A magyar közoktatás abnormális viszonyai

2005. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már három hónap sincs hátra az érettségiig, amelyet – a reform miatt, érthető okokból – az idén felfokozott érdeklődés és heves érzelmek kísérnek. Az osztálytermekben, a tanári szobákban, az érettségiző diákok családjaiban és az oktatáspolitika színpadán egyaránt.
Ez utóbbinak – normális körülmények között – kettős küldetést kellene betöltenie. Az oktatáspolitika dolga egyfelől olyan irányt szabni a mindenkori érettséginek, amely megerősíti és emeli a közoktatás színvonalát, ennélfogva hozzájárul a nemzeti kultúra, az általános műveltség erősítéséhez. Másfelől pedig arról kellene gondoskodnia, hogy a vizsgára készülő korosztálynak valóban lehetősége legyen nyugodt körülmények között felkészülni az érettségire, és ott minél eredményesebben szerepelni.
A magyar közoktatás viszonyai azonban régóta abnormálisak. Az oktatáspolitika a saját igazának minden áron történő bizonygatásával van elfoglalva, s eközben mindkét fent említett küldetését elhanyagolja. Mindenekelőtt azt kell elmondani, hogy az érettségireform nem szolgálja bizonyítottan a nemzeti kultúra, az általános műveltség emelését. Több okból sem. A reform több lényeges új elemet vezet be, amelyek közül hármat érintünk: 1. igyekszik standardizálni az érettségi vizsgákat, hogy objektívabbak és megbízhatóbbak legyenek; 2. kétszintűvé változtatja a vizsgát (közép- és emelt szinten teszi letehetővé); és 3. az emelt szintű érettségi vizsgát kihelyezi a középiskolákból vizsgaközpontokba.
A standardizációt üdvözöljük, mert az egységes követelmény, a vizsgák öszszemérhetőségének megteremtése már halaszthatatlan feladat volt. Ennek jegyében a legtöbb érettségi vizsgatárgyból központilag elkészített írásbeli feladatokat fognak megoldani a diákok, amelyeket szintén központilag kiadott útmutatók alapján egységesen javítanak majd a tanárok. A középszintű érettségin is természetesen. Nem felel meg tehát a valóságnak az oktatási miniszternek az a beállítása, amely szerint csak és kizárólag „az emelt szint standard volta teszi összehasonlíthatóvá a teljesítményeket”, és hogy csakis „a kétszintű érettségi képes feloldani a felsőoktatási felvételi rendszer és a középfokú oktatás közötti ellentmondásokat”.
A két vizsgaszint bevezetése ugyanis köztudottan problematikus. Miközben a diák két tantárgyból az emelt szintű vizsgára készül, szükségképpen kevésbé foglalkozik a többivel. Vagyis feláldozza az általános műveltségét a két emelt szintű érettségi tárgy (mint régen a felvételi) oltárán. A fejlett világban mindinkább hátat fordítanak a két tantárgyra koncentráló megmérettetésnek. Nálunk meg már 15-16 éves korban tantárgyválasztásra ösztönözzük a középiskolásainkat (amikor még erre nem érettek). Ez a legfőbb indok, ami miatt elutasítjuk a kétszintű érettségi jelenleg megvalósulóban levő formáját. És tudvalevőleg emiatt nem tart rá igényt (az idegen nyelv szakok kivételével) a felsőoktatás sem. Az egyetemi szféra megfontoltan döntött, számot vetett azzal, hogy a középszintű érettségi is összemérhetőbb lesz a korábbinál, valamint azzal, hogy ma már a végzett középiskolás korosztály nagyobbik felét be tudja fogadni, így a felvételhez nincs tehát szükség szigorúan szelektáló, nehéz vizsgára.
Az új érettségi harmadik jellemzője lesz az a változás, hogy az emelt szintű vizsgákat kiviszik a középiskolákból.
