Létezik-e ma baloldal Magyarországon?

Olvasónktól
2006. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem értek egyet azzal, hogy ma Magyarországon baloldali párt(ok) vannak hatalmon. Én magamat radikális konzervatívnak tartom – erre a sokak szemében ellentmondó összetételre alább még visszatérek. Csak azért nem alkalmazom magamra a jobboldali jelzőt, mert akkor ellenfeleim baloldaliak lennének.
Van-e, létezik-e ma két oldal, kétféle párt?
Az amerikai költő és bölcselő, Wendell Berry mintegy tíz évvel ezelőtt arról írt, hogy ma a világ lényegében egy kétpárti rendszer. Az egyik a globális gazdaság pártja, a másik a helyi közösségeké. Természetesen kevés csoport állítja ezt manapság, de a kinyilvánított célok alapján tudni lehet, hogy a kettő közül ki hová tartozik. Az is előfordul, hogy az egyik oldalon áll a parlament döntő többsége és velük szemben egyetlen, nemmel szavazó képviselő. (Bár persze a parlamenten kívül igen sok ember érthet egyet ezzel az egyetlennel.)
Sokan tudjuk, hogy a jobb- vagy baloldali kifejezés elavult és megtévesztő. Nem számít, hogy a parlament elnökétől balra vagy jobbra ülők milyen nézeteket vallanak, hogy hol ülnek a radikálisak, és hol a konzervatívok.
A jobboldaliakra jellemző, hogy ők a megóvók, megőrzők, megtartók, a nemzeti hagyományokat (nyelvet, kultúrát, zenét, öltözködést, vallást, erkölcsöt, a családot stb.) őrzők, akik fontosnak tartják a nemzeti összetartozást. Egyesek szerint nacionalisták, bár nem szeretem az idegen szavakat, és szívesebben mondom rájuk, hogy hazafiak, esetleg ha valaki az idegen szavakat jobban kedveli: patrióták. Mindenesetre a kisebb egység értékeit becsülik: ellene vannak minden megszállásnak, védekeznek tatárok, törökök, osztrákok, oroszok ellen. A nemzeti kisebbségek önazonosságuk fenntartása érdekében követelik a függetlenséget vagy legalábbis a területi autonómiát. Egyesek úgy vélik, hogy a NATO, az EU, a globalizáció ellen is meg kell védenünk magunkat, örökségünket.
A nemzeti érzelmű konzervatívok meg akarják őrizni a múlt értékeit. Kérdés, hogy milyen távoli múltét. Nem az olajmécsest, a lóháton való poroszkálást, a pusztító járványokat kívánják vissza, hanem a szellemi-lelki értékeket, az ősi kultúránkat, a világvallások, a misztikusok alapvető tanításait – a természetet, élőhelyünket, a közösségeket: a Földet levegőnkkel és ivóvizünkkel együtt.
A megőrzés és a haladás (korszerűség) mértékét, összhangját.
Molnár Tamás katolikus bölcselő konzervatív forradalmi mozgalomról írt, Sulak Sivaraksa, a meg nem alkuvó, börtönbüntetésre ítélt, majd száműzött thaiföldi buddhista forradalmár radikális konzervativizmusról. (Lehet, hogy ők baloldaliak?)
A baloldal meghatározása nem régi. Valamikor voltak rabszolga- vagy parasztfelkelések, földfoglalók, eretnekek, valdensek és albigensek, kelyhesek, lázadók, fölforgatók, forradalmárok, és akik gyakran, ha hatalomra kerültek, azt meg akarták őrizni minden változtatás nélkül, tehát konzervatívok lettek.
A XX. század elején voltak Magyarországon baloldali parasztmozgalmak, és a két világháború között volt kétféle baloldaliság. Az 1945 előtti Szociáldemokrata Párt és egyes szakszervezetek baloldaliak voltak. Volt egy másik baloldal is: a falukutatók, népi írók mozgalma: Kovács Imre, Féja Géza stb., és nyomukban a Győrffy-, majd a Nékosz-kollégiumok tagsága. A két baloldal nem találta meg egymást, amiben jelentős szerepet játszott egyes szociáldemokraták dogmatikus gondolkozása. A népiek nyitottabbak voltak, egy harmadik útban gondolkodtak (Szárszó).
1945-ben megjöttek a moszkoviták, akik csupán önmagukat tekintették baloldaliaknak, felszámolták, megsemmisítették a Szociáldemokrata Pártot, beépültek a népi írók táborába, a Nemzeti Parasztpártba, néhány régi emberük szerephez jutott (Veres Péter, Darvas József, Erdei Ferenc), mások nyugatra távoztak. Nem volt többé baloldal Magyarországon: létrejött egy államkapitalista, elnyomó rendszer, amelyik magát marxistának, kommunistának nevezte. Mind a két baloldalt felszámolták, a szociáldemokratáknak be kellett olvadniuk a kommunista pártba, és ha ez nem tetszett valakinek, akkor mint jobboldali szociáldemokratának sorsa csak a kivándorlás, a börtön, a megsemmisítés lehetett. A népi írók Nemzeti Parasztpártja szép lassan feloldódott a Magyar Dolgozók Pártjában.
