Az árnyékállam gyurcsányi víziója

Mellár Tamás
2005. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc még sportminiszter korában dobta be a köztudatba először az árnyékkormány mintájára készített árnyékállam-koncepciót. Már első olvasatban is elég nyilvánvaló volt, hogy milyen gyermeteg gondolatkísérlet az egész, és mennyire megalapozatlan elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt. Néhány héttel később azonban, amikor ezen koncepció alapján elindult a tisztogatás és sorra mentettek fel olyan állami alkalmazottakat (energiahivatal elnöke, PSZÁF elnöke, KSH elnöke), akik a törvények messzemenő tiszteletben tartása mellett vezették intézményeiket, de nem voltak az MSZP tagjai, s még szimpatizánsai közé sem voltak számíthatók, nos, ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy a gyurcsányi koncepció valójában milyen célt is szolgál. Ideológiai fegyver ez a tömegek meggyőzésére a szükségesnek ítélt tisztogatások elfogadása és akarása érdekében. Nem kell túlzottan mélyre ásni a történelmi múltunkban, hogy megtaláljuk az ihlető mintát az osztályharc éleződése és a sötét reakció elleni harc, valamint koncepciós perek képében.
A gyurcsányi logika igen egyszerű: az az állami alkalmazott, aki nem feltétel nélkül lojális a miniszterelnökhöz és a kormányhoz, az veszélyezteti a demokratikus berendezkedést és az ország fejlődését, s mint ilyent, teljesen indokolt kiiktatni a közéletből. Ezt figyelembe véve különösen jelentőségteljesnek kell tekinteni, hogy a miniszterelnök ismét előhozakodott az árnyékállam ideológiai fegyverével, a Magyar Köztársaságot fenyegető összeesküvés-elmélettel. Ne feledjük, a tisztogatás első körében nem került sor mindenkire, a jegybank elnöke és a főügyész még a helyén van. S mindketten igen sok kellemetlenséget okoztak, jelentősen megnehezítették pártunk és kormányunk békés építőmunkáját. Az MNB nem átallott az Európai Unió statisztikai hivatalához menni, az Eurostatnál feljelenteni az országot, akadályozva ezzel a nagy volumenű autópálya-építés és az euróhoz való gyors csatlakozás programját. A főbenjáró bűn láttán az emberek radikális lépéseket sürgetnek majd és a kormány – amely ugyan szelíd és béketűrő – kénytelen lesz megtenni a fájdalmas, ámde elkerülhetetlen intézkedéseket.
A valóság és a jogállami logika természetesen egészen más pályákon fut. A Pénzügyminisztérium könyvelési trükkjeit és ügyeskedéseit az államháztartási hiány körül mindenekelőtt a Központi Statisztikai Hivatalnak kellett volna leleplezni és a nyilvánosság elé tárni, illetve az Eurostat segítségét kérni. Azért kellett volna ezt tennie, mert a statisztikáról szóló törvény egyértelműen a KSH-ra ruházta a módszertani felelősséget azokon a területeken is, ahol nem a hivatal az adatszolgáltató, hanem a minisztérium, vagy más országos hatáskörű intézmény. Sajnálatos módon azonban a KSH vezetése a rosszul értelmezett lojalitás alapján a PM érdekeit szolgálta, és nem teljesítette a rá rótt törvényi kötelezettséget. Ezzel az elvtelen, szolgai magatartásával egyfelől a saját szavahihetőségét és hitelességét rombolta, másfelől pedig az ország nemzetközi tekintélyének csökkenéséhez is hozzájárult. Nem véletlen, hogy a nemzetközi elemzőközpontok (pl. a Merill Linch) egyre gyakrabban vetik fel a KSH adatainak megbízhatóságát, s a szaksajtó is (legutóbb pl. a Figyelő) éles kritikával illeti a hivatal munkáját. És ugyancsak nem véletlen az sem, hogy Brüsszelben egyre gyakrabban emlegetnek bennünket a görögökkel együtt, úgy mint a kreatív könyvelést leginkább alkalmazó országokat.
