Tisztogatás a köztisztviselői karban

Prugberger Tamás
2003. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan növekedett az 1990-et követő politikai rendszerváltás után a központi és a kormányzati közigazgatás tisztviselői karának a létszáma. Ez a folyamat már elindult az Antall–Boross-kormányok idején, tovább folytatódott a szociálliberális Horn-kormányzat alatt, majd Bokros Lajos pénzügyminiszter színrelépésével megállt. Orbán Viktor polgári kormányzata alatt újból jelentősen növekedni kezdett a központi közigazgatási szervek köztisztviselői karának létszáma a tükörreferatúrák és a főtisztviselői kar kialakítása miatt. Ezt az akkori, most ismét kormányon lévő, önmagát szociálliberálisként meghatározó ellenzék erőteljesen kifogásolta. 2002-es kormányra kerülését követően azonban nem tett semmit a létszámnövekedés megállításáért. Sőt, az egyes közigazgatási intézményekben újabb belső szervezeteket, referatúrákat alakított ki, létszámemelés mellett. Azt – miként erre a köztisztviselői törvény (1992. évi XXIII. tv.) legutóbbi módosításának miniszteri indokolása is utal– meg lehet érteni, hogy a közigazgatási szerveknél a vezető köztisztviselők kormányváltáskor lecserélődnek. Ezt a Medgyessy-kormány a megalakulását követően azonnal meg is tette, de nemcsak a leváltottak helyére ültette be a maga embereit ugyanolyan számarányban, hanem munkakörüket szétbontva nem egy esetben megduplázta vagy éppen a sokszorosára növelte a létszámot. Így került a közigazgatás élére új posztok létesítése mellett számos szakszervezeti vezető a választási szövetség jutalmaként, valamint az MSZP, főleg pedig a miniszterelnök pénzügyi holdudvarához tartozó több személy.
Ez ellentétes az Európai Uniónak a közigazgatással összefüggő politikájával, amely arra ösztönzi a tagállamokat, hogy a legszükségesebb mértékre szorítsák le köztisztviselői karukat. Közbevetőleg meg kell jegyezni, hogy itt is van egy ellentmondás: miközben az EU a tagállamoknál a bürokrácia leépítését ösztönzi, a maga szervezetében igen sok területen és esetben növeli azt. Alapvető tény azonban, hogy az EU valamennyi tagállamában a köztisztviselők csak alkalmatlanság okán vagy fegyelmi eljárással mozdíthatók el az állásukból. A köztisztviselői kar leépítésének folyamata lassú, az csak a nyugdíjazottak, vagy más okból megürült helyek betöltetlenül hagyásával történik.
Ez azonban Magyarországon nem így jelentkezik. A Medgyessy-kormány mint stréber diák igyekszik túlteljesíteni a kapott utasítást, ami egyúttal neki is jól jön a kényszerűen bevezetendő takarékossági csomag miatt.
Magam is tudom a közigazgatásban dolgozó több tanítványomtól, hogy a beosztott köztisztviselők egy jelentős részében ellenérzést váltott ki a polgári kormányzat több, pártkatonának titulált vezető tisztviselőjének a beosztottakkal szembeni lekezelő, utasítgató, nem igazán munkatársi magatartása. Az MSZP a választásokat megelőzően, majd a hatalomra jutását követően ezt a beosztotti réteget igyekezett megnyerni, egyúttal pedig meg is jutalmazni, hogy rá, nem pedig a polgári irányvonalra szavazott. Volt tanítványaimtól tudom, hogy sokan ezért szavaztak az MSZP-re. Ez a jelenség minden hatalomra kerülő kormánypárt számára tanulság lehet, így a jelenlegieknek is, akik nyomására – mint hírlik – az intézmények felső, de középvezetői is kemény ideológiai azonosulást várnak el a kormányzati vonal irányában a beosztott köztisztviselőktől. Emiatt a közigazgatásban ma is sok helyen megfélemlítettség lett úrrá, ami megnövekedett a most folyó köztisztviselői létszámleépítés miatt.
