Egy statisztikai önbecsapás anatómiája

Mellár Tamás
2004. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzügyminisztériumunknak, úgy látszik, nincs szerencséje a három a magyar igazság népi bölcsesség érvényesülésével. A legutóbbi államháztartási adatok ugyanis azt valószínűsítik, hogy az eredetileg tervezett 3,8 százalékos, majd az ez év januárjában helyébe lépő 4,6 százalékos érték épp úgy nem tekinthető véglegesnek, mint a mindezeket felülíró szeptemberi 5,1–5,2 százalékos GDP-arányos hiányérték. Az évből eltelt 11 hónap adatai alapján elég nagy biztonsággal lehet megjósolni, hogy a hiány az 5,5–6 százalékos sávba fog esni. Hacsak nem történik valamilyen rendkívüli, csodával határos esemény. Az ilyen természetfeletti események általában igen ritkán történnek meg. Kivéve, ha irányítják a vakszerencsét. Nos, ahogy rögtön látni fogjuk, nálunk ez történik.
A minap látott napvilágot a sajtóban az a hír, amely arról tudósít, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) a Központi Statisztikai Hivatallal egyetértésben módosítja az államháztartási statisztikát. A módosítás lényege, hogy az eddig pénzügyi szektorba besorolt magánnyugdíjpénztárak átkerülnek a kormányzati szektorba. Az átsorolás következtében az államháztartás egyensúlyi pozíciója közel egy százalékponttal javulhat, mert a magánnyugdíjpénztárak pozitív egyenlegei így állami megtakarításoknak számítanak. A híradások arról is beszámolnak, hogy az Európai Unióban Svédország és Lengyelország már az eddigiekben is ezt a számára kedvezőbb elszámolási módot használhatta, s Magyarország az egyenlő elbánás elve érvényesülése alapján kérte és kapta meg az Eurostattól (az Európai Unió statisztikai hivatalától) a módosított elszámolás lehetőségét.
Mindez nagyon szépen hangzik, de néhány megválaszolatlan kérdés azért felmerül az előbb leírtak alapján. Valóban ennyire egyszerű lenne a dolog, csak kérni kell a kedvezőbb elszámolási módot, és megkapjuk? Vajon miért nem kérték az illetékesek már korábban ezt a kedvezményes elszámolási metodikát? Meddig tartható fenn a számunkra egyértelműen kedvező módszertan? Fenntartható-e a monetáris unióba való belépésünkig? Mennyire ad pontos képet a kedvezményes elszámolási mód a tényleges hiányról és az adósságállomány alakulásáról, valamint a makrogazdasági egyensúlyi helyzetről?
Nézzük tehát sorba a kérdéseket! A magánnyugdíjpénztárak létrejöttük után azonnal, tehát még 1998-ban lettek a pénzügyi szektorba besorolva. Az azóta többször elvégzett uniós ellenőrzések minden esetben szakmailag megalapozottnak és abszolút kifogástalannak tartották e gyakorlatot. Az Eurostat ez év március 2-án kelt állásfoglalása egyértelműen fogalmaz: csak kivételes és rendkívüli esetekben (például ott, ahol az állami garancia rendszeresen előfordul vagy a közeli jövőben bizonyosan bekövetkezik) lehet a magánpénztárakat az állami szektorba sorolni, és ismét megerősítette, hogy Magyarország helyes besorolást alkalmazott. Ez év nyarán azonban a PM erős lobbitevékenységbe kezdett az átsorolás érdekében, hivatkozva a svéd és lengyel példára, valamint a pénztárak speciális makrogazdasági szerepére. Kezdetben elutasították törekvésüket, majd a hosszas agitáció után a KSH kapott egy olyan levelet az Eurostat vezetőjétől, amely azt tartalmazta, hogy Svédország és Lengyelország elszámolási gyakorlatát minden tagország – így Magyarország is – követheti, amennyiben a magánnyugdíjpénztáraik már be vannak sorolva a kormányzati szektorba.
Nos, ez alapján jelentette be a két intézmény az államháztartási statisztika módosítását és a magánpénztárak 1998-tól érvényes státusának visszamenőleges megváltoztatását, átsorolását a kormányzati szektorba. Holott az Eurostat állásfoglalása világos: azok a nyugdíjpénztárak, amelyek eddig valamilyen oknál fogva nem a pénzügyi, hanem az állami szektorba voltak besorolva, 2007 márciusáig haladékot kapnak. Nem kell azonnal végrehajtaniuk az átsorolást a kormányzati szektorból a pénzügyibe. Ebből azonban nem következik, hogy bármelyik tagország tetszőlegesen átsorolhatja a helyesen pénzügyi szektorba besorolt pénztárait az állami szektorba, ráadásul visszamenőlegesen is.
