Végveszélyben a villany-közszolgáltatás

Az európai villanypiaci liberalizáció következtében a korábbiaknál is nagyobb monopóliumok jöttek létre. Hét társaság kezében van a termelés több mint 60 százaléka, és további koncentráció várható. Az E-ON és az RWE együttesen a német áramtermelés 65 százalékát, az átviteli hálózat 70 százalékát, az elosztóhálózat 50 százalékát birtokolja. A piaci fogyasztói árak erősen ingadoznak, a kezdeti mérséklődést követően egyértelműen emelkednek. Az elmaradó vagy késleltetett fejlesztések miatt az ellátásbiztonság csökken.

Járosi Márton
2004. 08. 14. 18:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az említett nagy transznacionális vállalatok szerezték meg a hazai piac nagyobbik részét is. A hazánkra erőltetett privatizáció és liberalizáció következtében a közüzemi lakossági fogyasztói árak nálunk is az egekbe szöktek, és jelentkeznek az ellátásbiztonsági problémák is. A kapacitáshiányos termelői piac szerkezete és az elsősorban nem villanykereskedésre szolgáló szűk határkeresztező vezetékkapacitások eleve nem biztosították a versenypiac kialakulásának feltételeit, nincs is verseny, csak annak látszata. De nem is ez volt a valódi cél, hanem a piac megszerzése és a képződő hatalmas jövedelmek kivonása.
A termelői piacot döntően az MVM (Paks), az Electrabel (Duna menti), az RWE (Mátra) és az AES (Tisza) erőművek határozzák meg, mindegyikük termelésére szükség van, köztük verseny nem tud kialakulni. A privatizáció óta számottevő versenykapacitás – a kapcsolt energiatermelő egységeken kívül – nem létesült, a tartalékkapacitások leépülnek. Az ellátásbiztonsághoz szükséges tartalék esetenként még az importforrások igénybevételével sem biztosítható, így a január elseje óta liberalizált termelői piacon bármelyik érdekcsoport ármeghatározóvá válhat. Az ellátásbiztonság fenntartását és a fogyasztói árak mérséklését jelenleg a nagykereskedői jogosítvánnyal rendelkező közszolgáltató MVM biztosítja. Részben saját erőművei (Paks, Vértes), részben a többi erőművel kötött hosszú távú áramvásárlási szerződései (úgynevezett erőművi portfóliója) révén.
Kihátrálás az energiapolitikából
A kormányzati politika egyre inkább hasonlít az 1994–95. évire, amikor a gazdaságpolitikai hibákat a Bokros-csomaggal és az energetikai privatizációval igyekeztek korrigálni. A kormányzat ezért játszik a transznacionális cégek kezére, amelyek a teljes villanypiacot meg akarják szerezni.
A kormány az év elején egy megalapozó tanulmány közzétételével az új energiapolitika kidolgozására társadalmi vitát hirdetett meg, amire nagy szükség is lenne, hiszen a privatizáció és a liberalizáció, valamint EU-csatlakozásunk új helyzetet teremtett. A felhívásban szerepelt, hogy a „beérkezett vélemények alapján kiegészített energiapolitika tervezete április 15-től lesz olvasható a minisztérium honlapján”. Sajnos a vita elmaradt, a hozzászólókat – köztük társulatunkat – arra sem érdemesítették, hogy észrevételeiket közzétegyék. Ehelyett Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter arról értesített bennünket, hogy ez az ütemterv nem tartható; az új energiapolitikának immár nincs határideje. Gyaníthatóan a kormánynak nincs a nyilvánosság számára koncepciója. A jelek azonban arra utalnak, hogy a háttérben folyik az energetikai privatizáció előkészítése. Mintha az akció csak figyelemelterelésre szolgált volna, valójában a kormányzat végleg ki akar vonulni az energetikából, be akarja fejezni az energetikai privatizációt, nem tekinti állami feladatnak az energiafogyasztók védelmét.
A nagykereskedő monopóliumának megszüntetése, a szabályozás tökéletesítése ürügyén, kormányzati segédlettel folyamatosan támadják a termelésben jelen lévő és az átviteli hálózatot birtokló MVM-et, amelyet még nem sikerült eddig teljesen birtokba venni. Korábban az MVM közvetlen privatizációja volt a meghirdetett cél, most a megkerülő hadművelet körvonalai bontakoznak ki.
