Magyar kórházak a csőd szélén

Hogy a mai Magyarországon egy fiatalból orvos legyen (és az is maradjon), kell valamiféle – talán nem túlzás leírni – küldetéstudat, valami megmagyarázhatatlan erő, ami végighajtja az embert az egyébként kiváló, de igen nehéz egyetemen, és a gyalázatos bérek, a megalázó hálapénzrendszer és a társadalmi presztízs hiánya ellenére a pályán tartja. Az egészségügy helyzetét ma már nem egyszerűen katasztrofálisnak, hanem reménytelennek látom. A kilátástalan helyzeteket az egészséges psziché nem viseli el tartósan, hanem azokon változtatni igyekszik. Ez a cikk azért született, hogy minél több emberben felkeltse a változtatás iránti vágyat.

2004. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orvosi munkámat öt évvel ezelőtt egy budapesti gyermekkórházban kezdtem, az egyetemi évek alatt szerzett kórházi tapasztalatok alapján mondhatom: kifejezetten jó körülmények közt. A kórház központi telephelyén vadonatúj építésű, modern és – megkockáztatom – szép épület, pincétől padlásig felújított régi épületek, tisztaság, rend, működőképes műszerek, gyógyszerrel telt raktárak és nem utolsósorban jókedv és elfogadható munkamorál fogadott.
A kórház megfelelően – az akkori átlagnál kicsit magasabb színvonalon – működött, a dolgozók és a betegek lényegében elégedettek voltak. Az intézmény minden év végén pozitív szaldóval zárt, jutott pénz a műszerfejlesztésekre, sőt még tisztasági festésre is. Aztán 2002-ben történt egy kormányváltás. A szocialista–liberális kormány első másfél évének végére a mindaddig nyereséges gyermekkórház nullszaldóssá vált, majd a következő évben (azaz idén) a kórház pénzügyi egyensúlya megrendült, a rohamosan felhalmozódó adósság a csőd szélére sodorta az intézményt.
Felvetődik a kérdés: mi történt? Hogyan kerül egy jól működő, pénzügyileg is stabil gyermekkórház ennyire rövid idő alatt ilyen kétségbeejtő helyzetbe? A válasz a külső körülmények változásában rejlik. A kórház évek óta változatlan formában, változatlan struktúrával lényegében ugyanazokat a feladatokat látja el. A bevételek csökkenésének és a kiadások növekedésének az okait – mint látni fogjuk – egyértelműen a kórház falain kívül kell keresnünk. Ahhoz, hogy ezek a negatív folyamatok érthetők legyenek, röviden fel kell vázolnom a jelenlegi kórház-finanszírozási rendszer lényegét. A kórházak havi bontásban jelentik a finanszírozónak, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak (OEP), hogy az adott hónapban milyen betegségekkel hány beteget kezeltek. Minden betegségnek adott pontértéke van, a pontoknak meg forintértéke. A jelentett pontok összege adja a kórház havi „teljesítményét”, és a finanszírozó (OEP) az arra eső forintösszeget visszamenőleg utalja át a kórház számlájára.
Szigorítások futószalagon
Nézzük tehát, milyen körülmények folytán jutott a kórház – sok más egészségügyi intézménnyel együtt (!) – a tönk szélére, mitől növekedtek a kiadások, és ezzel párhuzamosan hogyan csökkentek a bevételek!
A szocialista kormányzat korrigálta a betegségek pontértékét, vagyis a legtöbb esetben leszállította azt (ami azt jelentette, hogy sok megbetegedés valójában „ráfizetéses” lett, azaz a beteg ellátása több pénzbe kerül, mint amennyit a pontok alapján az OEP kifizet érte). Ennek ellensúlyozására a már korábban is igen fontos pontvadászat egyre furfangosabb módon kezdett megjelenni a napi tevékenységben is. Megindult a teljesítmény-túlpörgetés, azaz a kórházak egyre kínosabban kezdtek ügyelni arra, hogy például a több diagnózissal is kiírható betegeket a jobban fizető betegséggel jelentsék a finanszírozónak. Másfajta, a szabályosság határait súroló pontvadászati technikák is felütötték a fejüket, kihasználva a rendszer apró hiányosságait vagy a szabályozás kétértelműségeit. Mindezen technikák célja azonban soha nem az önérdek, hanem mindig a kórház további működésének biztosítása volt (nem bőrfotel az igazgató szobájába, hanem tiszta lepedő a betegek ágyára).
