EU-kommandók a Magyar Villamos Műveknél

Olvasónktól
2006. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Járosi Márton

Az „EU-kommandó”, az Európai Bizottság versenyigazgatósága képviselőiből és a Gazdasági Versenyhivatal munkatársaiból álló különítmény rajtaütésszerű helyszíni vizsgálatot tartott a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt.-nél és leányvállalatánál, a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító (Mavir) Zrt.-nél. Látványos lépés, amely kiválóan alkalmas a villanypiac egyetlen magyar szereplőjének a lejáratására, s amelyet a sajtó egy része máris a fogyasztók érdekében megvalósított akcióként tüntet fel. Hírek szerint az EU-vizsgálatok Nyugat-Európában a nagy villamos- és gázcégekre terjedtek ki, térségünkben egyedül Magyarországot tüntették ki figyelmükkel a bizonyítékvadászok. Tudni kell, hogy az állami tulajdonú MVM nagyságrendileg kisebb piaci szereplő az említett nyugat-európaiaknál, amelyek leányvállalataik révén megszerezték a magyarországi villany- és gázpiacok legnagyobb részét. Érdemes megvizsgálni, hogy akkor mi indokolja ezt a figyelmet.



A villamos rendszer Trianonja



A korábban teljes vertikumú, az erőművekkel, az alaphálózattal és az áramszolgáltatókkal rendelkező nemzeti villamos társaság szétverése az 1995–96-os privatizációval kezdődött. Ez volt a magyar villamosenergia-rendszer Trianonja. Az MVM egységének megbontása, a hazai villamos piac megszerzése már ekkor, a csatlakozás előtt az EU-irányelvekre hivatkozva történt. 1995– 96-ban a termelőkapacitások (erőművek) több mint a fele, az áramszolgáltatók teljes mértékben külföldi tulajdonba kerültek. A korábbi állami villamos társaság meggyengítésével párhuzamosan az MVM Zrt.-nél sokkal nagyobb és komplexebb nemzetközi monopóliumok leányvállalatai vették át a vezető szerepet Magyarországon.
1998-tól a liberalizáció jegyében indult a második támadás az MVM maradékának (Paksi Atomerőmű, szállítóhálózat, a rendszerirányító Mavir) megszerzéséért. 2001-ben a villamosenergia-törvény módosításával sikerült is leválasztani a Mavirt az MVM-ről. Mindkét folyamatban az EU-direktívákra való – sokszor hamis – hivatkozások képezték a trójai faló szerepét a magyar villanypiac kisajátításában. E folyamatokat segítette az is, hogy gyakorlatilag a rendszerváltozás óta nincs magyar energiapolitika, s az aktuális kormányoknál a külföldi befektetők és támogatóik szinte akadály nélkül tudják érvényesíteni az érdekeiket. Ennek káros következményeit a fogyasztók naponta érzékelhetik. A privatizáció és a liberalizáció óta a villanyszolgáltatás minőségi színvonala csökkent, a fogyasztói irodák többségének felszámolásával a szolgáltatók elidegenedtek a fogyasztóktól. Viszont az árak gyorsan és nagymértékben emelkedtek.
2005-ben, a rendszerváltozás óta először, jelentős eredményként törvénybe foglalt nemzeti konszenzus jött létre a maradék MVM egységének helyreállítására. A rendszerirányítást végző állami tulajdonú Mavir Zrt. a múlt évben visszakerült az MVM-hez. A nagyfeszültségű átviteli hálózat az MVM Zrt. tulajdonában van. Ezzel Magyarországon is az úgynevezett TSO- (Transmission System Operator) modell szerint történik a villamos átviteli hálózat irányítása és üzemeltetése, vagyis az átviteli és a rendszerirányítói engedélyezési tevékenységet egy társaság látja el, amely tulajdonosa is az átviteli hálózatnak. A magyar állam a Mavir Zrt.-ben fenntartandó, minimálisan 99 százalékos tulajdoni részesedését az MVM Zrt.-n keresztül gyakorolja.



