Változás előtt 2006-ban

Tóth Gy. László
2006. 03. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azon bölcs embereknek, akik visszautasítják az állami ügyekben való részvételt, az a büntetése, hogy a buta emberek által kormányzott államban kell élniük. (Platón)

Platón pontosan fogalmazott. Gondolatához csak annyit érdemes hozzátenni, hogy azoknak is ugyanez lesz a sorsa, akik érdemtelenekre pazarolják szavazataikat. Sorsfordító időket élünk. A tét nagyobb, mint gondolnánk, mert a 2007-ben kormányzati pozícióban lévők – az európai uniós források segítségével – hosszú távra meghatározhatják Magyarország sorsát, eldönthetik fejlődésének irányát.
Útban a kétpártrendszer felé
A rendszerváltozást követő tizenöt év alatt hazánkban egy kétpólusú politikai pártstruktúra jött létre. Ennek egyik oldalán találjuk a kádári világ anyagi és szellemi örököseinek tekinthető különböző baloldali pártokat, a kádári struktúrák többszöri megújuláson átesett mutációit. E politikai irányzat meghatározó pártja a rendszerváltozás igazi nyerteseit tömörítő, a magát szociáldemokrata szervezetként legitimáló MSZP. Ebben a szervezetben – és holdudvarában – találhatjuk a volt kommunistákból, a késő kádári technokratákból és a rendszert kiszolgáló értelmiségiekből álló úgynevezett vörös burzsoáziát. E torz átalakulás következtében ma Magyarország meghatározó baloldali pártját milliárdosok és egykori apparátusbeliek vezetik. Ők az átalakulás, a vadkapitalizmus igazi nyertesei. Ezt a társaságot erkölcsileg az az SZDSZ rehabilitálta, amelyik az úgynevezett demokratikus ellenzék utódjaként 1988-ban radikális antikommunizmusával és rendszerváltó programjával tűnt fel. Az 1991-ben tett gesztusért – a Demokratikus Charta létrehozásáért – cserébe az egyedüli kormányalakításra is jogosult utódpárt 1994-ben kormányzati koalíciós partnerévé emelte a neoliberális és baloldali elveket valló SZDSZ-t. Ugyanezt tette 2002-ben is.
E furcsa koalíció mostani négyéves működésének eredményeként a mai Magyarország egyszerre küzd gazdasági és értékválsággal. Az EU illetékesei, a pénzügyi és befektetői csoportok egyaránt úgy ítélik meg, hogy a magyar gazdaság nem teljesít megfelelően, az államháztartás állapota pedig katasztrofális. Ezzel párhuzamosan zajlik a közoktatási rendszer szétverése, kulturális intézményeink ellehetetlenítése és az életünket szabályozó értékek relativizálása, valamint az erkölcsi normák diszkreditálása. A történelem egyik legnagyobb tanulsága, hogy óriási áldozatok és rengeteg szenvedés árán, de a gazdaság mindig újjászervezhető, az elpusztult épületek helyébe újak, mások építhetők. A szellemi-intellektuális szférában okozott pusztítás azonban sokszor visszafordíthatatlan folyamatokat indíthat el.
A politikai jobboldalon találjuk a létező baloldallal szemben álló Fidesz – Magyar Polgári Szövetséget. Ez a párt a rendszerváltoztató szándék egyedüli örököse a magyar parlamentben: egy olyan gyűjtőpárt, amely sikeresen integrálta a különböző jobboldali irányzatokat. A Fideszben szellemi-politikai otthonra leltek a kereszténydemokraták, a kisgazdák, a jobboldali liberálisok, a különböző nemzeti irányzatok képviselői, a polgári demokraták és a vállalkozók. Csak ennek a történelmi jelentőségű kísérletnek a sikere szabadíthatja meg az országot a létező baloldal mindenre kiterjedő dominanciájától.
A Fidesz jobboldali értékei és elvei a többség számára elfogadhatóbbak – sokak szerint magasabb rendűek – a baloldali értékeknél. Könnyű belátni, hogy a polgári-nemzeti-keresztény-konzervatív értékrenden alapuló élet mindig elviselhetőbb és emberibb, mint a baloldali értékekre alapozott létformák. A nemzet, a család, a hit, az egyén méltósága, a magántulajdon sérthetetlenségének elve, a munka és a rend megbecsülése valamint a tradíciók vállalása magától értetődőbbnek tűnik, mint a haladó baloldalra jellemző állandó reformerkedés és újrakezdési vágy, a globalizmusból fakadó fogyasztáscentrikus individualizmus, a szabadosságba hajló szabadság preferálása, a nemzettől való idegenkedés, az igazságosság egyéni érdekeket (is) sértő érvényesítése, valamint a szociális érzékenység állandó, képmutató és öncélú hangoztatása. Hogy a „demokrácia szélesítésére” irányuló törekvésekről ne is beszéljünk.