A következő szigorító intézkedés a teljesítmény-túlpörgetés megakadályozása végett készült el. 2004-ig a finanszírozó annyit fizetett, amennyi a jelentett pontok után járt. 2004. január 1-jétől a kórház-finanszírozási törvény maximálja a kórházaknak kifizethető havi összeget, méghozzá az adott kórház egy évvel korábbi, ugyanazon időszakára eső kifizetésének a 98 százalékában. Ráadásul ez az összeg is csak akkor érhető el, ha az adott hónapban hajszálra ugyanannyi pontot teljesítettek, mint a korábbi év megfelelő időszakában. Amennyiben több pontot jelent a kórház, mint egy évvel korábban, a többletpont teljesítését az új szabályozás már bünteti, mert ezt a részt egyre kisebb forintértékkel fizeti ki (degresszív finanszírozás). Magyarán szólva, ha 2003 novemberében a kórház ellátott tíz tüdőgyulladásos gyermeket, akkor 2004 novemberében is maximum tízet fog tudni ellátni, mert a tizenegyedikre jutó finanszírozási öszszegből már nem tudja megvenni a megfelelő gyógyszert (sokak véleménye szerint ez a szabályozás lényegében sérti a betegeknek az egyenlő egészségügyi ellátáshoz való törvényben deklarált jogát). Ez a két intézkedés együtt eredményezte a bevételek csökkenését, ráadásul az egyre nagyobb számú „ráfizetéses” betegségek kompenzálására már nem volt többé mód a „teljesítmény felpörgetésével”.
Ugyanakkor a bevételek csökkenése mellett a kórházak kiadásai az utóbbi két évben igencsak megnövekedtek. Jelentős energiaár-emelkedés következett be, a gyógyszerek áfaköteles sorba kerültek, és az infláció is számottevő volt. Az úgynevezett 50 százalékos alapbéremelés költségeinek fedezésére 2004 előtt a kórházak külön keretösszeget kaptak, az év eleje óta viszont ezt is a pontértékekből befolyó bevételből kell kigazdálkodniuk. Mindezekből világosan kiolvasható, hogy miután a megnehezített anyagi helyzetben lévő kórházaknak nincs többé módjuk bevételeik növelésére, kiadásaikat kénytelenek tovább csökkenteni. A nyolcvanas évek eleje óta folyamatos forráselvonás a szocialista–liberális kormányzat eddigi ideje alatt jelentős mértékben növekedett. A forráselvonás mellett új motívumként megjelent a bevételnövelő technikák büntetése is.
Hova vezettek ezek a folyamatok? Véleményem és tapasztalatom szerint oda, hogy ma Magyarországon igenis elégtelenné vált az egészségügyi ellátás. Szinte naponta halnak meg betegek vagy szenvednek maradandó egészségkárosodást azért, mert nem jutnak hozzá a megfelelő ellátáshoz. A mostanra kialakult helyzetben már senki sincs biztonságban, konkrét életek vannak veszélyben (a Tisztelt Olvasó élete is). Talán megdöbbentő ezt így fehéren-feketén olvasni, ezért hadd álljon itt két kiragadott példa állításom alátámasztására. Ezeknek és – hely hiányában itt fel nem sorolt – számtalan más esetnek személyesen voltam részese.
Amikor a szerencsén múlik az élet
A darázscsípés miatt fellépő súlyos allergiás reakció – megfelelő gyógyszer beadása nélkül – fél órán belül halálhoz vezethet. Az allergiás betegnél az ismétlődő csípések egyre súlyosabb tüneteket okoznak. Létezik ilyen esetekre életmentő gyógyszer olyan csomagolásban (előre töltött injekció formájában), hogy azt a beteg saját magának egy gombnyomással be tudja adni, adott esetben megmentve ezzel az életét. Nyár közepén jártunk, amikor behozott hozzánk a mentő egy darázscsípés-allergiás kislányt. A kislánynak szerencséje volt, mert időben odaért hozzá egy közelben lévő mentőautó (saját gyógyszere még nem volt, mert ez volt az első súlyosabb allergiás reakciója). Ezt a készítményt a társadalombiztosítás csak egyéni méltányosság alapján támogatja (ami egyébként nem baj), de jelenleg ezen kérelmek elbírálása – pénzhiány miatt – 4-5 hónapos átfutási idővel történik. Ezalatt az idő alatt a gyermek nem juthat hozzá a készítményhez támogatott áron. Gondolom, a Tisztelt Olvasó ugyanazt kérdezi, amit a szülők is kérdeztek tőlem: miért kell, hogy a szerencsén múljon a gyermek élete, amíg meg nem kapja a támogatást?
