Autonómia és kettős állampolgárság

Borbély Zsolt Attila
2005. 09. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyökeresen új helyzet elé állította a Trianonban szétszabdalt Kárpát-medencei magyarságot a kommunista rendszerek 1989-es bukása. Nem kétséges, hogy a trianoni utódállamok magyarellenessége a „módszerváltás” után sem csökkent, de a politikai elitek által fogadott új paradigma, a nyugati demokrácia intézményrendszere, minden eleve beépített vagy helyi jellegzetességű defektusa ellenére, alapvetően nagyobb szabadságot biztosított az egyes elszakított nemzetrészek érdekartikulációja számára, mint bármely korábbi társadalmi berendezkedés. Néhány év elteltével, a mai Máért előképét jelentő Kelet-európai Népcsoport Fórum keretén belül meg is fogalmazódott egy hosszú távú megmaradással, sőt gyarapodással kecsegtető magyar jövőkép. Ennek lényege, hogy minden nemzetrész külön-külön érje el az intézményes önállóság közjogilag biztosított lehető legnagyobb fokát, más szóval a minél szélesebb körű autonómiát, miközben ápolja és fejlessze az anyaországhoz fűződő kapcsolatrendszerét is. Túlzás nélkül leszögezhető, hogy e nemzetstratégiai alapvetés imperatívuszai ma is aktuálisak, az azóta megfogalmazott jövőelképzelések ehhez képest nem tudtak újat mondani.
Kézenfekvő tehát, hogy az egyes politikai szervezetek nemzetpolitikai értékelésekor a legfőbb szempont az legyen, hogy miként viszonyultak a magyarság két alapvető célkitűzéséhez, az elszakított nemzetrészek autonómiájához és a határon átívelő magyar integrációhoz. Ez utóbbi célkitűzés legfontosabb intézményes alapja mindmáig a Máért, első jogi megfogalmazása pedig a státustörvény volt, mely első ízben teremtett jogviszonyt az elcsatolt területeken élő egyén és az anyaország között. 2004. december 5. óta utóbbit a „kettős állampolgárság” koncepciója, pontosabban a magyar állampolgárság kiterjesztésének célja váltotta fel, mely nemzetközi jogilag sokkal könnyebben védhető a státustörvénynél. (Nemrégiben a Fidesz elnökétől is azt hallhattuk, hogy jobb lett volna eleve ezen az úton elindulni.) Ugyanakkor a sokat bírált népszavazási kezdeményezés egy dolgot biztosan elért: létrejött a „kettős állampolgárság” kérdésében a nemzetpolitikai konszenzus. (Nemzetpolitikai konszenzusnak szoros értelemben azt nevezhetjük, amikor minden magyar szervezet egyetért valamiben a nyíltan nemzetelleneseket, vagyis az SZDSZ-t és az MSZP-t leszámítva.)
Erdélyben 1989 óta az első számú politikameghatározó magyar szervezet az RMDSZ. Érdek-képviseleti monopóliumát sikerült ugyan megtörni, de a tudatosan kiépített hatalmi betonszerkezet nem ingott meg, az önkormányzatokban és a parlamentben az RMDSZ szinte egyeduralkodó továbbra is. Ebből következően számolni is kell vele, még akkor is, ha erkölcsileg – miként Orbán Viktor is megállapította azt a kolozsvári Krónika hasábjain 2004. május 24-én megjelent interjújában – a tavalyi választásokon soha nem látott mélységekbe süllyedt. Annál is inkább, hogy a Magyar Polgári Szövetség, az RMDSZ „pártalternatívája”, miután az RMDSZ és a román hatalom közötti paktum eredményeképpen önálló szervezetként nem állhatott a rajthoz, lenullázta magát a Népi Akcióval való választási együttműködés eredményeképpen. Sajnos, a bukás után elmaradt a szembenézés a történtekkel, a szívós és tudatos pártépítés még nem indult meg, viszont kezdetét vette az irracionális önfelszámolás. A Szövetség bővített elnöksége alapszabályzatbeli felhatalmazás nélkül kizárta az MPSZ-ből a bihari szervezet két prominensét, akik a döntést nem voltak hajlandók tudomásul venni. A helyi tagság mellettük áll, exlex állapot jött létre. A korábbi belső ellentétek, melyeknek inkább személyi, mint elvi okai voltak, nyilvánossá váltak, s ezzel még jobban megtépázták a szervezet egyébként is erősen roncsolt hitelét. A hitelrontásban, nem lehet elégszer hangsúlyozni, az RMDSZ járt elöl, minden számára adott kommunikációs csatornán ömlött a választási kampány idején a demagóg propaganda arról, hogy az MPSZ „román érdeket képvisel”. Miközben éppenséggel az RMDSZ az a szervezet, mely a legbiztosabb támasza 1996 óta a román nemzetstratégiai törekvéseknek, mely nemcsak asszisztált, hanem aktívan hozzájárult ahhoz, hogy Nyugaton kialakuljon a „modellértékű román kisebbségpolitika” hazug mítosza. Ehhez képest az egész ügynökbotrány semmiség. A román titkosrendőrség által érintetlen RMDSZ-tisztségviselőkben kellett volna lennie annyi politikai tisztánlátásnak, hogy ne járuljanak hozzá ahhoz, hogy a szervezet a román hatalom vazallusa legyen.
