva. 1974. augusztus 9-én bekövetkezett lemondásával csak a nyilvános bevádolási eljárással és annak előre tudható kimenetelével járó megalázást kerülte el. A lemondását követő két évtizedben Nixon elnöknek valamelyest sikerült rehabilitálnia magát, de inkább mint a büntetését letöltött, majd sikeresen új életet kezdett emberre gondolt a társadalom. Ettől a Watergate-botrány megítélése még egyöntetűen negatív maradt. Utódja, Ford elnök sokak szerint azért veszítette el az 1976-os választásokat, mert amnesztiában részesítette elődjét.
Korai lenne azt állítani, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ellen indított kormányzati támadás miatt a jelenlegi magyar miniszterelnökre is elkerülhetetlenül ez a sors vár. Az is túlzás, hogy a párhuzamok tökéletesen egyeznek a mostani magyar helyzettel. Mégis, a miniszterelnök nemrégiben tett kijelentései és a sajtóban is egyre gyakrabban olvasható híresztelések szerint egy számára is nehéz döntést fontolgat. De mielőtt még végrehajtaná, talán nem ártana összevetni a helyzetét Nixonéval és végiggondolni az esetleges következményekkel.
Emberileg valahol érthető, hogy a napi politikai csatározásokban megkopott, és akár a kilátástalanság határáig is eljutott politikusnak miért tűnhet jó megoldásnak, ha egy tollvonással intézi el ellenlábasát. Mégis, a higgadt érvek azt mutatják, hogy ez csak első hallásra tűnhet jó ötletnek. Egy alkotmányos, demokratikus államban a független állami intézmények fontosságát nem kell különösebben hangsúlyozni. Magyarországnál sokkal hosszabb demokratikus múltra visszatekintő társadalmak is arra a következtetésre jutottak, hogy bizonyos funkciókat a napi pártcsatározások fölé kell emelni. Ezek a funkciók a demokratikus hatalmi rend ön-kiegyensúlyozó mechanizmusának szerves részei és ezért is vannak intézményesítve. Ez az elv nagy fontossággal bír: az Egyesült Államokban sok helyen az ügyészek és bírók, a politikusokhoz hasonlóan, választások útján jutnak hivatalukhoz. Egy szövetségi pulpitus esetén pedig a kinevezés életre szól.
Egy független állami intézmény célbavétele, főleg, ha az az illető miniszterelnököt, pártját, vagy gazdasági-pénzügyi érdekkörét vizsgálja, egy olyan határvonal átlépését jelenti, amely határvonalnak minimálisan soha nem lenne szabad elmosódnia. Ezeket a határokat azért is illene tisztelni, mert annak az alkotmányos és demokratikus rendnek is a részét képezik, amelynek maga a támadást intéző politikus is a hatalmát köszönheti.
Hiba személyessé tenni a konfliktust és keresztülnézni egy ügyész vagy gazdasági ellenőrző szerv vezetőjén. Még akkor is, ha azok tevékenysége a miniszterelnök kormányának van alárendelve, és hivataluk tekintélyben nem vetekszik a Miniszterelnöki Hivatallal. A nyílt és frontális támadást a pénzügyi felügyelet tekintélye is megsínyli, közvetve pedig az egész demokratikus intézményrendszer. Számolni kellene azzal is, hogy egy ilyen lépés milyen precedenst teremt a jövőre nézve. Ez azért is fontos kérdés, mert egy demokratikus értékeket valló politikus feltehetően nem gondolja azt, hogy örökre az ő oldala lesz hatalmon. Ha pedig ez így van, akkor nem lehet számára közömbös, hogy milyen politikai légkört hagy maga után. Vagy lesz-e erkölcsi tőkéje óvni, ha majd a másik oldal részéről tapasztal kifogásolható lépéseket? Közhely, de igaz: a politikában a látszat sokszor a mindennel egyenlő.
Jelen pillanatban a magyar miniszterelnök ellen nem folyik hatósági nyomozás, nem vizsgálja ügyész hivatali tevékenységét. Ezért akár azt is feltételezhetjük, hogy csak és kizárólag szakmai érvek vezetik, elvégre, saját szavai szerint, az Inter-Európa Bank Rt. pénzmosási ügyleteiben mint ex-vezérigazgató, személyesen nem érintett. De ez az érv fordítva is igaz; ha valóban nem érintett, s ha a jelenlegi botrányok nem érnek fel hozzá, akkor mi készteti arra, hogy jelentős, drága pénzen felhalmozott politikai tőkét áldozzon egy olyan konfrontációra, amelynek hosszú távú következményei a legnagyobb óvatossággal szólva is kiszámíthatatlanok?