Az oktatási miniszter nyilatkozataival rendre azt sugallja, hogy a saját tanár előtt letett vizsga eredménye eleve megkérdőjelezhető. Nemcsak arról a megalázó rejtett állításról van itt szó, hogy ti, tanárok nem korrekten osztályoztok, vagy legalábbis részrehajlók vagytok, ami ellen tiltakozunk! Az ilyen vélemények nem kellő átgondoltságról is árulkodnak: külföldi vizsgarendszerekben már nagyon jól meg tudták oldani, hogy az iskolában, saját tanár előtt letett vizsgák is objektívak és öszszemérhetők legyenek. Nem kell ezért vizsgaközpontokba kihelyezni a vizsgákat, ahol egyébként ugyanezek a középiskolai tanárok látják el a vizsgáztatói feladatokat. Ezért is emeltük fel a szavunkat – sajnos, hiába – a vizsgaközpontokban szervezendő vizsgák ellen. Az idegenben zajló érettséginek – a tanárok iránt megfogalmazott presztízsromboló és elfogadhatatlan bizalmatlansága mellett – még egy kártétele van: megfosztja a vizsgát legnemesebb hagyományától. Attól, hogy a fiatal épp a volt tanárai előtt tegyen tanúbizonyságot arról, hogy valóban „megérett”. Ez a felnőtté válást jelképező beavatási funkció varázsolta ünnepnappá az érettségi vizsgát az iskola falain belül és a családokban is.
Ismeretes, hogy a decemberi előzetes jelentkezésen a végzős középiskolásoknak mindössze körülbelül egytizede választotta önként (azaz nem idegen nyelvből felvételi miatt kötelezően) az emelt szintű vizsgát. Csak örülhetünk diákságunk egészséges józanságának.
De akárhogyan vélekedjünk is a jelenlegi oktatási miniszter modernizációs álmát szimbolizáló reformérettségiről, ezekben a hetekben a polémia kiélezése nem szolgálja a tanulók érdekét. A kocka el van vetve: a diákság és a tanárok erre a szeretem-nemszeretem érettségire készülnek. A felkészülési folyamatot és az egyes gyerekek vizsgájának sikerét felelősségteljesen és alázattal kellene most már minden szereplőnek szolgálnia. Az Oktatási Minisztérium vezetőinek azzal, hogy nem hallgatnak el fontos információkat (köztudottan megtiltották a próbaérettségi rossz eredményeinek nyilvánosságra hozatalát). Vagy hogy feltárják, mennyi forintjába került idáig és a jövőben az adófizetőknek az érettségireform. Vagy azzal, hogy határozottan elzárkóznak minden olyan megnyilvánulástól, amellyel akár a minisztérium vezető tisztségviselői, akár a felkészítő tanfolyamok gyakran kompetenciahiányos és nem eléggé felkészült előadói előszeretettel sértegetik, esetleg megalázzák a változásokat kételyekkel fogadó pedagógusokat.
De nem örülünk az alkotmánybírósági kezdeményezésnek sem. A számok ismeretében mondvacsinált problémának tekinthetjük az igazságosság nevében megfogalmazott aggodalmakat. Mindössze néhány ezer lehet azoknak az egyetemre jelentkezőknek a száma, akik tavaly vagy korábban érettségiztek, és most a számukra előnyösebb pontbeszámítással kérik a felvételüket a felsőoktatásba. Az ő érettségi eredményük általában nem a kitűnő mezőnyben található, különben bizonyára felvételt nyertek volna már a múlt évben a kiválasztott egyetemre vagy főiskolára. Úgy vélem tehát, tömeges méretekben nem kockáztatják az idén végző fiataljaink felvételi esélyeit. Az idei érettségiben nem ennek a kisebbségnek az esetleges pozitív diszkriminációja okozza a legnagyobb gondot. Akkor meg miért borzoljuk az egyébként is feszült várakozásban érettségire készülő tanulók és az értük aggódó szüleik idegeit?

A szerző a Budapesti Piarista Gimnázium tanára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.