Európa beteg embere és a megszorítások

Csath Magdolna
2006. 09. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit Financial Times használta nemrégiben a címben szereplő kifejezést hazánkra. Pontosan úgy fogalmazott, hogy az Európa beteg embere címért folyó versenyben hazánk az élen található, és még nem vagyunk a folyamat végén. A lap felhívta a figyelmet, hogy a magyar gazdaságpolitika rossz úton jár.
A „beteg ember” minősítés találó. Az ország vezetői a választások előtt azt állították, hogy a gazdaság virágzik, egészséges, minden a legnagyobb rendben van, ezen az úton kell továbbmenni. Mondták mindezt cinikusan és gátlástalanul, a hatalom megtartása érdekében. A nemzetközi elemzések közben jelezték, hogy romlik hazánk gazdasági versenyképessége. Ennek a jele volt az évente feljebb és feljebb kúszó munkanélküliségi mutató is. Gazdasági növekedésünk hiába haladta meg a négy százalékot, ezzel a mutatóval a hozzánk hasonló, fejlődő országok között sereghajtók voltunk. Azon szakemberek, akik látták a romló tendenciákat, alig jutottak nyilvánossághoz.
Mi történt négy év alatt? Miért ugrott meg drámaian az adósságállomány, és miért emelkedett tíz százalék körülire az államháztartás nemzeti jövedelemhez mért hiánya? A beteg embert addig nem lehet meggyógyítani, amíg nem készül állapotáról alapos, átfogó és őszinte diagnózis. Ez azoktól, akik a hibákat, sőt bűnöket elkövették, nem várható. A leleplezés ezért az ellenzék és a szakemberek dolga. Diagnózis helyett a kormány a magyar emberekkel és vállalkozókkal fizetteti meg rossz döntései árát. Ezt a terápiát, amelyet egyedüli lehetséges megoldásként próbál beadni a társadalomnak, megszorítócsomagnak nevezi. A terápia azonban halálos lehet: a gazdaság és az emberek leépülését hozhatja, reform címén szétverhet mindent, ami még működik: iskolát, kórházat, vasutat. Másrészt továbbra is hozzájárul a kevesek munka és értékteremtés nélküli gazdagodásához. Az ország pénzügyi állapota ma rosszabb, mint egyes dél-amerikai országoké.
Nem arról kell tehát vitatkozni, hogy a megszorítás mely eleme nem jó. Ki kell mondani, hogy a megszorítás egészében véve tisztességtelen, mert nem azok fizetnek, akik rendeltek és fogyasztottak. A felelősöknek felelniük kell bizonyíthatóan rossz döntéseikért. A kormánytagoknak tudniuk kell, hogy a cégektől is elbocsátják a rosszul dolgozó, károkat okozó vezetőket. Márpedig a vezetők rossz munkája a cégek és az országok esetén egyaránt versenyképesség-rontó tényező. Erre mutat rá a nemzetek versenyképességét évente elemző svájci gazdaságkutató cég, az IMD (Institute for Management Development) nemrég megjelent tanulmánya is.
Eszerint hazánk 2002 óta tizenegy hellyel csúszott vissza a nemzetek versenyképességi listáján. A legnagyobb mértékű visszaesés 2005 és 2006 között következett be: akkor, amikor a kormány szerint a gazdaság dübörögve fejlődött. Egyébként a 61 országot és régiót tartalmazó listán 2002-ben harmincadik helyünkkel még a középmezőnyben voltunk. Innen zuhantunk le a negyvenegyedik helyre. Érdemes a versenyképességet jellemző részmutatókra is egy pillantást vetnünk. Nagyon rossz a helyezésünk a foglalkoztatottság tekintetében: a negyvennyolcadikok vagyunk. Különösen nagy gond, hogy 2005-ről 2006-ra erőteljesen csökkent a foglalkoztatottak száma. Nálunk jobban csak három országban csökkent. Ez összefüggésbe hozható a kormány hibás gazdaságpolitikájával, amelynek következtében ígéretei ellenére nem teremtődtek, hanem megszűntek munkahelyek. Ez egyben azt is jelenti, hogy a legfontosabb és legértékesebb erőforrásunkat, az emberek tudását, képességeit pocsékoljuk el, amikor állások szűnnek meg, és nem teremtődnek új, tudásigényes munkahelyek.
Az ország pénzügyei tekintetében a negyvenkilencedik helyre szorultunk. Ez a kormány fegyelmezetlen pénzpolitikájának, a pocsékolásnak, a korrupciónak, a hibás döntések tömkelegének együttes hatására létrejött óriási államháztartási hiánynak, illetve a felgyorsult eladósodásnak köszönhető. A legrosszabb helyezést – nem meglepő módon – a kormány munkájának minősége kapta. E tekintetben 2002-ről 2006-ra tizennégy hellyel estünk vissza. A magyar kormány munkája minőségét és átláthatóságát tekintve a kolumbiai, az argentin, a venezuelai, a bolgár és a Fülöp-szigeteki kormányokkal került egy súlycsoportba!