A KSH elnökének nem az őt kinevező miniszterelnökhöz és a PM illetékes államtitkárához kell lojálisnak lennie, hanem a hivatalához. A Központi Statisztikai Hivatal egy országos hatáskörű, független szakmai intézmény, amelynek elsődleges feladata az ország gazdasági és társadalmi folyamatairól pontos és pártatlan adatszolgáltatások készítése. A hivatal megítélése külföldön és idehaza egyaránt attól függ, mennyire tud eleget tenni ennek a feladatnak. Éppen ezért megfelelő távolságot kell tartania a kormánytól és a politikai pártoktól. S ha a helyzet úgy hozza, még a kormány érdekei ellenében is állást kell foglalnia, mert csak ezzel őrizheti meg a hitelességét és tarthatja fenn a törvényességet.
A jegybank elnöke és vezetése a forint vásárlóerejének stabilan tartásáért felelős, s ezért ennek a célnak kell alárendelniük tevékenységüket. Ha az államháztartási hiány tartósan magas, akkor ez azzal a veszéllyel jár, hogy a makroszintű kereslet meghaladja a kínálatot és inflációs nyomás alakul ki. Ezért rendre figyelmeztetnie kell a kormányt és a PM-et, ha nem korlátozza az állami költekezést. Az államháztartási hiány elszámolása körüli manipulációk pedig a megbízhatóságot veszélyeztetik és indokolatlanul megemelik az országkockázatot, amely szükségszerűen vezet a külföldi befektetők elbizonytalanodásához. A nagymértékű és egyidejű tőkekivonás pedig leértékeli a hazai valutát, amely viszont az árszínvonal emelkedéséhez vezet. Tehát az MNB nem politikai indítékok alapján kért az Eurostattól állásfoglalást a hiány elkönyvelésének ügyében, hanem a saját, törvényben deklarált feladatának ellátása okán. Megpróbálta csökkenteni a bizonytalanságot, a spekulációs válság kialakulásának lehetőségét (amely egyébként az ország hosszabb távú érdekeivel is egybevág).
Az a lojalitás, amelyet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kér számon a vezető köztisztviselőktől, nem más, mint a saját intézményük önállóságának feladása, saját hitelességük lerombolása és a hatályos törvények figyelmen kívül hagyása. A gyurcsányi értelemben vett árnyékállam felszámolása ezért nem jelent mást, mint az államapparátusok totális és kizárólagos alárendelését a kormányfőnek. Másként fogalmazva, ez nem más, mint egyenes út a diktatúra felé.
A köztisztviselők lojalitása után nyilván következik majd a közalkalmazottak támogatásának a megkövetelése. Hiszen ők is az államtól kapják a fizetésüket és (a mozgalmi élet mellett) a magánszférában (is) szocializálódott miniszterelnök logikája szerint, akinek ő adja a fizetést, annak kutya kötelessége őt szolgálni. Mi, egyetemi oktatók, tehát várhatjuk, hogy mikor lesznek újból központilag előírt kötelező tananyagok (a tankönyvkiadó ebből a szempontból tekintve már megfelelő kezekben van), és mikor tiltják meg a kormány éppen aktuális gazdaságpolitikájának nyilvános kritizálását. Milyen szép is lenne, ha a gazdaságpolitika tananyagba beemelnék Kuncze Gábor korszakos elméletét (Lukács György után szabadon): a „legrosszabb magántulajdonos is jobb, mint az állam”. Ez mindenek- előtt azzal az előnnyel is járna, hogy így ki lehetne hagyni a közjavak, externáliák, közösségi választás, költség-haszon elemzés című fejezeteket a hagyományos gazdaságpolitika-könyvekből. Az üresen maradt helyekre esetleg be lehetne applikálni Kóka miniszter úr néhány gyöngyszemét a kirobbanó gazdaságról, a sokoldalúan fejlett magyar kapitalizmus felsőbbrendűségéről, és a tíz éven belül elérjük és túlszárnyaljuk a fejlett országokat tézisét.
Az árnyékállam elleni harc fényében érdemes lehet mindenkinek újragondolnia, ki is akarja itt valójában visszahozni a kádári időket.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.