Keményen megadóztatnak bennünket

<i>A héten megkezdődött az őszi országgyűlési küzdelmek egyik leghangsúlyosabb kérdéséről, a költségvetésről és az ennek alapjául szolgáló jövő évi adórendszerről szóló vita. Járjuk körül ennek háttérösszefüggéseit.</i>

Pokol Béla
2003. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar politológia hagyományosan a politika intézményrendszerével – a választásokkal, a pártokkal, a kormánnyal stb. – foglalkozik, és csak alárendelten figyelhetők meg olyan törekvések, melyek a politika keretei között folyó és különböző társadalmi szférákat érintő döntési folyamatokat tartalmilag is igyekeznének megérteni és kutatni. A politikai intézményrendszer kereteire leszűkülő politológia egy sor fontos politikai kérdés kutatásában nem lehet autentikus, és e kérdéseket ott kell hogy hagyja például a közgazdaságtan területén, ez pedig nagymértékben a technokrata szemléletmód uralomra jutását okozza e kérdések tárgyalásánál. Ennek következménye, hogy az elsőrendű politikai kérdéseket csak szakmai szemüvegen keresztül vitatják meg a nyilvánosság előtt, és elmarad annak nyilvánosság elé tárása, hogy egy-egy döntési alternatívának milyen politikai kihatásai vannak, és az egyes alternatívák mely társadalmi rétegek érdekeit preferálják, melyeket sújtják.
Az adórendszerek és a költségvetés-politika összehasonlító elemzése az egyik első lépés lehet a politológia makrogazdasági összefüggésekkel való gazdagítására. A politológus speciális szemléletmódja ennél az elemzésnél a különböző megoldások társadalmi kihatásainak számbavétele lehet: mely társadalmi rétegek terheit növelik vagy csökkentik az egyes adórendszerbeli és költségvetés-politikai megoldások. Ennek árnyalt behozatala a közvélemény figyelmébe és az egyes adónemek teljesen eltérő irányú hatásainak megvilágítása azért is fontos, mert a hazai politikai életben sokszor szinte blöffölésszerű érvelést is megenged magának néhány párt e téren. Például az elmúlt hónapokban a szabad demokraták a szokásos három százalék körüli biztos szavazói kör helyett öt százalékig felmentek néhány hétre a közvélemény-kutatások eredményei szerint, mert miközben a teljes lakosságot (benne a legszegényebbeket is) sújtó általános forgalmiadó-kulcsokat az ő ösztönzésükre még inkább megemelték a kormány terveiben, a jövedelemadó leggazdagabb rétegeket érintő felső kulcsait leengedték, és ezt úgy adták el a média közreműködésével, mint az általános adócsökkentés politikáját. Egy kicsit is felvilágosult közvélemény előtt egyszerűen elképzelhetetlen lett volna ez a becsapással felérő politikai kommunikáció. Egy egyszerűsített „adópolitológiai” vázlatot kellene a közvéleménynek jobban megismernie ahhoz, hogy ne váljon a politikai manipuláció áldozatává, és tisztábban lássa az adók és a költségvetés néhány fontos összefüggését.
Az egyszerűsítés veszélyét is vállalva, röviden jelezni kell, hogy a mai modern államokban a közterhek viselésére döntő mértékben négy nagy adó, illetve járulék beszedése szolgál, amelyeket általában alárendelt formában, de egy ötödik is kiegészít. Így a jövedelemadó, az értéktöbbletadó (nálunk ez az általános forgalmi adó – áfa – nevet viseli), a vállalkozások nyereségadója és a társadalombiztosítási járulék említhető. Az alárendeltebb ötödik formát a vagyonadó jelenti. A vállalkozások nyereségadója általában egyenlő mértékű a legtöbb országban, és a központi állami költségvetés 7–10 százalékát fedi le, de a többi adó aránya nagy eltéréseket mutat az egyes országok között, és ezek az eltérések egészen radikális módon átrendezik a közteherviselést az adott országok különböző társadalmi csoportjai között. Mivel bennünket elsősorban ez a szempont érdekel, így a következőkben csak ezekkel az adókkal foglalkozom.