Ezzel szemben a nyilvánosságban alig esik szó az értékesítési oldalon együttesen fellépő áramszolgáltatók tényleges monopolhelyzetéről, amelynek káros következményeit a fogyasztók naponta érzékelhetik. Az értékesítési szektorban ugyanis már nincs hazai versenytárs. Bár az MVM-nek – a három tulajdonoshoz tartozó – hat áramszolgáltatóval külön szerződése van, ezekben azonban a kartellismérvekre jellemző, együttes fellépést biztosító megállapodások szerepelnek. S hogy ez mit jelent, azt jól mutatta a hatósági nagykereskedői ár 2001. januári eredményes áramszolgáltatói bojkottja. A Gazdasági Versenyhivatal mégsem vizsgálta ezt a kérdést.
Van azonban a kialakult helyzetnek egy reményt keltő új vonása. 1994 óta nem volt példa arra, hogy az MVM menedzsmentje szakmai alapon nyíltan szembeszálljon a kormány közeli tanácsadó körök által sugalmazott, támogatott privatizációs törekvésekkel. Úgy látszik, hogy a szakmai tisztességet, a villamosenergia-ipar szakembereinek többségére jellemző nemzeti, közösségi identitást nem sikerült teljesen felszámolni. A végveszélyben megszólalt a hivatalos MVM is. Az MVM Közleményei 2004/2–3. számában, amely az interneten is olvasható, a nemzeti társaság vezérigazgató-helyettese terjedelmes és szakmailag megalapozott cikkben leleplezi a villanypiaci demagógiát, s kifejti a közösségi érdeket megvalósító nemzeti villamos társaság koncepcióját, amelyért eddig csak az Energiapolitika 2000 Társulat és én szálltunk síkra. Ez figyelemre méltó fordulat: a széles körű nemzeti konszenzus megteremtésének kezdete lehet, amely sikerre vezethet. Örülök, hogy az általunk sokszor, de eddig számottevő eredmény nélkül kifejtett gondolatokat most már erre a hivatalos MVM-álláspontra utalva foglalhatom össze.
Az MVM ellen folyó támadás egyik célja a piaci erőfölény megszüntetése ürügyén az MVM erőművi portfóliójának szétdarabolása, vagyis az egyetlen hazai potenciális versenytárs ellehetetlenítése. Pedig ma csak az MVM érvényesíti portfóliójában a legkisebb költség elvét, ami egyedül fékezi a fogyasztói árak gyors növekedését. Egyébként a piaci erőfölény állításának nevetségességét mi sem bizonyítja jobban, mint az 1996–2002 közötti években a privát erőművek 110 milliárd és a privát áramszolgáltatók 130 milliárd forint profitja, szemben az MVM negatív profitjával.
Amikor piaci demagógiával az MVM olcsóbb forrásainak piacra vitelét szorgalmazzák, akkor ténylegesen arról van szó, hogy a közüzemből az olcsóbb ár ígéretével kicsalogatandó nagyfogyasztók ellátásához az átlagosnál olcsóbb forrásokat megszerezzék. Ennek következtében a megmaradó közüzem átlagára növekedne, vagyis a közüzem keresztfinanszírozással biztosítaná a versenypiac árelőnyét.
Az MVM-portfólió egyben tartása azért is kulcsfontosságú, mert a villany ára mellett lényegében a hazai erőművek határozzák meg az ellátás biztonságát is. A portfólió felbontása esetén megszűnne az MVM-en keresztül a közösség érdekében gyakorolt állami ellenőrzés lehetősége, az MVM helyébe a piaci eszközökkel nem korlátozható magánmonopóliumok lépnének, amelyek akár százszázalékos piaci koncentrációt is létrehozhatnának.
Óvatosan kellene kezelni a villanyimport felszabadítását is. Az olcsó villanyt ugyan be kell ereszteni, de meg kellene akadályozni, hogy a forráshiányos piacon vagy a hazai termelők kiszorítása után az átmeneti importárengedmény visszájára forduljon, és a hiányhelyzetet kihasználva az importőrök, kereskedők az árakat feltornásszák.
Harc az átviteli hálózatért
Az átviteli hálózat az MVM tulajdonában van, a rendszerirányítást az MVM-ből kiszervezett állami tulajdonú Mavir végzi. Az EU-irányelv szerint olyan úgynevezett TSO-rendszerirányítót kell kialakítani, amely az átviteli hálózat tulajdonosaként a rendszer üzemeltetése mellett felelős annak karbantartásáért és fejlesztéséért is. A szigorú tevékenység-szétválasztási előírások miatt a TSO ugyan nem járulhat hozzá közvetlenül a piaci tevékenység eredményességéhez, de a jelentős tulajdoni hányad növeli a tulajdonos tőkeerejét, finanszírozási pozícióját, piaci erejét és értékét is.