A Medgyessy-kormány ugyanis – ahogy ezt korábban Horn Gyuláék is tették – irreális választási ígéreteinek megfelelően erőteljesen megemelte a köztisztviselői béreket. Első látásra így igazolódni látszott azoknak a köztisztviselőknek az álláspontja, akik a polgári kormány menesztésére szavaztak. A pénzalapok szűkössége miatt azonban az irreális vállalást korrigálni kell. Erre jó alkalom a köztisztviselői kar EU által javasolt szűkítése, amellyel a politikailag lojálisnak vélt köztisztviselőket a kormány a megemelt fizetés mellett megtartja, a kevésbé megbízhatóknak tartottakat pedig leépíti. Ebbe a körbe félreismerés következtében olyanok is bekerültek és kerülnek, akik mind a választások során, mind azt követően a mostani politikai irányvonalhoz kötődtek. Ez a következő választáskor a jelenlegi hatalom számára balul üthet ki.
A köztisztviselők kampányszerűen zajló mostani leépítése – ahogy ez az első kibocsátott határozatok indokolásából kitűnik – szám és keltezés nélküli, egyszerűen csak kormányhatározatra történő hivatkozással történik. Már maga ez is jogellenes, mivel a határozat nem terjedhet ki közvetlenül az állampolgárokra, hanem csak a közigazgatás szerveire. Ráadásul a kormányhatározat megalkotását megelőzően nem történt semmiféle érdekegyeztetés a Köztisztviselők Érdekegyeztető Fórumán (KÉF) belül a szociális partnerekkel. Ez annak tudható be, hogy a Medgyessy-kormány a hatalomra juttatását követően egyszer sem hívta össze sem a KÉF-et, sem a Közintézmények Érdekegyeztető Tanácsát (KIÉT). Ez utóbbi miatt a Közalkalmazottak Szakszervezeti Szövetségének az elnöke csalódásának adott hangot a Magyar Nemzetnek nyilatkozva, utalva arra, hogy nem ezt érdemelték az MSZP-vel kötött választási szövetségért cserébe. A kormány mind a köztisztviselői, mind a közalkalmazotti érdekegyeztetés fórumrendszerét megszüntette, és ez nem véletlen. Így készítették elő azt, hogy a köztisztviselői kar redukálásának koncepcióját előzetesen ne kelljen a KÉF elé vinni és ott azt megtárgyalni. Hasonló eljárás körvonalazódik a közalkalmazottak vonatkozásában is; a KIÉT megszüntetése. Történt ugyanis már hasonló: a Horn-kormány hatalomra jutásakor összevonta a tartósan állami tulajdonban maradó gazdasági vagyont kezelő Állami VagyonKezelő (ÁV) Rt.-t a privatizációra szánt vagyont kezelő Állami Vagyonügynökséggel (ÁVÜ), és így létrehozta az ÁPV Rt.-t. Ezzel lehetőség nyílt a két vagyontömeg bizonyos összemosásával az eredetileg az ÁV Rt. által kezelt, nem privatizálható energiatermelő üzemeket külföldi befektetőknek eladni. Ezt éppen a Horn-kormány egyik vezető hivatalnoka minősítette egy konferencián tragédiának.
Ami a létszámleépítés előzetes beharangozását illeti, a kormány és a közszolgálati kormánybiztos, Vadász János – aki a kormányváltás előtt szakszervezeti vezető volt – „megnyugtatta” a köztisztviselőket, hogy a létszámleépítést elsősorban nyugdíjazással, európai módon hajtják végre. Október 30-án a reggeli híradásban Vadász János még a rádió hallgatóit is megnyugtatta, hogy a felmentett köztisztviselők a közigazgatás más területein – így a munkaügyi felügyeletben és az egészségügyi igazgatás területén – kapnak állást.