Az átsorolás rengeteg módosítást von maga után a GDP-elszámolástól az államadósságig bezárólag. S mindez jó esetben is csak két évig lehet érvényben, mert a 2007-es esztendőről már kivétel nélkül minden tagországnak a helyes módszertan szerint kell számot adnia. És ahogy ez már lenni szokott, az összehasonlíthatóság kedvéért visszamenőleg is ki kell számítani a statisztikai mutatókat a helyes módszertan szerint. Vagyis a következő két évben a PM és KSH statisztikai apparátusainak mind a két elszámolási rendszert (a valódi, nem publikust és a nem valódi, publikust) célszerű lesz vezetni. A 2007-es türelmi határidő azt is jelenti, hogy a módszertani módosítás csak kis részben segíthet a monetáris unióba való belépés kritériumainak teljesítésében, s így az államháztartási hiány csökkentésében, mert a döntő fontosságú 2007–2008-as éveket már csak egyféleképpen (korrekt módon) lehet elszámolni.
Az átsorolás és az elszámolás megváltoztatásának közgazdasági indokát és jogosságát a PM a makrogazdasági viszonyok megfelelő tükrözésében vélte felfedezni. A korábbi (a magánnyugdíjpénztárak bevezetése előtti) időszakban ugyanis az államháztartás a nyugdíjjárulék-befizetésekből fedezte a nyugdíjjáradék-folyósításokat (ez a felosztó-kirovó rendszer lényege). A magánpénztárak belépése után azonban meghatározott összeggel csökkentek a befizetések, a folyósítási szükséglet azonban változatlan nagyságban fennmaradt. Ezért tehát a költségvetésnek hiánya keletkezett. Ez a hiány azonban megegyezik a magánnyugdíjpénztárakba befizetett összegekkel. Makroszinten tehát nincs változás – szól a PM érvelése –, mert az államháztartás kiadási többletét éppen fedezi a magánpénztárak megtakarítási többlete. Ez azonban csak akkor lenne így, ha egyrészt a magánnyugdíjpénztárak a teljes megtakarításukat államkötvényben tartanák, másrészt, ha a pénztárak abszolút biztonságosan működnének, nem kellene mögéjük semmilyen állami garancia, harmadrészt pedig, ha a költségvetésnek nem kellene kamatot fizetnie a nyugdíjpénztáraknál lévő államkötvények után.
Könnyen belátható, hogy egyik feltevés sem áll fenn a gyakorlatban. A magánpénztárak vagyonuknak csak 60–70 százalékát tartják államkötvényekben, ami praktikusan azt jelenti, hogy a költségvetésnek külső finanszírozási forrás után kell néznie, amely önmagában is óhatatlanul vezet az államadósság utáni kamatfizetési kötelezettség emelkedéséhez (függetlenül attól, hogy mekkora a jegybanki alapkamat). A magánnyugdíjpénztárak eddigi működése azt mutatja, hogy komoly baj van a működésükkel: túl magasak az adminisztratív költségeik, és igen alacsony a jövedelmezőségük (esetenként egyenesen negatív), ami komoly kockázatokat jelent. Korántsem egyértelmű, hogy a nyugdíjfolyósítások idején képesek lesznek majd teljesíteni a kötelezettségeiket, tehát szükséges lehet az állami garanciára. Ilyen körülmények között viszont ha a magánpénztárakat a kormányzati szektorba sorolják, akkor indokolt lenne az aktívumaikat a kockázatoknak megfelelően diszkontálni, vagyis jelentősen csökkenteni. Továbbá a kormányzati szektorba sorolt magánpénztárak portfóliójában lévő államkötvények formálisan ugyan szektoron belülinek tekinthetők, ezért ezzel az összeggel elvileg csökkenthető lesz az államadósság, valójában azonban továbbra is kell kamatot fizetni utánuk. S ez a kamatfizetés nem formális (mint például a az MNB-nél lévő állampapírok esetében), hanem nagyon is valóságos, hiszen ettől függ a pénztárak léte. Vagyis olyan helyzet áll elő, amelyben a statisztika által regisztrált államadósság és a tényleges adósságteher szisztematikusan eltér egymástól (volt erre már példa, nem is oly régen, a nyolcvanas években, a külföldi államadósság elszámolása kapcsán).
Az államháztartási statisztika tervezett módosítása tehát elméletileg sem megalapozott, továbbá az Európai Uniótól származó engedély is igen gyenge lábakon áll. Mindezeken túl különösen nagy terhet ró a statisztikai apparátusokra a kettős elszámolással, s ráadásul jó esetben is csak két évig maradhat érvényben. Kit akarunk félrevezetni? Az Európai Uniót és az Eurostatot valószínűleg nem tudjuk, mert ott előbb-utóbb rájönnek a turpisságokra (lásd Görögország esetét). A befektetőket sem igen lehet félrevezetni, mert ők elég sok információval rendelkeznek ahhoz, hogy fel tudják tárni a valóságos helyzetet, függetlenül attól, hogy egy-két adat kozmetikázva van. A közvéleményt pedig elsődlegesen saját létviszonyainak alakulása érdekli, és nem az ilyen elvont adatok oda-vissza módosítása. Akkor hát mi végre az egész?

A szerző közgazdász, egyetemi tanár
(Budapesti Corvinus Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.