Mulasztásos törvénysértés az agrárszektorban

Tanka Endre
2004. 05. 14. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Külföldi jogi személy a csatlakozási szerződés ellenére már magyar földtulajdont szerezhet. Az uniós külföldiek föld- és ingatlanszerzését 2004. május 1-jétől bevezető földtörvényt kormányzati politikusok és holdudvaruk szakértői a közvéleménynek mint a hazai érdekvédelem páratlan sikerét kívánják eladni. (Fontos, hogy az emberek a földügyben győztesnek érezzék magukat, így ne legyen okuk az összefogásra és a közérdek érvényesítésére.) A szokványos agymosás, az álságos hírközlő manipuláció szót sem érdemelne, ha ezúttal nem lőtt volna túl kétszer is a célon. Először azzal, hogy döntő alaptényeket letagad, nem létezőnek tekint. Másodszor pedig kiskorúnak tartja a társadalmat, mikor arra épít, hogy – minden csoda három napig tart alapon – már senkit nem érdekel sem a következmény, sem az ügy tanulsága. Leginkább az, hogy ha a közösségi jog alkotmányos védelmi eszköztára ennyire ellenünk, létérdekeink alávetésére fordítható, és ezt a jogrend szentesíti, úgy mire számíthatunk? Amikor az EU jogi kényszere – ki nem védhető – idegen érdekek diktátumaként nehezedik ránk. A valósággal szembesülés ezért megköveteli, hogy az új törvény lényegét röviden összegezzük.
Mély hallgatás övezi, hogy a földtörvény 2004. május 1-jétől a közösségi jog és a csatlakozási szerződés terhére mulasztásos törvénysértést valósít meg. Mégpedig azzal, hogy a társasági és a szövetkezeti – tehát a nagyüzemi – földhaszonbérlet térmértéki kiváltságait ma is őrzi a nemzetközi kötelezettségvállalás és a közösségi jog ellenére. Már a csatlakozási szerződést előkészítő, 2001. június 12-i luxemburgi megállapodás rögzítette: a földbérleti piacon – a szereplők hátrányos megkülönböztetésének tilalma miatt – a jog nem tehet különbséget a természetes és a szervezeti személyek földhaszonbérletének feltételei között. Másrészt – a földtulajdonszerzés szabályozásától eltérően – itt nincs átmeneti mentesség, így uniós tagságunktól fogva a bel- és külföldi, valamint a magán- és jogi személyek részére egyenlő, a hátrányos megkülönböztetést kizáró feltételeket kell teremtenünk. A törvény szerint ma a belföldi magánszemély, továbbá a külföldi magán- és jogi személy legfeljebb 300 hektár földet haszonbérelhet, míg a gazdasági társaság és a szövetkezet 2500 hektárt. Az utóbbi mérték tovább növelhető a területi maximumba be nem számító egyéb földjuttatásokkal. (A szövetkezeti és a társasági tagtól vagy az utóbbi névre szóló részvénytulajdonosától, avagy a Nemzeti Földalaptól haszonbérelt föld nagyságával.)
Ezt a diszkriminációt a kormány – közösségi jogharmonizáció címén – már a földtörvény 2002. őszi módosításakor megszüntethette volna, azonban ehelyett újabb jogcímet is létesített a nagyüzem haszonbérlői kiváltságának. (Lásd a Nemzeti Földalap által ötven évre adható haszonbérletet.) Érdekkötöttsége szerint a kormánynak erre jó oka volt: a nagybirtokrendszer létfeltétele földalapjának bérlettel kiterjesztése és erősítése. Csakhogy egy uniós tag – mint jogállam – élhet-e úgy a közösségi joggal, hogy az irreleváns (akár nem létező), amikor a tőkeérdekre nézve hátrányos, a jogi személlyé szerveződött tőkeerőt, a nagybirtokot kellene korlátoznia a bérleti piac más szereplőivel szemben? Ha ez megengedett, úgy mivé lesz a közösségi jog kötelező érvénye? Csak arra a jogalanyra áll, akit a jogalkalmazó alá kíván vetni a tőkeuralomnak?
A mulasztásos törvénysértés jogunkban mind gyakoribb. (Így a földtörvény 1994 óta ígéri az általános birtokrendezésről szóló törvényt, ami helyett ma is csak az önkéntes földcsere él.) Először fordul viszont elő, hogy a jogalkotói mulasztás nemzetközi szerződés és a közösségi jogharmonizáció egyidejű megtagadására vezet. Az Alkotmánybíróság hivatott eldönteni, hogy ilyen jogsértés – mely egyszerre ütközik a közösségi jogba és alkotmányunk 7. szakaszába – megengedhető-e uniós tagságunk kezdetén.