Felnőtt, stabil nemzeti identitással rendelkező polgárok számára nincs semmi vonzó a nemzetközivé váló világban, ahol a neoliberálisok és az amerikai neokonzervatívok által kiagyalt politikailag korrekt beszédmód – és nem a valóságos társadalmi-gazdasági folyamatok – határozzák meg a tudományos diskurzusok témáját.
Belpolitikai életünk további polarizálódásában nagy szerepet játszott a perszonifikáció, aminek következtében a két politikai oldalt ma már egy-egy személy testesíti meg. A most következő választás valódi tétje röviden leírható: a baloldalt megjelenítő Gyurcsány Ferenc, vagy a jobboldalt képviselő Orbán Viktor lesz-e a miniszterelnök. A választásokat valószínűleg azok fogják eldönteni, akik még sem intellektuálisan, sem érzelmileg nem azonosultak egyik politikai irányzattal sem, valószínűleg mégis elmennek szavazni.
Kis pártok a küszöb alatt
Az MSZP-nek alig kell számolnia szavazatveszteséggel, hiszen a kettészakadt Munkáspárt ma már nem tényező, az SZDSZ-szel pedig közösek az érdekeik, ezért kiélezett helyzetben a szabad demokraták számíthatnak a szocialisták támogatására is. Ezzel szemben tényként rögzíthetjük, hogy a Fidesz nem volt képes a lehetetlen megvalósítására: nem sikerült minden jobboldali irányzat és szervezet integrálása, ezért számítani kell arra, hogy néhány jelentéktelen párt összeszedhet annyi szavazatot, amennyi a jelenlegi kormánypártok győzelméhez és hatalmon maradásához szükséges. Az így kialakult helyzetben a történelmi Magyarország sorsa néhány olyan önjelölt pártvezér kezébe kerülhet, akik sem számottevő társadalmi támogatottsággal, sem komolyan vehető tagsággal nem rendelkeznek.
A parlamenti küszöb alatti legnagyobb jobboldali párt kétségtelenül az MDF, amely saját jogon legutóbb 1994-ben jutott be a parlamentbe. Ezt követően csak a Fidesznek köszönhetően maradt parlamenti párt. 1998-ban az MDF mindössze 130 ezer szavazatot kapott, ami 2,8 százalékot ért. A 2002-es országgyűlési választáson pedig az MDF politikusai vagy a Fidesszel közös listáról, vagy Fidesz-támogatással jutottak csak be a képviselőházba. Az MDF ennek ellenére külön parlamenti frakciót alakított, és önálló politizálásba kezdett.
Az elmúlt években az MDF politikai identitása és szövetségi politikája elbizonytalanodott, ezért a vitatható körülmények között létrejött parlamenti frakció egyéni győzelemre is esélyes meghatározó tagjai – Lezsák Sándor, Font Sándor, Medgyasszay László, Horváth Balázs stb. – létrehozták a Nemzeti Fórumot, és átültek a Fidesz-frakcióba. Ezek után sokakban felmerült a kérdés: vannak-e az MDF-nek saját, csak rá jellemző értékei? Ha igen, mik azok? Miután Dávid Ibolya és társai rájöttek, hogy a Fidesztől jobbra lévő hely betöltésére az MDF alkalmatlan, a fórum átpozicionálta magát, és elképzeléseikhez igazították a teljes belpolitikai palettát. Az így kialakított mesterséges pártszerkezetben az MDF az egyetlen hiteles konzervatív (jobboldali) párt, amelyik egyszerre lép fel a két populista-kádárista-baloldali mamutpárt, az MSZP és a Fidesz ellen. Ezzel párhuzamosan Dávid Ibolya kormányfőjelöltnek nyilváníttatta magát, és a reális erőviszonyokat figyelmen kívül hagyva közölte: pártja csak abban az esetben lép koalícióra a Fidesszel, ha ő lehet a miniszterelnök. Az aránytévesztés nem előzmények nélküli: Dávid Ibolyát már 1998 és 2002 között – igazságügy-miniszterként is – érezhetően zavarta Orbán Viktor elfogadottsága és növekvő népszerűsége.
Az MDF esélyeit tovább rontja annak felismerése, hogy a korabeli MDF alkalmatlan volt a rendszerváltoztatás levezénylésére. E vélekedések szerint az MDF 1990 és 1994 között kormánypártként asszisztált a kádári mélystruktúrák tovább éléséhez, a pártnómenklatúra-burzsoázia megszületéséhez és a késői Kádár-korszak technokráciájának, valamint az agresszív balliberális értelmiségi csoportok zavartalan térfoglalásához. Az MDF holdudvarában található politikusok némelyike tevékenyen részt vett az ország kiárusításában, ezért sokakat meglepett, hogy éppen az MDF próbál a korrupcióellenes harc élére állni.
