Nándorfehérvár, 1956 és 2006

Pajzsodat, öt haza hőse gyanánt hordozza, Szabadság! <br/>Szép leckénk, hogy ezért ötszörösen &#8211; magyarabb! <br/>Illyés Gyula: Hunyadi keze

Kiss Gy. Csaba
2006. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A déli harangszó jelentőségéről nagyapám világosított fel. Első vagy második osztályos lehettem. Szól az egész világon, magyarázta, minden templomban meghúzzák a harangot – Hunyadi János dicsőségére, aki megmentette Nándorfehérvárnál a töröktől Európát. Jól jegyezd meg, kisfiam, mert erről az iskolában nem fogtok tanulni. Igaza volt. 1952-ben már maga a harang is gyanús lett volna. Akkoriban ilyesmit nem tanítottak. Az olvasókönyvek első számú hőse Acélos Szoszó volt, a szovjet birodalom nagy hatalmú ura – gyerekkori változatában. A rádióban sem hangzott fel a déli harangszó. A Rákosi-diktatúra emlékezetpolitikája igyekezett feledésre ítélni a magyar történelmi múlt számos olyan eseményét, amely a nemzeti büszkeség forrása lehetett volna.
1956-ban – az ötszázadik évforduló alkalmából – mégis előtérbe került a nándorfehérvári diadal és Hunyadi emléke. Elsősorban a Nagy Imre 1953-as kormányprogramjától számítható „olvadásnak” köszönhetően. Attól kezdve sokan érezték, hogy mintha valami eltört volna az addig mindenhatónak vélt „rendszer” borzalmas gépezetében. A kommunista zsarnokság nem tudott már úgy működni, mint korábban. Kénytelenek voltak szelepeket nyitni, s ezeken keresztül más levegő kezdett, igaz, csak szivárogni, de ez is éreztette hatását. Többek között hatni kezdett a nemzeti történelem megbecsülésének a szelleme. A tiltólistákon szereplő írók közül többen újra megszólalhattak, feledésre ítélt eseményekről újra lehetett beszélni a nyilvánosság előtt. Megnőtt a történelmi regények és filmek ázsiója, már nem csak a világverő labdarúgó-válogatott győzelmei kelthették fel a nemzeti büszkeséget.
És itt érdemes egy rövid kitérőt tenni. Néhány mondatot szentelni annak az ideológiai konstrukciónak, a Molnár Erik-doktrínának, amelynek meghatározó szerepe volt a forradalom leverése után a társadalomtudományokban és a propagandában. A nagy hatású kommunista politikus, majd később ideológus (Rákosi alatt például egy ideig igazságügy-miniszter volt) ugyanis perfid logikával azt kárhoztatta a Rákosi-korszak ideológiájában, hogy úgymond háttérbe szorult benne az osztályszemlélet a nemzeti függetlenség szempontjának túlhangsúlyozása miatt. Azon a Magyarországon, ahol a kommunista párt még a határon túli magyarok létezéséről sem akart tudomást venni. Molnár szerint a szabadságharcos hagyományok előtérbe helyezése, a függetlenség egyoldalú fetisizálása (a szovjet gyarmatosítás éveiben!) törvényszerűen vezetett 1956-ban a nacionalizmus lángra lobbanásához. Bármennyire meghökkentő is ez az okfejtés, mindmáig nem egy magyar történész és politológus hajlandó – részben vagy egészben – e gondolatmenetnek megfelelően szemlélni történelmünk e szakaszát. Kétségtelen tény, hogy a korabeli tankönyvek és a politikai frazeológia szívesen tekintette négy évszázad magyar történelmét szabadságharcok sorozatának, hogy az irodalom hivatalos lobogójára Petőfi nevét hímezték, de ebben a megközelítésben a célelvűnek tekintett múlt az úgynevezett felszabadulásnak köszönhetően léphetett át a szocializmus korába, a boldog végpont, az áhított kommunizmus közelébe. Ennek a magyar kollektív tudatban oly sok kárt okozó doktrínának csattanós – mondhatnánk, robbanó erejű – cáfolatát adták az ’56-os események. Miről tanúskodnak a forradalom első követelései? A magyar nép önérzetén ejtett sebekről. Hiszen Kossuth-címert akart a nép, viszszatérést a hagyományos nemzeti ünnepekhez, magyar szabású egyenruhát a honvédségnek. Az a Petőfi Sándor, akit manipulációra akartak használni, a forradalom egyik jelképe lett.