Míg a közgazdászt elsősorban a gazdaság állagát jelző pozitív mutatószámok és a dinamikus növekedés biztosítása érdekli az adórendszer elemzésénél, a politológust a társadalmi igazságosság és a megelégedettség minél nagyobb társadalmi rétegekben való biztosítása köti le. A versengő pártrendszer logikája ugyanis a „kormányra jutni vagy ellenzékbe menni?” kérdés körül szervezi meg a nagy pártok programjait, és ez döntő mértékben az egyes szektorális politikákat az igazságosság és a társadalmi megelégedettség maximálása felé kell, hogy ösztönözze. A társadalmi igazságosság megköveteli, hogy a társadalmi létminimum körül élő rétegek elenyésző adót és járulékokat fizessenek, vagy teljes mértékben mentesítve legyenek ez alól, ezzel szemben a nagy jövedelemmel és ebből megszilárdult vagyonnal rendelkezők fokozottan szálljanak be a közterhek viselésébe. Ebből következik az is, hogy az ország adórendszerében azoknak az adóknak kell nagy arányban behajtani a közterheket fedező pénzeket, amelyek a jövedelem- és vagyonkülönbségeket progresszíven figyelembe veszik. Vagyis ez a szempont a jövedelemadó és a vagyonadó nagy súlyát követeli meg, és a progresszivitást nélkülöző társadalombiztosítási járulékot, illetve az értéktöbbletadót (áfát) tendenciaszerűen háttérbe szorítani rendeli.
Ha szétnézünk Európában, akkor ennek legnagyobb mértékben Dánia adórendszere tesz eleget, mivel itt egészen minimális (3 százalék) a társadalombiztosítási járulék, ám a jövedelemadóból fedezik a közterhek 60 százalékát, benne a társadalombiztosítási szolgáltatásokat is. De a többi nyugati országban is 30 százalék fölött van a központi költségvetés bevételei között a jövedelemadó aránya, és még ehhez jön a szintén a nagy vagyon egy szintje fölött belépő vagyonadó, amely a „leülepedett jövedelem” adóztatásával kiegészíti a jövedelemadót. Ez utóbbi a közteherviselés 4-5 százalékát teszi csak ki a legtöbb országban. Angliában, az Egyesült Államokban és Japánban a 10 százalékot is eléri ez az arány. Vagyis a költségvetési bevételek bő felét, vagy még többet is, a vagyoni és jövedelmi különbségeket progresszíven figyelembe vevő adók szedik be a fejlett nyugati országokban. Látni kell azonban azt is, hogy a szegényebb országokban az alacsony jövedelmű rétegek nagy aránya miatt egyszerűen kevés pénz jöhet be a jövedelemadókból, és ezért az arány spontán módon eltolódik némileg az értéktöbbletadó felé. Így Portugália, Görögország, Spanyolország – az EU szegényei – esetében az értéktöbbletadó (a magyar áfa) adja a közteherviselés 40 százalékát, míg a gazdagabb országok esetén ez csak a 20 százalékot éri el.
Az összehasonlítások után közelebbről Magyarország felé fordulva láthatjuk, hogy a mi központi költségvetésünknek az elmúlt években csak mintegy 20 százalékát fedezte a jövedelemadó és 50 százalékát az áfa. Ha az ember tudja, hogy a magyar társadalom majd fele a létminimum alatt él, akkor a társadalmi igazságosság arra sarkallja, hogy e rétegeket jobban mentesítse a közterhek viselése alól, ezzel szemben olyan adórendszer felé törekedjen, amely jobban figyelembe veszi a felhalmozott vagyont és a magasabb jövedelműek erősebb képességét a közterhek viselésére.
Legalábbis azoknak a politikai pártoknak, melyek fokozottan szem előtt tartják az életminőség aljára szorított nagy tömegek érdekeit is, mindenképpen a jövedelemadó gazdagokat terhelő részét kell fokoznia, illetve a felhalmozott vagyonokat – egy gazdagsági szint fölött – bevonni az adóztatásba. Az Országgyűlésben ma képviselettel rendelkező pártok közül a polgári oldal zászlójára tűzte az alsóbb néposztályok érdekeinek védelmét, és a szocialisták is részben hangoztatják ezt. A kormányzati politikában azonban inkább a szabad demokraták és a szocialisták nagyvállalkozói szárnyának adópolitikai nézetei érvényesülnek, és ez az áfa felé tolja el az adórendszer bevételeinek súlypontját, amely a legszegényebbeket is sújtja. Azért érdekes megfigyelni, hogy míg a hazai gazdasági szaklapokban (kis példányszámban és szűk elitkörökben terjesztve) úgy jelentek meg tudósítások a jövő évi költségvetési vita előtt, hogy „Továbbra is mi fizetjük Európa legmagasabb áfáját”, vagy „Az SZDSZ nem enged a 25 százalékos áfakulcsból”, addig a nagy példányszámú napilapokban és a milliós nézettségű tévémagazinokban az SZDSZ már csak mint a jövedelemadó csökkentésének bajnoka jelent meg.