Ezek után nem a gazdák tudásszintjét kellene a miniszterelnöknek bírálnia, hanem indokoltabb lenne a kormány háza táján söpörni, és feltárni a tizennégy hellyel történt visszacsúszás okait. Értékelnie kellene a miniszterek és államtitkárok munkájának minőségét és hatékonyságát, valamint megállapítani a felelősséget például a költségvetési hiány szüntelen növekedéséért, a többször visszautasított konvergenciaprogramokért, az időre el nem készülő utakért és a nagyon drága állami-magán, vagyis PPP-beruházásokért. Ehelyett azonban ma már a „csomag” dübörög, áthárítva az elkövetett hibák terheit azokra, akiknek semmi közük nem volt az egészhez. Az elemzők szerint csak azért nem csúsztunk még lejjebb a versenyképességi listán, mert még mindig vannak erős pontjaink.
Az átlagosnál jobb minősítést egy területen, a tágabban vett infrastruktúra minősége tekintetében kaptunk. Itt a harminckettedikek vagyunk, de még ez is hat hellyel rosszabb a 2002. évi értékelésünkhöz képest. Pozitívumként említi az intézet a vasúthálózat sűrűségét. E tekintetben a kilencedikek vagyunk. Ha viszont a vasúti szárnyvonalakat felszámolják, akkor helyezésünk romlani fog. Az úthálózatunkat tekintve is az előkelő tizenegyedik helyen vagyunk. Dánia, Svájc, Franciaország, Írország és Csehország utánunk következik. Ez a mutató azonban csak az úthálózat sűrűségét, de nem a minőségét méri. Azonnal felmerül a kérdés: miért is kell újabb és újabb utakat építenünk, ha úthálózatunkat tekintve, nemzetközi összehasonlításban, nem is állunk rosszul? Kinek jó üzlet az útépítés? Mely körök gazdagodnak a drágán épülő utak következtében? Miért is fordít ennyi pénzt a kormány útépítésre, amikor nem jut pénz a pedagógusoknak, orvosoknak, gazdáknak, a kórházaknak, nem jut a rákbetegek gyógyítására, a Hajdú-Bét megkárosítottjainak megsegítésére?
Jó helyezést értünk el az emberek információtechnikai képességei – huszonegyedik hely –, a tudományos tárgyak oktatásának színvonala – tizennegyedik hely –, a magyaroknak 1950 óta odaítélt Nobel-díjak – huszonötödik hely –, az oktatás általános színvonala – harmincegyedik hely –, valamint a mérnökképzés színvonala és a végzett mérnökök tudásszintje tekintetében – tizenharmadik hely. Ezek azok a mutatók, amelyekre büszkék lehetnénk. De tartunk kell tőle, hogy jövőre már ezeken a területeken is romlani fog a helyezésünk. A kormány lépései azt valószínűsítik, hogy a takarékosságra és a piac fontosságára hivatkozva, reform címke alatt, szét fogják zilálni a ma még jól működő rendszereket is.
Ha egyszerűsíteni akarnánk a kutatók főbb megállapításait, akkor azt mondhatnánk, hogy ami a kormány közvetlen hatáskörébe tartozik, az rosszul működik, ami viszont az emberek felkészültségének, értékrendjének függvénye, az még elég jól. De akkor kinek a munkáját is kellene javítani? Kinek van joga kioktatni másokat? A miniszterelnök szerint „jobb életet nem a kormány, az állam, hanem az emberek teremthetnek”. Ez egyszerűen nem igaz. Az emberek életkörülményeit ugyanis döntően befolyásolja a kormány munkájának színvonala, minősége. Minél rosszabb egy kormány munkájának a minősége, annál rosszabb körülmények között élnek az emberek. Lásd megszorítócsomagok. Az összefüggés fordítva is igaz. Minél színvonalasabban működik egy kormány, annál jobb körülményeket tud teremteni a lakosság számára. A kormányok munkájának minőségét mérő lista elején egyébként Finnország és Dánia található. Azt is tudjuk, hogy a finnek és a dánok életkörülményei és életminősége a legjobbak között van a világon.
Az emberek életkörülményeit erőteljesen befolyásolja az is, hogyan viselkednek egy országban a cégek: mit engednek meg maguknak a munkavállalókkal, a természettel, a közösséggel szemben. A cégek viselkedését a kutatók a „társadalmi felelősség” és az „üzleti etika” mutatókkal vizsgálták. Mindkét mutató tekintetében szégyenletes a helyezésünk. A társadalmi felelősségérzet gyengesége tekintetében csak a horvátországi és a romániai cégek vannak mögöttünk – ez az ötvenkilencedik helyet jelenti a számunkra –, az etikus üzleti viselkedés vonatkozásában pedig hat ország cégeit sikerült magunk mögé utasítanunk. Az azonban, hogy a cégek mit engedhetnek meg maguknak, hogyan viselkedhetnek egy adott országban, az az illető ország jogrendjétől és annak betartatásától: vagyis a kormány munkájának minőségétől függ.
A kutatóintézet elemzése alapján egyértelmű, hogy a gazdaságpolitika rossz irányát, a kormány munkájának silány minőségét a megszorítócsomagok nem tudják orvosolni. Éppen ellenkezőleg. Az várható, hogy a megszorítás a ma még jól működő területeken is nehezen gyógyítható sebeket üt majd. Továbbá csökkenni fog a gazdasági növekedés, és nőni a munkanélküliség, mindezek együttes hatására pedig zuhanni fog az emberek életszínvonala és életminősége. Egyre jobban halványul ezzel az a remény, hogy az átlagos életszínvonal és életminőség belátható időn belül eléri a mai EU-átlagot.
A gazdaságot rendbe hozni csak hozzáértéssel, tudással, sok energiával és elkötelezettséggel lehetne. De tényleg elég ehhez a „csomag leváltása”?

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.