Ész nélküli reformdüh

Mádi László
2007. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialisták hasonlítanak ahhoz az orvoshoz, aki a kínzó lábfájdalmakra egyetlen megoldást ismer: amputálni kell azt a végtagot. Sejteni lehetett, hogy az újonnan felállt régi kormánynak semmilyen végiggondolt, koncepciójában világos és vonzó, részleteiben kimunkált programja nincs a magyar gazdaság, a társadalom akkorra már igen súlyossá és akuttá váló bajaira.
A fájó lábra szakmailag a legegyszerűbb és egyben legigénytelenebb válasz az amputáció. Ám ugyanúgy, ahogy ma már az orvoslás másik ágában, például a fogászatban az orvosok mindent elkövetnek a beteg fogának megmentéséért, a magyar gazdaság és társadalom felemelkedése szempontjából is rendkívül precíz diagnózisra és határozott, ugyanakkor körültekintő beavatkozásra lenne szükség. Ezzel szemben a legrosszabb megoldás az, amit a szocialista–liberális hatalmi elit a jelen helyzetben választ. Világos koncepció és érdemi párbeszéd nélkül a lehető legprimitívebb módon nekiesnek a betegnek anélkül, hogy felállították volna a pontos diagnózist, meggyőzték volna a beavatkozás elkerülhetetlenségétől és az alkalmazott terápia hasznosságáról, valamint ismertették volna vele a gyógyítás időigényét.
Sokkterápia káros mellékhatásokkal
Ez a brutális sokkterápia rendkívül súlyos következményekkel (mellékhatásokkal) jár, miközben a sikeressége egyáltalán sem garantált. Melyek ezek a mellékhatások? Először is a drasztikus adóemelések újólag megemelik az inflációt. Erre az elmúlt két szocialista kormányzati ciklusban két példa is volt. Először Bokros Lajos pörgette fel közel tíz százalékkal a pénzromlás ütemét, majd Medgyessy Péter – már sokkal alacsonyabb szintről – mintegy három százalékkal emelte meg kevesebb mint fél év alatt az inflációs rátát.
Bár az infláció látszólag nem igazán súlyos probléma, a közgazdászok mégis az egyik legalattomosabb betegségnek ismerik, amely ellen csak nagyon körültekintően és szívósan lehet eredményesen küzdeni. Erre a nem túl hálás feladatra vállalkozott Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, akit a közelmúltban a nemzetközi szakmai közvélemény kiváló munkájáért az egyik legrangosabb díjjal jutalmazott. Tudvalevő ugyanakkor, hogy az infláció magas szintje és kiszámíthatatlansága nem csak a gazdaság szereplőinek a beruházási döntéseit ássa alá, s nem csupán az emberek zsebéből veszi ki a pénzt, a legnehezebb helyzetben lévő családokat sújtja a leginkább. (Nesze neked, igazságosság!)
Az infláció mellett az egyik legkomolyabb károkozás, hogy a Gyurcsány-csomag jelentősen visszaveti az egyébként sem túl magas gazdasági növekedést. Azt a növekedési szintet, amely már a sokkterápiát megelőzően is a legalacsonyabbnak számított az újonnan csatlakozó volt szocialista országok körében. Ráadásul a hasonló típusú válságok kezelésében más országokban több példát is találhatunk arra, hogy a problémák megoldásának vannak növekedésbarát megoldásai is. Ez az alternatíva azonban kétségtelenül sokkal nagyobb szakmai hozzáértést és finomabb eszközrendszert igényelne.
A megszorítócsomag harmadik – s talán meglepő lehet, hogy közgazdászként azt állítom, a legfontosabb – negatív következménye az emberek és a gazdasági szereplők közötti kapcsolatok romlása. Azért említem az embereket, mert például a vagyonosodási vizsgálatoknál már érzékelhető, hogy visszaköszön a feljelentgetős régi világ. Ezt a romboló folyamatot a gazdaságban leginkább a körbetartozások drámai növekedésével lehet jól illusztrálni. A késedelmes fizetéseknek nagyon sokszor az állam a gerjesztője, sokszor okozója. Erre a legérzékletesebb példa az áfa-visszafizetések százmilliárdot elérő esete volt az előző szocialista ciklusban. A kormány mellett sajnos egyre jelentősebb szereplői ennek a jelenségnek az önkormányzatok, amelyek a kormányzati megszorítások miatt állandó likviditási problémával küzdenek. S ezek a gondok csak fokozódnak. (Nyíregyháza, amely még a közelmúltban is gazdaságilag prosperáló nagyvárosnak számított, ma már mintegy kétmilliárd forintnyi, határnapon túli ki nem fizetett számlával rendelkezik.)