A nándorfehérvári győzelem 500. évfordulója 1956-ra esett. A hagyomány felelevenítését, a cenzúra enyhülését bel- és külpolitikai események egyaránt segítették. A szovjet párt XX. kongresszusa meglehetősen elbizonytalanította az „új osztály” elitjét; Titót, Jugoszlávia diktátorát ekkor már nem tartották „láncos kutyának”, inkább a kapcsolatot keresték vele. Tehát Belgrádot már nem csak szitkozódva lehetett említeni. Nándorfehérvár pedig, a közös törökellenes harcok emléke akár segíthetett is a kapcsolatok rendezésében. Így többé-kevésbé szabad jelzést kapott az évforduló megünneplése. Természetesen más kérdés, hogy miként akart és tudott élni ezzel a lehetőséggel a magyar szellemi élet. Nem egy kitűnő művészünk élt az alkalommal, és alkotásával a nemzeti tudatot erősítette. Tanulságos volna sorra venni, mi született az évfordulóra, itt csak néhány példával kívánom jelezni a törekvéseket. A jubileumra készült el Hunyadi János lovas szobra – Pátzay Pál alkotása –, amelyet Pécsett a város főterén állítottak fel. Júliusban az Irodalmi Újságban látott napvilágot Illyés Gyula Hunyadi keze című poémája (alcíme szerint: Kórus egy magas és egy mély hangra). A törökverő hős alakját megidézve történelmi bukásainkról is beszél a költő, ám Hunyadi szüntelenül harangozó keze az állhatatos hazafiság példája a versben. A mű zárlata egyértelműen optimista kicsengésű, már-már reformkori pátosszal ostorozza a passzivitást, cselekvő helytállásra szólítja fel a vers alanya a kortárs magyarokat.
Bizonyára nem véletlen, hogy amikor a forradalom orvosolni kívánja a nemzeti önérzeten ejtett sebeket, Nándorfehérvár is megjelenik a visszaperelendő nemzeti szimbólumok között. Október 29-én írta a Hétfői Hírlap: „Kossuth-címer, déli harangszó, március 15.: jelképei ezek a nemzeti létében megújhodó magyar nemzetnek.”
A győztes hadvezér emlékét idézte az a válogatás, amelyet Hunyadi-énekek címmel Kiss Károly állított össze (részben ő is fordította) a délkelet-európai népek folklórjából. Köztudomású volt, ha éppen nem mástól, mint Arany Jánostól, hogy Szibinyányi Jankót magukénak vallották a Balkán népei, akik tőle várták a felszabadulást a török iga alól. Páratlanul gazdag ez a hagyomány – a délszláv területek nyugati (szlovén) sarkától egészen a Fekete-tengerig, a románokig és bolgárokig. E népi epika Jankó vajdája, Jankulája a szomszédok kollektív tudatában a későbbi századokra esetleg elvesztette kifejezetten magyar jellegét, őrzi viszont az összefogás, az egymásra utaltság emlékét.
Milyen természetesen kínálkozott volna, hogy az idei évfordulóról – ha éppen csak 550. is – az Európai Unió és a szomszédos délkelet-európai térség közösen emlékezzék meg, és ezt a megemlékezést Magyarország kezdeményezze. Közös hőseink egyikéről van szó, aki a közös sorsot és az összefogással elérhető győzelmet jelképezi. Hunyadi János jelentőségéről, nagyságáról nincs vita magyarok és délkelet-európai szomszédjaik között. Még akkor sem, ha vannak románok, akik történelmietlenül román etnikai származását hangsúlyozzák. A XV. században ennek vajmi kevés jelentősége volt ahhoz képest, hogy ez a köznemesi sorból felemelkedő országos méltóság a Magyar Királyságnak egyik zászlósura, rövid időre pedig kormányzóként államfője lett.
Az idei év állami évfordulói között érthetetlen módon nincs ott Nándorfehérvár. Nem éppen Magyarország számára fontos ez a térség? Politikailag és gazdaságilag is. És persze nem feledkezhetünk meg az ott élő magyarokról sem. Nem kívánja az Európai Unió ösztönözni a határvidékek kapcsolathálózatának a bővítését keleti és délkeleti irányba? Költői kérdések. Jószerivel nem lehet felfogni, miért nem kezdeményezte a magyar politika a megemlékezést az évfordulóról. Hónapokkal ezelőtt mit sem tudtak 1456-ról a nemzeti évfordulók titkárságán. Az állami évfordulós naptárban idén csak 1956 és Bartók szerepel. A katolikus egyház már az év elején meghirdette a nándorfehérvári diadalról a megemlékezést. A déli harangszót és a könyörgést a keresztyén fegyverért még a nagy összecsapás előtt meghirdette III. Calixtus pápa.
Július 22. a világra szóló győzelem napja. Lehet, ha nem magyarok volnánk, Európára szóló ünnepi megemlékezést szerveztünk volna, együtt a horvátokkal, szerbekkel, románokkal, bolgárokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.