Nem túl sok embert lepett meg Tóbiás József pártelnök leváltása az MSZP elmúlt két évben mutatott teljesítménye után. A párt népszerűsége ma nagyjából ugyanakkora, mint a hat évvel ezelőtti katasztrofális választási szereplés idején, vagy akár két éve, amikor Tóbiás József vette át a vezetését. Több fontos időközi választáson született ugyan baloldali siker, de ezek vagy kötelező győzelmek voltak (Salgótarján vagy Újpest erősen baloldali jellege miatt), vagy pedig maga az MSZP állt be egy külső jelölt mögé, ahogy az a veszprémi választókerületben történt Kész Zoltán esetében. A legutóbbi dunaújvárosi önkormányzati választáson az önállóan induló MSZP-s jelölt nemcsak a Fidesztől kapott ki, hanem baloldali szövetségesétől és riválisától, a Gyurcsány Ferenc vezette Demokratikus Koalíciótól is.
Hibának mondható az is – bár ez kifelé kevésbé látszik –, hogy nem változott az MSZP bonyolult szervezeti struktúrája. A párt alapszabálya szerint a pártelnöknek alig van érdemi hatásköre, a fő döntéseket az elnökség, a választmány, az országos párttanács és a kongresszus hozza meg. Jól jelzi az MSZP elnökének párton belüli korlátozott mozgásterét, hogy az alkalmazottak feletti munkáltatói jogkört a pártigazgató gyakorolja, miközben a pártelnöknek nincs kinevezési joga. Az országos gazdálkodó szervezeteknek, valamint a párt intézményeinek a vezetőit az országos elnökség jogosult kinevezni, nem a pártelnök. Csakhogy emellett a már említett testületeknek fontos hatáskörük van: a választmány nemcsak stratégiai kérdésekkel foglalkozhat, hanem dönt például az országgyűlési és európai parlamenti képviselők listájáról, az országos elnökség pedig a párt költségvetését hagyja jóvá. Mellőzve a további részletek ismertetését, megállapítható, hogy az MSZP alapvetően testületi jellegű szervezet, ami azt jelenti, hogy a párt vezetői döntéseket nem hozhatnak egyedül, hanem azt előzetesen meg kell tárgyalniuk az illetékes testületekkel, amelyek létszáma 10-15 fős (elnökség), de akár száz fő fölötti is lehet (választmány).