Az uniós külföldiek számára korlátlan ingatlanpiac és a látszólag korlátozott földpiac megnyitása mögött két durva jogsértés rejlik. Egyik a földtörvényben a csatlakozási szerződés jogalapjának, a római szerződés normáinak a mellőzése, amelyek az uniós polgár más tagállamban való földtulajdonszerzését – és az ehhez járuló nemzeti elbánást – a tényleges letelepedettséghez fűzik. Ehelyett a törvény a termőföld tulajdonszerzési jogát megadja a nálunk nem letelepült (csak szándékozó) uniós állampolgárnak. Másik jogsértés, hogy – bár a csatlakozási szerződés kivételesen és csak uniós magánszemélynek biztosítja a földtulajdont – a törvény az önálló vállalkozó fogalmán belül azt kiterjeszti a jogi személyekre. Eszerint az egyéni cég is szerzőképes, így a tőkeerős külföldi jogi személynek (ilyen az egyszemélyes kft.) már most szavatolnunk kell a földtulajdont. E kiváltság a csatlakozási szerződésbe ütközik, amely – a három–tíz évi mentesség lejártáig – nem nyújthat földtulajdont külföldi jogi személynek. Emellett ez joghátránnyal sújtja a belföldi társaságot és szövetkezetet, amelyek csak három–tíz év múlva lehetnek szerzőképesek.
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium politikai államtitkára egy tévévitában elismerte, hogy a földtörvény megoldása nem egészen felel meg a római szerződés alapelveinek, azonban ez a derogációból kényszerűen következik. Ez az érvelés finoman szólva fogalmi képtelenség. Azt a tévhitet kelti, mintha a derogáció a közösségi jog kiiktatására szolgál(hat)na, miközben ez is a kötelező uniós norma végrehajtási eszköze, még ha könnyítést is ad: a fokozatosság és méltányosság elve szerint átmeneti időt nyújt a teljesítéshez. Ha viszont önkényes jogértelmezés megfoszthat minket az uniós alkotmány és a közösségi jog érdekeinket védő érvényesítésétől, úgy kettős mérce létesül, mely az EU alkotmányos rendjét felszámolja. Jelen esetben – bár az EU alkotmánya a jövőben is fenntartja a letelepedettség és a tulajdonszerzés szabályát – csak az EU korábbi tagállamai követelhetik meg a külföldi földszerzéséhez a letelepedettséget és működtethetik az ennek ismérveit számon kérő engedélyezési rendszert. Nekünk viszont erről – a földtörvény alapján – le kell mondanunk, és jogvédelmünkhöz nem igényelhetjük sem a római szerződés, sem az uniós alkotmány szabályait. Azok viszont kötelező érvényűek a terhünkre, ha – a római szerződés 56. cikke alapján – ki kell zárni, hogy a magyar állam akár közérdekből is beavatkozzék a saját területét alkotó föld tulajdonának és használatának szabályozásába, ha ez a tőke szabad áramlását sértené.
Az alaptény mellett szinte eltörpül, hogy a törvény a jogellenesen eljárt (nem letelepülő, nem agrárvállalkozó stb.) külföldi földtulajdonszerzését is megengedi, végső szankcióként annak eladására kötelezi őt. Az elbírálás kibúvói, a mentesülési címek itt nem ismertethetők. A lényeg, hogy az FM-hivatal felszólítása jelzi a jogszerzőnek a lépéskényszert: ha a feltételeket nem teljesíti, előbb-utóbb el kell adnia földjét, ami viszont kizárja bírságolását. Valójában ezzel a törvény intézményi biztonságot kínál az itt nem letelepülő külföldi befektetőnek ahhoz, hogy – anyagi vagy más kockázat nélkül, nyerészkedési célzattal – földet vegyen, amit később jogszerűen, anyagi haszonnal értékesíthet.
A védett természeti terület tulajdonának uniós külföldi magán- és jogi személy részére megszerezhetőségét a földtörvény egy körmönfont és nem értelmezhető negatív megfogalmazással rögzíti. Ez bármennyire is bonyolult és önellentmondó, bizonyossá teszi, hogy a jogszerzés a külföldi jogi személyek számára megnyílt, míg abból a belföldi társaság és szövetkezet kizárt.
Milyen hazai közérdek szól a külföldi földtulajdonszerzésnek a közösségi jog fékeit és az átmeneti mentességet is kiiktató, csaknem korlátlan megengedése mellett? Földpiacunk tőkevonzó képességének kiteljesítése vagy az EU világpiaci versenyképességének növelése? Lengyelország 18 évre kizárta a külföldi földtulajdonszerzést (bár ott a nagybirtok még ismeretlen), nálunk viszont a földtörvény önfeladásával a három–tíz évi mentesség az önvédelmet leszerelő, üres díszletté vált. Az új törvény nemcsak a termőföldről, hanem az ingatlanpiacunk külföldiek számára korlátlan kiszolgáltatásáról is szól. Olyan történelmi helyzetben, amikor a – tíz-húsz éven belül – jégkorszakkal fenyegető globális éghajlatváltozás társadalmi-gazdasági következményei a föld megtartását minden nép számára a túlélés, az etnikai megmaradás parancsává teszik. Társadalmunk nem törődhet bele a föld feletti önrendelkezés elvesztésébe, mert az egyértelmű az önfeladással. Ahhoz, hogy – a tragikusan felgyorsult népességfogyás megállításával – a magyarság fennmaradjon mai államterületén, társadalmi közmegegyezésnek kell születnie az állam földalapjának nemzeti önrendelkezés alatti megőrzésére.

A szerző az MTA doktora, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.