Az állam nemcsak az adófizetések havivá tételével vagy a jogosan járó igény viszszatartásával, hanem például a különféle pályázati pénzek határidőn túli elbírálásával vagy késedelmes kifizetésével is zavarokat okoz a gazdaság normális működésében. A jelen helyzetben a körbetartozások (szakmai körökben inkább lánctartozásoknak nevezik) olyannyira elharapóztak, hogy nagyon sok, egyébként fizetőképes és jól működő céget is magukkal rántanak. Az a jelenség, hogy a gazdasági szereplők nem bíznak egymásban, s mindenfajta biztosítékokat próbálnak találni a nem fizetés megakadályozására, komolyan lassítja és egyúttal akadályozza a gazdaság normális vérkeringését. Jó néhány üzleti megállapodás és beruházási döntés ugyanis nem jön létre ilyen körülmények között. Nem árt tudni, hogy a bizonytalanság, a kiszámíthatóság hiánya méreganyag nemcsak a mindennapi életben, hanem a gazdaságban is.
Nehézkesebb, bonyolultabb rendszer
A negyedik súlyos hiányosság a szocialista–liberális koalíció döntéseiben (szándékosan nem használom a gazdaságpolitika szót, hiszen ebben az esetben összefüggő és végiggondolt szándékot és magatartást kell hogy feltételezzek) az, hogy a szabályozórendszert és az intézményi struktúrát is egyszerűsíteni kellene. A látszólag egyszerűsítésekre, a bürokrácia csökkentésére vonatkozó elképzelések vagy már megbuktak, vagy várhatóan a közeljövőben fognak elvérezni. A közigazgatási államtitkároknak a minisztériumokból történő száműzésére hozott döntésről már világosan bebizonyosodott, hogy nem egyszerűsíti, hanem nehézkesebbé és bonyolultabbá teszi a rendszert. A politikai államtitkári pozíciók száma – amely utoljára a Medgyessy– Gyurcsány-kormány idején emelkedett meg jelentősen – az év elején született döntés következtében alig egy féléves önkorlátozás után újólag nőni kezdett. Sajnos ugyanígy járhatunk az elektronikus adóbevallással, amelybe a bejelentkezés már eddig is rendkívüli nehézségekbe ütközött. A rendszer elindulása akár kaotikus állapotokat is előidézhet. Szintén tovább növelheti a bürokráciát a kórházakban működtetett úgynevezett várólista. Nem lennék meglepve, ha az elvtársi körökhöz tartozóknak nem kellene kivárni a sorukat, s megint igaz lenne George Orwell legendássá vált mondata: „Minden állat egyenlő, de egyes állatok egyenlőbbek a többinél.”
A bizonytalanság mellett tehát a bonyolultság az a jellegzetesség, amely a pazarlást, a döntési folyamat elhúzódását idézheti elő. A regionalizáció elvét oly sűrűn hangoztató szocialisták (akik ráadásul megtévesztik az állampolgárokat azzal az állítással, hogy az uniós pénzekhez való hozzáféréshez mindenképpen feltétel a regionális intézményrendszer – ami persze nem igaz) lényegében centralizálnak, miközben az eljárást sem teszik egyszerűbbé és olcsóbbá. Vajon mire gondoljon az ember, amikor mondjuk régiós főnöknek szolnoki lakhelyű megyei vezetőt neveznek ki a nyíregyházi székhelyű régióközpontba? Vajon naponta ingázni fog? Aki ismeri arrafelé a közlekedést, tudja a választ: nem valószínű. Eközben nem változik az összlétszám, s az egyes szakmai feladatok a három megyeszékhelyen „régiósodnak”. Egyszerűbb így a rendszer? Nem hiszem.
Magyarország felemelkedése csak egy egyszerűbb és áttekinthetőbb adó- és szabályozórendszer működése esetén valósulhat meg. Elég csak a közelgő adóbevalláskor benyújtandó papírokra és igazolásokra gondolnunk, hogy érzékeljük a problémát. S a hírek szerint a már egyébként is bonyolult bevallás még bonyolultabbá válik majd a 2006-os év kapcsán!
