A polgári otthonteremtés fejfájára

Mádi László
2006. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha rövid és világos összefoglalását szeretnénk adni a gondolatainknak, akkor a lényeg egyetlen mondatban megfogalmazható. A polgári otthonteremtés született: 2001-ben, infarktus érte 2003-ban és elhalálozott 2006-ban. Bár rövid élete nem volt haszontalan, hiszen az átadott lakások éves mennyisége a kilencvenes évek 20-25 ezres szintjéről 40 ezer fölé emelkedett. A program ezen túl is komoly sikereket könyvelhetett el: 10 ezret meghaladó új önkormányzati és egyházi tulajdonú bérlakást, egy addig nem látott, s mára a százezres számot is lassan elérő panelfelújítási programot, a lakáshitelezés kedvezőbbé válása következtében megugró lakáscseréket és felújításokat. Vannak még ezen felül nagyon fontos, részben számszerűsíthető, részben nem számszerűsíthető egyéb hatások: a gazdasági növekedés erősödése, a munkahelyek teremtése (különös tekintettel arra, hogy zömében ez a jelenség az egyébként nehezen elhelyezkedni tudó szakképzetlen emberek körében fejtette ki a jótékony hatását), a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása. Végül, de nem utolsósorban az egyik vagy talán legfontosabb áldása a programnak a családpolitikai következmény, azaz a családok helyzetének erősödése volt.
Sajnos ma már múlt időt kell alkalmaznunk, hiszen a nemrégiben bejelentett Gyurcsány-féle megszorítócsomag feltette az i-re a pontot. Az adókedvezmény megszüntetésével és a kamattámogatások banki megadóztatásával egyszeriben véget vetnek a polgári otthonteremtésnek, s a korábbi súlyos megszorítások megkoronázásaként lényegében felszámolják a támogatott forinthiteleket. Élt 6 évet. Már 2003-ban is szinte halálos csapást mértek rá, amikor az általuk 2002-ben és 2003-ban felpörgetett infláció miatt eltörölték az addig világos korlátokat állító kamatplafont (a hitelek kamata addig nem haladhatta meg a használt lakásoknál a hat százalékot, míg az újaknál az öt százalékot). Emellett drasztikusan csökkentették a felvehető hitelösszegeket, s ráadásul még az adókedvezményeket is megkurtították. Azóta a családok az olcsóbbnak tűnő, ám nagyon kockázatos deviza alapú hitelekbe menekülnek, amelynek árát a gyalázatos szocialista gazdaságpolitika miatt a jövőben kell majd megfizetniük.
Megfizetniük – amennyiben képesek lesznek rá! Hiszen ne feledjük, hogy egyszerre három, egyenként is szinte elviselhetetlen teher fog a Gyurcsány-csomaggal rájuk zúdulni. A megszűnő adókedvezmények és emelkedő törlesztőrészletek miatt (ugyanis a forint jelentős gyengülése miatt a deviza alapú hitelek terhei is nőni fognak), s a csökkenő jövedelmek következtében (itt akár sajnos arra is lehet gondolni, hogy a munkahelyek megszűnése mind a magán-, mind a közszférában sok család számára a közeli jövőben komoly veszélyként fenyeget), de amiatt is, hogy a lakások fenntartási költségei ugrásszerűen emelkedni fognak. Ezerszer meggondolja ezek után bárki, hogy mikor költözik majd nagyobb lakásba, hiszen a lakhatás fűtés- és világításárai nagyságrenddel drágulnak. Ezen a területen is elmondható tehát, hogy a bejelentett intézkedések rombolóak, nem illeszkednek semmilyen koncepcióba, s nem számolnak igazából semmilyen közvetett hatással. Nem feledkezhetünk el ugyanakkor arról, hogy az elöljáróban említett összefüggések visszafelé is igazak: a megépített lakások számának csökkenése visszaveti a gazdasági fejlődést, növeli a munkanélküliséget, erősíti a bénító körbetartozási hullámot, s fokozza a csődök számát is. S urambocsá! – s ez az amit a kormány számos szakértői tanulmány megállapításai dacára képtelen megérteni és elfogadni – csökkenti az államháztartás bevételeit is! Kevesebb áfabefizetés, kevesebb illeték, s a munkanélküliség miatt visszaeső személyi jövedelemadó és járulékbefizetés, viszont emelkedő szociális kiadások lesznek a csomag következményei.
A konkrét intézkedések romboló hatásain túl fontos még megemlíteni a bizonytalanságból fakadó nehézségeket is. Az ingatlanadó jövőbeli lehetősége ott lebeg az emberek feje felett, s nem tudni, hogy mit hoz a holnap. Amennyiben a megszorítások nem érik el a céljukat (amelyre azért lássuk be, hogy komoly esély van, ismerve a magyar embereknek a szocializmusban tökélyre fejlesztett képességét a kiskapuk keresésében és megtalálásában), akkor újabb megszorítások következhetnek. A szocialisták nem ismernek másfajta megoldást. Vagy osztogatnak vagy szorongatnak. Esetleg mind a kettőt egyszerre. Pedig a teljesítményt és a közteherviselést nem adóemelésekkel és szankciókkal lehet elérni. Egy igazán fenntartható növekedési pályához az emberek, a családok és a vállalkozások érdekeltségére kell elsősorban építeni. A szankciók és az ellenőrzések érdemileg és hosszú távon csak az érdekeltség fokozása mellett lehetnek eredményesek.
Mindez azonban csak egy feltétel teljesülése estén alkalmazható: hitelesnek kell lenni. Az, aki néhány hónapja áfát csökkentett, majd most emelni akar, az, aki néhány hónapja a foglalkoztatás járulékterheit akarta csökkenteni, ma ugyanezeket jelentősen emelni szándékozik – nos, az nem hiteles. Aki még néhány hete is határozottan tagadta, hogy bármi baj lenne, most pedig a sokkterápia mellett kardoskodik – nos, az nem lehet hiteles. Akinek négy éve az volt az első dolga, hogy a miniszterek, az államtitkárok és nem utolsósorban a miniszterelnök fizetését megduplázza, most pedig mindenkit meg akar sanyargatni, csak a saját béréből nem enged – nos, az nem hiteles. Aki pedig nem hiteles, s ráadásul a problémák kialakulásáért és elhatalmasodásáért egyaránt felelős – miközben szemmel láthatóan az orvosságot sem ismeri a bajainkra – nos, annak szerintem le kell mondania!

A szerző országgyűlési képviselő, Fidesz

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.