Sokba kerül, hogy nincs eurónk

Boros Imre
2007. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több közös célt követnek az Európai Unió tagországai. Ezek jelentős hányada a gazdaság eredményes működtetését szolgálja. A közös pénz ötlete is régi keletű. Az első tervezet Werner-tervként híresült el még 1970-ben. Werner a közös pénzt már 1980-ban bevezethetőnek vélte. Az integráció azonban nem épült olyan ütemben, ahogy ezt Werner megkívánta, de a közösség nem mondott le a egységes pénzről: 1999-től az unió legtöbb országában már euróval fizetnek. A 2004-ben csatlakozott tagországoknak belépési feltétel volt, hogy az euró bevezetésére kötelezettséget vállalnak, és a menetrendet évente ismertetik az EU-val (konvergenciaterv). A közös pénztől az unió azt várta, hogy elősegíti a versenysemlegességet, megfosztja a tagállamokat attól a lehetőségtől, hogy a pénzügypolitika eszközeivel saját vállalkozásaikat előnyökhöz juttassák (például valuták leértékelésével). A közös pénz az Európai Uniót a világgazdaságon belül is versenyképesebbé tette, megszűntek a valuták ellen folytatott spekulációk. Az elmúlt nyolc év igazolta a sikert: stabil pénzzel rendelkező gazdasági zóna jött létre, ahol a gazdaságot nem zavarja az infláció, a vállalkozások olcsón jutnak hitelekhez. Az 1999-es bevezetés, és újabb országok csatlakozása az euróhoz komoly előkészületekkel jár. A csatlakozók pénzrendszerének idomulnia kell az eurózónához. Az idomulás hatásfokát a maastrichti kritériumokhoz mérik. Kötelező mértéket szabnak az államháztartások éves hiányára, az államháztartás eladósodottságára és az infláció maximális szintjére. A jelölt ország akkor léphet a csatlakozási előszobába, ha a kritériumokat teljesítette. Az előszoba várakozást jelent, azt, hogy a nemzeti valuta árfolyama euróban nem változhat. A közösség kíváncsi, hogy a jelentkező tudja-e tartani is a követelményeket, vagy csak elérni tudta egyszer. Ha a kritériumok romlanak, a nemzeti valuta előbb-utóbb úgyis kitör és mozgásba kezd. Ha a követelményeket az ország meggyőzően tartani tudja, bekövetkezhet az átváltás nemzeti valutáról euróra.
Ez történt Szlovéniában január elsején, erről a magyar miniszterelnök is elismeréssel szólt. Az elismerő szavak többet jelentettek puszta formalitásnál. Szlovákia az előszobában toporog, a balti köztársaságok is közel állnak a sikerhez. A 2004-ben csatlakozottak mindegyikének van céldátuma, az idén január 1-jétől tag Románia és Bulgária is kész ezt megfogalmazni. 2001 végén még Magyarország és Szlovénia járt a csatlakozási tárgyalások élén a legtöbb lezárt tárgyalási fejezettel. Mindkét ország kritériummutatói gyorsan javultak, csökkent az infláció, az államháztartás éves hiánya és az államadósság aránya is. A tagfelvétel pontos dátumáról nem volt még döntés, de az biztosnak látszott, hogy a következő tervezési időszakot mindkét ország euróval kezdheti. Szlovéniában ez bekövetkezett. Vélhetően ennek szólt a vendégeskedő magyar kormányfő elismerése. Jogos a kérdés, mit nyertek a szlovének és mit vesztünk mi, amíg nincs eurónk?

