A mesterséges intelligencia fejlesztésében a tárgyak, alakzatok felismerése fontos állomás volt. Néhány évvel ezelőtt a Facebook szoftverje már 97 százalékban felismerte az emberi arcot (részben takart vagy árnyékos állapotban is), ami szinte már emberi pontosságú. Ma már a gép azt is felismeri, kié az arc. Ezeket az algoritmusokat sok helyen alkalmazzák: főként a rendőrség veszi nagy hasznukat. De egyre gyakrabban használják őket jelszó helyett a számítógépbe, okostelefonba való belépés során. Kínában már vannak kereskedelmi hálózatok, ahol a vevő úgy fizet, hogy belenéz egy képernyőbe. A bankszámla eléréséhez, a készpénzfelvételhez az is elég, ha az ATM-nek megmutatjuk az arcunkat.
Az arcfelismerés technikájának fejlődése hasonló ívet írt le, mint a beszédfelismerésé. A használhatóság a végén „ugrik meg” meredeken. Jelentős minőségi különbség van a 95 és a 99 százalékos felismerés között. Az algoritmus a felhőben lévő adatbázisban kutakodik, és a térfigyelő kamerák által látott arcok alatt azonnal megjelennek a nevek és az azonosító adatok. Ez már az orwelli fantáziát is túlszárnyalja. A gépi felismerés jobb, mint az emberi, hiszen a technikát emberi arcok millióinak ismeretében fejlesztették ki, míg az emberi „adatbázisban” (azaz az agyunkban) jóval kevesebb ismerős arc szerepel. A kínai kormány adatbázisában minden állampolgár fényképe megvan. Amerikában a felnőtt lakosság feléről van fényképe az FBI-nak. A Facebooknak kétmilliárd felhasználója van, és robbanásszerűn nő az internetes társkereső oldalakra felhelyezett arcképek és személyleírások száma. Ezekben az adatbázisokban az arcfelismerő algoritmusok kedvükre keresgélhetnek.
Mivel az arcunk a beleegyezésünk nélkül is megfigyelhető (az ujjlenyomat megszerzéséhez kontaktusra van szükség, nem úgy, mint az „arclenyomatéhoz”), a különböző helyeken való tartózkodásunk gépi felismerése magánéletünket sérti. A nyugati demokráciákban ez kényes ügy, arcképünk biometrikus jellemzőnek tekintendő, amely fölött az egyén rendelkezik. (De hiába, ha azt önként tesszük publikussá.) Ezért van az, hogy ez a technika Keleten, elsősorban Kínában terjed igen széles körben – ott az emberi jogokra kisebb súlyt fektetnek. A Megvii (Megavision) nevű kínai vállalat 2011-ben fejlesztett ki egy arcfelismerési technikát. Ezt azóta több mint 300 ezer cég és egyén vásárolta meg szerte a világon. A vállalat célja, hogy terméke hétköznapi áruvá váljon, amelyet a vásárlók tetszés szerinti módon és célokra használhatnak fel.