Nem volt többé baloldal Magyarországon. (Ma sincs.) Nem lehetett, hiszen a Szovjetunió sem volt baloldali, az a Sztálin sem, aki megegyezett Hitlerrel, és kiadta neki a hozzájuk menekült német kommunistákat.
Sosem értem, hogy az MSZP és az SZDSZ miért nevezi magát baloldalinak. Lehetnek-e baloldaliak milliárdosok, üzletemberek? A baloldali jelző azért ragadt rájuk, mert ők a régi, bolsevik rendszer örökösei. Az Egyesült Államok republikánus (neokon) kormánya támogatja a magyar baloldalt? Izraelben a jobboldali kormányt? A pénzhatalom, a bankok jobboldaliak? Hiszen a globalizáció megszünteti a nemzeti érzést, az erkölcsöt.
Ugye hogy egyszerűbb a Wendell Berry-féle besorolás? Igazabb, a mai kornak sokkal jobban megfelelő.
Az a kétféle párt, a pénzhatalom és a falu pártja ritkán található meg egy-egy parlamentben. Ha van két ellentétes nézet, akkor azok saját magukra és a másikra is akasztanak jelzőket: bolsevik, kommunista, szocialista, liberális, konzervatív, neonáci, neokonzervatív, háborús uszító. Ezek javarészt megbélyegzések, másokra aggatott jelzők, nem pedig önmeghatározások.
A fogalmak rendszerint nem tiszták. Fasiszta jelzővel illetik a nemzetiszocialista Németországot, holott a fasizmus, bár valóban nem demokratikus többpártrendszer, egyetlen pártot föltételező, korporációs társadalom.
A kommunista is elítélő jelző, holott én inkább a bolsevik, sztálinista rendszereket ítélem el: a Varsói Szerződés országait, a vietnami, a kambodzsai, az észak-koreai, a kínai kommunista rendszereket. Kommunisztikus közösségben éltek és élnek vallásos csoportok (Jézus tanítványai, az őskeresztények, a hutteriták, az amishok, a kelyhesek), és volt egy paraguayi jezsuita kommunista állam, amelyikben a legnagyobb büntetés a kiutasítás volt.
Nevetségesnek tartom sokszor a pénzhatalom szolgálatában álló pártok és mozgalmak baloldaliként való jellemzését. A mai baloldal alapvető jellemvonása, hogy szemben áll a globalizációval, a WTO-val, az Egyesült Államok gyarmatosító birodalmi tevékenységével, a neokonzervatív fölfogással. Venezuelában Chávez, Bolíviában Evo Morales, Mexikóban Marcos valóban baloldaliak.
A rendszerváltozáskor két mozgalmat, irányzatot kerestem: a zöldet és a harmadik utat, ami számomra azonos volt. Ellenszenvesek voltak nekem az SZDSZ szabadelvű, lényegében szabad piacot, szabad rablást hirdető, olykor thatcherista szólamai. Igazán tiszta harmadik utas szellemiségben Czakó Gábor írt havonta a Vigília hasábjain. Először rokonszenves volt számomra az MDF. Azt reméltem, hogy alapítói egy igazságosabb, netán keresztényibb szellemiséget képviselnek, azonban az alapítók által képviselt nézetek egyre inkább háttérbe szorultak, a küzdelem az alapító kizárásával végződött.
Az MSZP a korai időben (teljesen jogosulatlanul) „baloldali” pártként szerepelt, miközben kapcsolatai révén tagjai megkaparintották a régi pártvagyont, és megszerezték a gazdasági hatalmat. Felhasználva az emberek vonzalmát egy gondviselő és újraelosztó állam iránt, hazug szólamaikkal megnövelték a befolyásukat. Az emberek egy része hitt a „baloldali” szólamoknak.
A Fidesz pragmatikus pártként határozta meg magát, de idővel megszabadult a liberális szellemiségű vezetőktől, és megtalálta helyét a politikai porondon. Lassan kialakította arculatát, jövőképét. Ennek az alapkövei, csomópontjai a nemzeti gondolkodás, az erkölcs, a család fontossága, a határon kívüli magyarok iránti testvéri szolidaritás, a kis- és a középvállalkozások támogatása a nemzetek felettiekkel szemben, a magyar föld védelme. Nem jutott még el a megóvó, megőrző, megtartó magatartásig, de mintha közeledne ahhoz.
Megkérdezheti valaki, hogy mi a véleményem a liberalizmusról. Veszélyes és parttalan eszmerendszer. A szabadság nevében mindenki azt tesz, amit akar: büszkén vonulnak föl a homoszexuálisok, engedélyezik a magzatelhajtást, a fiatal lányok sterilizálását (a szabadság nevében, mondván: mindenki rendelkezik a saját testével). Szabad vagyok, gúnyolhatom a másik vallását, javasolhatom a keresztények kiirtását, közölhetek gúnyrajzokat Mohamedről. Mert szabad a sajtó.
Daniel Quinn Izmael című könyvében egy tanító, aki mellesleg egy igen okos gorilla, tanítványt keres. Újsághirdetést ad föl: „Tanítványt keresek. Követelmény a világ megmentése iránti határozott elkötelezettség.”
Azt tanítja, hogy csak kétféle magatartás létezik: az elvevőké és a megtartóké. És követelmény, hogy felismerjük, ki a végpusztulást előidéző elvevő, és ki a megmentő, a világot megtartó.

A szerző tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.