A britek és a migrációs válság

Becslések szerint évente ezer embert toloncolnak ki a dublini szerződés alapján.

Heckenast László
2016. 11. 06. 11:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a francia hatóságok felszámolták a calais-i illegális menekülttábort, a „dzsungelt”, némileg csökkenhet az Egyesült Királyságra nehezedő migrációs nyomás. Amely azonban soha nem volt összemérhető a Görögország, Olaszország vagy akár Magyarország által megtapasztalt, migráció jelentette problémákkal. Miközben tavaly volt olyan nap, hogy több ezren lépték át illegálisan a szerb–magyar határt, David Cameron akkori miniszterelnök 2015 szeptemberében – amikor világszerte az újságok címlapjára került a Törökország partjainál vízbe fúlt szír kisfiú képe – húszezer szír menekült befogadására tett ígéretet, ám jó, ha tudjuk, ez a szám ötéves időszakra vonatkozott, vagyis évi ötezer menekültről van szó. Ráadásul a britek ezzel jottányit sem enyhítik az Európára nehezedő nyomást, mert ők a szír határ közelében lévő menekülttáborok lakói közül és csak megfelelő biztonsági ellenőrzések után adnak menedéket a rászorulóknak. A teljesen ellenőrizetlenül Európába érkezett migránsok százezrei előtt a brit határ továbbra is zárva marad.

Kivételt csak az a néhány száz, szülő nélkül érkezett kiskorú jelent, akiket a calais-i tábor felszámolása kapcsán engedtek be az országba. (A beutazó fiatalokat látva néhány politikus megjegyezte, sokuk egyáltalán nem tűnik kiskorú­nak, de a parlamenti többség hamar háttérbe szorította őket. Tény azonban, hogy az életkor megállapítására leginkább alkalmas fogvizsgálatot nem tudták elvégezni, mert a brit törvények szerint kiskorúak esetében ehhez szülői beleegyezés szükséges.) Ez azonban még a „dzsungelben” élők hétezerre becsült számához viszonyítva is elenyésző, nemhogy az európai szintű migrációval összehasonlítva.

Egyelőre nem tudni, hogy mi valósul meg az unióba érkezett migránsok Jean-Claude Juncker és az Európai Bizottság által szorgalmazott kvótarendszerű elosztásából, az azonban biztos, hogy az Egyesült Királyság nem lesz a befogadó államok között. És ez nem a brexit következménye, hiszen a szigetország – a leggyorsabb forgatókönyv szerint is csak 2019-ben bekövetkező ki­lépéséig – az unió teljes jogú tagja marad. Az egyre mélyebb európai integrációért sohasem lelkesedő britek már korábban több „kimaradási klauzulát” (opt-out) is kiharcoltak maguknak, amelyek révén az unió bevándorlási politikája, ezen belül a kvótarendszer alól is kivonhatják magukat, miközben továbbra is alkalmazhatják a dublini szerződést, és abba az országba toloncolhatják vissza a menedékkérőket, ahol először léptek be az unió területére. A szigetország becslések szerint évente ezer embert toloncol ki e szabály alapján.

Ez persze korántsem jelenti azt, hogy az Egyesült Királyságba nincs illegális bevándorlás. Ha Calais-ból esélytelen lett volna bejutni az országba, bizonyára nem tart ki a „dzsungel” ilyen hosszú ideig. Számos cikk is megjelent arról, hogy a rendőrség migránsokat talált a Dovernél érkező kamionokban, és ezek csak azok a csoportok, amelyeket felfedeztek. Ha pedig valakinek egyszer sikerült bejutnia, a személyi igazolvány nemléte, a nagyvárosok sokszínűsége és a (szürke)gazdaság nyitottsága az olcsó munkaerőre azt jelenti, hogy azonnal el tud vegyülni. Vagyis az illegális bevándorlás a lakosság számára nem látványos jelenség, és a politika sem akarja a figyelem középpontjába állítani, hiszen ez – mint minden törvényellenes folyamat – a végrehajtó hatalom gyengeségét jelzi. Mindez magyarázatot ad arra, hogy miközben az Európai Unióban és különösen a külső határokkal bíró tagállamokban a politika és a közvélemény számára is központi kérdéssé vált a migráció, a szigetország európai uniós tagságáról szóló népszavazás kampányában lényegében fel sem vetődött a jelenlegi menekülthullám, és ez a téma ma sem több, mint „külföldi hír”.

A bevándorlást az átlag brit számára ma az EU tagállamaiból érkező munkavállalók testesítik meg, amire persze a brexitkampány is rájátszott, és így válhatott a szabad munkaerő-vándorlás a kilépés egyik fő okává. És bár valóban előfordulnak az uniós polgárokkal szembeni, idegengyűlölő megnyilvánulások, nem arról van szó, hogy a britek hirtelen elveszítették volna régóta meglévő toleranciájukat. Sokkal inkább egy olyan, az unió által dogmaként tisztelt alapelv fenntarthatóságát kérdőjelezték meg, amely a szigetországon kívül élő közel 450 millió uniós polgár számára alanyi jogot biztosít arra, hogy a Benelux államok (és Málta) után a legsűrűbben lakott, a legerősebb gazdaságok közé tartozó és a legközismertebb nyelvet használó tagállamba költözzön, ott munkát vállaljon és egészségügyi, illetve szociális ellátást igényeljen.

Egyes politikusok és sajtóorgánumok – az Egyesült Királyságon kívüliek is – azt a benyomást próbálják kelteni, hogy a britek le akarják zárni a határokat az uniós polgárok előtt. Pedig a pragmatikus szabályozás messze nem azonos a vasfüggönnyel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.