Akkori, szombat esti döntésével Nixon elnök a polgárháború utáni amerikai történelem legmélyebb alkotmányos válságát idézte elő. Tette annak ellenére, hogy egy 200 éves alkotmányt és demokratikus múltat vehetett alapul számításaihoz. Az ember azt gondolná, hogy a politikai pubertáskorba épphogy belépett demokráciának sem tenne jót egy hasonló élmény. Harminc év távlatából két tanulságról lehet beszélni: az amerikai társadalom egyfelől azt a következtetést vonta le, hogy a demokrácia nagyon sérülékeny intézmény, mindig óvni, félteni, vigyázni kell, függetlenül attól, hogy milyen múltra néz vissza. Másfelől, csakis erkölcsös emberekkel garantálható ennek az államformának a megmaradása. Jelen pillanatban nehéz elképzelni, hogy Magyarországon is az amerikai esethez hasonló drámai fordulat következzen be, és nem kell attól tartani, hogy kormánytagok vagy koalíciós partnerek inkább a politikai „lángsírt” választják a független legfőbb ügyész és a PSZÁF vezetőjének védelmében. Az viszont már elképzelhető, hogy az utókor nem fogja olyan fényes ötletnek tartani a húzást, mint amilyennek most azt egyesek hihetik. Ha elfogadjuk azt a tézist, hogy a magyar társadalom még mindig átalakulóban van, és lassan egyre többen lesznek azok, akiket nemhogy érdekek, de még emlékek sem fűznek a múlt rendszerhez, azok, akik csak az újat ismerik és mondják magukénak, akkor igenis elképzelhető, hogy a magyar demokráciát ért támadásként fogják értelmezni a legfőbb ügyész és az állami pénzügyi felügyelet elnöke elleni lépéseket.
A Watergate-bortrány után az Egyesült Államokban az inga a másik irányba lendült ki. Az addig az igazságügy-miniszter által kinevezett és felügyelt különleges ügyészi hivatalt törvénybe foglalták, és a törvényhozás alá rendelték. Az így létrejött alkotmányos torzszülemény amerikai elnökök egész sorát lehetetlenítette el. Sokszor elhangzott a vád, hogy beavatkoznak a politikába, sőt, olykor egyenesen politizálnak is.
Az egyik ilyen eset Lawrence Walsh, az Irán-Contra ügyben nyomozó különleges ügyész nevéhez fűződik. Walsh a ’92-es novemberi választásokat megelőző pénteken jelentette be, hogy újra vádat emel Caspar Weinberger, Reagan elnök volt védelmi minisztere ellen. Nem törődve azzal, hogy a bejelentés mintha az akkori elnökjelölt, Bill Clinton megrendelésére készült volna. Az idősebb Bush elnököt ezzel az utolsó tromfjától, a külpolitikai tekintélyétől is megfosztotta. Idővel Clinton elnökre is rájárt a rúd, és hosszú évekig nyögte a maga keresztjét Kenneth Starr különleges ügyész személyében. Clinton elnök is mindent elkövetett, hogy személyes élt adjon az ellentétnek (ahogy azt most a magyar miniszterelnök is teszi tévesen), és időről időre nyilvánosan eljátszadoztak a gondolattal: ha már a nyomozásokat nem tudják leállítani, legalább Kenneth Starr helyére kellene valaki mást találni. Mégsem így történt. Az amerikai elnöknek a politikai tőke valahogy mindig hiányzott hozzá. Fogcsikorgatva bár, de Bill Clinton megfelelt a törvény által megszabott szerepnek. A nixoni példa annyira beleégett az amerikai tudatba, hogy inkább vállalta a kimondhatatlan megalázások hosszú sorát. A történelembe is úgy vonult be, mint Andrew Johnson után Amerika második elnöke, akit a képviselőház sikeresen bevádolt (1868), és tárgyalásra a szenátushoz terjesztett fel. Ebből még Nixon elnök sem kért, inkább lemondott. Végül a független ügyészi hivatal saját sikerének esett áldozatul; bár egy republikánus elnök ürügyén jött létre, és sokáig a demokraták fegyvere volt, legnagyobb sikereit mégis egy demokrata elnök ellen érte el. Jelentősége a mostani Bush-adminisztráció alatt enyészett el véglegesen, s megjegyzem, senkinek sem hiányzik, a demokratáknak a legkevésbé.
Ennyit a történelem kiszámíthatóságáról.
Őszintén remélem, hogy a magyar miniszterelnök tanácsadói között nemcsak ügyes jogászok, a kormánypárti média mesterei és a közvélemény-kutatás bűvészei vannak, de legalább egy árva történész akad, aki képes a négyéves politikai ciklusnál messzebb is ellátni. Aki felméri, és ha kell, figyelmezteti a kormányfőt a precedensteremtésben rejlő veszélyekre, aki meg tudja vele értetni, hogy a pillanatok idővel történelemmé csontosodnak össze. Azon pedig már úgysem változtathat senki sem.
Mint látható, a legnagyobb jóindulattal kezeltem a magyar miniszterelnök kapcsán eddig napvilágra került tényeket. Mert, sajnos, azzal is számolni kell, hogy idővel Medgyessy Péternek is fel fogják tenni a Nixon elnök botránya kapcsán elhíresült kérdést: mit tudott, és mikortól tudta? Sőt, ennél még sötétebb variáció is elképzelhető, hiszen ne feledjük, hogy Nixon elnökről sohasem bizonyosodott be, hogy elejétől tudott volna a Watergate szállodába tervezett betörésről, és soha senki nem vádolta meg ezzel. Kizárólag az ügy elleplezése és a nyomozások akadályozása miatt kellett megválnia hivatalától. A történelem, bár ismétli önmagát, azért mégsem mindig hajszálra ugyanúgy.

A szerző Washingtonban élő politikai elemző

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.