Nemzetgazdasági többletköltségek

Az államadósság terheit kell először szemügyre venni. A 16 ezer milliárd forint kamatterhe alacsonyabb lenne, ha az adósságok euróadósságokká alakulnának át. Pontos számot nem lehet adni, de megbízható becslést igen. Ennek alapját a forintalapkamat és az Európai Központi Bank által alkalmazott vezető kamatláb közötti átlagban négyszázalékos eltérés adja. Biztonsággal állítható, hogy a magyar államadósság finanszírozása jó négy százalékkal kerül többe, mint kerülhetne. Ez több mint 600 milliárd forint többletköltség évente. Az euró hiánya miatt a jegybanknak továbbra is számítania kell arra, hogy a forintot a spekuláció bármikor megtámadhatja. Ez könnyen gerjeszthet két számjegyű inflációt. A jegybanknak feladata, hogy spekuláció se idézzen elő inflációs nyomást. A védekezéshez azonban valutatartalékok kellenek. A valutakészlet hozama elhanyagolható. Ha euró lenne a fizetőeszköz, ez a pénz viszszakerülhetne a gazdaságba, és hozamot termelhetne. Az elszenvedett hozamkiesésre számíthatunk tíz százalékot. 16 milliárd euró tartalék mellett a nemzeti jövedelem újabb másfél százalékát dobtuk ki az ablakon. Nehezen számszerűsíthető, de mindenképpen szükséges megemlíteni, hogy euró hiányában az adósságkezelés intézményei és a jegybank is több kiadásba kerül. Különösen a jegybank esetében szembetűnő a különbség, mert ma az árfolyamvédelemmel és a belföldi pénztömeg-szabályozással egyaránt foglalkozni kell. Mindkettőhöz nagy létszámú apparátus szükséges. Euró esetén a Magyar Nemzeti Bank az Európai Központi Bank kihelyezett fiókja lenne. Semmi kétség, az államháztartás többletköltségei az adófizetők terheit növelik. A növekvő kamatterhek fizetésére államilag finanszírozott szektoroktól kell elvonni a pénzt. Ezt reformnak, illetve az állam kivonulásának nevezik a divatos közgazdászok. Jómagam ebben a magyar társadalom lehetőségeinek szűkítését látom. Ennek látható jele a gazdaságnak a konkurenseknél rendszeresen lassúbb növekedése.

A termelő-szolgáltató gazdaság és a társadalom többletkiadásai

A gazdaság szereplőinek többletköltségeit is célszerű górcső alá venni abból a szempontból, hogy belátható időn belül nem váltja fel a forintot az euró. Először az inflatorikus hatást célszerű megvizsgálni. A maastrichti kritériumoktól távol vagyunk, az éves inflációs előrejelzések rendre túlteljesülnek. Ez rossz hír az adózóknak, mert emiatt több áfát és szja-t fizetnek. Az emelkedő árnak az áfatartalma is emelkedik, és a törvényben rögzített szja-kulcsok mellett a jövedelmek egy része magasabb százalékos elvonás alá esik. Egyszázalékos inflációs többlet a két adónemen keresztül több tíz milliárd forintot tehet ki. A többletinfláció sújtja a járadékosokat, akiknek járandóságuk emelését a tervezett inflációhoz kötik. Ha van korrekció, az csak utólagos lehet.
Folyamatosan a rövidebbet húzzák azok, akik rendszeres ügyfelei a hitelpiacoknak (vállalkozások, háztartások, diákhitelek, helyi önkormányzatok), hiszen rendre többet fizetnek a forinthitelekért, mintha az euróban lenne. Ezen az sem segít, ha devizaalapú hiteleket vesznek fel az árfolyamkockázat miatt. Kevés kivételtől eltekintve a fizetnivalók kiegyenlítődnek, mert gyakoribb az árfolyamveszteség, mint a javuló forintárfolyam. A vállalkozások rendre 8–10, a fogyasztók pedig 12–15 százalékkal magasabb költségszinten jutnak hitelekhez forintban, mint jutnának euróban. A magas kamatokat csak azok a cégek tudják kivédeni, amelyek devizában adósodnak el, de az árfolyamkockázatot devizabevételekkel ellentételezik (exportcégek).
A mikrogazdaság szereplőinek többletköltségeit jóval nehezebb számszerűsíteni, mint a nemzetgazdasági szintű egységekét, ezért szándékos alulbecslést alkalmazok. Az átlagos kamatkülönbözetet csak nyolc százaléknak vesszük. A 4000 milliárd forintos fogyasztói hitelállományra ez évente 320 milliárd többlet-kamatkiadást jelent. Azt feltételezzük, hogy az összes többi forinthiteladós együttes tartozása nem több, mint 5000 milliárd forint. Ebbe a vállalkozásokon kívül a helyi és területi önkormányzatok (a fővárosi is) hitelei és a diákhitelek is beletartoznak. Ezek az adósok évente 400 milliárd forinttal fizetnek több kamatot. Említést kell tenni arról is, hogy euró esetén az export-import és az idegenforgalom közel kilencven százaléka folyna euróban. Átváltásokra és határidős árfolyam-biztosító műveletekre nem lenne szükség. A bevételi és a kiadási oldalra is számíthatunk fél százalék átlagos átváltási költséget, ami 80 milliárd euró forgalomra évente legalább 100 milliárd forint. Feltételezzük, hogy a pénzügyi forgalomban (állami adósság és jegybanki devizatartalék-kezelés) nem merülnek fel átváltási költségek, az állományokat mindig ugyanabban a devizában újítják meg.

