A jelenség egy másik aspektusát vizsgálva, kérdés: kit/kiket ért kár, ha valóban diszkriminálták a tanulókat (amit nem vonok kétségbe), akik ezért nem tudtak tanulni, továbbtanulni, egyetemre menni? Őket vagy a családjaikat, akik a kártérítési összeget jelenlegi helyzetük javítására fordíthatják – az egyik nyilatkozó szerint lakásrenoválásra. Kárpótolni a sérelmet elszenvedetteket kell! Kárpótolható-e a hátrány azzal, ha felújítják a házat? Nyilván hátrány érte a cigány tanulókat, de ennek okai sokkal összetettebbek, mint a gyöngyöspatai iskola által követett eljárás. Bármilyen oldalról vizsgáljuk a helyzetet, ez az egész folyamat egy álságos, kivétel nélkül mindenkinek kárt okozó, a feszültséget szító, az önkormányzatot ellehetetlenítő egyének, szervezetek együttműködő, célirányos tevékenysége. Felmerül a kérdés, hogy milyen érdek talaján tevékenykednek az esetet felkaroló civil szervezetek, ügyvédek, bírák. Milyen kárpótlást kapnak az érdekeik, a tanuláshoz való jog érvényesítésében kárt szenvedett tanulók és családjaik?