Gyógyír mérgezés esetére

2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két világháborút követő békeszerződések idején még nem voltak ismertek a környezeti jelenségek és problémák, azokat a múlt század második felében kezdték felismerni. Ez idő szerint az ENSZ, az Európai Unió és az Európa Tanács erőfeszítései a fenntartható fejlődés biztosítására irányulnak. Részletes adatok olvashatók erről az ENSZ UNEP által GEO–2000 címmel Londonban kiadott könyvben, amely a globális, a regionális és a lokális környezetpolitikák összekapcsolását ajánlja.
Közép-Európa környezeti problémái nem oldhatók meg regionális megközelítés nélkül. Ezt bizonyítják a közelmúlt árvizei, a Bős-Nagymaros vita lezáratlansága, a verespataki aranybánya ciánszennyezése, a határokon keresztül akadálytalanul áramló víz- és levegőszennyezések. Magyarország felszíni vizeinek 96 százaléka például külföldről érkezik, s a kivédhetetlen légköri szennyezések is ártalmasak lehetnek az élővilág egészségére és a talajra egyaránt. Az Európa Tanács támogatásával öt észak-európai ország – Dánia, Finnország, Izland, Norvégia és Svédország, utóbb csatlakozott hozzájuk Grönland is – kidolgozta a regionális környezetvédelmi szabályozás iskolapéldáját, az Észak-európai Környezetvédelmi Konvenciót, amelynek aláírására 1974-ben Stockholmban került sor. Ez a regionális környezetvédelmi szerződés tartalmában korszerű, jogtechnikai megoldásaiban szellemes, védelmezi a környezet és az élet minőségét, oldja a jogrendszerek és államok közötti érdekellentétekből származó feszültségeket, a legeredményesebb a világon.
Érthetetlen és elgondolkodtató, hogy ez ideig miért nem adaptálták sehol a világon?!
A regionális konvenciók legfontosabb feladata azon környezeti problémák rendezése, amelyeknél más államban jelentkezik a környezeti ártalom, mint ahol az azt előidéző hatás található. Az Észak-európai Környezetvédelmi Konvenció lényege: minden részes államban létesítettek „ügyintéző” és „ellenőrző” környezetvédelmi hatóságot. Ugyanez érvényes az igazságszolgáltatásra.
Ha valamely részes állam területén egy jogalany – természetes vagy jogi személy – észlel feltehetően más ország területén kibocsátott, kifogásolható környezeti hatást, ezt választása szerint bejelentheti az észlelés vagy a kibocsátás szerinti állam „ügyintéző” környezetvédelmi hatóságánál.
Az „ügyintéző” környezetvédelmi hatóság ellenőrzi a bejelentés megalapozottságát, a hivatkozott bizonyítékokat, okiratokat, szakvéleményeket, fényképeket, és ezekről fénymásolatokat készít. A bejelentéssel kapcsolatos állásfoglalását közli a bejelentővel, valamint a teljes anyag fénymásolatban történt sokszorosításának megküldésével a hatást kiváltó forrás államának „ügyintéző” környezetvédelmi hatóságával.
A továbbiakban két állam „ügyintéző” környezetvédelmi hatóságai tárgyalnak egymással.
Az anyagi igazság kiderítése, a fenntartható fejlődés biztosítása, a környezet és az élet minőségének védelme szempontjából óriási a különbség aközött, hogy két állam szakhatóságai tárgyalnak egymással, vagy pedig egy magánszemély keresi igazát más állam hatósága előtt, amelynek nem ismeri nyelvét és jogrendszerét. Ha a két állam jogrendszere eltér egymástól, azét kell alkalmazni, amely kedvezőbb a környezeti ártalmat elszenvedett szempontjából. Az eljárások tárgyi költségmentességet élveznek, vagyis minden költség a részes államokat terheli. Az érintett államok „ügyintéző” környezetvédelmi hatóságai tárgyalnak egymással, majd annak az államnak az „ügyintéző” környezetvédelmi hatósága hozza meg a határozatot, amelyhez a bejelentés érkezett.
A határozatot teljes részletességgel közölni kell a sajtóban, így érvényesül a széles körű nyilvánosság ellenőrzése is. A határozatot megkapja a bejelentő jogalany, és az érintett állam „ügyintéző” környezetvédelmi hatósága is. Mindketten fellebbezhetnek a határozat ellen. A másodfokú határozatot az első fokon eljárt „ügyintéző” környezetvédelmi hatóság felettes szerve hozza meg. Hasonló eljárás érvényesül a bírósági hatáskörbe tartozó ügyeknél.
Magyarország a két békeszerződést követően környezeti szempontból teljesen kiszolgáltatott helyzetbe került. A Kárpát-medence államainak környezetvédelme is csak regionális együttműködés keretében oldható meg. Az ENSZ UNEP-nél, az Európai Uniónál és az Európa Tanácsnál egyaránt hazánk javára írnák, ha az északi példa felhasználásával kezdeményezné közép-európai környezetvédelmi konvenció létrehozását.
Az Európa Tanács Budapesten, az Országház épületében kölcsönkönyvtárat üzemeltet. Minden segítséget megkapnánk…
A szerző jogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.