Az euró és a versenyképesség

Gyakorta esik szó a magyar gazdaság versenyképességének romlásáról. Közhelynek számít, hogy a multinacionális cégek jól állják a versenyt, ezzel szemben a magyar tulajdonú gazdaság rendre alul marad. A leglátványosabb romlást a magyar agráriumban és a kapcsolódó iparágakban látjuk. A versenyképesség romlása különösen az uniós csatlakozás óta szembetűnő. Divatos szerzők ezt az ágazat szereplőinek maradi szokásaival magyarázzák, többek között azzal, hogy képtelenek a termelésben és az értékesítésben szövetkezni. Több, korábban a versenyben helytálló iparág is eltűnt az elmúlt két évtizedben. Buszokat, vasúti szerelvényeket, villamosokat, televíziót, rádiót egyaránt importálunk, de a legegyszerűbb ruházati cikkek is külföldről kerülnek hozzánk.
Szinte minden ipar megszűnt, kivéve, amelyek külföldi tulajdonosokhoz kerültek. Nehéz a nagyarányú versenyképesség-romlást egyedül a magyar rátermettség hiányával magyarázni. Ami minket a sikeres versenytársaktól egyértelműen megkülönböztet, az a kölcsöntőke rendkívül magas költsége. Ezt a két évtizede folyó helytelen pénzügy-politikai gyakorlat okozza. Ma úgy tűnik, hogy ez még további egy évtizedre foszt meg a jó pénz lehetőségétől. Mindezek miatt az államkassza és a mikrogazdaság szereplői a nemzeti jövedelem 7-8 százalékának megfelelő többletköltséget kénytelenek elviselni. Ezt semmiféle innovatív furfanggal és a bérek nyomorszintre szorításával sem lehet ellentételezni. Ezek az összegek a magyar gazdasági erőtérből rendre kikerülnek, az államháztartás és a nemzetközi fizetési mérleg megújuló hiányaként jelentkeznek. A 7-8 százalékos forráskivonást a II. Nemzeti fejlesztési tervtől remélt uniós forrásinjekció teljes sikere esetén is csak felerészt tudja pótolni.
Eközben versenytársaink az eurót bevezetve tovább fokozhatják előnyüket. Náluk nemcsak a hiányzó fizikai infrastruktúrák fejlesztésére lesz forrás, de korszakos fejlesztést tudnak majd végrehajtani a humán infrastruktúrában is. Emelhetik az oktatás és a kutatás minőségét, színvonalasabb egészségügyet teremthetnek, jut forrás a kultúra és a nemzeti örökség ápolására. A reformoknak tehát mielőbb a pénzügypolitika megújítására kellene irányulniuk. Az így nyert többletforrások birtokában szabad csak más szektorok reformjához kezdeni. Klebelsberg iskolareformja is friss forrásokat felhasználva lett sikeres. A reformok sikerének zsinórmértéke pedig nem a megszüntetett munkahelyekből adódó megtakarítás, hanem az államadósság kamatterheinek csökkenése kell, hogy legyen. Az lesz a siker jele, ha az államkassza és a vállalkozások végre olcsóbban jutnak forintkölcsönhöz. A kamatok azonban ma még emelkednek. Az olcsóbb kamat megtakarítást eredményez az államkasszának és a vállalkozásoknak, csökkenhetnek az adók, növekedhetnek a vállalkozások jövedelmei, és megújuló gigadeficitek helyett több forrás jut fejlesztésekre és működtetésre.
Ekkor jönne el az ideje a hatékony szektorreformoknak, addig csak a humántőke pusztítása folyik, reformoknak nevezve.

A szerző volt miniszter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.