Egyenesen az igazságosság paródiája az, ami a gázártámogatások terén történt. A régi szocialista–liberális kormány bevezetett nemrégiben egy új támogatási rendszert az igazságosságra hivatkozva. A bevezetést követően alig néhány hónap alatt a rendszer megbukott. Bár ez a bukás nem volt túl látványos a baráti sajtó cinkos hallgatása miatt, de azért megállapíthatjuk, hogy ilyen rekordgyorsasággal kevés dologról bizonyosodott be egyértelműen, hogy alapjaiban hibás. Most azonban megint, a legújabb rendszer bevezetésénél is a bevallott jövedelmekre támaszkodva akarnak kialakítani egy szociálisan érzékeny rendszert. Eközben már a Bokros-csomag idején világossá vált, hogy a tényleges jövedelmi viszonyokat a legális jövedelmekből nagyon nagy tévedésekkel lehet csak megállapítani.
Felelősség nélkül nincs demokrácia
Ahhoz, hogy reformokról nemcsak jelszavakban, hanem valójában is lehessen beszélni, nem így kellene a kérdésekhez és a problémákhoz hozzáállni. Világos jövőképre, kidolgozott elképzelésekre és folyamatos szakmai párbeszédre lenne szükség. A szakmák és az ágazatok szereplőinek megnyerése nélkül nincs esélye a sikernek. Ha nem is mindenkit, de a döntésben érintett szereplők jó részét meg kellene győzni a változtatások szükségességéről. Másrészt nem lehet mindenbe egyszerre belekapni. Aki sokat markol, keveset fog – mondja bölcsen a magyar közmondás.
Az egész reformdüh ezért kétszeresen is veszélyes. Egyrészről az a veszély fenyeget, hogy az ország nem jobb, hanem rosszabb állapotba kerül. Másrészt reális az esély, hogy a szocialisták és a liberálisok egy nem végiggondolt és rosszul kivitelezett intézkedéssorozattal lejáratják a reform kifejezést, egyúttal a bárminemű beavatkozás sikerességének lehetőségétől is megfosztják a későbbi döntéshozókat. Attól ugyanis, hogy ők nem tudják a feladatot megoldani, nem biztos, hogy más sem képes erre. A kormánypárti kommunikáció valójában az egész politikai elit lejáratását célozza. Mindezen okok miatt nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy Magyarország Orbán Viktor miniszterelnöksége idején a régió éllovasa volt, míg mostanra sereghajtójává vált. Ráadásul – ellentétben a mai kedvező nemzetközi klímával – akkor az országnak jó néhány krízissel kellett szembenéznie. Elég csak az ázsiai vagy pedig az orosz válságra gondolni, miközben nem szabadna megfeledkezni az országot sújtó aszályról és árvízről sem.
Azt a helyzetképet, hogy mennyire nincs semmilyen ágazati politika, az otthonteremtésen mutatnám be. Ezen a területen jól látszik, hogy mennyire nincs valós építkezés, s szinte csak a rombolás a jellemző. Egyrészről a szocialista kormány által önként vállalt hosszú távú otthonteremtési program öt éve hiányzik. (Azóta ígérik.) Másrészről látnunk kell, hogy bár az uniós fejlesztések miatt ennek a területnek kulcsfontosságúnak kellene lennie a magyar kormányzatban, addig azt kell tapasztalnunk, hogy az otthonteremtés gazdáját szinte nagyítóval sem találni meg a magyar kormányzati struktúrában. Nemrégiben még azt ígérték, hogy önálló minisztériuma lesz az építőiparnak, építésügynek és otthonteremtésnek. Ezzel szemben ez a húzóágazat főosztályvezetői szintre degradálódott egy olyan minisztériumban, ahol közismert módon a terület csak azért volt fontos, mert a minisztérium egészére megszabott elbocsátásokat innen lehetett a legjobban biztosítani.
Láthatóan a reformhullám új szakaszához érkeztünk. Gyurcsány népszerűsége hamarabb megroppant, mint hogy a sikernek akár a reménye is felcsillant volna. Bebizonyosodott, hogy a közigazgatásban, az árkompenzációk rendszerében és az egészségügyben is rossz úton halad a kormány. Mind a koalíción, mind a szocialista hatalmi körökön belül mára már felismerték, hogy ez az út nem a felemelkedéshez, hanem sokkal inkább a leszakadáshoz vezet.
A miniszterelnök az elhíresült őszödi beszédében bevallotta, hogy a hatalom megőrzéséért mindenre hajlandó. A saját hatalmáért. Ezt a közismerten diktatórikus magatartást egy magát valamennyire is szociáldemokratának és demokratikusnak tartó pártnak nem szabadna eltűrnie. De ebben már mindenkinek megvan a maga felelőssége. Nekünk az, hogy ismételten felhívjuk erre a figyelmet. Demokrácia nem létezhet felelősség nélkül. És felelősségre vonás nélkül sem.

A szerző közgazdász, országgyűlési
képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.