Nos, e párttal szemben a szegényebb rétegek nyomorát jobban szem előtt tartó politikai erőknek inkább arra kell törekednie, hogy az általános forgalmi adót erősebben differenciálják, és a szegényebb rétegek fogyasztásában nagy súllyal szereplő fogyasztási cikkeket – itt nyilván az élelmiszerek elsődlegesek – minimális adókulccsal adóztassák, és a többi cikknél emeljék meg a kulcsokat.
Nézzük meg először – ismét összehasonlító módszerrel – a magyar jövedelemadó kérdését. Itt az látható, hogy a magyar jövedelemadó túlzottan hamar lép be – már az életszínvonal minimuma alatti rétegek is elkezdenek adózni egy 18 százalékos adókulcs szerint –, másrészt a felső szintje túlságosan hamar megáll. Ha öszszehasonlításban nézzük ezt a modellt a többi európai országgal, akkor azt láthatjuk, hogy míg nálunk az új kormánytervek szerint 38 százaléknál már meg is áll a legfelső jövedelem adózási kulcsa, addig Franciaországban 56 százalékig felmegy ez, vagy Hollandiában 60 százalékig (1990-ig egészen 72 százalékig), és e körül szóródik ez a szám mindenhol ezekben az országokban. Legalábbis tehát a szegényebb rétegek terheit szem előtt tartó pártok nyugodt lelkiismerettel nem szavazhatják meg ezt az újabb arányeltolódást a vagyonosoktól az alacsony jövedelműek irányába, különösen, ha napi tapasztalatokkal rendelkeznek e rétegek fokozódó nyomoráról. Nyíltabban kellene erről a polgári jobboldalon is vitázni, mert míg a közgazdász hátterű politikusok erősebben a gazdaság felpörgetésére szűkítve figyelik meg a társadalmi történéseket, addig a széles társadalmi nyomort szem előtt tartó más politikustársaik érzékenyebbek a legszegényebbek adóterheinek csökkentésére is.
Nagyobb probléma azonban a láthatatlan jövedelmek kérdése. Mivel ennek láthatóvá tételére kicsi a lehetőség a közeljövőben, felmerül az inkább látható leülepedett jövedelemre, a vagyonra kivetett adó lehetősége. Mivel a vagyon egyik legfontosabb része az ingatlan, rögtön jelezni kell egy félreértést, amely a Pénzügyminisztériumnak az ingatlanadóra vonatkozó közelmúltbeli felvetéséből fakadt. A pénzügyminisztériumi koncepció ugyanis a nagy nyilvánosság elé odavetve kétszázalékos, egységes ingatlanadóról beszélt, és mivel a szegény családok is milliós értékű lakásokban laknak, mindenki elszörnyedt ennek lehetőségétől. Nos tehát jelezni kell, hogy a vagyonadónál erről a differenciálatlanságról szó sincs. Nyugat-Európában mindenhol van vagyonadó, de természetesen ez csak egy gazdagsági szint fölött lép be. Franciaországban az a család, amely egy átlagosan jó lakással, kocsival és üdülővel rendelkezik, még kiesik a vagyonadó éves megfizetése alól. Ám akinek már az átlagos lakás sokszorosát érő komolyabb villája és más komolyabb vagyona van, az már nagyobb vagyonadó fizetésére kötelezett. Ugyanez a helyzet, csak még fokozottabban, az Egyesült Államokban, Angliában és Japánban is. Ilyen módon tehát differenciáltan felvetve a jövőben mindenképpen egy lehetőséget jelent a vagyonadó végiggondolása. A fő összefüggés persze az, hogy a gazdagabb rétegek esetében a vagyonadó felé lépéssel párhuzamosan a jövedelemadó csökkentését is meg kell teremteni ezek irányában is, hisz az tényleg a legigazságtalanabb lenne, hogy mind a jövedelmet közvetlenül megadóztatja az állam, mind a leülepedett jövedelemre, a vagyonra is sarcot vet ki. Ám mivel a mai magyar társadalom tekintélyes része – közöttük épp a leggazdagabb rétegek jövedelme – nem ellenőrizhető megfelelően, és helyettük inkább a bérből és fizetésből élőktől sajtolja ki duplán az állam a szükséges bevételeket, a vagyonadóra áttérés a jövedelemadó helyett jobban szétterítené a tényleges jövedelmek megadóztatását a mai rendszernél.