A villanypiac teljes liberalizálása



A hazai parttalan liberalizáció fő ideológusa és szószólója 1998 óta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amely a múlt évben létrejött egységet – a Mavir visszakerülését az MVM-hez – folyamatosan támadja. Annak ellenére, hogy a kialakított TSO-rendszer megfelel az EU-előírásoknak. Erre jó alkalmat adott a villamosenergia-rendszerben 2004 áprilisában induló hosszadalmas ágazati versenyhivatali adatgyűjtés és elemzés, amelyben a villanypiaci verseny akadályozójának igyekezték feltüntetni az MVM-et. Az enyhén szólva szakszerűtlen elemzésnek nem sikerült bizonyítania az MVM bűnösségét, s ezért a jelentésben versenyfelügyeleti eljárást helyeztek kilátásba.
A múlt évben az EU-bizottság vizsgálatot kezdett annak felderítésére, hogy érvényesül-e állami támogatás a magyar villanypiacon. A mostani EU-vizsgálatot elrendelő határozatból viszont az derül ki, hogy kibővült a vizsgálat, s az új elem egyértelműen az MVM és leányvállalatai ellen irányul. Ennek hátterében az állhat, hogy a GVH eljárást kilátásba helyező vizsgálati anyaga elkerülhetett az Európai Bizottsághoz, amely az ellenőrzést magához vonta. Erre utal a razziás vizsgálatot engedélyező fővárosi bírósági végzés, amely versenyfelügyeleti eljárásban a GVH megkeresésére jött létre. A bírósághoz benyújtott indítványához a GVH hozzácsatolta az EU-vizsgálatot elrendelő határozatot. Több mint furcsa, ami a végzés indoklásában szerepel: „A GVH szerint más vizsgálati cselekmény foganatosítása nem elégséges a bizonyíték megszerzéséhez a valószínűsíthető jogsértés súlyára is tekintettel.” A GVH ugyanis csaknem két évig vizsgálódott, s az interneten közzétett jelentésük nem tartalmaz utalást arra, hogy az MVM bármilyen információt visszatartott volna. Mi lehet tehát a célja ennek a fellépésnek, a razziának, amelyet a Mavir vezérigazgatója joggal hasonlít a rosszízű ötvenes évekre jellemző gyakorlathoz? Csak nem a megfélemlítés? Csak nem az új piaci liberalizációs modell kialakításáról szakmai körökben folyó vitában akarnak nyomást gyakorolni a regulátorokra és az MVM-re, hogy az mondjon le a hazai fogyasztók védelméről?



Az erőfölény



Az ellátásbiztonság középtávú fenntartását és a fogyasztói árak kordában tartását jelenleg egyedül a közüzemi nagykereskedő MVM Zrt. biztosítja. Saját erőművei (Paks, Vértes) révén a termelés 41 százalékát adja, de a többi erőművel korábban kötött hosszú távú áramvásárlási szerződései (HTM) révén befolyása a termelésre ma még megközelíti a 60 százalékot. Az ilyen típusú szerződések nem tiltottak az EU-ban. Bár ezek a privatizáció idején elsősorban a befektetők érdekeit szolgálták, sok viszontagság után mára a hazai ellátásbiztonság és a villanyár mérséklésének garanciái lettek. Ezeket a szerződéseket az MVM nem jószántából, hanem állami utasításra kötötte, most pedig a magyar fogyasztók érdekében törvényesen ragaszkodik hozzájuk.
Az MVM ma az egyetlen piaci szereplő, amely a közösség, a magyar fogyasztók érdekeit is képviseli. A HTM-portfólió termelési átlagára – elsősorban az olcsó paksi termelés miatt – alacsonyabb a többi forrásnál. Világosan látni kell, hogy ennek felbontása azonnali drasztikus, akár 25-30 százalékos áremeléshez vezetne, aminek hasznát nagyrészt a piac privát szereplői tennék zsebre. Ezért szálka a szemükben, illetve a sajnálatosan gyakran az érdekeikben fellépő, csak nevükben magyar állami hivataloknak a szemében az MVM. A „piaci erőfölény” megszüntetése ürügyén az MVM ellen folyó támadások egyik célja hosszabb ideje az MVM erőművi portfóliójának a szétdarabolása, a hosszú távú áramvásárlási szerződések felbontása, vagyis az egyetlen hazai versenytárs ellehetetlenítése. Mára szinte MVM-fóbiát alakítottak ki, s ebbe jól illik a mostani akció is.
Az MVM állítólagos erőfölényét szemléletesen cáfolják a villanypiac táblázatban szereplő jövedelemviszonyai. A privát termelők és szolgáltatók saját tőkére vonatkoztatott nyeresége a privatizáció óta két számjegyű; 2004-ben az erőműveknél átlagosan már 22,4 százalék, az áramszolgáltatóknál 15,4 százalék volt.
Vagyis a villanypiac privát szereplői jelentősen túlfinanszírozottak, ebből adódik a magas árszínvonal, miközben az állami tulajdonú MVM és erőművei veszteségesek. Ezen a piacon hosszú évek óta a külföldi befektetők vannak erőfölényben, ezt a súlyos diszkriminációnak tűnő helyzetet a GVH máig nem vizsgálta, s ez a mostani vizsgálatnak sem tárgya.
Ezzel összefüggésben érdemes felidézni azt, ami 2001 januárjában történt. A Magyar Energia Hivatalnak az előterjesztésére a kormány megváltoztatta a villamos energia nagykereskedelmi árát. Majd ki is hirdették. Ez az MVM-nek kedvező, az áramszolgáltatóknak kedvezőtlen volt. Az áramszolgáltatók több mint öt hónapon keresztül bojkottálták eme kormányrendeletben kihirdetett törvényes árnak a megfizetését. Végül a kormányzat ennek engedve, a szolgáltatók igénye szerint megváltoztatta az árat. Ebben a témában a Gazdasági Versenyhivatalnak egy szava nem volt. Ez nem igényelt volna vizsgálatot?
A vizsgálati határozat szerint a magas rendszerhasználati díj is vizsgálat tárgya. Fontos tudni, hogy ezt a díjat állami jogszabályok határozzák meg. A tényleges rendszerhasználati költségek mellett a hatályos szabályozás szerint itt számolják el azokat az ugyancsak jogszabályokban meghatározott támogatásokat, amelyekkel például a megújuló energiaforrásokat (szél, biomassza) támogatják a villanyfogyasztók. Tájékoztatásul: ezen zöldenergiák támogatásához az idén már minden fogyasztó kilowattóránként 70 fillérrel járul hozzá.