Minden voks számít a jobboldalon
Az MDF esetleges szavazói azt sem tudhatják, hogy Dávid Ibolya mire fordítja majd a polgároktól nyert felhatalmazást. A Normális Magyarországért! programot meghirdető elnök asszony legutóbb már arról beszélt, hogy számukra bizonyos célok elérése érdekében „természetes az együttműködés az SZDSZ-szel és az MSZP-vel”. Az MDF nehéz helyzetére utal, hogy választási megállapodást kötöttek a Tisztelet Társasága nevű abszurd képződménnyel, melynek alapítója a baloldal kalandos előéletű tagja, Schmuck Andor. Az általa szervezett több tízezres koncerteken a kizárólag nyugdíjasokból álló közönség könnyezve és hajladozva nosztalgiázott Korda György, Balázs Klári és a sok szegfű láttán. A Tisztelet Társasága egyébként minden 55 éven felüli állampolgárt „szépkorúnak” nevez. A két szervezet megállapodása értelmében a társaság öt jelöltet indíthat az MDF országos listáján. Így lesz az MDF a vélhetően baloldali szépkorúak pártja. Érdekes, hogy az SZDSZ közeli Political Capital munkatársai mekkora együttérzéssel kommentálják az MDF lépéseit. A realitásérzék elvesztésére utal az elnök asszony legújabb kijelentése, mely szerint a közelgő választáson 15-16 százalékos eredményre számít.
A jobboldal másik említésre méltó politikai szereplője a MIÉP és a Jobbik választási szövetségével létrehozott Harmadik Út nevű képződmény, amelyhez később csatlakozott néhány kétes legitimitású kisgazda-csoportosulás is. Mára nyilvánvalóvá vált, hogy az összefogással egyik párt sem erősödött. A MIÉP azt követően, hogy kikerült a parlamentből, lényegében önmagát számolta fel: a botrányos kizárások és kilépések sorozata szétzilálta a pártot, és sokat ártott Csurka István tekintélyének is. Köztudott, hogy a Jobbik létrehozóinak egy jelentős része korábban a MIÉP-ben politizált, onnan erkölcsi-politikai okokból távozott. Ők korábban azzal is vádolták Csurka Istvánt, hogy a párt vezetését élettársára, Papolczay Gizellára bízta. Viszonzásul Csurka István lényegében Moszad-ügynököknek minősítette a kilépőket.
A Harmadik Út olyan, mint két féligazság egyesítése: nem old meg semmit. A választási szövetség vesztese a Kovács Dávid vezette Jobbik, amelyik szinte eltűnt a MIÉP árnyékában. Kovács Dávid alig látható, ugyanakkor Csurka István egy karizma nélküli, kiégett, megfáradt politikus benyomását kelti. A Jobbik utcai poénokkal próbálja észre- vétetni magát, de ez nem pótolhatja a valódi politizálást. A pártszövetség megállapodása szerint a nyilvánosságban való részesedés aránya 50-50 százalék. A régi MIÉP-esek által csak „Gizi-pártként” emlegetett szervezet jól láthatóan felrúgta a korábbi megállapodásokat. A Jobbik sokszor a MIÉP ifjúsági tagozatának tűnik.
Ugyanakkor a Jobbiknak erkölcsileg is nagyon sokat ártott az átgondolatlan szövetségkötés, hiszen egy olyan szervezettel kötöttek választási koalíciót, amelyet korábban maguk is megbélyegeztek. Ezzel a Jobbik vezetői elveszítették vélt vagy valós erkölcsi fölényüket, tőkéjüket, és bizonytalanná tették politikai jövőjüket. Nem szabadulhatnak attól a gyanútól sem, hogy ennek az összefogásnak a valódi célja az egyszázaléknyi szavazat elérése, pontosabban az ezzel járó állami támogatás megszerzése. Az sem növelte a Harmadik Út népszerűségét, hogy két országgyűlési képviselőjelöltjük több száz fénymásolt kopogtatócédula segítségével próbált meg hivatalos jelöltté válni. A Harmadik Út esélytelen a parlamentbe kerüléshez szükséges öt százalék elérésére.