Kétséget ébreszt azonban az, hogy ha ez így lenne, akkor miért nem él a kormányzat a köztisztviselőkre vonatkozó törvény által ismert áthelyezés intézményével. Vagy ha ezt nem is teszi meg, akkor miért kerüli el a csoportos létszámleépítést és a vele összefüggő tartalékállományba helyezést? Amiben a Belügyminisztériumnak feladatai vannak: a felmentési idő alatt a köztisztviselő közszolgálatban történő továbbfoglalkoztatását lehetőség szerint meg kellene oldania. Ezenkívül elvárható lenne ott, ahol a nagyobbik kormánypárt magát szocialistának nevezi, hogy a létszámleépítésnél figyelembe vegyék a szociális szempontokat, vagyis a leépítést – ahogy ezt a nyugat-európai jogrendszerek alkalmazzák – szociális terv felállításával, szociálisan igazolható módon valósítsa meg.
Az október 31-én kibocsátott első felmentések forgatókönyve ennek az ellenkezőjét mutatja. A thatcheri neoliberális angol módszernek megfelelően a közintézményi szakszervezet, annak hiányában pedig az intézménynél dolgozó köztisztviselői kollektíva képviselőivel történt előzetes egyeztetés nélkül adták oda – minden előzetes értesítést mellőzve – a kínosan meglepett köztisztviselőknek a felmentőlevelet. Ezenkívül gondosan ügyeltek arra, hogy csak akkora létszámot bocsássanak el, amely mellett nem kell alkalmazni a köztisztviselői törvénynek a csoportos létszámleépítés szabályait. A Határon Túli Magyarok Hivatalánál október 30-án, a halottak és a mindenszentek napi kétnapos munkaszünetet megelőző utolsó munkanap délelőttjén kapta meg meglepetésszerűen a felmentést a köztisztviselő. A hivatal vezetése – nyilván felső utasításra – gondosan ügyelt arra, hogy a felmentendők létszáma ne érje el a tízet, mert akkor a hosszadalmasabb és az egyeztetés melletti csoportos létszámleépítést kell lefolytatni. A felmentettek között van egy olyan jogi doktori diplomával rendelkező 55 éves munkatárs is, aki 36 év és 9 hónapi közszolgálati viszonnyal rendelkezik. Ő a fennálló nyugdíj-biztosítási jogszabályok értelmében 38 évi közszolgálati, illetve munkaviszony és életkora 57. évének betöltésekor, azaz másfél év múlva érné el az előre hozott nyugdíjbamenetel lehetőségét. Mint a legtöbb beosztott köztisztviselőnek, más jövedelme nincs. A köztisztviselő I. besorolásnak megfelelő egyetemi diplomával rendelkezik, de sok más hasonló képzettségű köztisztviselővel együtt mégis felmentik, holott protekciós alapon köztudottan számos, diploma nélküli köztisztviselő tölt be fontos munkakört.
A szociálliberális kormány antihumánusan és antiszociális módon, átlépve az európai uniós és a tagállamok által követett jogi normákat, sokkoló gyorsasággal, mindenféle egyeztetés mellőzésével építi le azokat a köztisztviselőket, akikben nem, vagy kevésbé bízik meg. Ezzel az államháztartásnak még megtakarítást is szerez. Jogilag úgy oldja meg mindezt, hogy ne lehessen belekötni, bár felvethető, hogy ez a megoldás megfelel-e a munka törvénykönyve rendeltetésszerű joggyakorlása követelményének. Aligha! Vagy ha igen, akkor is erkölcsileg erősen vitatható. A kormány és annak feje, valamint az illetékes szakminiszterek büszkén jelenthetik Brüsszelnek, hogy a feladatot határidő előtt nemcsak teljesítették, hanem túl is teljesítették. Az pedig, hogy miként s hogyan, s hogy mi a kormányon lévők érdeke, az már nem Brüszszelre tartozik. A KIÉT likvidálása baljósan vetíti előre, hogy a megkezdett folyamat átterjed a közalkalmazotti szférára is.
A szerző az MTA doktora, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.