Konvergencia: menekülés a kötelezettségektől

Zlinszky János
2007. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország pénzügyminisztere 2008 után az ország egész lakosságára a költségvetés hiányának és bevételeinek egyensúlyba kerülése céljából kirótt jelentős terhek csökkentését ígérte. Az egyensúly bekövezte utáni időre egyúttal kilátásba helyezte, hogy a kormány célja nem a lakosságnak alkotmány szerint járó, s a hibás és pazarló pénzügyi politika miatt csökkentett szociális juttatások alkotmányos szintjének helyreállítása. Nem. A kormány, amelyet esküje kötne az alkotmány betartására, nem átmenetileg és kényszerből vonja tehát meg az alkotmányban biztosított juttatásokat. Voltaképpen kihasználja az általa előidézett kényszerhelyzetet arra, hogy a szociális piacgazdaság szociális elemét felszámolja, helyette a vadkapitalista piaci elemeket juttassa érvényre: akinek sok van, annak adatik, akinek kevés, attól inkább azt is elvonjuk. Az alkotmányra ugyancsak felesküdött egész Országgyűlés pedig tudomásul veszi, legfeljebb részleteiben támadja azokat a meghirdetett célokat, amelyek nemhogy a megfelelő szociális juttatások elérését nem helyezik kilátásba, de egyenesen meghirdetik az alkotmányos jogok elvonását, hogy ezáltal a közterhek viselésére ugyancsak az alkotmány szerint kötelezett nagy jövedelmeket és nagy vagyonokat még jelentősebb profit elérésére segíthessék.
Demokráciában az Országgyűlésnek a népet kell képviselnie: nem a tehetős keveseket, hanem a közép- és alsóbb vagyoni réteghez tartozó sokakat. Jogállamban erre a hatalmat az alkotmány kötelezi: az alkotmány, amelyet nem lehet szakaszonként kiüresíteni, üres formulává egyszerűsíteni, hanem szellemében kell a törvényeket és rendeleteket hozni, az intézményeket fenntartani és működtetni.
Az élethez, személyi biztonsághoz való jog mellett minden magyar polgárt, a nemzet minden tagját megilleti a szociális biztonság. (70/E) Életnívójukat, munkáséveik során biztosított öregségi ellátásukat nem lehet sem pénzrontás, sem az árviszonyok nominális torzításával elértékteleníteni, annak szinten tartása nem a (régebbi állami intézkedésekkel évről évre kifosztott és most elégtelen) nyugdíjpénztár lehetőségeihez mérten oldandó meg, hanem a költségvetés közterhei révén – amint erre az Alkotmánybíróság már többször rámutatott. De ugyanez a szociális biztonság illeti meg az alkotmány szerint a keresőket, a megfelelő ellenérték fejében végzett munka folyamatos biztosítása, a bér és a juttatások értékének fenntartása, megtakarításaik értékállósága révén. A létminimum alá jutottak számára az állam, ugyancsak a költségvetés közterhei révén, a megélhetésükhöz szükséges ellátást biztosítani köteles. Nem annyit, amennyire telik, hanem annyit, amennyi szükséges (70/E második fordulat). Ehhez létre kell hozni – mert egyelőre még megfelelő mértékben nem léteznek – az alkotmány szerint a szociális intézmények zárt rendszerét. A kormány, illetve a nevében nyilatkozó pénzügyminiszter nem teheti meg, hogy ezen kötelezettségéről egyszerűn megfeledkezve, az ellátást közteherviselés révén biztosítani kötelesek részére tett gesztussal lemondjon arról, hogy e kötelezettségek költségvetési fedezetéről gondoskodjék.
Az alkotmány előírja a felnövekvő generáció támogatását, az otthon biztosítását, az anyák támogatását gyermekük születése előtt és után (66– 67. §§). A kormány nem teheti meg, hogy e kötelezettségét a társadalom teherviselő képessége szerint, előnyös sorrendben teljesítse. Az alkotmány szerint a hazánkban élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészségre (70/D). A munkavédelem, az egészségügy és az orvosi ellátás megszervezése, az egészséges életmód feltételeinek biztosítása és a környezet védelme nem piaci kérdés, hanem a köztársaság, az állam szolgáltatási kötelezettsége. Az alkotmány módosítása nélkül, részszabályok révén e kötelezettséget nem lehet „privatizálni”, egyesek nyereségvadászata céljából átruházni, attól így szabadulni. Az ingyenes közoktatás a minimálisan szükséges jogállami együttműködés céljából eleve alkotmányos előírás (70/F). Az általános iskola ingyenes, ezen ugyancsak nem lehet üzleti fogásokkal változtatni (pl. a tankönyvek árában beszedni azt a ráfordítást, amit az iskola jelentene). A közép- és felsőoktatást mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni, aki művelődni akar, és ehhez az alkalmasságát bizonyítja (amire pusztán az érettségi elegendő). Minthogy a művelődéshez alapjogunk van az állammal szemben, annak ágai közötti választás pedig alapszabadság, alkotmányellenes az a művelődési politika, amely anyagi gátak és előnyök révén irányítani kívánja a művelődni akarókat a politika vagy a piac által kívánatosként kijelölt művelődési ágak felé: a tanulni akarót annak tanulásában kell támogatni, amit tanulni akar, a választás nem a kormányzat, hanem a tanuló szabadsága.
E korántsem kimerítő, inkább példálódzó felsorolás rádöbbenthetné mind a felelősöket arra, milyen veszélyes, kötelezettségeikkel ellenkező játékot űznek, mind a polgárokat arra, hogy mitől kívánja őket – a mai szükséghelyzetre hivatkozva – hosszú távon is megfosztani a kormány.

A szerző jogász, az Alkotmánybíróság volt tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.