Ha az RMDSZ történetében korszakhatárokat keresünk, kézenfekvő a már említett két nemzetstratégai célkitűzéshez való viszonyulást alapvető szempontként kezelni. Azok közül is az autonómia a kulcskérdés, hiszen ez az, aminek megvalósítása az RMDSZ első számú felelőssége. 1990 és 1993 között a szervezeten belüli két tábor harca végül is az autonomisták győzelmével végződött: sikerült programba és alapszabályzatba iktatni a belső önrendelkezés elvét, valamint a háromszintű autonómia célkitűzését. 1993 és 1995 között megindult a nemzeti önkormányzat elve mentén való önépítkezés, de a folyamat megtört 1995-ben, Markó Béla első újraválasztásakor. Markó úgy kapott ismét bizalmat, hogy a rábízott, határidős feladatok megvalósításáról (nemzeti kataszter, belső választás, autonómiastatútumok) nem gondoskodott. A következtetés nyilvánvaló
lehetett mind számára, mind pedig az erdélyi magyar közélet
iránt érdeklődők számára: az elnöki mandátum az RMDSZ-ben
nem kötődik a program megvalósításához. 1996-tól meg is változott minden.
Az RMDSZ-t az operatív tanács (az akkori alapszabályzat szerint a vezető tisztségviselőket tömörítő válságstáb) puccsszerűen kormányra vitte: a kérdésben dönteni hivatott SZKT összeülésének idején, 1996. november 28-án az RMDSZ-es miniszterek nevét is tudni lehetett a sajtóból. Az állammodell elvű önépítkezés leállt, az autonómia célkitűzése talonba került. S ott is maradt 2005-ig, amikor is, ha szólamszinten bár, de ismét hallani lehet róla. Az RMDSZ által kidolgozott, a román kormány által elfogadott, jelenleg a parlament asztalán fekvő kisebbségi törvénytervezet ugyanis állítólag a kulturális autonómia elvére épül.
Itt és most nincs arra tér, hogy részletesen elemezzük e jogszabálytervezetet. Azt azonban le lehet szögezni, hogy a tervezet bővelkedik jámbor óhajok kifejezésében, számos konzultatív jogkört biztosít az erdélyi magyarság érdekképviselete számára, ugyanakkor garanciák tekintetében felettébb fogyatékos. A kulturális autonómia vonatkozásában a „nesze semmi, fogd meg jól” elvet követi, ugyanis éppen a lényeget, azokat a közjogi kompetenciákat nem szabályozza, melyekkel e törvény kellene felruházza a létrejövő kulturális autonómiatanácsokat. A tervezet célja kettős: egyrészt a szemfényvesztés Románia EU-csatlakozása előtt, másrészt az RMDSZ közjogi önbebetonozása. A tervezet, akárcsak az aradi Megbékélési emlékpark: tartalmatlan forma, melynek célja a „modellértékű” román kisebbségpolitika hamis sztereotípiájának erősítése.
A tusnádi Orbán–Markó-közeledés, mindezeket figyelembe véve, sokakat meglephetett. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy 2008-ig az erdélyi magyarság első számú formális képviselője Markó Béla marad. Ha a 2006-ban remélhetőleg kormányra jutó magyarországi jobboldal széles értelemben vett nemzetpolitikát akar folytatni, azt aligha teheti a legnagyobb elcsatolt nemzetrész legerősebb szervezetével szembemenve. Ha az egyik legfontosabb és kizárólag a magyar politikai akaraton múló nemzetstratégiai létparancs ügyében, a kettős állampolgárság kérdésében Orbán Viktor előre akar lépni – márpedig minden jel arra mutat, hogy akar –, azt csak akkor teheti, ha nem döfi hátba éppen a közvetlenül érintettek képviselője. Ha ehhez hozzávesszük a tavalyi tusnádfürdői Orbán-beszéd lényegét, miszerint Románia EU-integrációjának feltételévé kell tenni az erdélyi magyarság autonómiájának biztosítását, akkor Markó és Orbán kézfogása lényegében a kormányhatalom megragadása előtti kötelező gyakorlat volt a kölcsönös egymásra utaltság jegyében. Valódi nemzetpolitika folytatására ugyanis 2006 előtt reális esély nincsen.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.