Erről szólhat a 2014-es választás

A kérdés, hogy a társadalom legitimálja-e az állami intézményrendszeren belüli átalakításokat.

Kovács András
2012. 05. 16. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a sarkalatos törvények legtöbb külföldi bírálója talán el sem olvasta a kritikával illetett törvényeket – mondta el lapunknak Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője. Véleménye szerint a bírálatok egy része természetesen szakmai alapú, így az Európai Bizottság vagy a Velencei Bizottság által megfogalmazott aggályok is, viszont a külföldi sajtóban számos csúsztatás is megjelent. A kritikák egyébként kevésbé az intézményi átalakítások, sokkal inkább a személyi változások miatt fogalmazódhattak meg – tette hozzá.

Tipikus félreértés volt például, hogy a bírák kinevezése egyetlen személy, az Országos Bírósági Hivatal elnökének döntésén múlik, azonban a törvény világos szakmai kritériumokat fogalmaz meg a bírójelöltek számára, akiknek személyére ráadásul bírákból álló tanácsok tesznek javaslatot – vélekedett az elemző.

Fodor a sokat támadott új választási rendszerről is szót ejtett. Szerinte ez annak a pártnak kedvez, amely 2014-ben a legtöbb szavazatot szerzi majd meg. Az egyéni választókerületek jelentősége nő, ami erősíti a többségi karaktert – tette hozzá.

Megegyezésre törekszenek

Nincs szigorúan két részre választva a négyéves kormányzás, a mostani személyi változások is inkább technikai jellegűek, és azt segítik elő, hogy a minisztériumok pontosan végrehajtsák a miniszterelnök által meghatározott stratégiai célokat – hangsúlyozta az elemző.

A határozott érdekérvényesítés mellett megegyezésre törekszik a kormány a nemzetközi politikában, amit jól mutat kompromisszumkészsége, valamint a költségvetési egyensúly megőrzésének szándéka – szögezte le Fodor a kormány külpolitikáját elemezve.

Legitimálhatják

Fodor elmondta, hogy a 2010-es választásokon világos felhatalmazást kapott a választóktól a Fidesz. Rámutatott arra, hogy a kormánypárt aktívan használja a kétharmadát, amit bizonyít az új alaptörvény megalkotása, az új választási rendszer létrehozása, a helyhatósági reform és a szimbolikus kérdések felvállalása. A kétharmados többség kritikusai arra szokták felhívni a figyelmet, hogy a Fidesz kiiktatja a fékek és ellensúlyok rendszerét, valamint a választási rendszer révén bebetonozza a hatalmát, de az elemző szerint a kormánypárt nem forgatta fel alapjaiban az állami intézmények közötti alkotmányos egyensúlyt.

Az átalakítások megítélése ugyanakkor végső soron a választókon múlik, a 2014-es szavazás pedig jórészt éppen arról szólhat majd, hogy a társadalom legitimálja-e az állami intézményrendszeren belüli átalakításokat – hangsúlyozta az elemző. Fodor szerint amennyiben az állampolgárok a hétköznapokban egy eddiginél jobban szervezett, hatékonyabb állami működéssel találkoznak, a választók bizalmának megtartása mellett háttérbe szorulhat az átalakítások hatalompolitikai célzatát hangsúlyozó érvelés. „Amennyiben viszont az átalakítás fő céljai nem valósulnak meg a gyakorlatban, a választók könnyen protestszavazatot adhatnak le a hatalommal való visszaélés vélelme miatt.”

---- Tiszteletben tartja ----

A jövőben, ha egyik erő sem szerez kétharmados többséget a politikai rendszer ismételten a konszenzusos rendszer felé indulhat – hangsúlyozta Fodor. Az önkormányzati reformról elmondta: a helyhatóságok – az elmúlt huszonkét év gyakorlatával szemben – nem lehetnek ellenérdekelt szereplői az állami működésnek, miközben az állam természetesen továbbra is tiszteletben tartja a helyhatóságok ésszerű autonómiáját. A területi kormányhivatalok törvényességi felügyeleti hatásköre ugyanakkor kontroll alatt tartja majd a jövőben a törvényi kötelezettségeinek eleget nem tevő helyhatóságokat – tette hozzá.

Fodor a választási rendszer átalakításáról úgy vélekedett, hogy a korábbi szisztéma komoly aránytalanságokkal rendelkezett, ezért is volt szükség a változtatásokra. Az új rendszer biztosítja a stabil kormányok létrehozását, de a politikai változatosság megmarad, helyet kapnak a kisebbségek és a határon túli magyarok is a parlamentben – vélekedett az elemző. Függetlenül továbbá attól, hogy milyen elv szerint jelöli ki egy politikai döntéshozó a választókerületi határokat, a jövőre nézve a döntésnek előre nem ismert mértékű kockázata van – mondta Fodor. A szavazótáborok ugyanis nem biztos, hogy egy későbbi választáson is egyben maradnak, vagy a soron következő voksoláson a korábbi választással megegyező pártra szavaznak – tette hozzá.

Ellenezték a cseh tagságot

Ulrich Kleppmann, a Hanns Seidel Alapítvány magyarországi képviselője úgy vélekedett a bajorországi kétharmados többségről, hogy azt nem lehet összehasonlítani hazánkkal, mivel a tartomány többek között nem rendelkezik önálló kül- és hadügyi politikával. Rámutatott arra, hogy a CSU 1974-ben négy mandátum híján majdnem kétharmados többséget szerzett, bár a szavazatok 62,1 százalékát besöpörte, de a választási rendszer miatt ekkora szavazattöbbséggel sem szerzett kétharmadot. A 2003-as választásokon a 180 helyből 124-et szerzett a CSU, amely a szavazatok 60,7 százalékát kapta. Szólt arról is, az akkori siker egyik eleme volt, hogy Edmund Stoiber roppant kicsi különbséggel vesztette el a 2002-es országos választást, és a bajorok többek között szolidaritásból voksoltak rá.

Kleppmann emlékeztetett arra, hogy a kétharmados többség megváltoztatta a tartomány alkotmányát, de az ellenzék is támogatta az átalakítást. Stoiber szigorú gazdaságpolitikát folytatott, amelynek eredményeként 2006-ra egyensúlyba került a költségvetés – tette hozzá. Átalakította a helyi adminisztrációt, feloszlatta a bajorországi legfelsőbb bíróságot, amely 1625 óta működött – ismertette a döntéseket az alapítvány képviselője. Kleppmann rámutatott, hogy Stoiber a K+F szektort felkarolta, valamint az oktatási rendszert is megreformálta, a 13. évfolyamot eltörölte. Kiemelte, hogy a kétharmados többség ellenezte Csehország EU-integrációját a Benes-dekrétumok kapcsán.

Megőrizték az arcukat

Szólt arról is, hogy a helyi pártszervezettel való megromlott viszony miatt 2007-ben Stoiber lemondott a miniszterelnökségről. Az őt követő Günther Beckstein sok hibát vétett, nem volt megnyerő személyiség, ami hozzájárult ahhoz, hogy a CSU a 2008-as választásokon 43 évet követően elveszítette a többségét, jelenleg a liberálisokkal kormányoznak. Kleppmann kiemelte, hogy a konszenzusok megkötése során mindkét politikai oldal megőrizhette az arculatát, de például a rendőrségi törvény esetében az ellenzék az átalakítás ellen volt. A kétharmados többség nem volt politikai kampánytéma a négy évvel ezelőtti tartományi választáson – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.