Egyenrangú uniós piacokat



A villanypiac teljes liberalizálását 2007. július 1-jétől tervezik. Ha az uniós direktívák szolgai teljesítésének, sőt túlteljesítésének útját járjuk, akkor lehetetlen helyzetbe kerülnek a magyar kisfogyasztók. Egyelőre nem látszik, hogy ki védi meg őket, ha az MVM nagykereskedelmi tevékenységét is szétverik. De nem minden tagállam követi ezt a gyakorlatot. EU-közlés szerint a huszonöt tagállam közül tizenhét – vagyis kétharmados többség – nem tartja be a direktívákat. Mi nem vagyunk e tizenhét ország között.
Talán baj lehet a direktívákkal is. Az energetikai uniós közös piac szereplői ma nem egyenrangúak, a meglévő (!) erőfölény érvényesül. Szemben a monopóliumellenes liberális elvekkel soha nem látott méretű transznacionális energiaszolgáltatói monopóliumok jöttek létre, amelyek jelenleg is terjeszkednek. A kisebb és gyengébb tagállamok energetikai piacait kisajátították, e piacokat a korábbinál nagyobb külföldi monopóliumok uralják. A természetes közösségi monopóliumok helyébe a piaci monopóliumok léptek.
Az energetikai direktívákat (villany, gáz, kapcsolt energiatermelés) és előírásokat (megújuló energiaforrások aránya) egyhangú helyett többségi szavazással hozzák, s ezáltal kikerülnek a demokratikus ellenőrzés alól, illetve ezáltal sérülhetnek a tagállamok alapvető érdekei. Ezekre a dokumentumokra hivatkozva szerezték meg a nagy monopóliumok az újonnan csatlakozó kisebb államok energiapiacait. Újból aktuálissá vált a nemzeti helyett most már piaci monopóliumok elleni harc. Nem véletlen, hogy ebben az európai szakszervezetek kezdeményezőként lépnek fel.
A piacnyitás nem hozta meg a fogyasztói árak ígért csökkenését, a korábbi legkisebb költség elve helyére a legnagyobb profitot előtérbe helyező szemlélet került. Az árak az indokoltnál nagyobb mértékben növekednek és ingadoznak; a szolgáltatások biztonsága és minősége csökken. A kereskedelmi szempontok mellett nem érvényesül az erkölcsi és a polgári felelősség. A piaci liberalizáció – különösen az új tagállamoknál – jelentős munkanélküliséghez, szakismereti szakadék kialakulásához vezetett, azaz rontotta a képzés és a szakképzettség helyzetét. A liberalizáció nem javította az ipari fogyasztók versenyképességét. Hozzájárult viszont a társadalmi ellentétek kiéleződéséhez.
Ma már azonban nemcsak alkalmazkodnunk kell az EU-joganyaghoz, hanem az egyenjogúságra támaszkodva befolyásolhatjuk, alakíthatjuk is azt, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a neoliberalizmus gyengülése ma már a nemzeti érdekek érvényesülését segíti. Ehhez aktív és szakszerű, magyar érdekű politizálást kell folytatniuk a magyar EU-képviselőknek, pozíciókat kell szerezni a magyar külpolitikának az uniós apparátusokban. És a hazai magyar nevű intézményeknek is ezt a folyamatot kellene segíteniük. A mára egyetlen magyar energetikai céget, az MVM-et pedig nem támadni és lejáratni kellene, hanem legalább egyenlő feltételek biztosításával támogatni illene.

A szerző az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke






A villamosenergia-ipar társaságainak sajáttőke-arányos nyeresége százalékban (1997–2004)
19971998199920002001200220032004
Privát erőművek8,2312,7312,7015,1722,8321,6214,4922,36
Állami társaságok (MVM, Paks)–1,471,195,963,432,83–7,27–2,100,48
Privát áramszolgáltatók4,7811,2612,8114,158,4611,9013,8015,38

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.