A jobboldali kultúrpolitika hiánya

L. Simon László
2006. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választások óta eltelt néhány hétben a konzervatív szellemi műhelyekben és a jobboldali sajtóban kialakult élénk, minden bizonnyal a jövő szempontjából is termékeny vita alapvetően három területre koncentrál: a Fidesz elhibázott kampányára, az „egy a tábor, egy a zászló” szövetségi politika hibáira, és az ezzel kapcsolatos távlati stratégiai irányokra, valamint Orbán Viktor személyes felelősségére, illetve jövőbeni politikai pályájának alakulására. A vitacikkek mindegyike alapvetően politikai és gazdasági kérdéseket elemez, különös tekintettel a gazdaság állapotára, a gazdasági jellegű választási üzenetek hatékonyságára és betarthatóságára. A kialakuló vita reményeim szerint az elmúlt években megspórolt mélyebb polémia kezdete lesz, amely talán azt a felismerést is magával hozza, hogy a tartalmas, szakmai, építő jellegű, kritikus vita nem „értelmiségi nyavalygás”, hanem a politikai programalkotásban, a stratégiai – politikai programok és közigazgatási koncepciók szintjén megjelenő – tervezésben nélkülözhetetlen elem. Sem a hárommillió emberrel folytatott, sok fontos tanulságot hozó konzultáció, sem a látszólag igen gyengén muzsikáló marketinges kampánystáb ötletelgetése, egyedül üdvösnek kikiáltott, kétes értékű kutatásokkal alátámasztott kommunikációs tevékenysége nem képes kiváltani a rajongástól, szervilis magatartástól tartózkodó, alkotó konzervatív értelmiség háttérmunkáját. Az elméletalkotó, politikai filozófiai háttérmunka társadalmi, nemzeti programmá összeálló szellemi eredménye konvertálható legyen a jogalkotás, a közigazgatás, az intézményszervezés szintjén is működőképes cselekvési folyamatábrává. Ebben a jobboldal nagy ideákat felvázoló szellemi munkásai az utóbbi másfél évtizedben nagyon gyengén teljesítettek, pedig részben e miatt a gyenge teljesítmény és érdekérvényesítő képesség miatt jutottak a Fidesz pragmatikus, energikus fiatal politikusai arra az egyébként téves következtetésre, hogy „nem kell különösebben foglalkozni az értelmiséggel, ők csak írjanak a folyóirataikba, készítsenek terveket, ha kell, üljenek ki a tribünre, mi meg majd elrendezzük az ország ügyeit”.
Nyitás és építkezés egy időben
Ebben a különösen rossz helyzetben van – a techokrata elit által egyébként is fölöslegesnek, pénznyelő koncnak tartott – kultúra, pedig miként azt Lánczi András is megjegyzi a Heti Válaszban (2006. 05. 04.): „nincs politikai siker rétegzett kulturális háttér nélkül. Az egyik legnagyobb hiányossága a jobboldalnak, hogy a kultúrában rejlő ízlésformáló erőt nem használja ki eléggé.” Hogy ez mennyire így van, ékesen bizonyította a Fidesz 1998–2002 közötti kormányzása is, amikor az infrastruktúrát fejlesztő, a magyar vállalkozások beruházását is ösztönző gazdaság-, a családokat támogató, a gyermekvállalást ösztönző szociális, valamint az emberek tartását, összetartozás érzését, büszkeségét növelő nemzetpolitika látványos sikerei mellett a kulturális területen (a művészetek képviselőitől a közgyűjteményi dolgozókon át a média igényes kultúrára érzékeny képviselőiig) szinte csak ellenségeket sikerült szerezni. Pedig a politikai innovációnak az egyik legjobb, és bármily hihetetlen, a legkönnyebb (mert relatíve kis pénzekkel csodát lehet tenni) terepén megszerezhető támogatásnak a humánértelmiség még mindig erős véleményformáló képessége miatt különös fontosságot kellett volna tulajdonítani. Erre ellenzékben még nagyobb szükség lett volna, de a Fidesz több vezetője még oda sem ment el, ahova meghívták őket. Ilyen előzmények után a pártpolitikai szintű helyzetelemzéssel párhuzamosan meg kell kezdeni az erőteljes kulturális építkezést, aminek egy jól kommunikálható kulturális nyitással kell együtt járnia. Ennek a kedvező jeleit érzékelhettük Orbán Viktornak az idei magyar kultúra napján, január 22-én a Művészetek Palotájában elhangzott, méltatlanul kevés visszhangot kiváltó ünnepi beszédében. Vezető magyar politikus a rendszerváltás óta ekkora terjedelmű, ilyen nagy ívű, programadó beszédet a kultúráról még nem mondott el, aminek különös jelentőséget ad, hogy a volt miniszterelnök egyébként remek évértékelései – a terület teljes mellőzése miatt – mindig csalódást okoztak a kultúra, különösen a művészeti élet szereplőinek.
