Végnapjait éli a Budapesti Filharmóniai Társaság

2005. 09. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kodály Zoltán vigyázó figyelme nem csupán zenei életünk egészére terjedt ki, hanem a teljes magyar társadalomra. Nála világosabban senki nem fogalmazta meg zene és társadalom kölcsönhatásának problematikáját: azt, hogy a zenekultúra általánossá tétele nem csupán a muzsikusok és zenebarátok ügye, hanem a teljes nemzeté. Hogy a művészi muzsika orfeuszi ereje szerves részét alkotja az egészséges léleknek: általa jobbá, műveltebbé – végső soron boldogabbá – válik az emberiség. Ez a felismerés mondatta ki mély értelmű jelszavát: A zene mindenkié!
E jelszó jegyében állt Kodály a Budapesti Filharmóniai Társaság mellé, amikor az, történelmi sorsfordító esztendőkben, vezető nélkül maradt. A társaság 1919-ben elnök-karnagyává választotta Dohnányi Ernőt, és kitartott mellette akkor is, amikor a II. világháború vége felé, kényszerű körülmények alakulása folytán külföldre távozott. 1945-től 1960-ig, Dohnányi haláláig a filharmonikusoknak nem volt vezetőjük, aki meghatározta volna haladási irányukat, aki a társadalommal való kapcsolatban meghatározó szerepet játszott volna. Ez pedig a filharmóniai társaság marginalizálódásához, jelentőségvesztéséhez vezetett. Ilyen körülmények között követte Kodály Zoltán 1953-ban a társaság hívását, és vállalta el annak díszelnökségét. Hogy mentse, ami menthető, hogy az akkor százesztendős társaságot visszavezesse a magyar kulturális élet nagy hatású tényezői közé.
Hogy az évszázados tradíció önmagában nem érdem, azzal Kodály is tisztában volt. Nem a patina teszi a szobrot, hanem ami alatta van. A filharmóniai társaságnak, amelyet Erkel Ferenc alapított a szabadságharc leverését követő nemzeti gyász éveiben, nem az az érdeme, hogy „múltja van”. Hanem, hogy ez a múlt mindenkor a nemzet felemelkedésének ügyét szolgálta. Erkel Ferenc és muzsikusai újrateremtették a szuronyokkal és rendeletekkel szétvert magyar társasági életet, és ránevelték a társadalmat a zene nagy szellemeivel való rendszeres társalgásra: a hangversenyéletre. Ez a törekvésük vált másfél százados hagyománnyá.
XX. századi történelme során eddig egyszer fenyegette a társaságot a végleges megszűnés veszélye. 1944 tavaszán, amikor a németek megszállták Magyarországot, a filharmonikusoknak is el kellett hallgatniuk. De még nem hallgatott el az ágyúszó Budapesten, amikor a muzsikusok máris hozzáláttak, hogy újjáélesszék a társaságot és vele a magyar zenekultúrát.
Másodjára napjainkban találkozunk a Budapesti Filharmóniai Társaság (és más zenei intézmények) ellehetetlenítésének kísérletével. Kulturális életünk legfőbb állami irányítója egyetlen tollvonással egyötödére csökkentette a társaság működésének alapját képező költségvetési támogatást – hogy aztán az eredeti összeg kétszeresét odaajándékozza egy önmagát fenntartani képes könnyűzenei vállalkozásnak. A tett üzenetértékű – de igen rossz üzenet. Azt jelenti: pénzszűkében lemondunk a kultúra luxusáról. Boldoguljon ki-ki, ahogy tud.
Csakhogy a kultúra nem luxus. Nem nézhetjük tétlenül a lelkek elkarsztosodásának állami közreműködéssel zajló folyamatát: jól és hatékonyan működő kulturális intézmények – zenekarok, színházak, társadalmi szervek – tönkretételét. Tudjuk, hogy a magyar gazdaság alapvető gondokkal küzd; a reprezentáció költségmegszorítása indokolt. Csakhogy a kultúra nem reprezentáció, mint ahogy az egészségügy, a környezetvédelem sem az. Ezek az ország életének olyan tényezői, amelyeknek semmibevétele nemzeti tragédiához vezethet.
A filharmóniai társaság, hősies elszántsággal, meghirdette 2005–2006-os évadját: első hangversenyei ezekben a napokban lesznek a tagság áldozatvállalásának köszönhetően. Lesz-e azonban második koncert, lesz-e új évad? Ez a hivatal belátásán, felelősségre ébredésén múlik. Erre a jobb belátásra, erre a felelősségre kérjük mindazokat, akiknek a kulturális kormányzás feladata jutott. Az ő kezükben van most kultúránk fennmaradásának – jövőnk biztosításának – eszköze. Gondolják meg még egyszer: mekkora történelmi felelősség terheli őket – és cselekedjenek ennek megfelelően. Hogy a magyar művelődésnek, a művelt magyarnak legyen jövője.

A szerző zeneművész, a Magyar Kodály Társaság elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.