Hűnek maradni március tizenötödikéhez

Duray Miklós
2005. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzet utolsó közös nagy műve a reformkor és az ezt követő forradalom volt. Ma már inkább szomorú ténymegállapításnak tűnik ez, mintsem örömhírnek, hiszen azóta eltelt több mint másfél évszázad, és ez a csaknem százhatvan év a nemzet létéért folytatott küzdelmeink váltakozó korszakaiból állt össze.
Kossuthnak társadalombölcseleti és politika-elméleti szempontból is minden bizonnyal igaza volt 1867 augusztusában, midőn a jászladányiaknak és a váciaknak levélben magyarázta el a kiegyezés téves voltát, mert – nem engedve a negyvennyolcból – Magyarország függetlenségével és önállóságával ellentétesnek tartotta a Habsburg-ház uralmát az ország fölött. Ez a vélekedés Kossuthhoz, a trónfosztóhoz méltó beszéd volt, noha 1849. április 14-én a Habsburgok trónfosztása a debreceni Nagytemplomban öncélúnak tűnt, de 1867-ben minden erre való utalás már sokkal közelebb állt a reális politikához, mintsem a császári házzal való megegyezés. De a magyar politika – engedve a hatalmi alultápláltságból származó nyomásnak – az utóbbit választotta. Nem véletlen, hogy a keresztyén nemzeti liberális polgár Bibó István nyolcvan évvel később, a második világháborút követő újabb magyar tragédia közepette a magyar állami modernizmus zsákutcájaként értelmezte a reformkorral még csak köszönő viszonyban sem lévő kiegyezést. A reformkor ugyanis a nemzet gazdasági felemelkedéséről, modernizálásáról és hatalmi pozíciójának újrateremtéséről szólt, az utóbbi pedig a fiskális politikáról, azaz a pénzről és az egyszerű hatalomgyakorlásról, azaz a hatáskörök újraosztásáról Bécs és Pest között.
A forradalmár Kossuth, valamint a nyugodt társadalmi és gazdasági fejlődés elkötelezettjeként ismert Széchenyi István gróf, de a kiegyezés atyja, a haza bölcseként emlegetett Deák Ferenc is a modernizálás híve volt. Mind a hárman a reformkor szülöttei voltak, amely korszaknak logikus kicsúcsosodása volt a forradalom. A nemzetnek ez a három zsenije, még ha a módszereket és a jövőt illetően eltérő véleményük is volt, mégsem akadályozta a lényeg megvalósulását, a nemzet felemelkedését. Mert – nekik is köszönhetően – vitathatatlan: március tizenötödike azért a legnagyobb nemzeti ünnepünk, mert nem halottakra és vereségre, nem ármányra és cselvetésre emlékezünk, hanem a nemzet felemelkedéséért folytatott küzdelem sikerére.
A reformkor viszonylatában minden egyszerűnek látszik, noha nem az volt. Nem csupán amiatt, hogy 1830-ban kolerajárvány söpört végig az országon, vagy azért, mert a rendek egy évvel később az Országgyűlésben a lengyelekre zúduló nemzeti tragédiától – az oroszok inváziójától – féltették Szent István országát. Azért is, mert a társadalom reformjának csúcsa akkor még csak a nemzeti kaszinó volt, és ez bizony messze esett a társadalmi modernitás eszméjétől. Ezekben a polgári körökben akkor – ellentétben a mával – az a reformerő összpontosult, amely 1848-ban megvalósította a forradalmat.
Miben rejlett a nemzetet forradalomra segítő erő? Elsősorban a hitben – hittek igazukban. Hittek a nemzetet felserkentő erőben. Hittek ugyanabban, amiben az államalapító – istennek tetsző, ha emelt fővel járunk, mert csak az tud igent vagy nemet mondani, aki tudja, mikor mi jó az ő közösségének.
Ez, a politika nyelvére lefordítva, egyet jelentett és jelent ma is: a nemzet íratlan nemzetstratégiáját.
Csak a töretlenül fejlődő nemzetek büszkélkedhetnek azzal, hogy nem kell rágódniuk a nemzetstratégián, nem kell azon törniük a fejüket, mivel állíthatják meg pusztulásukat, vagy a rájuk törők erejét – elég, ha számba veszik védelmi eszközeiket. Noha a magyarság történelme során sokszor jutott a romlás korszakába, sokszor volt eszköztelen, sokszor vélte úgy, hogy már-már elveszett, de soha sem volt kétsége afelől, hogy van történelmi jussa. Ez a meggyőződésbeli biztonság teremtette meg az 1848-as forradalom társadalmi alapját és győzelmének esélyét is. De ugyanez a biztonság segítette át a nemzetet annak előtte a sok vereségen. Ennek az erőnek a gyökereit kutatjuk ma.
Azon a március 15-én senkinek sem volt kétsége afelől, hogy a nép akaratából és a reformerők segítségével egy ország- és nemzetpolitika válik valóra. Ehhez már csak kormánypolitikát kellett alkotni, hogy létrejöhessen – a nemzet érdekében – az állampolitika.
