Berekesztett nemzetpolitika

Szabó Tibor
2006. 11. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget ért egy különleges kísérlet a magyar közigazgatásban. A történet a rendszerváltást megelőző években kezdődött, amikor néhány reformszocialista, nemzeti gyökereiből kiindulva, szembefordult a proletár internacionalizmus eszméivel, és ki merte mondani, hogy léteznek a határon túl is magyarok, sőt tenni is kellene az érdekükben. Így alakult meg a Miniszterelnöki Hivatalon belül a Határon Túli Magyarak Titkársága, amely később önálló közigazgatási szervvé, a Határon Túli Magyarok Hivatalává (HTMH) nőtte ki magát.
Az igazi, gyökeres fordulatot a nemzetpolitikában Antall József miniszterelnök eszmeisége jelentette, miszerint lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének tekintette magát. A közigazgatás ugyanakkor az ő idejében is magában hordozta azt a fő ellentmondást, amellyel a HTMH létének másfél évtizede alatt folyamatosan küzdött: hogyan lehet az államigazgatásban megjeleníteni több millió magyar érdekét úgy, hogy ők nem állampolgárai a jelenlegi magyar államnak.
A kiindulópontot az alkotmány adhatná meg, amely azonban csak az állam felelősségérzetét fogalmazza meg a határon túli magyarság irányában. Elgondolkodtató, hogy a rendszerváltás politikai erői még a felelősség vállalását sem merték alkotmányos feladattá tenni. Egy érzést, még ha azt az alkotmány írja is elő, nagyon nehéz közigazgatási elvárássá tenni.
A másik alapvető gondot a magyarországi társadalom megosztottsága jelentette. Még abban az időben is, amikor a politika látszólag több mint kilencvenszázalékos többséggel állt ki a státustörvény mellett, az ügy társadalmi támogatottsága csupán 65 százalék körül mozgott. Az elmúlt ötven év internacionalista, nemzettagadó agymosása nem múlt el nyomtalanul. Amíg nem sikerül társadalmi szinten elfogadottá tenni a nemzeti szolidaritás eszméjét, addig a közigazgatás sem képes csodákra. Külön tanulmányt érdemelne a média és az oktatás felelősségének és egyúttal jövőbeni feladatainak tisztázása e vonatkozásban is.
Érthető, hogy ezzel a jogi és társadalmi háttérrel a HTMH közigazgatási tevékenysége inkább hasonlított nemes szélmalomharcra, mintsem diadalmenetre. Mindemellett azért a hivatal elkönyvelhetett néhány eredményt. A legfontosabb talán a megléte, az a lehetőség, hogy jogszabályi háttérrel folyamatosan napirenden tudta tartani a határon túli magyarság problémáit. Sikerült elérni, hogy a minisztériumok többé-kevésbé saját szakmai feladatuknak tekintették a határon túli magyarság oktatási, kulturális, gazdasági, szociális és egyéb ügyeit. A Magyar Állandó Értekezlet mint politikai egyeztető testület megalakulását követően valóban működő szakmai fórumok jöhettek létre a minisztériumok és a határon túli magyarság szakértői között. A hivatal pedig mintegy összehangolója lett a hazai és határon túli ügyeknek, érdekeknek.
Másfél évtizedes történetének legnagyobb kihívását a státustörvény jelentette. Olyan törvényi megoldást sikerült találni, amely a külhoni magyarok, a magyarországi társadalom és a nemzetközi közvélemény számára is elfogadható volt. Ugyanakkor megfelelő kiindulópontot jelentett az európai uniós csatlakozás nyújtotta és az állampolgárság majdani kiterjesztéséből adódó lehetőségek kihasználására. Feltehető hát a kérdés: miért kell felszámolni a teljes magyar–magyar intézményrendszert? Megszüntetni a Magyar Állandó Értekezletet? Ellehetetleníteni az anyagi juttatások civil kontrollját? Felszámolni a közalapítványokat és bezárni magát a HTMH-t?
A választ két részletben fogalmazta meg a szocialista–liberális kormányzat. A státustörvény módosításakor még 2002-ben kimondta, hogy álláspontjuk szerint nem létezik egységes magyar nemzet, törölve ezt a kiindulási alapot a törvény preambulumából. Ha pedig nem létezik egységes nemzet, akkor nincs nemzeti szolidaritás sem, amiből következően a 2004. december 5-i népszavazást megelőzően lelkiismeret-furdalás nélkül, hazug módon becsaphatták a magyar állampolgárokat, azzal fenyegetve őket, hogy határon túli testvéreink miatt fognak rosszabbul élni. Persze feltehető a kérdés: ha mégsem kaptak állampolgárságot, vajon most miért megy mégis tönkre az ország?
Az ideológiai indok tehát megvan a felszámolásra, és ehhez adódnak még praktikus szempontok is. Annak ellenére, hogy a HTMH-t az elmúlt négy évben közigazgatásilag, politikailag, szakmailag és erkölcsileg is igyekeztek ellehetetleníteni és lezülleszteni, munkatársainak jó része még mindig kötelességének érzi, hogy lelkiismerete és szakmai tudása szerint szolgálja a határon túli magyarság és a nemzet ügyét. Ez az, ami tűrhetetlen a határon túli magyar politika mai magyarországi irányítói számára. Kitalálták, és hivatalos fórumokon is megfogalmazták hát, hogy azok az emberek, akik több mint tíz éve különleges szakmai hozzáértéssel végzik a dolgukat – megbízhatatlanok. Különösen azok, akiknek anyakönyvi kivonatában születési helyként nem magyarországi település szerepel. Mintha csak megrendelésre született volna a Mucuska-gate-ként elhíresült kém-tragikomédia. Immár nemcsak a határon túli magyarok minősülnek másodrendű magyaroknak, de a hazai közigazgatásban azok is másodrendű állampolgárok, akik nem a mai Magyarország területén születtek?!
Nyugodjon hát békében a HTMH? Igen, de csak addig, amíg a nemzet ismét magához nem tér, mert akkor újra neki kell látni, és egy gyökeresen új szemléletű magyarországi közigazgatást kell felépíteni, melynek alapküldetése, hogy a határokkal szétszabdalt, mégis azonos értékeket valló közösséget szolgálja. Ehhez persze az egész magyar társadalmat, elsősorban a fiatalokat, gyermekeinket kell a jó ügy mellé állítani, hogy a harcban ne ismét a szélmalom győzzön.

A szerző a Határon Túli Magyarok Hivatalának volt elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.