Vannak olyan gyermekek is, akik veleszületett immunhiányos betegségben szenvednek. Ez azt jelenti, hogy védtelenek a fertőzésekkel szemben, így akár a közönséges nátha is halálos kór lehet számukra. Ezeket a betegeket meggyógyítani nem tudjuk, viszont rendszeres infúziós kezeléssel mesterségesen pótolni lehet az immunrendszer működését, így biztosítható számukra a fertőzésmentes élet. Ezek az infúziók nagyon drágák, egyhavi adag ára akár a félmillió forintot is elérheti. 2004 előtt ezeknek a gyermekeknek névre szólóan, külön társadalombiztosítási keretből finanszírozták ezeket az infúziókat. Néhány hónapja viszont a kórházakra terhelték ezt a költséget is, ami azt jelenti, hogy – az amúgy csődhelyzetben lévő, tartalékkal nem rendelkező – intézményeknek a járóbeteg-ellátásért kapott pár tízezer forintos összegből kell(ene) ezt a több százezer forintos készítményt biztosítani (ami nyilvánvalóan képtelenség).
A magánosítás nem segít
Miért nem részesülnek a fenti példákban említett betegek a megfelelő kezelésben? Nyilvánvalóan nem a rossz munkaszervezés vagy a sokat hangoztatott „pazarlás”, hanem a pénzhiány miatt. Az átszervezéseken, a „racionalizáción” már régen túl vannak a kórházak (hiszen az ágazat évek óta válságban van), már nincs mit „pazarolnunk” sem (egy két emeletet elfoglaló gyermekosztály havi tisztítószeradagja négy (!) liter hypo). A mai magyar egészségügyi rendszer oly mértékben alulfinanszírozott, hogy már csak a tehetetlenségétől működik még egy darabig – amint láttuk, igencsak kétséges színvonalon. Tévednek azonban akik azt vizionálják, hogy egy nagy összeomlás keretében egyszer csak ki fog múlni a magyar egészségügy. Ez a rendszer nem úgy fog összedőlni, mint egy brókercég. Ebben a rendszerben szimultán jelentkeznek a romlás virágai, és nem láncreakciószerűen, óriási robajjal lezúduló lavinára kell számítanunk. A fenti példák azt illusztrálják, hogy több konkrét esetben már elégtelenné vált az ellátás, a rendszer azonban működik. A laikus azt látja, hogy szirénáznak a mentőautók az utcán, azt azonban nem tudja, hogy az ország jelentős részén a mentő nem ér a helyszínre a szükséges időn belül. Ha úgy hozza a sors, éjszaka is bemehet a beteg a kórházba, de azt nem érzékeli, hogy ott esetleg rossz eszközökkel vagy nem a legmegfelelőbb gyógyszerekkel és eljárásokkal gyógyítják őt.
Mi a megoldás, segít-e rajtunk a profitorientált privatizáció? Meggyőződésem szerint nem. Egy országban az egészségügyi ellátás költségeit lényegében az határozza meg, hogy összesen mennyi a beteg, és azok milyen ellátást kapnak. A profitorientált privatizáció során adóforintjainkból az egészségügyi ellátás költségein felül a magántőke hasznát is ki kell fizetnünk. Ha egyszeri konszolidációval rendbe hoznánk az egészségügyet, utána csak annyit kéne költenünk a rendszer fenntartására, amennyibe az valójában kerül. Ha úgy döntünk, hogy inkább autópályát építünk, vagy Irakban mobil WC-ket fuvarozunk, akkor megspórolhatjuk ugyan a konszolidáció költségeinek egy részét, de utána olyan rendszert leszünk kénytelenek fenntartani, amiben már a privatizőr luxusautóját is a tb-járulékunkból kell kifizetnünk.
További kérdés, valóban szükség van-e átfogó egészségügyi reformra. A fentiek alapján a kívülállónak úgy tűnhet, hogy a reform megoldást hozhat a problémákra, pedig nem. Egy jelentősen alulfinanszírozott rendszerben nem lehet érdemi reformokat végrehajtani, mert az ilyen rendszer működése torzult, a változtatásokra nem úgy reagál, mint egy jól finanszírozott rendszer. A féllábú versenyző sokkal jobban teljesít reformmankóval, de az egészséges versenyzőt ez csak hátráltatni fogja.
Mostanra elkerülhetetlenné vált az egészségügyre fordított kiadások jelentős és tartós növelése. A teljes körű konszolidációt nem lehet tovább elodázni, „reformokkal” időt húzni. Egyes becslések szerint Magyarország a GDP-jének feleannyi százalékát költi egészségügyre, mint az európai átlag. Ennek már látszik az eredménye. Vajon megszületik-e mindnyájunkban az elhatározás az egészségügyre fordítandó összegek növelésére, mielőtt ránk kerül a sor, hogy a hiányosságokkal magunk is szembesüljünk? Vajon egészséges emberként el tudjuk-e fogadni adóforintjaink ilyen átcsoportosítását, illetve beteg emberként megérjük-e még egy normális rendszer kiépülését?

A szerző gyermekorvos

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.