Szent István koronájának alattvalói ekkorra értek politikai nemzetté. A mélyből fakadó társadalmi eseményeknek ilyen varázspálcaszerű erejük lehet, amelynek hatására egy csapásra másként kezdenek viselkedni az emberek. Ez azonban nem csak hit kérdése, ezt el kell hitetni az „országlakókkal”.
A beérett változtatási óhaj a Tizenkét pont tanúsága szerint azonban már nem a reformkort jelenítette meg, hanem a forradalmat, ami az előtte való negyedszázad törekvéseit úgy csoportosította egy új rendező elve szerint, ahogy a csonkának tűnő újonnan felhúzott falaknak ad új arculatot az ácsmester keze alól kikerülő tetőzet – március tizenötödike volt ezen a virágokkal ékesített májusfa.
Érdemes a kormány-, állam-, ország- és nemzetpolitika összefüggéseinek szemszögéből vetnünk egy XXI. századi pillantást az 1848-as forradalomra, már csak azért is, mert napjainkban, de hosszú évtizedek óta hiányzik e politikák közötti összhang. A forradalom kitörésének napján úgy tűnt, hogy mindez egységbe rendeződött, amelyet a korábbi alattvalói állapotból a politikai nemzetté érés új állapota tett lehetővé, ami természetesen nem azonos az etnikai nemzettel.
Az állampolitika szempontjából egyik legfontosabb követelés a felelős magyar minisztérium felállítása volt, amiben az első hangsúly a felelősségen, vagyis az ellenőrizhetőségen volt. Kormánypolitikai szempontból ehhez kapcsolódott az úrbériség felszámolása és a közteherviselés bevezetése. Ez utóbbi volt a legsúlyosabb követelmény, hiszen ez szólt a kiváltságok eltörléséről és a nemzet vagyonának megteremtéséről, amit csak a Pozsony határában hadban álló negyvenezer paraszt hírével lehetett kikényszeríteni az akkori rendi országgyűlésből. Ezt foglalta keretbe az országpolitikai követelmény a rendszeres országgyűlésekről, amit nem az uralkodó hív egybe kénye-kedve szerint, hanem törvény ír elő. A politikai nemzet számára a politikai foglyok szabadon bocsátása, a sajtószabadság, a törvény előtti egyenlőség jelentette az egységesítő eszmét. Az egységes magyar nemzet szempontjából pedig az Erdéllyel létrehozandó unió volt a kulcskérdés, hiszen e nélkül az etnikai nemzet, de a történelmi ország is csonka maradt volna.
Mint tudjuk, a Tizenkét pontot nem vájt fülű politológusok fogalmazták, hanem a nemzettel együtt lélegző fiatalemberek. A pontok sorrendbe szedése is erről tanúskodik. Íróemberek lévén a sajtó szabadságának égető hiánya jutott eszükbe legelőbb, de magyarként azt írták a tizenkettedik helyre: uniót Erdéllyel – mintegy megkoronázva a követeléseket. Különleges kollektív műve ez a magyar közgondolkodásnak, amit azóta sem lehetett felülmúlni. Sőt, amint látjuk, a hivatásos magyarországi politika 2002-től szinte abban verseng – testhosszal minduntalan megelőzve önmagát –, hogyan tud ehhez képest egyre mélyebbre süllyedni, amelyhez az elszakított partikulumok is néha-néha hozzájárulnak. A magyar közgondolkodás mélyrepülése a legmeghatározóbb mai közös művünk.
Nem véletlen, hogy március tizenötödike kapcsán jut eszünkbe mindez, mert az akkori eseményeket számba véve látszik mai gyarlóságunk mérhetetlen volta, aminek sok oka van, de a legfőbb az önbizalom elvesztése. Elhittük, hogy nincs forradalmi helyzet, pedig volt 1989 őszén-telén, elhittük, hogy amit tettünk, az forradalom, pedig csak egy részét kaparintottuk meg annak, amit a kommunisták és ügynökeik világhálózata hajlandó volt átadni nekünk, azt gondoltuk, hogy legyőztük a rajtunk uralkodó hegemóniát, de nem vettük észre, hogy nélküle nem tudjuk elképzelni életünket. Úgy tettünk, mintha 1848-at 1867-té változtattuk volna. A politikai élet úgy viselkedett, mintha realista, azaz valóságot teremtő lett volna, közben csak egy földszinti vagy alagsori reálpolitika művelésére, azaz helyzetkövető politikára volt alkalmas.
Jobb később, mint soha – értve ezen önbírálatunk készségét. Hiszen 1848-cal eddig minden politikai garnitúra visszaélt, mert mindegyik önmagát látta benne megtestesülve. A kiegyezés után a negyvennyolcasok megosztottak lettek, majd rövidesen hadastyánokká váltak, később a túlvilágról még csak vissza sem rúghattak a nevükkel visszaélőknek.
Mi lenne, ha egyszer, legalább egyszer megkísérelnénk hűek lenni március 15-éhez, és mondjuk 2005. március 15. nem 1848-ról szólna, hanem március 15. szellemiségéről a 2005-ös helyzetnek megfelelően.
Emlékeztetnem kell valamire: március 18-án van az évfordulója annak, hogy a felvonuló parasztok hírére vált törvénnyé Magyarországon a közteherviselés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.