Egy ideje vita folyik arról, hogy az MVM tulajdonában lévő átviteli hálózati vagyont is a Mavirnak adják-e, vagy a Mavirt integrálják viszsza az MVM-be. Ez utóbbi lenne a nemzeti érdek, számos európai társaság is maga birtokolja a hálózatát, ma már az MVM vezérigazgatója is
emellett érvel nyilatkozataiban. A „szakmai vita” hátterében valójában a villamosenergia-ipar maradékának privatizálása áll. A nemzeti elkötelezettségű energetikai szakértők — akik már a Mavir kiszervezése ellen is tiltakoztak — régóta hangsúlyozzák, hogy a megmaradt közösségi tulajdont, a nemzetközi gyakorlattal összhangban, egyben kell tartani a villamosenergia-iparban.
Ezzel ellentétben a hírek szerint nemcsak az MVM tulajdonában lévő átviteli hálózatot, de még a csúcsgázturbinákat is a Mavirnak tervezik átadni. A mintegy 160 milliárd forint könyv szerinti értékű vagyon piaci értéke ennek többszöröse, a villamosenergia-szolgáltatás jövője szempontjából pedig felbecsülhetetlen.
A vagyonátadás igazi célja az így feltőkésített Mavir privatizációja, eladása a villamos piacon többségi tulajdonnal rendelkező külföldi, multinacionális társaságok részére. Ettől valóban MVM-független lenne a rendszerirányítás, de teljesen az említett társaságok befolyása alá kerülne. Ennek a stratégiai jelentőségű alap-infrastruktúrának az eladása annak felel meg, mintha a fő közúthálózatot vagy a vasúthálózatot privatizálnák.
Az alaphálózat átjátszásával létrejönne e külföldi társaságok vertikális (termeléstől a szállításon át az értékesítésig tartó) integrációja, teljes monopóliuma az iparágban, állami ellenőrzés nélkül. Vajon kinek az érdekét szolgálná ez? Közismert, hogy ezek a transznacionális társaságok már régóta igénylik a tulajdonrészesedést az átviteli hálózatból is, vagyis a leendő vevők készenlétben állnak. Ez nem más, mint szakmai köntösbe bújtatott vagyonátjátszás lenne. Nem az MVM-et privatizálnák, mégis teljesen felszámolnák. A vagyon nélkül maradó nagykereskedő MVM nem lenne biztonságosan finanszírozható, összeomlana a villany-közszolgáltatás, megszűnne a tízmillió magyar „részvényes” érdekérvényesítési lehetősége.
Az átviteli hálózat új tulajdonosainak hozománya lehet az alacsony átviteli költségek fedezése ürügyén előre hozott villanyáremelés, amely – az 1995. évi privatizációkor garantált hírhedt nyolcszázalékos profithoz hasonlóan – megalapozza az új tulajdonosok egyre növekvő jövedelemszerzését.
Nemzeti villamos társaság
A villamosenergia-iparban az állami felelősségvállalás az ellátásbiztonságra, az árstabilitásra és megfizethetőségre, valamint a környezetvédelemre terjed ki. A rendelkezésre álló eszközök: a szabályozás és a piaci tulajdonosi jelenlét. Az európai országok többségében mindkét eszközzel élnek. Az sem lehet véletlen, hogy szinte minden országban (például a közelünkben Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában) van nemzeti villamos társaság. A hazai viszonyaink között sem lehet egyedül a szabályozói funkcióval biztosítani a közösségi érdek érvényesülését, ehhez a villamosenergia-ellátásban kellő piaci erővel és tőkeerővel rendelkező, önfinanszírozásra képes, többségi állami tulajdonú nemzeti társaság szükséges.
A piaci erőt a hosszú távú szerződéses portfólió, a tőkeerőt pedig a Paksi Atomerőmű és az átviteli hálózat tulajdona jelenti. Ennek a társaságnak nincsenek regulációs kiváltságai, versenyben van a transznacionális monopóliumokkal, s éppen ez a verseny korlátozza a transznacionális cégek profitmaximalizálási törekvéseit, s a költségek fedezése mellett segítheti az árak leszorítását. Így tud az állam eredményes piaci befolyást gyakorolni a fogyasztók érdekében.
Az MVM egyenjogú piaci szereplőként, szükség esetén új erőművi kapacitásokkal (építés, vásárlás) is hozzájárulhat az ellátásbiztonság növeléséhez. A transznacionális cégek is valamilyen állami garanciát igényelnek a fejlesztéseikhez. Miért ne a hazai tulajdonú társaságának adjon garanciát az állam?
A helyzet drámai, elérkeztünk az utolsó felvonáshoz. A tennivaló is világos: társadalmi és politikai összefogással meg kell akadályozni a nemzetellenes végkifejletet. További privatizáció helyett létre kell hozni a nemzeti villamos társaságot.

A szerző az MVM volt vezérigazgató-helyettese,
az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.