A gyöngyöspatai szegregációs ügyben hozott bírósági ítélet mélységes és jogos felháborodást váltott ki sok emberben. Ha a valóságot, a tényeket akarjuk megismerni, akkor külön kell választani a diszkriminációs jellegű elkülönítést, amely tűrhetetlen. És meg kell találni a felkészültségbeli különbségek kezelésére alkalmas tanítási módszert.
A tanulócsoporti elkülönítés nem mindig diszkrimináció, szolgálhatja a felkészültségbeli különbségek közelítését, ami az eredményes és hatékony oktatás feltétele. Hogy azok is megértsék, akik tapasztalat hiányában nem tudják, vagy akik eleve meg sem akarják a különbséget érteni, vagy akik politikai tőkét kovácsolnak a szándékos összemosással, vagy ami ennél is rosszabb, hogy szándékosan ártanak hazánknak a hamis kommunikációval, tekintsük világos példaként a mindenki által ismert nyelvképzési gyakorlatot. Ezen keresztül talán sikerül megvilágítani a lényeget. A nyelvtanfolyamok legelső lépése a szintfelmérés. Ennek alapján osztják be a tanulókat a csoportokba.
Gondoljuk végig, ha ez nem így lenne, annak mi lenne a következménye! Hogyan tudna együtt tanulni az a két vagy több csoport, amelyik közül az egyik már beszéli a nyelvet, csak tökéletesíteni akarja a szókincsét vagy a nyelvtanát, míg egy másik csoport most ismerkedik az alapszókinccsel vagy még azzal sem.
Mindenki számára világos, hogy ez egyik csoportnak sem jó. Mindkét csoport érdeke sérül. Egyik csoport sem éri el képzési célját. És a tanár dilemmája? Melyik csoport tudásszintjéhez alkalmazkodjon a szakértelmét érvényesíteni akaró tanár? A gyengéhez? A felkészült csoport ebben az esetben nem tud fejlődni, sőt visszafejlődik. Az erősebbhez? Akkor, a másik csoport egy kukkot sem értve az egészből, semmit nem profitál a nyelvórából, lemarad, elkedvetlenedik, elveszti motivációját, unatkozik. És mit csinál egy gyerek, ha unatkozik? Rendetlenkedik. Zavarja az órát, megbontja a fegyelmet. Szétesik a tanulócsoport. Nem vitatható, hogy ez a példa alkalmazható minden iskolai tantárgyra. Tanulmányainkból ismerjük, hogy csak egyetlen lépés maradjon ki a matematikai képlet valamely mozzanatából, és már nem tudjuk megoldani a feladatot. A rákövetkezőket pedig még kevésbé. Végül teljesen elveszítjük a fonalat és a tanuláshoz való kedvet. De ugyanez jellemző a többi tárgyra is változó mértékben és változó jelleggel.