Egyszerűsítve: ha ma az ellenőrizhetőség körébe tartozó alig másfél millió adózótól tudják behajtani tényleges jövedelme után jövedelemadó formájában az állami bevételeket – és ebből épp a leggazdagabb néhány százezer esik ki vagy fizet a tényleges jövedelme után járó adó helyett töredék adót –, addig vagyonadó formájában bekerülne ez a leggazdagabb kör is, és így csökkenteni lehetne a bérből és fizetésből élők jövedelemadójának kulcsait.
A jövedelemadó és a vagyonadó gondolatkörének lezárásánál jelezni kell a tömegmédiákban torzan megjelenő szlogen problémáját, miszerint mindenki csak örülhet, ha a kormány csökkenti a jövedelemadó kulcsait, hisz így több marad az emberek zsebében. Itt ugyanis egy összemosásról van szó, amit a politikailag hangtalan és tudatlanságban tartott szegényebb tömegek nem tudnak észlelni. A magyar jövedelemadó – az európaival összehasonlítva, mint láthattuk – tipikusan kisemberből kisajtoló jellegű, és nem az a baja, hogy magas az adókulcsa, hanem az, hogy a nyomorban élőtől is szedi ezt az adót, nem csak a sokmilliós jövedelmekkel rendelkezőktől. Amikor tehát a híradó és a szabad demokrata politikusok jókedvűen kijelentik, hogy „a kormány csökkenti a jövedelemadót”, fellélegzik az elesettek széles köre, miközben nem tudja, hogy ez egyáltalán nem őt érinti, ezzel szemben az így szükségszerűen emelendő áfakulcsok aztán az ő kenyerén és tején is rajta lesznek ezután, és ugyanezek a gyógyszerei árát is alaposan megemelik.
Áttérve az általános forgalmi adóra – ami a költségvetésünknek jövőre több mint a felét finanszírozza –, a differenciált adókulcsokat kell itt sürgetni. E téren az MSZP–SZDSZ-kormányéval ellenkező utat kellene választani, mint a jövedelemadónál, amit az elmúlt másfél évben tett az élelmiszerek, a gyógyszerek és egyéb, a szegények fogyasztásában nagy arányban jelen levő cikkek áfakulcsával, annak az ellenkezője a helyes, és az alacsony áfakulcsok mellett kell lándzsát törni. Vagy mondjuk úgy, hogy kövessük Európát. Ezen a téren is.
Lezárásképpen említeni lehet a gyermeknevelés terheinek beszámítását a közteherviselés adómegoldásaiba, különösen ha szem előtt tartjuk, hogy a népességfogyás és a gyerekszülés csökkenése terén Magyarország az első helyre került Európában. A hasonló gondokkal küzdő Németországban a két gyereket nevelő és a gyermektelen háztartások között 10 százalékot is eléri a különbség a jövedelemadójuk nagyságában ugyanazon jövedelem esetén, természetesen a gyerekeket nevelő háztartások javára. Ez ugyan csak egy lehetőség a gyermekvállalás ösztönzésére, de azoknak a politikai pártoknak, melyeket aggaszt a magyar népesség fogyása, ezen a területen is a differenciálást kell sürgetni a jövő évi adórendszert rögzítő törvények parlamenti vitájában. Persze erre felmerülhet még az egyéni jövedelemadóról a családi adózásra áttérés is, de itt jelezni kell, hogy ez a forma tényleg visszavonulóban van mindenhol Európában az utóbbi évtizedekben.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.