Orbán Viktor szerint „szembe kell néznünk azzal, hogy az elmúlt másfél évszázad alaposan megváltoztatta az ember és a kultúra viszonyát. A technikai fejlődés, a telekommunikáció, a sokszorosítás és a média megjelenése valójában forradalmi változást hozott a kultúra, és különösen a szellemi kultúra létrejötte, terjedése és befogadása terén.” A számítástechnika éppen a rendszerváltozás idején bekövetkező forradalmi erejű robbanása ma arra kényszerít bennünket, hogy szembenézzünk az új kihívásokkal, s „ahelyett hogy homokba dugnánk a fejünket, fogadjuk el a kihívást, (…) nekünk, magyaroknak is fel kell vennünk a versenyt a globalizálódó kultúra áradatával (…). Újszerű művészeti és kulturális élményekre van szükségünk, olyan eseményekre, olyan minőségi kínálatra, amely fölveszi a versenyt a mennyiségi kínálattal. (…) Nekünk, akik a hagyományt, az elődök teljesítményét megbecsüljük és tiszteljük, illik tudnunk, a konzervatív politikai nézet nem jelent konzervatív kulturális ízlést.”
Egy építészeti példa Párizsból
Valóban: azt, hogy a család, a haza és a nemzet szeretetére, a hagyományok összetett rendszerének tiszteletére, a kereszténység kulturális örökségének és spirituális közösségi élményének őrzésére is épülő politikai konzervativizmus nem jelent esztétikai konzervativizmust, maradiságot, bezárkózást, befele fordulást, kispolgári giccset, azt nemcsak a Fidesz politikáját elutasítók felé kell kommunikálni, hanem a saját tábor felé is, sőt végre programmá kell tenni. Csak egy példa: Európa nagy politikusai szeretik, ha munkájuknak a kulturális, kifejezetten az épített örökségben is nyoma marad, de mennyire más a jövőnek, a korszerű gondolkodásnak is emlékművet állító, a Mitterrand nevéhez köthető posztmodern diadalívnek, a párizsi La Défense negyedben álló Grande Arche-nak az üzenete, mint a kispolgári giccset idéző, még eklektikusnak sem nevezhető Nemzeti Színháznak.
A kulturális javak védelme
Egy valóban 21. századi, ugyanakkor sajátosan magyar épülettel egy egész ország, benne egy érzelmileg is átélhető politikai közösség ízlését lehetett volna formálni. S ez az épület a fővárosunk egyik jelképévé, turistalátványosságává is válhatott volna. Ha a konzervatív politikusok valóban belátták, hogy új művészeti élményekre van szükség, akkor a következő kormányzásuk idején a nagy állami projektek megvalósításához a megfelelő művészeket kell megkeresni, közben egy pillanatig sem lemondva a magyar sajátosságokról, a nemzeti hagyományokról. Persze ne legyünk igazságtalanok, a Millenáris például sikeres projekt volt, bár ennek a sikernek a hasznát az intézményt látogató fővárosi fiatalok körében nem a Fidesznek sikerült learatnia.
Az államnak és a felelős politikusoknak igenis kötelessége a kulturális javaink védelme, az állampolgárokat szolgáló végrehajtó hatalomnak, a kormánynak pedig értékeket kell a társadalom többsége számára közvetítenie, de nem kinyilatkoztatással, hanem lehetőségek teremtésével, illetve a már meglevő értékek továbbélésének segítésével, legyen szó akár művészetről, tudományról, akár vallásról stb. Ugyanakkor ezt a munkát a társadalomban meglévő feszültségek ismeretében, a történelmi sebeket kezelve, az egymás mellett élő, egymással érintkező hagyományok és érzékenységek tiszteletben tartásával kell végezni. Ezért is örvendetes, hogy a jobboldal vezető politikusa azt is megfogalmazta: „az állam és a politika feladata nem az, hogy megmondja, mi legyen a magyar kultúra, hogy milyen legyen, és milyen ne legyen, mi tartozzon bele, és mi nem. Hanem az, hogy lehetőséget biztosítson a magyar embereknek a magyar kultúra ápolására, terjesztésére, megújítására, hogy megteremtse a kereteket ahhoz, hogy az alkotók és a közönség kialakítsák a globális áradattal versenyképes 21. századi magyar kultúrát.” Ehhez megfelelő kultúrpolitikusok is kellenek, s ha a Fidesz utóbbi nyolc évének politikai tevékenységét vizsgáljuk, láthatjuk, komoly hiányosságai vannak ezen a területen. Ezért igaz Stumpf Istvánnak az a megállapítása, hogy „a Fidesz gyengén teljesített a kormányzóképesség felmutatása terén is”. (Heti Válasz, 2006. 05. 04.) S ahogy a választók többségét nem sikerült arról meggyőzni, hogy „a Fidesz képes biztonságosan megvalósítani a kormányváltás programját”, úgy a véleményformáló értelmiség sem látta-látja a szabad alkotás lehetőségeit biztosító jobboldali kultúrpolitikát és az azt megvalósító politikust. A lehetséges miniszter személyének lebegtetése sem volt szerencsés, mert míg neveket jócskán hallottunk, addig szakpolitikai kérdésekben Halász Jánoson kívül senkihez sem lehetett információért, segítségért fordulni. Vagy az információ, vagy a politikai mozgástér, vagy az együttműködés, a civilek segítésének a szándéka hiányzott. Ha a Fidesz az értelmiség, a művészek széles rétegeit akarja korszerű üzenetekkel megszólítani, és 2010-ben győzni szeretne, akkor mindezen változtatnia kell.

A szerző író, szerkesztő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.