Ikerdeficit régen és ma

Boros Imre
2005. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A késői szocializmusban (1985 és 1990 között) az államháztartás deficitje és a fizetési mérleg deficitje közötti összefüggés már témája volt a közbeszédnek. Akkoriban divatos volt azt mondani, hogy az állami költségvetésben keletkezett hiány egyben azt jelenti, hogy túl sok jövedelem marad a vállalatoknál. A többletjövedelmeket arra költik, hogy importjavakat szerezzenek be, illetve emelik a béreket. A vállalatok modernebb nyugati gépekre vágytak, míg az akkori fogyasztók részéről szűnni nem akaró rohamok indultak a még ritkaságszámba menő fogyasztási cikkek megvásárlásáért (nyugati gépkocsik, szórakoztatóelektronika stb.).
A magas import miatt volt deficites a fizetési mérleg. Így állt össze az ikerdeficit-teória. Az államnak el kell vennie a jövedelmeket a vállalatoktól, és a pénzt be kell fizetni a költségvetésbe, így nem marad pénze a vállalatoknak, és a fizetésimérleg-deficit is csökken. Szó sem esett azonban a 80-as évek második felének iszonyú árfolyamveszteségeiről. Ami azért következett be, mert az országnak „sikerült” erősödő japán jenben eladósodnia, amit aztán gyenge exportdollárból kellett visszafizetni. Ez volt a fizetésimérleg-deficit fő oka. Az ikerdeficit árát akkor az emberekkel fizettették meg, ráadásul erkölcsileg is sarokba állították őket, mondván, az ország sokkal többet fogyaszt, mint amennyit létrehoz, és ez nagyon káros.
A 2002-es kormányváltás után ismét előállt az ikerdeficit-szindróma, azaz egyszerre mutat aggasztó hiányt az államháztartás és a nemzetközi fizetési mérleg. A felismerés kézenfekvő, hogy az ikerdeficitet meg kell szüntetni. Érdemes a kérdésben azonban ismét alaposan elmélyedni. A rendszerváltás után közel másfél millió ember tűnt el a legális munkaerőpiacról. A hivatalos számok azt mutatják, hogy ezeknek az embereknek csak egy része a hivatalosan regisztrált munkanélküli (mintegy 400 ezer fő). Egy részük nyilvánvalóan feketén dolgozik, nem termel az államnak sem adót, sem tb-járulékot. Legnagyobb részük azonban inaktív, jobb esetben nem jelentenek külön terhet az államnak, de sok közülük a leszázalékolt, rokkantnyugdíjas, vagy különböző kedvezmények élvezője, és kiadási terhet jelentenek.
A mintegy másfél millió embernek a munkaerőpiacról történő eltűnésével egy időben rengeteg állami vállalat, tsz, állami gazdaság is megszűnt, és helyüket csak kisebb részben töltötték be a piaci típusú vállalkozások, amik egyben adófizetők is. A rendszerváltás fő nyertesei a hazánkba települt nagy nemzetközi cégek lettek. Sikerükhöz nagyban hozzájárultak az állami kedvezmények, sokan közülük 5-10 éves adókedvezményt kaptak, mások vámszabad területeken működnek, ahol sem vámot, sem vám utáni áfát nem fizettek, esetleg munkanélküliek alkalmazásáért munkahely-létesítő támogatást is felvehettek. A Széchenyi-terv megszűnése után a beruházási támogatásokat is jórészt ezek a cégek kapják az államtól. Noha a multik nálunk rendkívül eredményesek ebből a szektorból, az állam relatíve kevés bevételhez jut. Az államháztartásnak nagyon hiányzik a munkából kiesett 4-500 ezer ember, valamint a jó adófizető magyar kis- és középvállalkozások. Felfelé ívelő deficitcsökkentő adatokkal csak a Széchenyi-terv szolgált a 2000–2001-es években. Rendbe hozni az államháztartást úgy lehet, ha egyrészt ésszerűsítjük az államigazgatást, de leginkább úgy, ha a potenciális munkaerő-tartalékból néhány százezren jól működő és adófizető magyar kis- és középvállalkozásoknál találnak munkát, amik adót, járulékot fizetnek be a kasszába.
A fizetési mérleg is krónikusan deficites manapság. Kézenfekvő a magyarázat, amit a rendszerváltás előtt már emlegettek, hogy az erőnk feletti életnívónkat importból fedezzük, ezért van a hiány. Ez azonban nem igaz. A krónikus hiány egészen máshol, a GDP és a nemzeti jövedelem (GNI) közötti összefüggésrendszerekben keresendő. A hazánkban működő külföldi tulajdonú vállalkozások gazdasági eredményei kiválóak, jövedelmezőségük nemzetközi viszonylatban is kiállja az összehasonlítást. A fő baj az, hogy az utóbbi években leszoktak arról, hogy Magyarországra hozzák a friss tőkét, mert a piaci áron aluli privatizáció kora lejárt. Ma vállalkozást létesíteni Magyarországon (zöld mezőst, vagy régit megvenni) már csak versenyképes áron lehet, ezért a friss tőke beáramlása lelassult. Az itt megtermelt profitoknak is csak egy részét forgatják vissza termelőtőkébe, nagyobb részét kiviszik az országból.
Hasonlóképpen járnak el a portfólióbefektetők is. A BUX-index-növekedéssel szerzett profitjaikat, valamint a Magyar Államkötvényeken nyert hasznaikat ők is elviszik az országból. Erre egyébként 2002–2003-ban maga a kormány késztette őket azzal, hogy folyamatosan gyengíteni szándékozott szóval és tettel a forintot. Ilyen körülmények között, természetesen minden portfólióbefektető a gyors haszonra törekedett. Összegezve tehát megállapítható, hogy nem a túlzott import, hanem a profitkivonást ellentételezni nem tudó szűkülő, de működő tőkeimport, ami a fizetési mérleget krónikus deficitben tartja. A fizetési mérleg 6-7 milliárd euróra emelkedő hiánya azt jelzi, hogy a hazánkban megtermelt GDP és az abból keletkező GNI közti különbséget a külföldi befektetők már jórészt kiviszik az országból, illetve csak egy részét fektetik be újra, hiszen az EU-szabályok miatt már külön kedvezményeket nem kaphatnak, mert az sértené az uniós versenyszabályokat. Itt is hiányzik az a 4-500 ezer dolgos kéz és a több ezer kis- és középvállalat, ami exportból, beszállítói programokból, turizmusból 3-4 milliárd euróval mérsékelné a fizetési mérleg hiányát. 400 ezer új munkahely létesítését a kormánypártok választások előtt meg is ígérték, hiszen ők is pontosan látták a gazdaság helyzetét, de a teljesítés elmaradt, ezért nőtt az államháztartás és a fizetési mérleg hiánya mára katasztrofális mértékűvé. Azaz nem a fogyasztók, az emberek a hibásak abban, hogy az ország feléli a saját jövőjét.

A szerző országgyűlési képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.