A 2002-es választások után úgy tűnt, hogy éppen a jobboldal megerősítése érdekében célszerű lenne a Fidesztől jobbra álló erők önálló politikai képviseletének megszervezése. A MIÉP válsága, jelentős térvesztése is ebbe az irányba hatott. Az új jobboldali pártok közül kétségkívül a Jobbik Magyarországért Mozgalom alakulását kísérte a legnagyobb érdeklődés, ám e párt vezetői sem tudtak megfelelni az elvárásoknak. Növekvő népszerűségüket hamar eljátszották, jobboldali szimpatizánsaikat pedig elbizonytalanították. Ennek egyik legfőbb oka, hogy – az MSZP és az SZDSZ támadása helyett – a kelleténél többet foglalkoztak az átalakuló Fidesz egyébként meglévő hibáival. A Jobbik helyzetét tovább rontotta az EU-választásokra kidolgozott – szinte kommunikálhatatlan – álláspontja, melynek lényegi üzenete: a szavazásra jogosultak maradjanak távol a szavazóurnáktól, mert csak így teremthető meg egy újbóli csatlakozási tárgyalás esélye… Az Orbán Viktort és a jobboldali pártokat kormányváltásra felszólító nyílt levél pedig a helyzet teljes félreértésén alapul. Magát komolyan vevő politikai erő hogyan gondolhatott arra, hogy 2004 Magyarországán egy össznépi öszszejövetel segítségével leváltható a kormány? Akik az utóbbi években forradalmi helyzetet érzékelnek, azoknak finoman szólva is rendkívül hiányosak a politikai és társadalmi ismeretei. A Jobbik mint egy antiliberális, nemzeti-kereszténydemokrata párt nyilvánvalóan jogos társadalmi igényre koncentrálva szerveződött. Az új párt a Fidesz lelkiismeretének és/vagy ellenőrző szerepének betöltésére is alkalmas lehetett volna. De mire a Jobbik párttá szerveződött, már alapvetően megváltozott a helyzet. Az MSZP és az SZDSZ botrányosan gyenge és nemzetellenes kormányzása következtében a választók jelentős része akkor már csak egyet akart: megszabadulni ettől a koalíciótól. Ez a társadalom-lélektani fordulat magyarázza, hogy a Fidesz melletti jobboldali formációknak ma már csak elhanyagolható támogatottsága van.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy a 2006-os választásokon a nem baloldali szavazók már csak egyetlen célért mozgósíthatók: ha azt ígérik nekik, hogy véget ér a múlt. Erre viszont a szavazók egyetlen garanciát látnak: Orbán Viktort, illetve a mögötte álló Szövetséget.
Ez nem jelenti azt, hogy a Fidesztől jobbra lévő politikai erők a 2006 utáni időszakban nem számíthatnak majd jelentősebb támogatottságra. De erre csak akkor kerülhet sor, ha a Fidesz esetleg nem teljesíti választási ígéreteit, és ezért nem lesz képes megfelelni a jobboldali szavazók elvárásainak. A Jobbik, illetve a Harmadik Út nemzeti elkötelezettségű, tisztességes támogatóinak ekkor minden erkölcsi alapjuk meglesz a Fidesz elleni fellépéshez. Addig minden jobboldali erőnek be kell látnia, hogy az MSZP–SZDSZ-kormány megbuktatásának egyetlen módja a szavazatmaximalizálás, a racionális lehetőségek kihasználása.
Ilyen kiélezett helyzetben egy-két százaléknyi elveszett szavazat is dönthet: előfordulhat, hogy épp ennyi hiányzik majd a kormányváltáshoz. A kis pártok vezetői között nyilván léteznek olyanok, akiket kizárólag a megélhetésük érdekel. Ha ugyanis egy százaléknál több szavazatot szereznek, akkor jogosultak lesznek az évi 30–80 millió forintnyi párttámogatásra. A négy legnagyobb közvélemény-kutató cég februári felmérései szerint egyetlen kis párt sem érte el a kétszázalékos támogatottságot sem. A teljesen reménytelen helyzetből startoló MDF 2006-ban eljátszhatja azt a szégyenteljes szerepet, amit 2002-ben a Centrum párt alakított.
Döntés előtt – kényszerhelyzetben
A polgároknak a felelős döntés meghozatalakor tudniuk kell, hogy a jelenlegi választói rendszerben a kis pártokra leadott szavazat nagy valószínűséggel elvész. Minden ilyen voks a másik oldalt erősíti. Ez nem szimpátia kérdése. Ez egyszerű matematika. A bevezetőben említett okok miatt – a dolgok jelenlegi állása és logikája szerint – a jobboldali Magyarországnak hosszú időre ez az utolsó esélye. A kleptokrácia győzelme a polgári demokrácia vereségét jelentené.
Nyilván akadnak majd olyanok, akiknek nem lesz könnyű a Fideszre szavazni, mert úgy érzik, csalódtak, és elszámolnivalójuk van a győzelemre egyedül esélyes jobboldali párttal. Senki nem állíthatja, hogy nem lehet igazuk. A Fidesz sokat hibázott. De a számlákat csak a megnyert választások után célszerű benyújtani. Ellenkező esetben tovább tart a nemzetellenes neoliberálisok és a posztkommunista álszociáldemokraták uralma.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.